Even geduld a.u.b....

naar november!

vrijdag 28 oktober 2011, 23:17 lees reacties

Dinsdag: Noëlle en Olle komen, woensdag: Noëlle en Olle zitten in Suikervlied, donderdag: Noëlle en Olle gaan. Tijden bepaald door herfstvacantie van N&O. Je zou zeggen, logstof, maar nee. N&O zijn heel tevreden over hun bezoek, wilden nog wel wat langer, maar vacantie is op.

Zondag: I&A, kort bezoek, ze vinden Het Muizenboek prachtig. (Zouden ze eens niet moeten vinden...) Die zwerfkat waar Iris zich mee bemoeit, dat zou logstof zijn! Helaas ken ik 'm alleen maar van horen zeggen. Naar Den Haag verhuizen voor een nadere kennismaking gaat wat ver.

Alle dagen: electrisch fietsen. Dat gaat uitstekend, probleemloos dus ook logstofloos. Ik probeer de accu leeg te rijden (in drie dagen) zodanig dat 'leeg' net bij onze voordeur gebeurt. Lukt heel aardig, na 60 kilometer.

British!Het electro-cardiogram project: daar is één heel groot probleem: ik kan geen \ tikken. Je zou zeggen dat ik net een \ getikt heb (alweer een!) maar het gaat om een programmaatje voor de Psion. De Psion komt uit Engeland, de makers van de Psion gaan ervan uit dat je een Engels toetsenbord hebt. Dat heb ik ook, maar sommige Engelsen zijn Engelser dan anderen. UK of US, dat is het probleem, het UK toetsenbord heeft een andere indeling dan het US idem. Een toets tussen Shift en Z, hebben jullie die? Ik nie, en da's net de toets met de \...

Het mooie van Google is dat je voor ieder probleem een oplossing vindt. In de zeldzame gevallen dat er geen oplossing is tref je lotgenoten met hetzelfde probleem. Geen oplossing, dan maar een truuk. De truuk werkt, eindelijk kan ik aan het programmaatje zelf beginnen. Maar er komt telkens wat tussen, dingen die gerepareerd moeten worden. Bovendien is het tegenwoordig almaar fietsweer. Dat cardiogram, dat duurt nog wel even.



zaterdag 22 oktober 2011, 23:01 lees reacties

if all else fails,
read the manual.

Een halve woe, een don, een vrij en een halve zat, het motortje zit in de fiets. Daar zat het al eerder maar toen werkte het niet. Ik had een heel duidelijk beschreven stap uit de handleiding overgeslagen. Vervolgens dat stukje handleiding gelezen en verkeerd begrepen. Gedoe in de buurt van de trapas, ik kan nu heel snel een crank verwijderen en weer terugplaatsen. Nog eens lezen, ja, nou zie ik het eindelijk.

Er is een kastje waarin alle draden samenkomen. Het allermoeilijkst van de hele operatie is om dat kastje dicht te krijgen, het zou in alle richtingen een centimeter groter moeten zijn. Als een lijmklem mij komt helpen lukt het, tijd voor een fietstocht!

Dat gaat goed, fietsen, in de stand 'laag'. Er is ook 'midden' en 'hoog', maar het (+) knopje doet niks. Gelukkig heb ik al gelezen over onwillige knopjes. Naar huis, ik voer de voorgeschreven handeling uit. Helpt. Ik wil verder fietsen maar Sneeuwuil wil naar AH en we verwachten een telefoongesprek. Mooi, ik blijf bij de telefoon, heb ik tijd om dit te tikken.

Sneeuwuil is terug, de telefoon zei niks. Nu een echte tocht, bos en hei. Tegenwind is erg leuk met een electrische fiets. Je voelt al die wind maar je hoeft niet harder te trappen. Helling-op gaat ook erg goed, als je helling-af freewheelt dan ga je lanzamer dan -op! Mul zand: probleemloos door voor- en achterwiel aandrijving. 23 kilometer, de accu is nog half vol, leeg genoeg om de lader te proberen. Doet 't ook, kortom, alles doet 't!



woensdag 19 oktober 2011, 22:59 lees reacties

Ik stuurde een mail op de 15de, het is nu 19 okt:

Van: "Frank Abbing" <->
Aan: "Jan-Willem | ebike-kit.nl" <--kit.nl>
Onderwerp: Re: Uw fiets ombouwen naar elektrisch
Datum: zaterdag 15 oktober 2011 14:26

Dag Jan-Willem,

Dat was 3 okt, ik heb meteen betaald, het is nu 15 okt. Wordt het nog wat, met dat wiel?

Frank.


----- Original Message -----
From: "Jan-Willem | ebike-kit.nl" <--kit.nl>
To: "'Frank Abbing'" <->
Sent: Monday, October 03, 2011 11:55 AM
Subject: RE: Uw fiets ombouwen naar elektrisch

> Beste Frank,
>
> De goederen hebben we vorige week in ons magazijn ontvangen. De 26 inch
> motoren hebben we ongespaakt aangeleverd gekregen (verkopen we beperkt) en
> worden deze week ingespaakt. Deze zullen we volgende week retour
> ontvangen.
>
> Uw factuur heb ik voor u bijgevoegd. Zou u het factuurbedrag deze week
> willen overmaken aan ING rekening: 66.21.40.745 t.n.v. EBIKE-KIT. Gelieve
> onder vermelding van uw referentienummer (staat op de nota vermeldt), dan
> kunnen we uw bestelling snel verwerken. Dan kunnen we zodra de motoren
> ingespaakt retour hebben ontvangen direct naar u opsturen.

Jan-Willem reageert niet op mijn mail. Het duurt nu ruim twee weken, hij zal toch niet failliet zijn? Ik kijk even bij de KvK, daar kennen ze 'm nog. Ik kijk even op z'n website, daar heeft 'ie de achtste nog iets bijgezet. Hij bestaat nog wel...

Dan maar iets anders, de Psion programmeren zodat ik op het schermpje een stukje cardiogram kan zien.
Er zijn twee manieren om een Psion te programmeren: (1) tikken op het dingetje zelf, of (2) tikken op een echte computer en het tiksel versturen naar de Psion. Methode (1) werkt, maar echt lekker tikken op dat piepkleine toetsenbordje lukt niet. Methode (2) wordt ondersteund met gratis software maar die krijg ik niet aan de gang. Die software was ooit bedoeld om te werken met Windows95...

Twee problemen dus. 's Nachts componeer ik een aangetekende brief aan Jan-Willem. Daarna denk ik of er niet een manier is om het Psionprobleem op te lossen. Van slapen komt zo niet veel, ik sta op om 05:30. Eerst de Senseo, dan de laptop aan. Ik lees begeleid met de eerste kop koffie de Psion documentatie nog eens goed door. Ik ontdek een hoofdstuk dat ik nog niet eerder las: 'Getting Started'. Dat helpt, de Psion software doet het, ook met Windows XP en Vista. Een klein testprogrammaatje, perfect. Voor het serieuzere werk heb ik iets teveel slaap...

Die ... al drie keer, het zal een ieder duidelijk zijn dat ik het heel moeilijk heb. Ik ga eerst maar eens een uurtje slapen. Ik droom van een jongen in een blauwe overall die het motortje komt brengen, helaas gemonteerd in een autowiel. Ik probeer dat wiel in de fiets te zetten, gelukkig word ik wakker. Naar beneden, ik de gang staat een enorme kartonnen doos!

Sneeuwuil heeft ook een groot pakket, ze bestelde 'Het Muizenhuis'. Een niet heel dik, wel redelijk groot boek over het bij de reakties genoemde huis. Het is echt erg mooi, tijdens het bekijken vergeet ik bijna het fietswiel. (Een e-bike voor de muizen, dat zou ook wel wat zijn.)

Nu de enorme doos, die bevat precies wat hij zou moeten bevatten. En er is ook een e-mail uit Den Bosch, met een inbouwhandleiding. Nog maar een keer de ...



zaterdag 15 oktober 2011, 22:52 lees reacties

Via Gamma naar Lidl en AH, daarom met het autootje. De winkelwagentjes zijn bijna op bij Lidl, het is duidelijk herfstvakantie. Ik pak een van de laatsten en wordt beloond met een fles Port. Die is in het wagentje achtergebleven, is iemand plotseling geheelonthouder geworden? Ik wil de fles in het autootje laden, mooi meegenomen.

Sneeuwuil is het er niet mee eens. Ze speurt het parkeerterrein af naar iemand die opeens een fles Port mist. Die is natuurlijk onvindbaar, al vol voorpret op weg naar huis. Sneeuwuil maakt een heel goede opmerking, wij drinken nooit Port! Ze wil de fles afgeven bij zoiets als de klantenservice maar daar doet Lidl niet aan. De dichtstbijzijnde kassa dan maar.

Op zaterdag zit er zeer jeugdig volk achter de kassa. De jongen die de fles in ontvangst neemt ziet er uit alsof hij te jong is om zelf drank te kopen, zou hij deze gratis fles wel weer aan de voorraad toevoegen? Ik heb m'n twijfels...

Sneeuwuil is eerlijker dan ik. Als ze bij de Kringloper iets gebracht heeft dat wel €10,00 waard is dan vindt ze dat ze wel voor €1,00 mag jatten. Maar drank vinden, dat doet ze niet. Ze pakt wel wat lege doosjes uit de winkel, omdat de poezen zo graag in lege doosjes liggen. De gevonden fles blijkt maar €3,99 waard te zijn, ik ben al wat minder treurig om het afpakken van m'n buit.



donderdag 13 oktober 2011, 23:17 lees reacties

grafheuvels

Het autootje stopt. Geen drama, het stopt omdat ik op het remmetje trapte en het motortje uitzette. Nu wil ik er uit en dat gaat een beetje moeilijk, het deurtje klemt. Ik zie zo gauw niet wat er klemt, het deurtje wil wel heel soepel dicht. Later, verder met het autootje, het deurtje klemt nog wat meer. Nog een half dozijn deurbewegingen en het hele binnenwerk van het deurtje begint te desintegreren. Gelukkig heeft het autootje nog een deur...

Dat was eerder deze week, in de regen. Omdat ik verwachtte languit op de straat te moeten liggen voor een nadere inspectie heb ik tot deze prachtdag gewacht: de straat is bijna helemaal droog. Het blijkt dat het binnenwerk met een soort drukknoopjes vast hoort te zitten, die knoopjes zijn los. Als je ze op de goede manier begeleidt dan willen ze wel weer vastgeklikt worden. Dat doe ik, vastklikken, niet meer dan vijf minuten werk. Jammer, ik had graag beschreven hoe ik de hele deur na demontage op de salontafel vlijde. En daarna met hulp van de katten alle euvelen verhielp.

Iris kwam gisteravond in Suikervlied om Corry te gaan verhuizen. Die verhuist ongeveer een kilometer binnen Apeldoorn. Haar nieuwe adres is ook zowat een kilometer van het adres waar ik ooit woonde, de Parelvissersstraat. Ik herinner me de ontsteltenis, 44 jaar geleden, toen bleek dat men tegenover ons nieuwbouwhuis flatgebouwen van tien étages ging bouwen. Flats die niet in de brochure stonden waarin ons huis werd aanbevolen. Ik kijk met Streetview hoe je van de Parelvissersstraat naar Corry komt. Probleem, de nieuwbouw waarin Corry zich vestigt is nog weiland bij Streetview. Ander probleem: de flats zijn afgebroken! Een kaal bouwterrein, het lijkt wel of er in 44 jaar niets gebeurd is maar ik herinner me dat die flats er wel ooit gestaan hebben. Merkwaardig.

Tijd voor een boswandeling. Ik heb gelezen dat ik 10000 stappen moet doen. Zou dat 7,5 kilometer zijn? Anderhalf uur? Dan heb ik het gehaald!



maandag 10 oktober 2011, 22:58 lees reacties

Ik heb een klein transformatortje. Dat wil ik gebruiken voor iets heel eenvoudigs dat heel moeilijk te beschrijven is. Sleutelwoorden: Psion, ECG, test. Uit het transformatortje komen twee dikke draden en twee dunne. Een transformator maakt van veel spanning en weinig stroom veel stroom en weinig spanning. Of andersom. (De vakman weet dat VxA aan de ene kant gelijk is aan VxA aan de andere kant, minus een beetje verlies. V=spanning, A=stroom, maar dat weet de vakman natuurlijk ook al.)

Ik wil van de netspanning een klein spanninkje maken, een volt of vijf. De dunne draden in het stopkontakt, de dikke draden aan mijn testopstelling. Blindelings sluit ik dat aan, zonder te controleren of dat van die dikke en die dunne draden wel klopt. Ik maak een keurig netsnoer aan de dunne draden en stop de steker in het stopcontact. Ik wil meten wat voor spanning er op de dikke draden staat maar nee. De installatie zegt: kortsluiting, alles gaat uit.

Ik ben dan wel een beetje dom, maar ik snap wel wat er gebeurt. In de meterkast zitten automatische stoppen, even een knop indrukken en het is gerepareerd. Alweer maar nee: alle knoppen zijn ingedrukt, toch is er geen spanning in een deel van het huis. Toevallig doen de twee vriezers het nog wel, al dat dure hart voor de katten bederft niet. Alweer snap ik wat er wel gebeurd zal zijn: de hoofdzekering is overleden.

In de meterkast zit een sticker met een telefoonnummer. Jammer, de draadloze telefoon doet het niet. Ik heb nog een ouderwetse telefoon, speciaal bewaard voor een situatie als deze. Bijtijds herinner ik me dat ik ook een mobieltje heb, iets gemakkelijker. Ik bel het nummer, je komt terecht in een keuzemenu. "Toets een 1 als er iets met het gas is, 2 voor elektra" of woorden van die strekking. Ik heb daar grote moeite mee, je moet na het toetsen van die 2 de telefoon weer bliksemsnel aan je oor houden anders mis je de volgende opdracht. Die is heel interessant: "Toets de cijfers van je postcode"! Dat doe ik, nu krijg ik contact met een levend mens! Maar een mens uit Lage Zwaluwe of Hoog Karspel, er ging iets niet helemaal goed. Ik probeer het nog eens, ik zie nu dat je die getoetste 2 eerst moet wissen voor je de postcode tikt.

Het lukt, er wordt een monteur beloofd. Die komt redelijk snel, is het met me eens dat het wel de hoofdzekering zal zijn. Die zit in een verzegeld kastje, de verzegeling wordt verbroken, nieuwe zekering en een nieuwe verzegeling. Ik zeg tegen Sneeuwuil dat we moeten zien aan een bosje van die zegels te komen, een geel rondje aan een draadje. "Dan kan je lekker beunen", zegt de monteur. Vijf minuten werk, kosten €72,02. De monteur vertelt dat het in het weekeinde het dubbele kost!

Op dat tarievenlijstje is een post Verzegeling na onrechtmatige zegelverbreking €50,34. Als je nou zelf die hoofdzekering vervangt dan bespaar je mooi €20! Ik weet een manier om €90 te verdienen: in het weekeinde kortsluiting maken en op maandag pas dat verbroken zegel melden! Of, nog beter, dat verbroken zegel niet melden. De meterstanden worden op afstand uitgelezen, een meteropnemer komt alleen nog voor het gas. De kans is groot dat het verbroken zegel nooit opgemerkt wordt...



vrijdag 7 oktober 2011, 23:00 lees reacties

heffalumpDankzij de plaatjes van Shepard weten we dat een Heffalump een Olifant is. Maar hoe vertaal je Heffalump? Nienke van Hichtum maakt er Flipperdeflap van, tot grote ergernis van Sneeuwuil. De van Hichtum vertaling is voor ons zoiets als de Statenbijbel, daar mag je niets aan veranderen. Groot was onze schrik dan ook toen Mies Bouhuys een nieuwe vertaling maakte, Heffalump werd Klontemiggel. Wel een leuk woord, stukken beter dan Flipperdeflap.

(Lezertje, lijkt dit wartaal? Het gaat over Winnie the Pooh vertalingen)

Ellen stelde voor het onvertaald te laten, goed idee. Maar of je dat bij herdrukken er nog in krijgt? Ik verstond het woord als Half-a-lump, Halvaklont is tamelijk nauwkeurig maar nogal lelijk nederlands. Intussen hebben we wat meer Bouhuys bestudeerd met als resultaat dat we òm zijn, weg met van Hichtum.

Jullie zien wel dat het geen wandelweer is, als je binnen moet blijven ga je als vanzelf intellectueel doen. En dan is er de Psion nog. Ik heb er twee, de ene klein en de andere nog kleiner. Ik was begonnen om die kleinste te restaureren om er daarna pas achter te komen dat die voor mijn doel (ECG vastleggen) niet geschikt is. Nou, dan maar verder met de iets minder kleine. Ik ga er nu twee draden aan solderen...

Overigens ben ik van mening dat Disney verwoest moet worden. Omdat ik in een tolerante bui ben mag het verwoesten zich eventueel beperken tot de Disney Pooh versie.



dinsdag 4 oktober 2011, 22:45 lees reacties

veel katten

Als je geluk hebt legt niemand een poot op het toetsenbord, houdt niemand een staart voor het scherm en gaat niemand met het muizensnoertje spelen. De foto toont zo'n zeldzaam moment. Even later houdt Anemoon de muis met twee poten vast. Gelukkig werkt het touchpad ook nog wel zo'n beetje.

Lang geleden verdiepte ik mij in de Psion. Een heel klein computertje, ik heb er een uit 1999. Omdat het ding z'n tijd twaalf jaar vooruit was is het vandaag precies bij-de-tijd. Omdat er zoveel andere dingen gebeurden ben ik er nooit aan toegekomen 'm echt te gaan gebruiken. Hij heeft een klein schermpje waar je best een eenvoudig grafiekje op kunt laten zien. En er bestaan mogelijkheden om Psion-programma's te maken. Omdat die mogelijkheden ook al twaalf of meer jaar oud zijn, zijn ze nu gratis te gebruiken. Gratis, mijn ideaal.

Het plan is nu om de ECG-electronica aan te sluiten op de Psion. Zodanig dat ik enkele uren kan opnemen, en die opname als interessante ecg-pulsjes op het schermpje kan bekijken. Dit alles op batterijen.

Even onze wandelingen noteren voor ik ze vergeet. Zondag om het Solse Gat, maandag Landgoed Groot Spriel. Het Solse gat ken ik, maar daar krijg je nooit genoeg van. Spriel kende ik nauwelijks, in de gemarkeerde wandeling zaten nogal wat kale vlaktes. Het probleem van wandelen met Sneeuwuil is dat zij niet van gemarkeerde paden afdurft. Misschien moeten we eens gaan sparen voor een Etrex.

Het laatste nieuws over het electrische wiel: de meneer in Den Bosch heeft 't. Maar het kwam uit China als motortje+velg+spaken, alles los van elkaar. Het wordt nu samengeregen, volgende week klaar. Het is al betaald...



zondag 2 oktober 2011, 07:40 lees reacties

Kan dat niet eens afgelopen zijn, dat krankzinnig mooie weer? Enerzijds kom je niet aan een behoorlijk stuk handwerk toe (een EEG, dat zou ook wel wat zijn!), anderzijds worden nieuwe wandeldoelen wat krap.

Stel, je hebt een hoogvlakte op 50 meter. Niet zo erg hoog, maar het gaat hier wel over de Veluwe! Op die hoogvlakte heb je een bergje dat er twee meter bovenuit steekt. Op een kaart die hoogten vermeldt staat die berg dan als 52 meter hoog. Dat wil je wel eens zien, zo'n hoge berg, maar dat valt dan enorm tegen. Donderdag waren we op de stuwwal bij Garderen. We wisten dat die er is, een plat bos met daar in een lange heuvelrug, ik schat dat de uitschieters een meter of tien boven dat platte bos uitsteken. Best steil op sommige plekken, heel mooi overal. Nu valt de hoogtekaart tegen, die zegt alleen van de hoogste top hoe hoog die is, hoogteverschillen zijn onzichtbaar. Best inspannend, al die hellingen.

Vrijdag liepen we door Oud- en Nieuw Groevenbeek. Helemaal plat, maar hier ging het om het Jugendstil huis en de bijbehorende iets bescheidener huizen. Zoiets als de Moeren in Zundert, maar dan mooier.

Zaterdag wilden we naar een bos bij Elspeet maar we stuitten op een rommelmarkt in het bos bij Staverden. Ik wist dat daar leuk gebouwtje is in een gewoonlijk doodstil bos. Nu was in en om dat gebouwtje een grote rommelmarkt aan de gang met niet al te veel bezoekers. Jammer, we hebben al zo veel rommel! (Filmpje van vorig jaar, zag er nu precies hetzelfde uit.)
Verder naar Elspeet, daar bekijken we de Snuffelhal, al eens eerder beschreven. Voor Sneeuwuil was het een eerste bezoek, ze werd niet erg vrolijk van de enorme hoeveelheid ongesorteerde troep. We komen aan wandelen niet meer toe.

Dromdrosje eetThuis hebben we heel andere problemen. Dromdrosje kreeg een cortison spuit. Daarna lijkt ze weer heel gezond, alleen haar staart blijft wat kaal. Ze eet weinig, meestal maar één maaltijd per dag, ze was nooit een veelvraat. Soms wil ze alleen, in de gang, eten. Je moet haar dan minstens drie aaien geven voor ze begint te eten. Meestal doet ze eerst een dansje om het etensbakje.

Een andere manier om haar aan het eten te krijgen is om haar met de hand te voeren. Dat werkt goed zolang er geen andere katten te dicht in de buurt komen. Een kattenfluisteraar, die moeten we zien te vinden...


nog even naar september?

logo