reacties

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 31 maart 2005, 06:19
Datum: donderdag 31 maart 2005 21:04

Ik kreeg vandaag het log van gisteren op mijn scherm, maar dat komt denk ik door de manier waarop ik het benader (via ikoontje op bureaublad). Dankzij Iris kwam ik achter je nieuwe adres en nu zie ik alles weer, inclusief fraaie foto.

En ik had nog wel een keurig verhuisbericht gemaakt...

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 31 maart 2005, 06:19
Datum: donderdag 31 maart 2005 20:55

Wil Marja echt mee fundaën? Indien ja: graag! De gouden tip wordt desgewenst beloond met eten in ons nieuwe huis...

Mag ik de eisen nog wat specificeren? Minimaal woonoppervlak: 200 vierkante meter, liefst meer. Een tuin is geen eis maar zou wel heel leuk zijn. Bij voorkeur een tuin waarin je een schaap kan houden, maar dat zal wel niet in het budget passen. Binnen een straal van 20 kilometer rond Zoetermeer. Prijs erg afhankelijk van wat er nog verbouwd moet worden maar laten we zeggen maximaal 275.000. Gelegen op de begane grond. En dan nog een beetje een moeilijke: het huis moet makkelijk te transformeren zijn tot woon/bedrijfspand. Veel "gewone" huizen hebben op de begane grond een grote woonkamer en een keuken. Die vallen af, want die woonkamer, zijnde de grootste kamer in het huis, zou Auke dan krijgen voor zijn bedrijfje, met als gevolg dat ik steeds van boven naar beneden moet rennen met me eten! Een voormalige winkel zou geschikt zijn want daar zit de keuken meestal boven. Ook geschikt is een pand wat je nog helemaal naar believen in kan delen, zoals die gymzaal.

Ik vrees eigenlijk dat je vrij snel uitgezocht bent met deze criteria. Maar voor een verslaafde is alles meegenomen natuurlijk.

Leuke foto van Paulien. Wanneer komt Leo haar in Den Haag showen?

Zelfs al wil je echt helemaal nooit meer verhuizen, dan blijft Funda leuk.
Wat Leo doet moet je hem vragen. Ze hebben nogal lastige werktijden wat betreft tegelijkertijd vrij.

Van: "Leonard" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 31 maart 2005, 06:19
Datum: donderdag 31 maart 2005 20:12

Ha, een 1 April-grap! Leuk bedacht dat luisteren naar Huygens, ben benieuwd of er veel lui intuinen!

Ssst! Niet verraden! (Zie ook: Scharrekop)

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 30 maart 2005, 07:04
Datum: woensdag 30 maart 2005 20:28

Een persoonlijke keuken, Frank, is een keuken met een muis aan een touwtje (of zonder touwtje) en als je daarop drukt begint die keuken hinderlijk te rammelen en in de rechterbenedenhoek van het persoonlijke keukenschermpje zie je dan een soort oog knipperen dat van geen ophouden weet en dat waarschijnlijk bij elke knipper een aantal telefoontikken zou kosten als je niet net was overgeschakeld op de casemakabel.

Wij hebben een aantal muizen aan touwtjes, gevuld met kattenkruid (Nepeta cataria). De katten rammelen met die muizen, maar de keuken blijft stilstaan. Of heb ik iets niet begrepen?

Van: "K. Roscam Abbing" <->
Aan: "Frankslog" <->
Onderwerp: Frankslog
Datum: woensdag 30 maart 2005 17:24

In de vijftiger jaren schreef Ridder Bosch van Drakenstein een fietsrubriek in de Kampioen.
Een advies dat sinds die tijd onuitwisbaar in mijn (veel te grote) triviageheugen is opgeslagen:

"Begin uw fietstocht nooit tegen de wind in! De verleiding is dan veel te groot om snel om te keren."

(Kennelijk goldt alleen een lange fietstocht als de moeite waard)

Ik ben bang dat ik bij een start met de wind mee helemaal nooit meer terug kom.

BvD had, onder meer, een cardan-fiets, over triviageheugen gesproken.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 30 maart 2005, 07:04
Datum: woensdag 30 maart 2005 17:12

Zeer blij met de foto van Leo's brommer. Het Perzische zadelovertrek staat er ook goed op!

Rik

Ja, het is zeer fraai, jammer dat het geen kleurenfoto is.

Van: "Simon Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 30 maart 2005, 07:04
Datum: woensdag 30 maart 2005 15:55

Deze keer dan met hoofd. Resultaat: zie foto. Heb verder weinig te melden. Kan alleen nog maar over routers praten, maar blijkbaar middels het verkeerde protocol. Jammer van de vlag.

simon fail

Die vlag? Hang 'm maar halfstok. (Meekijkers: hij heeft 634 van de vereiste 700 punten.)

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 30 maart 2005, 07:04
Datum: woensdag 30 maart 2005 9:27

Die Roomse gymzaal in Gouda had wel een fantastisch tegelopschrift, maar het pand was even groot als het perceel, dat mag toch niet van de poes? Advies van een gewezen Fundaverslaafde: check de site dagelijks (kost heel weinig tijd omdat er per dag niet zoveel bijkomt) en vraag onmiddellijk royaal brochures aan. Smakelijke lectuur, en heerlijk om zoveel mogelijk makelaars op kosten te jagen in de wetenschap dat zij het jou binnenkort zullen doen. Zoekt Iris serieus? Als ze haar criteria onthult kunnen alle lezers meezoeken, en kan ik mijn verslaving wat opkalefateren.

De poezen zijn gewend aan een haags bovenhuis, die weten helemaal niet wat voor eisen ze moeten stellen. Iris zoekt een bescheiden woning met een enorme werkplaats. Op niet te grote afstand van haar werkgever, Zoetermeer.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 29 maart 2005, 06:57
Datum: dinsdag 29 maart 2005 22:04

Helaas, de Peperstraat bleek vanmorgen "nagenoeg verkocht". En hij heeft wel een half jaar te koop gestaan! Een wijze les, we moeten veel vaker en nauwkeuriger fundaën.

Wat heerlijk dat je eindelijk een fatsoenlijke hoeveelheid webruimte krijgt, ik verheug mij op enorme kattenfoto's.

Treurig, Gouda was nou net een afstand die we nog wel konden halen.

M'n nieuwe webruimte werkt nog niet, de computers van de banken hadden kennelijk paasvacantie.

Van: "Leonard" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 29 maart 2005, 06:57
Datum: dinsdag 29 maart 2005 10:37

Uit eerbetoon voor de strandpaal, die mede verantwoordelijk is voor het plaatje had ik daar eigenlijk een foto van moeten maken... De Castricumse paal in kwestie had de perfekte hoogte en was mooi ruw en plat aan de bovenkant. De wind was kalm, gelukkig maar want ik had er niet aan moeten denken dat door mijn toedoen Pauline's Canon A85 was gaan zandhappen! Ik heb momenteel een korte onderbreking van mijn werkzaamheden, 2 April mag ik weer gaan rijlesgeven. Overbodige vraag eigenlijk; maar hebben jij en Sneeuwuil nog meegedaan aan het Nationale Verkeersexamen van SBS6? De rijschool waar ik les geef "Kennedy" deed mee in dat verhaal. Ik had trouwens 5 fout gemaakt in het examen...met de hakken over de sloot zodoende.

SBS6? Nee, wij hebben niet meegedaan, het is ons zelfs ontgaan dat dat examen er wàs. In Ermelo wordt een rijtest voor bejaarden gedaan, daar zouden we eigenlijk aan mee moeten doen. Doen we ook niet...
Ik bedenk nu dat jij ons die test wel zou kunnen afnemen!

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 28 maart 2005, 06:50
Datum: maandag 28 maart 2005 23:52

Strandpalen zijn heel geschikt om een camera op te zetten.

Op zoek naar een passend antwoord kwam ik deze strandpalen verzameling tegen. Sommige palen zijn inderdaad geschikt voor het dragen van een camera.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 28 maart 2005, 06:50
Datum: maandag 28 maart 2005 21:27

....de zelfontspanner! Dat wilde ik ook zo graag weten.....

Zouden ze een statief meegesleept hebben? Of iets van wrakhout hebben gebouwd? Of een berg zand? Lang niet alle vragen zijn beantwoord!

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp:
Datum: maandag 28 maart 2005 20:12

Dit is de foto die in mijn bestand door Leonard "Leolien" is genoemd....
Mooi koppel, hè!

leolien

Maar wie heeft die foto nou gemaakt?

Van: "Leonard" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 28 maart 2005, 06:50
Datum: maandag 28 maart 2005 14:34

Volgende week is LIDL weer aan de beurt...een Athlon 64 systeem, sneller (voor games) dan ALDI 's Intel systeem. De bij mij opgewekte noodzaak tot aanschaf is echter niet meer aan de orde, daar ik een fraai pc-syteempje voor Pauline heb samengesteld. Ze is heel blij met haar PC in mini-behuizing waarbij het videogedeelte van het moederboard gebruik maakt van shared-memory, ik heb er 512 MB ingestopt ruim voldoende voor fotobewerking (64MB is gereserveerd voor video) Zowel het geheugen als ook de 40MB harddisk had ik nog liggen, de processor een AMD Sempron 2400+ heb ik aangeschaft. Ik heb mezelf getrakteerd op een dual layer DVD-brander zodat ik in het systeem van Pauline mijn "oude" NEC 1100A kon plaatsen geen dual layer maar verder een perfecte brander een setje boxjes à raison van € 6 hebben het systeem compleet gemaakt. Enfin, een gegronde reden om volgende week met een bom duiten naar de LIDL te gaan heb ik dus niet maar ik kan het niet helpen iedere keer bij het zien van de aanbiedingen van deze twee duitse winkelketens enigszins te gaan kwijlen...veel software en extra's krijg je erbij...met hoeveel fps zal fs2004 draaien met alles maxed-out??? Ik zag vanochtend op Discovery een docu over een aantal fanatieke flightsimulator lieden: "King of sims" Boeiend, één der fanaten trok zelfs een drukpak aan tijdens het simmen in zijn van echte vliegtuiginstrumenten voorziene bouwsel...het viel me wel tegen dat hij geen panoramische projectie gebruikte maar gewoon één (weliswaar flink) display, opzij kijken kan zodoende alleen door de HAT-switch te gebruiken en niet fysiek door z'n kop te draaien! Sommigen gaan wél zo ver, bijvoorbeeld door gebruik te maken van 4 of 5 monitoren, de hyperfanaten laten hun cabine zelfs bewegen via pc-gestuurde hydrauliek http://www.hyway.com.au/747/motion.htm de site van deze Australiër laat zien hoe ver sommige flightsimmers kunnen gaan! Zelf ben ik zo fanatiek niet, ik beperk me nog steeds tot rondjes vliegen met één motorige kisten of een kort vluchtje in een 737 tussen Amsterdam en Dusseldorf of zoiets, wel gebruik makend van de flightmanagementcomputer (FMC) blijft leuk dat flightsimmen! Speciaal voor Rik heb ik een foto opgedoken en gescanned (voltooid deelwoord van die vernederlansde engelse termen blijft lastig) van de Eitank Kreidler, dat was nog es een leuke plof! De Radian doet het overigens prima, al vind ik hem wel iets aan de krappe kant voor mijn lengte volgende week laat ik hem checken bij een motorzaak...

kreidler

De wijnrode Eitank Kreidler Florett Super uit 1965 (oorspronkelijk was ie wit met een metallic blauwe tank)

Ja Aldi en Lidl, ik bestudeer hun aanbiedingen altijd, ook hun laptops zijn niet verkeerd. Ik denk zelf wel eens over het samenstellen van een ding waarmee je tv programma's kunt opnemen. Maar bij nader inzien: we nemen van alles op met de ouwe trouwe videorecorder en komen er maar zelden toe om die opnames te bekijken.
cessnaMaar die meneer in Australië, is die wel helemaal goed bij z'n hoofd? Hij begint in 1998, januari 2005 is hij nog aan het bouwen. Hij vertelt er niet bij wat dat allemaal kost, maar vast meer dan een 2e hands Cessna!

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 28 maart 2005, 06:50
Datum: maandag 28 maart 2005 12:28

Wat een mooie woestijnfoto!
Dat je mijmerde over "Huis ter Heide, Huis ten Bosch" komt natuurlijk door dat "ter kruize" van Rik, dat eigenlijk "ten kruize" moest zijn. Ter land, ter zee, ter kerke, ten grave, mijmer ik nu op mijn beurt.
Ik heb nog geen plaatje van het pand in Gouda gevonden, wel weet ik dat het de Oude Gymzaal heet en dat er nu een snookercentrum is gevestigd. Spannend.
Gefeliciteerd met Bontje. Een heel lieftallig diertje zo te zien.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, zeg ik maar.

Het snookercentrum is inmiddels vertrokken, de prijs van €225.000 helpt bij 't zoeken bij Funda.

Bontje is een lieftallige woesteling. De snelheid waarmee ze door het kattenpoortje schiet is ongeëvenaard.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: Dagboek
Datum: zondag 27 maart 2005 13:11

------

zie: rikstekst

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 27 maart 2005, 07:16
Datum: zondag 27 maart 2005 11:33

Bontepels is een snoezig "hebbeding".....

Vinden wij ook, maar de vier andere katten weten het nog niet helemaal zeker...

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 26 maart 2005, 06:05
Datum: zaterdag 26 maart 2005 21:44

Bert heeft gelijk. Ik zou me er nog meesmuilend vanaf kunnen maken door te zeggen dat het hierzo 'la croix' is en dat ik geen Nederlands woordenboek bij me heb, maar ik wist het inderdaad niet zeker en verwachtte al half en half dat ik er gedonder mee zou krijgen. Achteraf realiseer ik me dat ik het ook in ons onvolprezen Van Goor's klein Frans Woordenboek (Den Haag - Batavia, 1949) had kunnen opzoeken: 'kruis - o' staat er. Mijn Brabantse ex- ex- ex-schoonmoeder (ik geloof dat ik me nu ook al vertel) wist van alle zelfstandige naamwoorden het geslacht, alleen ze wist niet dat ze het wist.

Tien weesgegroetjes dan maar.

Rik

met je knieën in je klompen.

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 26 maart 2005, 06:05
Datum: zaterdag 26 maart 2005 19:34

Frank, Ik reageer in principe niet op reacties, want dan is het einde zoek, maar soms is de nood te hoog, dus kun je even tegen Rik zeggen dat het niet "ter kruize" is maar "ten kruize"? Kruis is namelijk niet vrouwelijk. Zelfs een vrouwenkruis is onzijdig. En al zou het mannelijk zijn, dan kreeg het nog "ten", zoals bij "ten hemel opgestegen". Hemel is mannelijk, hel vrouwelijk. "Ter helle nedergedaald." Naamvallen, interessant! "De zondag des levens." Overigens zouden oranje draden mij ook angst inboezemen, denk ik, als ik er onverhoeds mee zou worden geconfronteerd, of toch op zijn minst ontzag. Maar of ik dan ook met een noodgang achter de radiator zou duiken, dat is nog maar de vraag.

"Het huis der vrouw", ooit een tijdschrift. Die naam trof mij altijd als niet kloppend, terwijl volgens de theorie wel klopte.

Rode draadjes, die zijn pas eng (en duur).

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 26 maart 2005, 06:05
Datum: zaterdag 26 maart 2005 19:00

In reactie op sneeuwuil was ik verbaasd dat iemand die bang is voor schrikdraad meteen een dier moet zijn, dat normaal in een weide gehouden wordt. Ikzelf dacht namelijk dat de beestjes misschien wielrenners geweest zijn... Als je overhaast even ergens water moet laten en dat over een onschuldig uitziend prikkeldraad wilt doen, dan gaat er geen belletje rinkelen over het feit dat er eventueel wel ergens stroom op zou kunnen staan... En al helemaal niet op prikkeldraad! Dubbelop eigenlijk, stroom op prikkeldraad, ik trapte er iig in!

Echte wielrenners laten het gewoon lopen tijdens het wielrennen. Dat zou een kat nooit doen, die reïncarnatie lijkt me daarom hoogst onwaarschijnlijk.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: dagboek
Datum: zaterdag 26 maart 2005 18:19

------

zie: rikstekst

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: scheef
Datum: zaterdag 26 maart 2005 18:22

Hela Frank, de cursieven vallen weg!

Rik

Goed dat je het zegt. Ik heb ze er weer ingeprutst!

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 26 maart 2005, 06:05
Datum: zaterdag 26 maart 2005 8:23

Als ze dan in hun vorig leven geen koeien zijn geweest, hoe kunnen ze dan zo buiten verhouding bang zijn voor dunne oranje draadjes op 2 meter hoog? Waarom was dat het eerste waar ze naar keken, alle vier, toen ze na vele dagen weer naar buiten mochten? En waarom duurde het zo héel lang voor ze alle draadjes bekeken hadden. Waarom ging Bereklauw er van achter de verwarming zitten? Kunnen zij soms iets voelen wat wij niet kunnen voelen? Stroom bijvoorbeeld, die zich langs en buiten die draden ophoudt? Wat zegt daarover de natuurkunde? Indien niks, hebben we hier dan een uitvinding gedaan? Is die stroom voelbaar? Of is het geen nieuwe uitvinding maar een oude, en hebben dan die alternatieve jongens toch gelijk, die niet willen dat je een electrische wekker naast je bed zet? Ik begin dat wel te geloven. Lekker ongezond dan, al dat schrikdraad. Zouden straks al m'n bloemen doodgaan?

Koeien en paarden schijnen weinig last te hebben van schrikdraad, zolang ze er niet tegenaan staan. Dat er bij schapen geen schrikdraad gebruikt wordt is niet omdat ze er niet tegen kunnen, schapen zijn te goed geïsoleerd.
Dat ze inderdaad die schrik-spanning op afstand zouden kunnen voelen is niet helemaal uit te sluiten. Dat een mens gevoelig zou zijn voor een wekker is wat minder waarschijnlijk, behalve als de wekker wekt. De spanning van het stopcontact is veel lager dan die van de FenceMaster.

We kunnen experimenteren: de stekker er uit en zien hoe ze dan reageren. Dan een week wachten tot ze helemaal gewend zijn en dan de stekker er weer in, kijken of ze laten blijken dat te merken. Moeten we wel een week op wacht staan: dat lijkt me een taak voor de aanvraagster van dit onderzoek.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: Dagboek
Datum: vrijdag 25 maart 2005 20:16

------

zie: rikstekst

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 25 maart 2005, 06:35
Datum: vrijdag 25 maart 2005 19:19

De link naar het hoofd van Simon werkt bij mij niet. Dat klinkt wel grappig maar dat is het niet!

En pas nou maar op met dat schrikdraad. Vannacht droomde ik dat je aan de achterkant van de tuin geen netten maar een schutting had. Misschien is dat ook wel echt zo, ik weet het niet meer. Jullie hadden heel veel katten, ik denk wel een stuk of tien, waaronder een aantal potige huis-tuin-en-keuken exemplaren. Leuke, wollige katten. Op een gegeven moment besloten die katten om uit te breken en bestormden ze de schutting. Toen jij hen dit wilde beletten, viel de schutting of een deel ervan op je. Het leek een schutting van niks maar je was toch gewond en ik moest je ondersteunen bij het terug naar het huis lopen. Wat moet ik daar nu weer van denken?

Simons hoofd met Opera? Dat werkt tot mijn ontsteltenis ook hier niet. Opera maakt een merkwaardige url, misschien dat het daar iets mee te maken heeft. FireFox doet het wel! (de link is naar een foto die bij 13 maart staat.)

Geen schutting, overal netten. Bij het aantrekken van mijn sokken kan ik wel wat ondersteuning gebruiken, dan voel ik m'n rug. Vooral schone sokken zijn een probleem.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: Dagboek
Datum: donderdag 24 maart 2005 15:43

------

zie: rikstekst

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 24 maart 2005, 06:16
Datum: donderdag 24 maart 2005 10:02

Wat nu? Begrijp je dan niet, dat zo'n lege koekoeksklok daar hangt, omdat men hoopt, dat daar koolmezen in gaan nestelen? Dat is tenminste het eerste wat in MIJN hoofd opkomt! Lijkt me best een slimme vondst..... De wijzers hebben toch wel een aardig gat achtergelaten?

En ja, de moedertrots gaat over het hele "begrip" Simon natuurlijk en vooral over zijn eigen blijdschap, omdat de cursus hem zo goed afgaat. (Waar hij af en toe toch wel een HARD HOOFD in had, maar dat stond zéker niet op de foto....)

Lekker weer, hè!

Nee, dat gat, daar kan hoogstens een lieveheersbeestje door. En die schijnen geen nest nodig te hebben, er zijn er al heel veel. (Lieveheersbeestjes, geen nesten van lieveheersbeestjes.) Het was handiger geweest als de buurman het deurtje van de koekoek had open gezet, zo te zien zou daar wel een heel klein koolmeesje door kunnen. En dan maar hopen dat het uurwerk verwijderd is.

Een redelijk recent simonhoofd zie je hier (het linker van de drie).

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 23 maart 2005, 06:19
Datum: woensdag 23 maart 2005 19:44

Nee, met het certificaat nemen wij geen genoegen, al had de haast zalige Dorothea het ondertekend. Dat moeder-enthousiasme kan alleen maar over een hoofd gaan.

Die moeder denkt dat hoofd er wel bij. Ik heb een klein randje van de foto afgehaald, om bits te sparen, maar zeker geen hoofd. Heb je wel gezien dat er ook nog een soort van pasje bijhoort, en een Microsoft speldje? En dat is nog maar voor het eerste examen!
Simon zorgde zelf voor deze foto, ik had er wel wat meer Simon bij gedaan.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: Dagboek
Datum: woensdag 23 maart 2005 18:14

------

zie: rikstekst

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 23 maart 2005, 06:19
Datum: woensdag 23 maart 2005 18:04

Frank, kijk gauw bij je gewone mail, Sneeuwuil ook:

Een prachtige foto van Simon!

En wat leuk, die poes in het aanrecht! Is dat Wolfie? Ik weet het niet meer.....

Sneeuwuil d'r computer geeft een soort van gong-geluid als er e-mail binnenkomt. Die staat dus de hele dag te gongen, en dan kijkt ze meteen. Bedoel je deze foto? (De poes is Bereklauw.)

certificaat

Ondertekend door Bill Gates zelve!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: Dagboek
Datum: dinsdag 22 maart 2005 15:43

------

zie: rikstekst

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 22 maart 2005, 06:23
Datum: dinsdag 22 maart 2005 11:27

Riks woorden mogen dan korter worden, zijn zinnen worden langer. Gemiddelde woordlengte volgens Wordperfect in beide stukken 5, gemiddelde zinslengte in het eerste stuk 13 woorden, in het tweede 15. Volgens WP aanzienlijk minder tekens dan bij jou (2286 en 2206). Raadselachtig.
Hè, wat zou ik graag weer eens bij LeClerc rondlopen.

NoteTabs woordentelling was al anders dan die van Rik.
LeClerc? We moeten busreizen naar LeClerc gaan organiseren, een gat in de markt. In Duinkerken zijn er al twee!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: Dagboek
Datum: maandag 21 maart 2005 16:47

Ik hoop dat het je opvalt dat deze tekst ook 466 woorden telt. Dat vond ik wel sport.

Rik

Ja, ik tel zoiets altijd heel nauwkeurig na. Volgens NoteTab 463 woorden, gisteren 462.Mbr> 2666 tekens, gisteren 2751. 2666/463=5.76, 2751/463=5.94, de woorden worden korter.
Lezertjes, rikstekst!

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 21 maart 2005, 06:17
Datum: maandag 21 maart 2005 9:37

Frank, Dank voor je verwijzing naar die ijverige meneer Wekser z'n site en naar die verrassende Strikstek. Ja, heel goed, als er niks gebeurt in Ermelo, dan gebeurt er elders wel wat. Soms gebeuren er vlakbij dingen waar je geen weet van hebt en daarna ineens wel. Je kijkt eens wat beter naar het papier dat al dagenlang op de vensterbank ligt, en ineens zie je dat het gaat over een commissievergadering over een waanzinnig bouwplan in je eigen museumbuurt, uitgerekend op de avond waarnaartoe je je allereerste afspraakje met een pedicure hebt laten verplaatsen vanwege een voordracht over water in de stad op de in eerste instantie geprikte avond, waar je na bestudering van een door de gemeente geproduceerde kalender over hetzelfde thema even helemaal geen zin in hebt. Kun je me volgen? Dat papier verwees naar een actiegroep met een website en een denktank en daar heb ik me gisteren onverwijld voor opgegeven. Hompelend op niet-verwijderde likdoorns ten strijde tegen de bestuurlijke psychopathie! Luisteren jullie wel eens naar La Dolce Vita op radio 5? Doen!

De gemeente Ermelo had ook iets over water, een maand of wat geleden. Vast van plan ze te bezoeken, maar toen het moment daar was dacht ik opeens: "ach, wat, water..."
Likdoorns? Onbekend bij Lidl-klompendragers.
Radio 5? Dan zou ik toch eerst eens de kanalen van de radio moeten instellen. Nog steeds niet gedaan.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 20 maart 2005, 06:11
Datum: zondag 20 maart 2005 19:03

Ha Frank!

Misschien is dit leuk want volkomen off topic, om het dagboek van mijn verblijf in Frankrijk op je log te zetten.

Klik: rikstekst

Ik had al een parkeerplaats voor jouw teksten, daar staat het bij.
Wel dagelijks aanvullen!

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 19 maart 2005, 06:09
Datum: zaterdag 19 maart 2005 15:03

Ja, als je lezers je nou ook nog je eigen links gaan mailen wordt het bijhouden van een weblog wel érg bewerkelijk. Zo kom je nooit aan het lezen van de grondwet toe. Zal het nooit meer doen.

Ja, twee keer die link betekent ook twee keer lezen. 1000 bladzijden!

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 19 maart 2005, 06:09
Datum: zaterdag 19 maart 2005 11:18

Ja, wat leuk die foto's! Een verrukkelijke omgeving om een cursus te doen, nietwaar?

Kan je daar geen cursus organiseren: "Het weven van kattenpatronen op een Jaquard getouw"? Dan kom ik ook.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 19 maart 2005, 06:09
Datum: zaterdag 19 maart 2005 10:47

Mijn reactie voor het log is bijna klaar, wanneer de bel gaat, ik open moet doen en een vriendelijke bezoekster zich meldt voor koffie en "een babbeltje".....
De reactie ging over "De Oude Hof" in Bergen (als ik mij de naam tenminste nog goed herinner), waar ik een cursus "weven voor blinden en slechtzienden" deed. Niet omdat ik dat ben, slechtziend of blind, maar om het aan de doelgroep te kunnen overbrengen.
Het ging ook over de prachtige bomen op het terrein en het fraaie verblijf, over de keuken, waar we om beurten corvée hadden, waardoor het iets schoolreisje-achtigs kreeg en over mijn aardige kamergenote, waarmee ik tot diep in de nacht zat te kletsen en - nu komt het - over mijn PROEFLAP ! Die was zó mooi! Dat was KUNST ! De kleuren: prachtig oud-rose, een donker schors-bruin en een mysterieus turquoise.....
Ik zie het nog duidelijk voor me! Met allerlei verschillende weef-patronen, waarvan ik echt mij niet kon voorstellen, dat een blinde die ooit zou kunnen vervaardigen. Maar dat schijnt dus heel goed mogelijk te zijn, zo zeggen deskundigen.....
Dus die proeflap met al die weefvoorbeelden, die ik wel 20 verhuizingen met me mee heb gesleept, die ben ik gaan zoeken om op het log tentoon te stellen. En, nu komt het: natuurlijk niet te vinden!
En, toen de bel ging en ik open ging doen voor mijn visite en het hele verhaal op wilde slaan als concept, ging ook dat mis.....verdwenen!

Zo gingen er een paar dagen voorbij en inmiddels gaat het over héél andere dingen......
En dat, terwijl die patronen en technieken zo bijzonder waren en de namen daarvan al even zeer!
Wat te denken van een weefpatroon met de romantische naam "Rozengang"?
Dat wilde ik jullie toch niet onthouden, maar helaas.....

Het is duidelijk, je moet nòg eens verhuizen. Dan komt die lap vast weer opduiken!
En de Oude Hof klopt.

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 19 maart 2005, 06:09
Datum: zaterdag 19 maart 2005 9:05

Zeg Frank, Weet je dat wij op de buitenmuren van ons Italiaanse huisje wel vier of vijf stopcontacten hebben? Ik heb mij altijd nat geschoren, maar onlangs heeft Katrien mij zo'n elektrische baardtrimmer geschonken als jij ook wel zult hebben, je weet wel, van Braun, waarvan je nooit weet of je hem nu zo om moet vasthouden of juist omgekeerd, en die kan ik daar dus ook buitenshuis gebruiken, bijvoorbeeld dat ik mezelf ook even meeneem nadat ik het gazon gedaan heb.
Als wij een zwaar geëlektrificeerde antiinbrekersfencemaster willen installeren zal het ontbreken van stopcontacten daaraan niet in de weg staan. Merde, daar heb je die radiospot van de Postbank weer. Dat ze daar maar eens een nieuwe politieke partij tegen oprichten!
Onbegrijpelijk trouwens dat in al die verhalen in de krant met geen woord wordt gerept over de afschaffing van het algemeen kiesrecht. Ik wens je een prettig weekend. bert

In het kader van de Europese gedachte kan ik een verlengsnoer aan de Fencemaster maken en die dan op een van jouw italiaanse stopcontacten aansluiten.
Maar doe jij het gazon met een baardtrimmer? (ik bedoel niet dat je je baard met een gazontrimmer moet doen)

Wij hebben een tondeuse, maar ik mag daar niet aankomen. Sneeuwuil gaat over mijn kop.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 19 maart 2005, 06:09
Datum: zaterdag 19 maart 2005 8:57

In het weblog van NRC/Handelsblad staat vandaag een verwijzing naar deze site: http://www.grondweteuropa.nl/
Ziet er goed uit, lijkt aardig onafhankelijk.

Déjà vu, 17 maart, laatste regel...

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 18 maart 2005, 06:22
Datum: vrijdag 18 maart 2005 11:45

Als je je door die 500 pagina's weet heen te worstelen, zou je dan daarna het Licht zien? Ik ben bang van niet. Vragen blijven onbeantwoord. Neem dat Europese leger, wordt dat echt zo duur als de SP denkt of hoeven de defensie-uitgaven niet omhoog, zoals Groenlinks zegt. Achtergrondinformatie zoeken lijkt me nuttiger dan dorre wetteksten doorploegen. NRC/Handelsblad heeft een weblog over de Europese grondwet en daarop staan leuke links, zoals:
http://europa.eu.int/comm/dgs/press_communication/facts/index_en.htm Hier ontzenuwt de Europese commissie broodje-aap-verhalen

http://www.asser.nl/eurlaw/index.asp?sub_categorie=28&c_nr=4&anker=De%20invloed%20van%20EU-recht%20op%20de%20in%20Nederland%20geldende%20regelgeving

Verder moet er natuurlijk een spannend debat komen waarin Femke de vloer aanveegt met Geert, en Jan met Jan-Peter.

De broodje-apen zijn erg leuk. Asser wel wat lang.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 18 maart 2005, 06:22
Datum: vrijdag 18 maart 2005 10:51

Ik moest samen met Berry de nieuwe huisstijl presenteren voor het voormalige Maasoord. Daarom wist ik vorige week zo goed dat al die gekkenhuizen tegenwoordig stomme namen hebben. Maasoord heet intussen 'Delta'. De directeur vertelde gisteren dat er alleen al in hun regio driehonderd bedrijven en instellingen zijn die Delta heten - waar het om mensen draait. Ik kan hem niet laten zien, de huisstijl. We moeten nog gekozen worden en bovendien zit er een embargo op. We hebben ons wel rotgelachen bij het maken. Delta: gekker moet het niet worden.

Rik

Bovenstaande is antwoord op onderstaande vraag.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 17 maart 2005, 06:21
Datum: vrijdag 18 maart 2005 9:01

Die keuro's en meuro's willen de anderen, die niet in mijn bevoorrechte positie verkeren, misschien ook nog even nader uitgelegd krijgen. Het geeft anders maar weer zo'n tijdrovend gedenk voor iedereen. Of ben ik alleen zo stom?
En wat moest Rik trouwens in het gekkenhuis?

Gaarne geef ik op verzoek nadere uitleg. Maar eerst moet ik nodig naar Putten.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 18 maart 2005, 06:22
Datum: vrijdag 18 maart 2005 8:31

Hebben ze bij de Boerenbond niet ook van dat oranje nylon draad waar een dun ijzerdraadje in is meegedraaid? Dat kun je veel gemakkelijker verwerken en opspannen dan ijzerdraad. Mijn Franse buurman gebruikt het om zijn paarden op zijn berg te houden. Heel soms loopt er wel eens eentje doorheen, maar dat is altijd per ongeluk.

De grondwet moet je niet lezen. Je bent ervoor of ertegen, maar je moet hem niet lezen. Grondwetten kloppen. A priori. Als je tenminste niet in het Roemenië van twintig jaar geleden woont. Ik vind het wel jammer dat Femke voor is, hoor. Dat hadden ze in die grondwet moeten zetten: "Femke zal tegen mij zijn. Altijd." Laat Femke maar in het Roemenië van twintig jaar geleden gaan wonen, met haar zeehondjessocialisme.

Rik

Ja, dat draad met dat draadje, dat heb ik al. Maar boven alles moet een stevige spandraad, om die vervloekte visnetten strak tegenaan te binden. Anders glipt Rozepoot tussen net en schrikdraad door. Tussen die (geaarde) bovendraad en de eerste schrikdraad een ruimte van zo'n 8 centimeter (Ik moet de Rozekop eens opmeten.)

Denk eens aan al die vertalers, en al die controleurs van de vertalingen. Vast wel 100 man/vrouw, à 100 keuro, 10 meuro voor alleen maar de tekst. Dat geld is al op, dat is dus geen reden meer om tegen te zijn.

Femke zal haar tweeling wel gebruikt hebben: die lezen ieder de helft.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 17 maart 2005, 06:21
Datum: vrijdag 18 maart 2005 8:13

500 bladzijden? Meen je dat nou? Als er daar in Europa nou óok alweer niemand zit die het in 500 woorden kan, dan gaat dat toch allemaal veel te duur worden, heel die wetgeverij? Ik stem tegen! Ik kan best een kleine provincie zijn in m'n eentje. Mark my words, dat gaat lukken!

Ik ga 't lezen, 6 minuten per bladzij, 50 uur, 10 uur/dag: een weekje geen frankslog.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 17 maart 2005, 06:21
Datum: donderdag 17 maart 2005 22:40

Wat mij een beetje dwarszit aan die grondwet is de lengte ervan. Het PDF'je is bijna vijfhonderd bladzijden lang (onze Nederlandse grondwet is ongeveer 30 bladzijden lang)! Een grondwet hoort toch alleen de basisprincipes vast te leggen waar andere regels op gestoeld zijn? Hoe kan je nou in vredesnaam 500 bladzijden volkrijgen met basisprincipes? De enige manier om daar achter te komen is door het allemaal te gaan lezen, natuurlijk. Ik weet nog niet of ik dat wel ga doen.

Maar wat Femke vindt, legt voor mij wel gewicht in de schaal.

Hebben ze alle vertalingen erbij gedaan? 25 landen, 20 bladzijden per land? Klopt niet helemaal, België bijvoorbeeld heeft geen eigen taal. Even kijken, klopt helemaal niet, 500 bladzijden in het Nederlands. Volgens Femke: "minder regelneverij"...

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 17 maart 2005, 06:21
Datum: donderdag 17 maart 2005 18:21

Marja en Rik en Femke hebben me overtuigd, ik ga ook voor stemmen. Wel vreemd dat Groen Links en SP hier zo verschillend over denken.

Als we zo door gaan dan komt die Europese Grondwet er ook nog!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 17 maart 2005, 06:21
Datum: donderdag 17 maart 2005 16:50

Ik had hetzelfde als Marja willen zeggen, maar ik moest vanochtend naar de tandarts en daarna naar het gekkenhuis. Zonder erbij na te denken zeg ik ook 'voor'. En als ik erbij nadenk zeg ik nog steeds 'voor'. Als Europa een iets hechter verband had gehad voordat de tweede golfoorlog was begonnen had Bush het mooi in zijn eentje kunnen oplossen; de tegenstem van Frankrijk en Duitsland had dan ook de kleine boerenkoollandjes overgehaald. Bovendien heb ik er niets op tegen om een kleine provincie te worden. Ik ben er nooit op tegen om te worden wat ik al ben. Dus -ook weer net als Marja- even niet naar Marijnissen luisteren.

Rik

OK, voor dus. Mooi dat dit opgelost is zonder dat ik die hele grondwet hoefde te lezen!

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 17 maart 2005, 06:21
Datum: donderdag 17 maart 2005 11:18

Wat een persoonlijke definitie van 'alle partijen' hanteer jij. Ik keek wat Groen Links van de grondwet vond, zag dat zij vóór zijn, en dat de SGP, de Christen-Unie, de LPF en Geert Wilders allemaal tegen zijn. Dit lijkt me een kwestie waarbij ik Jan Marijnissen eens even verlaat.

"In der Beschränkung zeigt sich der Meister", zeg ik altijd als ik iets vergeet.
Dit zegt Groen Links. Even hun samenvatting samenvatten:

  1. Meer democratie
  2. Minder geheimhouding
  3. Minder regelneverij
  4. Grotere besluitvaardigheid
  5. Betere bescherming van grondrechten
  6. Burgerinitiatief
  7. Europese minister van Buitenlandse Zaken
  8. Schonere energie
  9. Meer dierenwelzijn
  10. Verdediging van publieke voorzieningen

Bij de punten 1-9 denk ik: "moet ik nog zien", bij 10 kan ik me niet zoveel voorstellen. Maar als Femke het zegt dan zal het wel zo zijn. Goed, ben ik voor.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 16 maart 2005, 06:05
Datum: woensdag 16 maart 2005 17:36

Dubbelweefsel. Nel leverde niet de door jou begeerde schematische tekening, ze schrijft:: Kan wel een ruitjes-schema van een dubbelweefsel uit één van mijn weefboeken scannen, maar of dat het duidelijk maakt?

Klik voor het verhaal van Nel

Dat lijkt me een zeer gedegen verhaal. Ik ga er even een woordenlijst bijmaken...

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 16 maart 2005, 06:05
Datum: woensdag 16 maart 2005 12:29

Beste Frank,

Die website van die cats & pillows, dat leek me wel een mooie ook voor mij. Mag ik je zodra ik beter ben daar nog eens op aanspreken? Maar wat ik je eigenlijk wilde vragen is of je misschien wat tips voor me hebt inzake het volgende. Ik heb zojuist een protestbrief naar de Postbank geschreven vanwege die irritant imbeciele spot op radio 4 elk uur van de dag, en ik heb ze gedreigd desnoods het "ongetwijfeld op grote schaal levende ongenoegen daarover" te mobiliseren. Hoe kan ik het internet daarbij inschakelen? Kunnen we niet een soort Stop de Post-Bank mechanisme organiseren, dat een bedreiging vormt voor de "normale" bedrijfsvoering van deze irritante ethervervuilers? Ik vind jullie katten slimmer dan die domme Postbank. Zeg dat maar tegen ze.

'Cats & pillows' vertalen naar 'Berts kunst', lijkt me wel haalbaar.

Imbeciel spotje? Wij hebben vrij recent een prachtig radioapparaat aangeschaft maar ik ben er nog steeds niet toe gekomen de kanalen in te stellen. Derhalve ken ik onderhavige spot niet. Op de t.v. kijk ik wel, maar altijd met het geluid uit. Geen spotkundige, dus.

De Postbank hinderen zou je kunnen doen samen met een groot aantal rekeninghouders. 100000 bijvoorbeeld. Ieder van die lieden moet aan alle anderen elke dag €0,01 overmaken. Dat kost je dan wel €999,99 maar die krijg je dezelfde dag weer terug. Samen zijn dat 100000x99999 dagelijkse transacties. Ik mag aannemen dat het systeem daaronder bezwijkt.

N.B. Ik ben geen klant van de Postbank, en niet van zins dat te worden!

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 16 maart 2005, 06:05
Datum: woensdag 16 maart 2005 10:22

dat heatpipe systeem is voornamelijk leuk als je tekstverwerks e.d. gebruikt... die dikke videokaart kan je dan met geen mogelijkheid optimaal benutten zonder dat je er een ei met spek op zou kunnen bakken... Dat heatpipe systeem zit ook in mijn Laptop, maar in de zomer is ie gloeiend heet en moet ik niet proberen spelletjes te spelen! Maar gezien ook ik weinig spelletjes meer doe zal Leo ook wel niet voor dit soort doeleinden de computer willen...

hallee!

Een heatpipe koelt niet echt, maar transporteert warmte. Die moet er ergens uit, bij een laptop is dat een beetje moeilijk. In een 'gewone tower behuizing' heb je wat meer ruimte voor heel grote, langzaam draaiende ventilatoren. Maar echte kerels maken natuurlijk waterkoeling op hun computer.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 16 maart 2005, 06:05
Datum: woensdag 16 maart 2005 10:02

De beste weg lijkt mij ook die naar het Textielmuseum. Ik meen me te herinneren dat ze er een computergestuurde weverij op na houden, maar dat kan ook wel wishful thinking zijn. Ik zal het Berry eens vragen, Die ontwerpt hun tentoonstellingen. In elk geval kun je er katten laten breien en borduren, want dat staat op hun site.

Rik

Borduren, er zijn zelfs naaimachines voor thuisgebruik die je (Windows)pc-gestuurd kunt laten borduren. Maar weven, daar gaat het om!

Van: "Leonard" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 15 maart 2005, 06:19
Datum: dinsdag 15 maart 2005 23:45

Inmiddels heeft Pauline een fraaie foto gemaakt van mij op m'n Radian...na mijn eerste legale tochtje! Vanmiddag heb ik samen met Simon de eerste schreden in de motorwereld gezet, let wel: MIJN eerste schreden. Inderdaad Rik, ik had in de VS een Yamaha Enduro, maar dat was meer een soort bromfiets van 125 cc. Ik heb toen ook het Amerikaanse motorrijbewijs gehaald, maar slechts alleen het rijvaardigheidsbewijs in mijn bezit gehad. Enfin daar kan je zodoende weinig mee...

Ik speel met de gedachte om de laatste ALDI compu aan te schaffen, vanaf morgen staat ie in de filialen het ding heeft een naar het schijnt revolutionair stil koelsysteem...das dus wel lekker. Ik vrees wel dat ik XP Professional wat ik nu gebruik niet zou kunnen activeren tenzij ik mijn huidige harddisk blijf gebruiken in dat ALDI ding, want als je teveel hardware hebt gewijzigd denkt Microsoft dat je XP op een tweede PC gezet hebt. Nou ja een fraaie PC lijkt me zo te zien http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_09/computer.gif

Fraaie foto, die we niet te zien krijgen. Maar kennelijk ben je geslaagd, feli.

Die Aldi pc heb ik natuurlijk ook bekeken, d.w.z. in de folder. Gelukkig staat er altijd een lange rij bij de kassa, zodat je veel tijd hebt voor die folder. Het is een pracht pc, een tv heb je niet meer nodig! En die koeling met heat-pipes is mooi, heb wel eens overwogen dat in mijn huidige pc te monteren. Heb nu besloten af te wachten of ik niet nog wat dover wordt.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 15 maart 2005, 06:19
Datum: dinsdag 15 maart 2005 21:04

Nel moet ook nog weten dat dit brokaat handgeweven was. Niks computergestuurd. En aan de achterkant uitsluitend goud en grijsblauw. Rara.

Computergestuurd betekent alleen maar dat ze die computer heel precies verteld hebben hoe een handwever het zou doen. Niet handig voor één lap, wel voor 10000.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 15 maart 2005, 06:19
Datum: dinsdag 15 maart 2005 20:58

Hoe kón je zoiets nou over het hoofd zien als die overdosed cat. Ik begrijp nu eigenlijk ook niet meer hoe we dan toch nog heelhuids zijn thuisgeraakt gister. En ik zou zeggen: laat Paulien maar komen!

Nou kan ik een heel technisch verhaal houden over er was wel een paperclip maar geen plaatje in de brief, veroorzaakt door een achtervoegsel. Maar ik hàd het moeten zien..

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 15 maart 2005, 06:19
Datum: dinsdag 15 maart 2005 20:04

Over begrafenissen gesproken, in het door lezers geschreven rubriekje van NRC/Handelsblad stond vandaag dit:

Cake

Oom Aart, huisarts in ruste, is dood. De reis naar de Achterhoek is lang. De kerkdienst duurt eeuwig en uiteindelijk staan we in het crematorium in een lange rij om de familie te condoleren.

Na lang wachten zijn we aan de beurt en dan voelen we pas hoe moe en hongerig we zijn geworden. Mijn vrouw stapt na de plichtplegingen op de dichtstbijzijnde goedgevulde schaal met cake af en neemt een plak. Waarop een crematoriummedewerkster haar toesnauwt: "Mevrouw, wil u dat wel even gelijk terugleggen, dat is voor de volgende."

H.J. van den Berg

Doet me denken aan een sketch van Toon Hermans. Toon ziet voor de aanvang van een groot diner een schaal gehaktballen staan en denkt ongezien een bal te kunnen pakken. Een persoon in livrei grijpt hem bij de arm en roept, als ging het om een voetbalwedstrijd: "Leg néér die bal!" Misschien is dit helemaal niet grappig als je het leest, maar ik verzeker jullie, als je het hoort wél.

De zundertse catering had wel mooie cake ingebracht, maar wij als gelovige low-carbers mochten daar niet van.

Als onze generatie over Toon leest dan horen en zien we Toon er meteen bij.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 15 maart 2005, 06:19
Datum: dinsdag 15 maart 2005 15:57

De hoofdbrekens over de mooie veelkleurige lap heb ik doorgestuurd aan mijn vriendin Nel, die veel van weven weet. Uit de foto kan ze niet opmaken welke weeftechniek gebruikt is, misschien zou een macro-opname uitkomst kunnen brengen. Ze schrijft:
In ieder geval moet je het zoeken in de richting van de hoeveelheid schachten (het wisselend gebruik vormt het patroon) die er gebruikt worden. Hoe meer schachten hoe meer je met kleureffecten en patronen kunt wisselen. Verder zal er ook sprake zijn van dubbelweefsel (= meerdere lagen), dit kun je zien als er aan de andere zijde van het weefsel het patroon in een andere kleur te zien is. Ook zouden we met een damast-weefsel te maken kunnen hebben. Dit is een nòg ingewikkelder getouw met Jacquard- machine. Simpel gezegd: De ene zorgt voor het grondweefsel, de andere voor de tekening. Daarbij moet je bedenken, dat al deze getouwen tegenwoordig computergestuurd zijn (een logisch vervolg op het ponskaarten-getouw ( denk aan een draaiorgel..!)Voor een goede uitleg van diverse soorten weefsel moeten jullie maar een dagje in het Nederlands textielmuseum (Tilburg) gaan doorbrengen. De getouwen zijn daar in werking (door de week), kunnen jullie gelijk 'de Pont' meenemen......
Tot zover Nel. Ze scande ook nog een plaatje van een Jacquard geweven theedoek:

theedoek

Ik had gisteren al de neiging even langs Tilburg te gaan, maar vreesde daar na sluitingstijd van het museum aan te komen. Inderdaad, meerdere lagen, dat moet het zijn. Maar hoe doen ze dat? Een schematische tekenining, graag!


Slordig! Bij de reactie van Pauline zat nog een plaatje, wat ik over het hoofd zag. Waarschijnlijk wegens uitputting, gisteravond. Hier is het alsnog:

odcat
Overdosed Cat

Zo te zien is het nog een Maine Coon ook!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 15 maart 2005, 06:19
Datum: dinsdag 15 maart 2005 8:09

Toch fijn dat we nog geen digitale camera hebben; nu hoef ik de blote motor niet uit de schuur te trekken om er een foto van te maken voor Leo. De man op de foto van Leo staat met twee benen in de Verenigde Staten. Nu weet ik dat Leo daar een avontuur met een motor heeft gehad, maar dat is geloof ik meer dan twintig jaar geleden. Had je die Kreidler met het zadel van Perzisch tapijt nog maar.

De advertentie van Reina -of dan toch in elk geval over Reina- stond in de NRC. Met mannen- en vrouwennaam, zodat niemand haar kon missen. Berry heeft me ooit verteld dat hij en Nienke zich toen ze in Zundert woonden achter de bank verstopten als Reina aanbelde. Ik heb haar sptisvondigheden nooit over me heen kunnen laten komen omdat ik dermate gewaarschuwd was dat ik haar gemeden heb als een griepje. Ik telde wel voor drie als het om Reina ging. Waardoor ik nu alleen maar tweedehands dingen over haar kan zeggen.

Rik

Dat Nienke en Berry dat deden, zich verstoppen, had ik wel eens gehoord. Wij hadden ook wel eens die neiging. Maar omdat onze auto voor de deur stond was het moeilijk om te doen alsof we niet thuis waren.
Reina had het gevoel dat het haar huis nog was, waardoor ze zich gerechtigd voelde onaangekondigd naar binnen te stappen. Net als je tegen elkaar zei: "Wegwezen, daar heb je Reina en Pim", dan stond ze al achter je in de kamer.
Toch heb je iets gemist als je Reina nooit gekend hebt.

Nu ga ik niewe achterlichtlampjes kopen.

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 15 maart 2005, 06:19
Datum: dinsdag 15 maart 2005 8:01

Dat is een mooi verhaal, Frank, maar dat het jullie plek niet meer is heeft wel iets droefs, ook voor mij, die er graag heenfietste, en terug. Eventjes voelde ik de neiging opkomen om mij vandaag, nu de griep over is en de weersvoorspelling veelbelovend, naar de Buissche Heide te begeven om daar achtmaal het gedicht Zwersversliefde van Roland Holst te reciteren en en passant het Project Aanpakken Verdrogingsbestrijding Bijloopturfgebied te gaan bekijken, maar ik kan niet weg, er is nog zoveel te doen, zoveel verloren tijd in te halen. Wel ben ik blij dat ze die bestrijding eindelijk eens aanpakken. Laat maar lekker verdrogen.

De Bijloop, dat is een soort bypass van de Turfvaart. Vroeger een heel ingewikkeld systeem met nu verdwenen sluisjes. Vandaar die verdroging, waarschijnlijk.

Van: "Leonard" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 14 maart 2005, 06:17
Datum: maandag 14 maart 2005 23:40

"Lionman" is heel blij met zijn allerliefste "Plientje" die hij via het web als "Groenoogje" leerde kennen!

Kom dat nou toch eens laten zien, of die oogkleur klopt!

Van: "Leonard" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 14 maart 2005, 06:17
Datum: maandag 14 maart 2005 22:51

Toch wel het vermelden waard...morgen mag ik afrijden voor categorie A van het rijbewijs, om 9:45 om precies te zijn. Gisteren (hopelijk) voor het laatst clandestien met de Radian door de buurt gereden en terloops een bezoekje aan Simon en Joke gebracht. Het fietsje hieronder is niet de mijne, ik heb wel zoiets maar er nog geen foto van gemaakt...nou ja zo krijg je een beetje een indruk van het geen er op mij staat te wachten...

leofiets

Gevaarlijk hoor, motorrijden. En die persoon op de foto, je zou het kunnen zijn, maar ik vermoed dat het een onbekende is. Wist ik het maar zeker, dan had ik 'm weggephotoshopt...

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 14 maart 2005, 06:17
Datum: maandag 14 maart 2005 22:44

Ik wilde kijken of de nazaten van Reina een advertentie hadden geplaatst en besefte toen dat ik alleen haar meisjesnaam kende. Op een of andere manier vind ik dat wel veelzeggend, voor een vrouw uit haar generatie. (Overigens stond er sowieso geen "iets" - Van der Hoeven bij de advertenties.)
Ik vraag mij af of ik nu, ouder en milder, ook meer waardering zou hebben gehad voor Reina's stekeligheid. Beetje een zinloze vraag natuurlijk.

Maar die geweven lap, die is erg mooi. Wat gaan jullie ermee doen, kussentjes voor de katten maken?

Ik moet daar ook altijd lang over denken: Hengeveld. Rik had een advertentie gezien.

De lap moet een kledingstuk worden. Brokaat: volkomen ongeschikt voor wat dan ook in een katrijke omgeving. Aan de muur hangen zou het beste zijn, ware het niet dat alle muren vol zijn. We overwegen nu wandversiering in meerdere lagen.

Van: "pauline overdijk" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 14 maart 2005, 06:17
Datum: maandag 14 maart 2005 11:58

"Met de neus in de boter vallen", dat is het gevoel wat mijn lieve Lionman mij geeft, nu al bijna twee maanden!

Tip voor Sneeuwuil vanwege haar interresse in kleurrijke stoffen; kijk eens op www.dutchquilts.nl. Hier heb ik drie jaar gewerkt voordat ik mij in babyland begaf.
Vooral de nieuwe Cat Kit Minoes vind ik leuk; je hebt geen kind aan deze kat ;)

groetjes, Pauline

minouHa, Pauline! Goede raad, die kleine lionmannetjes, die maken vast minder kapot dan het 4-tal (binnenkort 7-tal) dat we nu hebben. En ze vangen ook nog muizen!

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 13 maart 2005, 06:27
Datum: zondag 13 maart 2005 11:55

Dat ziet er heel fleurig uit, Sneeuwuil in de stoffenwinkel! Een lust voor het oog! En dat op zo een sombere, waterkoude wind-dag!
Ja, de spinazietaart zal wel gesmaakt hebben: die Siem kan lekker kokkerellen, hè!
Heeft Pivo(ine) bewogen toen jullie er waren......?
Nog 8 weken!!!

Als het met die MCSE niks wordt kan Simon altijd nog kok worden. Een low-carb restaurant, dat lijkt me wel wat.

En Pivolio heeft vast wel bewogen, maar ik heb dat niet geconstateerd.
Te verlegen. Ik, niet Pivo.

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 11 maart 2005, 06:19
Datum: zaterdag 12 maart 2005 11:57

dat ze zichzelf 2wielers noemen is natuurlijk niet zo gek, mits ze evenveel 3 als 1 wielers hebben, dan hebben alle vervoermiddelen daar binnen gemiddeld 2 wielen...

de naam 1-2-3-wiele(n/rs) zou ook nog wel leuk zijn misschien...

Stel nou es dat ze dertig gewone fietsen hebben, drie driewielers en twee van die éénwielige aanhangfietsen. Dat zijn er dan 35, met 60+9+2=71 wielen. Dan moeten ze zich 71/35= 2.02857143 wielers gaan noemen. Dat kost een kapitaal aan neonletters. Wordt er nu 'n fiets verkocht dan moeten ze de naam veranderen in 69/34=2.02941176 wielers. Veel te veel werk, je komt niet meer toe aan bandenplakken.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 12 maart 2005, 06:17
Datum: zaterdag 12 maart 2005 10:26

Naar mijn idee is er een beetje trucage aan te pas gekomen, een wat vreemde perspectief, toch....?

Ik heb me dat ook afgevraagd, trucage. Misschien is het met een telelens gedaan. Als je ver genoeg weg kunt staan en dan met een lange telelens je foto maakt, dan zou je iets kunnen krijgen wat hierop lijkt. Hier een heel grooooote foto van hetzelfde onderwerp. Ik denk dat ik even met de camera naar de Bloemgracht moet om te proberen diezelfde foto te maken.

Een ansichtkaart uit Amsterdam

wat leuk en verslavend, die plattegrondjes en luchtfoto's bekijken...!!!
Ik kon dit niet naar je log sturen, weet niet hoe dat moet.

yvonne

Verzonden vanaf www.amsterdam.nl

Dat is een uitdaging, om het toch op het weblog te krijgen! Vanaf de Bloemgracht genomen?

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 11 maart 2005, 06:19
Datum: vrijdag 11 maart 2005 9:47

Je kunt ook besluiten om iets in Kristiansand te gaan doen in plaats van in Amsterdam - alleen maar vanwege dat K. beter in kaart gebracht is. Vroeger reed er in Breda een tram door de Baronielaan naar Ulvenhout. Toen al heette de Baronielaan in de volksmond de Branielaan.

En als jij je fiets met een lapje beter schoon krijgt dan de hogedrukspuit eet ik mijn hoed op! Hogedrukspuiten en luchtcompressoren zijn en blijven onmisbare gereedschappen bij het reinigen van gereedschappen. Ik durf er geentje, want dan loop ik de hele dag te blazen. Het is een verslaving, hogedruk.

Het is inderdaad de Vågsbygdvei. Als je naar het Noorden rijdt, kom je vanzelf bij Elkem.

Kristiansand? -10°, nee dank u. En het gaat niet om 'beter' maar om 'leuker' bij het poetsen van tweewielers. Wat niet wegneemt dat een compressor wel iets heeft...

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 11 maart 2005, 06:19
Datum: vrijdag 11 maart 2005 8:29

Twee tips. De eerste is de foto hieronder. Om literaire redenen zocht ik de plek in Noorwegen waar ik gewoond heb. Het is jammer dat er geen trams rijden, anders had ik ze levensgroot in beeld gehad. Door een straatnaam met huisnummer in te tikken kom je precies waar je wezen moet in gefotografeerd Noorwegen. Jammer dat ze die punaise er telkens induwen. Maar je zou eventueel het huis van de buren kunnen invoeren.

alkeveien


Tip twee geldt bemodderde fietsen: fiets met een muntstuk van vijftig eurocent langs de hogedrukreiniger en blaas uw tweewieler (of éénwieler of driewieler) weer geheel uit zijn camouflage. Thuis nog even wat WD40 (Action) op een doekje en blinkend staat uw metgezel weer klaar voor de volgende cross-country.

En probeer daarna maar eens om met een twijgje de hondenstront van de wielen van een blauwe speelgoedtractor te krijgen. Dat is pas moeilijk!

Rik

Hee, trams in Amsterdam, niet in Kristiansand! Die grote weg, is dat de Vågsbygdveien? En €0,50 uitgeven om een machine te laten doen wat ik graag zelf doe?

Hondenstront? Speelgoedtractor (welke kleur dan ook)? Tuinslang!

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 10 maart 2005, 06:20
Datum: donderdag 10 maart 2005 19:33

Deze ook nog even......

pauleo

Zo te zien menen ze het heel ernstig. Die handjes zijn leuk!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 10 maart 2005, 06:20
Datum: donderdag 10 maart 2005 17:45

Goed nieuws: het is al een oud bericht, maar vandaag begonnen ze er weer over.

Eerste gekloonde kat geproduceerd

In een laboratorium van de Texaanse A en M University is de eerste gekloonde kat geboren. Ze heet `CC' en is inmiddels acht weken oud.

Het experiment is betaald door John Sperling, de 81-jarige eigenaar van het Texaanse bedrijf Genetic Savings en Clone. Dit bedrijf streeft naar het commercieel klonen van huisdieren, zodat geliefde honden of katten tijdig door een exacte kopie kunnen worden vervangen. Baasjes kunnen nu al weefsel van hun dier door het bedrijf laten invriezen. Er loopt ook een experiment om de Siberische husky Missy te klonen.

Het klonen van een kat is opmerkelijk, omdat biologen nog weinig van de embryologie van katten weten. De onderzoekers van het CopyCat-project melden hun ontdekking in het wetenschappelijke tijdschrift Nature van volgende week. Het artikel is eerder vrijgegeven na geruchten over de kattenkloon.

Het katje is gekweekt uit cellen (geen eicellen) in de eierstok van een donorkat. De vacht van de kloon is niet dezelfde als die van het origineel. Het vlekkenpatroon van een kat wordt niet alleen door genen bepaald, maar ook door nog onbekende invloeden tijdens de ontwikkeling van de foetus. Dat het katje toch een echte kloon is, is aangetoond met DNA-analyse.

Behalve deze kat heeft de kloonpraktijk al gekloonde schapen, muizen, koeien, geiten en varkens opgeleverd. De techniek is goeddeels hetzelfde: DNA uit een lichaamscel van een donordier wordt ingebracht in een eicel, waaruit eerst het eigen genetisch materiaal is verwijderd. De eicel met het nieuwe genenpakket groeit vervolgens uit tot een embryo, dat zich verder ontwikkelt in een draagmoeder. De technologie is nog niet erg efficiënt: slechts één van 87 gekloonde kattenembryo's die werden geïmplanteerd bij draagmoeders redde het. CC werd met een keizersnee geboren.

Ja, klonen, dan krijg je allemaal identieke katten. Voor de handel wel goed, je fokt een kampioen en die kloon je vervolgens. Maar ik ben bang dat voor Sneeuwuil de schattigheidsfactor te laag is.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 10 maart 2005, 06:20
Datum: donderdag 10 maart 2005 8:00

Hij had ook kunnen denken dat die krassen van de mensenliefde afkomstig waren, die huisarts bedoel ik. Maar het blijft natuurlijk Ermelo. En ik denk qua reïncarnatie bij jou eerder aan Spinoza dan aan Anthonie van Leesbrilhoek.

Op 24 feb meldde ik dat het doktersonderzoek volgens de OPS methode ging. De S van sociaal, misschien was hij die wel aan het testen...

Spinoza, dat is niet mis. Iets minder, Drebbel lijkt me iets waarschijnlijker.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 09 maart 2005, 06:17
Datum: woensdag 9 maart 2005 22:12

Ja, een leuke Pauline, hé!
Maar die knaag-kat is inderdaad geweldig!
En Froukje is veelbelovend.....

Pauline zie we helemaal zitten.
We verbruiken iets meer dan één zo'n katten-doosje in de week, dat wil zeggen de inhoud ervan. En de twee dames-katten slopen er een in vier dagen. Probleem! (De heren-katten zien er niets in.)

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 09 maart 2005, 06:17
Datum: woensdag 9 maart 2005 10:12

Voelt niemand zich geroepen om een datingsite voor katten te maken? Vroeger zag je dat wel in dorpsroepers: "Staat ter dekking..." En dan de naam van een koe of een dure hond of een ander dier dat door de mensen aan de natuur onttrokken was. Diezelfde terminologie zou je dan weer kunnen toepassen op datingsites voor mensen die juist de roep van de natuur weer voelen. Stukken beter dan: "Prettig gestoorde meid is op zoek naar een maatje die je echt kunt vertrouwen en door dik en dun steunt."

En wist je dat Veldwijk het laatst overblijvende gekkenhuis is dat nog een normale naam heeft? Dat alle andere instellingen Amphia, Lombrosia, of Parnassia heten? Waar de mens centraal staat? Waar het om mensen draait? De mens, onze zorg?

Gekker moet het niet worden.

Rik

Een datingsite, die is er al: http://www.kittenpagina.com, en dan even daar links op 'dekkaters' klikken. Katten zijn al recht voor hun raap: niks 'dating' maar 'dekken'.

Veldwijk heeft veel aparte gebouwen, die hebben ook allemaal een naam. En die zijn eveneens aan de nogal gewone kant: Vredenhof, Heuveloord, Beukenhof. Rietschans, Rietzoom en Riethorst: als ze die drie uit elkaar weten te houden zijn ze niet gek meer.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 08 maart 2005, 06:13
Datum: dinsdag 8 maart 2005 19:59

Wat een leuke Pauline! Datingsites zijn de grote zegening van onze tijd, dat blijkt eens te meer.

En ik wilde, weliswaar wat laat, nog even zeggen dat we "Dromdrosje in de melkdoos" een hoogtepunt in je oeuvre vinden.

Ja, vroeger, met "Vrij Nederland", dat was maar behelpen.

De prachtfilm is geheel te danken aan het acteertalent van Dromdrosje. En aan de zeer natuurgetrouwe geluidseffecten.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 08 maart 2005, 06:13
Datum: dinsdag 8 maart 2005 9:15

Op andere sites heb je dat ook wel eens: in plaats van een illustratie een wit vlak met een rood kruisje in de hoek. O ja, dat is een snufje om digibeten te pesten, denk ik dan, laat dan maar dat plaatje. Maar poezen met klompen wil ik wel zien. Hoe loos ik dat kruisje en krijg ik het plaatje?

Door een fout in de administratie was helaas verzuimd de foto's op het www te zetten. Gelukkig merkte Sneeuwuil deze fout ook al op, het is dus al gerepareerd.

Bij het 'uploaden' zie ik een lijstje met een merkteken. Alles boven dat merkteken moet ik uploaden. Die foto's stonden gisteravond al klaar, toen kwam er opeens allerlei gereageer. Snel die reacties met bijbehorende foto's uploaden: dan wordt wèl het merkteken verplaatst. Ik zie dan niet meer in één oogopslag dat ik de foto's voor vandaag nog niet verwerkt heb. En twee oogopslagen daar kom ik meestal niet aan toe.

Van: "Leonard" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 07 maart 2005, 17:10
Datum: maandag 7 maart 2005 22:24

Het door jou zo vakkundig uitvergrote koppie hoort toe aan mijn allerliefste meiske, Pauline geheten. Inmiddels weer zo'n 5 weken geleden hebben we elkaar ontmoet...jawel via een datingsite! Zaterdag a.s. zal niet gaan, daar zowel zij als ik moet werken. Wellicht zien jullie haar nog vóór de geboorte van pivo(ine) en anders ongetwijfeld daar ná. Volgende week 15 maart motorexamen, het zal wel lukken... de motor een Yamaha Radian uit 1991 staat al weer zo'n 3 maanden te wachten...

Dan kom je toch een keertje met Pauline naar Ermelo? Je hebt je auto dan wel verkocht, maar volgens Yvonne kan je ook met de trein in E. komen! Voor de motor lijkt het me niet helemaal het goede seizoen...

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 07 maart 2005, 17:10
Datum: maandag 7 maart 2005 21:28

Dat is een mooi gezicht! Zoete eendracht boven de papieren servetjes! We willen dat heel graag eens van wat dichterbij zien. Misschien kan ze ook nog wel praten, dat zou helemáal mooi zijn! Valt er misschien iets te regelen voor Zaterdag, als we toch bij Simon en Joke zijn? We hebben tenslotte een hele dag, daarin moet je meer dan éen kind kunnen behappen. Op welk adres bevindt dit eendrachtige paar zich a.s.Zaterdag?

Ik kan niet anders doen dan mij hier bij aansluiten!

Van: "Simon Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 07 maart 2005, 06:18
Datum: maandag 7 maart 2005 19:24

Rozepoot in verpleegsterstenue, dat is vast prachtig, maar misschien toch wel slim om dat niet te doen omdat de andere katten er wel eens wild van zouden kunnen worden. Maar bedoel je dat je hier het effect met de computer hebt gemaakt? Wat betreft de naam Pivo: In de tijd dat Pivo(ine) verwekt werd waren we in Tsjechie waar we onder andere Pilzen hebben bezocht, de plaats Pivo echter niet, maar dva pivo riepen wij des te vaker en dat zal dan wel tot een verhoogde vruchtbaarheid hebben geleid ( hoewel dat mogelijk ook komt door ons bezoek aan Vrchlabi ) Een berenpak?!?! Dat is geweldig, we zaten ons al zorgen te maken over het gebrek daar aan.

pienleo

Ja, effect gemaakt met verkleinen, scheeftrekken en plakken.
Vrchlabí, precies wat ik altijd al dacht: - latinsky Albipolis, první a nejsevernejší mesto na Labi, leží zemepisne uprostred horského masivu Krkonoš a je branou do ríše tajemného Krakonoše. Rozkládá se na ploše 28 km2, ve výšce 430 - 500 m.n.m.

Maar nu die foto, heeft Joke haar haar glad laten trekken? En dat manspersoon, lijkt niet heel erg op Simon. Maar die twee bier, dat klopt nou weer wel. Omdat ik geen enorme foto's aan kan heb ik 'm moeten verkleinen. Nou ga ik dat ene koppie toch nog even een beetje vergroten:

pien

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 07 maart 2005, 06:18
Datum: maandag 7 maart 2005 9:37

Je eerste gooi naar het Droste-effect is al mooi magisch. Bij mijn Krol-wandeling naar de Waal (op hoeveel plaatsen in Nederland naast Ermelo en Ophemert is gisteren gezegd: vooruit, van Erwin moeten we genieten?) had ik ook bedacht dat ik wegens het formaat van ons model de televisie erbij moest halen. Zelfs hier is dat al bijna mogelijk, nu de hoeveelheid hardware zo exponentieel groeit. Resultaat binnenkort.
En nu je zelf de scartkabel aansnijdt: is het waar dat een hedendaagse scartkabel tussen tv en video een beter beeld geeft dan een van tien, twaalf jaar geleden? Dat beweerde de verkoper van onze videorecorder-dvdspeler, maar wij geloofden hem niet.

Beter beeld? Geloof ik ook niet. Wel is het zo dat sommige scartkabels minder aders hebben dan andere, om een paar centen te sparen. Ze geven dan wel het beeld door, maar laten sommige functies niet automatisch werken. Zelfs daar is mee te leven.
Maar scartkabels aansnijden, dat zou ik nooit doen.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 06 maart 2005, 09:50
Datum: zondag 6 maart 2005 13:50

Ik had net besloten toch wat humeurig te worden van die eeuwige sneeuw, maar na het zien van de poezenfilmpjes en Marja's Droste-effect komt daar niks meer van terecht. Toch is sneeuw wel erg wit. I love the idea of there being lots of colours, don't you? (vrij naar James Thurber)

thurber
"I love the idea of there being two sexes, don't you?"

Omdat het moest van Erwin Krol heb ik net een boswandeling gemaakt. Het mooiste mooi was er al af, maar toch nog wel de moeite waard. En het was een goede test voor mijn chinese schoenen. Zij hielden zich uitstekend. I love the idea of there being two shoes.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: E-mail met bijlage (attachment): jefta 001
Datum: zondag 6 maart 2005 11:12

Dit is het toevallige begin van Project Droste-effect: met een herder een heksentoer, met een poes een werkje voor een zieke kip (uitdrukking van Kees die niet verloren mag gaan). Lezers met poezen, aan de slag! Gebruik een poezenfoto als bureaubladachtergrond, zet de echte poes naast de monitor, fotografeer weer, gebruik die foto als - etcetera, etcetera. Ik wou dat ik een poes kon lenen.

jefta

Dit schreeuwt om een passende reactie, dat gaat even duren. Taalkundig, mag dat ook? Als noodoplossing: "Die hond kijkt niet erg kattig". Nee, fout, iets beter: "Die hond heeft een hondenleven". Nu pak ik de camera.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 05 maart 2005, 06:23
Datum: zaterdag 5 maart 2005 18:35

Ja, dat mannetje op het Carmiggelt-boekje! Leuk!
We hebben een originele in de "collectie Spreekmeester" waarvoor wij waarschijnlijk een stichting gaan oprichten. Er zijn honderden en honderden tekeningen!
Die foto's zijn heel vaak van Kevin Spreekmeester, een zoon van Alfred in Canada.

Ik vroeg me al af wie die Kevin was, hier staat 'ie niet bij: www.spreekmeester.nl. Ron, die ken ik, David kan ik wel raden.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 05 maart 2005, 06:23
Datum: zaterdag 5 maart 2005 16:02

Nu Simon meldt dat de naam Pivo slechts tijdelijk is durf ik er wel op te wijzen dat pivo in het servokroatisch bier betekent. Toen Henk en ik lang geleden Joegoslavië binnenreden was de bestelling 'dva pivo' de eerste die we onder de knie kregen.

In het tsjechisch betekent pivo hetzelfde als in het servokroatisch. Het is ook een plaatsnaam in Tsjechie, net over de duitse grens. Ik vermoed dat het daar iets mee te maken heeft. Tussen de grens en Pilsen, in feite.

Van: "anna bouyeure" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: logpost
Datum: zaterdag 5 maart 2005 15:31

Wij noemden Thomas altijd junior voordat we wisten dat hij eigenlijk Thomas heette. Zij kunnen de baby ook Pivoine noemen. Pioen, dat is vast mannelijk en vrouwelijk tegelijk.
Het wordt denk ik een leukje net als zijn of haar ouders.
Berenpak is in de maak want: geen baby zonder berenpak!
Anja

Een berenpak, dat lijkt mij ook wel iets met al die sneeuw.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 05 maart 2005, 06:23
Datum: zaterdag 5 maart 2005 15:07

Het is ongemeen boeiend om "Pivo" te Googlen op afbeeldingen (geheel nieuw voor mij.....)

En als ik via jouw log, Frank, even mag communiseren met Bert:
ik ben nog naar de tentoonstellingsruimte geweest, maar er was verder niemand en toen durfde ik niet aan te bellen......

BERT, als je - ter compensatie - belangstelling hebt voor twee originele "Rombouts" - koffiekoppen, dan stel ik die ter beschikking. Echte Belgische en ongeveer 35 jaar oud!
Dat verneem ik dan wel.

spreekmeesterJe lijkt wel een poes, kopjes geven. En had je die daar rechts al gevonden?

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 05 maart 2005, 06:23
Datum: zaterdag 5 maart 2005 8:45

Het balletje kan raar rollen. Donderdags lig je urenlang te ijlen van de koorts na een verloren gevecht in de sneeuw, daags tevoren, met twee uitgehongerde domme ganzen, die heus wel een paar sneden Fries roggebrood en plakken Zeeuws spek zouden hebben gekregen als ze netjes waren blijven wachten tot na je terugkeer uit de supermarkt, en ook de vrijdag kan gevoegelijk worden afgeboekt van je leeftijd, en ziet: reeds op de vroege zaterdagochtend ben je dank zij een tip op Frank's weblog voor het eerst in je carrière aan het googelen op afbeeldingen, en in less than no time ben je veel dichter bij je ware aard dan ooit. Wat kunnen wij hier uit leren? Woorden schieten tekort? Lazarus leeft? Beter een verre vriend dan een goede buur? Vooruitgang bestaat niet alleen op het gebied van de fotografie? Maar dat wisten we toch allemaal al?

'rembrandt', 'van gogh', dat is een beetje al te makkelijk. Maar dan deze! De eerste is al heel erg raak, de tweede is ook niet slecht, en zo zijn er nog een stuk of tweeduizend.
De gewone google, zonder afbeeldingen, doet het ook heel aardig.

en wat vind je van deze?

postzegels

Van: "Simon Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 04 maart 2005, 06:11
Datum: vrijdag 4 maart 2005 21:18

Hier is ie dan Baby Pangang. Om nog even terug te komen op de naam Pivo, die hebben we niet zo lang meer nodig en misschien is ie wel minder mannelijk als op het eerste gezicht het geval lijkt te zijn, als je Googelt op afbeeldingen kan je daar hele interessante dingen over ontdekken

baby

Een oefen-baby? Wel eentje die de hele nacht doorslaapt, is dat wel realistisch?

Ik moet bekennen dat ik dat al deed, googelen op afbeeldingen. Een zeker minimum aan stijl voor dit weblog wil ik toch wel handhaven. Daarom heb ik gezwegen over het resultaat van dat gegoogel. Dat er vanavond bij de reacties ook een spam voor viagra was heb ik daarom ook niet gemeld...

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 04 maart 2005, 06:11
Datum: vrijdag 4 maart 2005 12:17

Dank, dank voor de fantastische foto (ik bedoel niet de pasfoto). In 1981, toen ik medelijden had met alle mensen die niet zwanger waren, inclusief de mannelijke helft van de wereldbevolking, maakte niemand zulke mooie foto's. Zou er toch vooruitgang bestaan?

Zeker bestaat er vooruitgang. Vooral op het gebied van de fotografie.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 04 maart 2005, 06:11
Datum: vrijdag 4 maart 2005 10:26

Wat een florissante prachtfoto! Ja, nu begrijp ik je pas helemaal, Simon! Het is inderdáád iets heel bijzonders, en we moesten het zien! Het geeft tegelijk ook bijzonder veel vertrouwen in de onthulling van het geheim.
Maar van geheim gesproken, toch zou ik stoppen met jullie werktitel "Pivo" en iets neutralers kiezen, want die mannelijke uitgang zal het jullie zo moeilijk maken om straks je ogen te geloven als het een meisje is. Of weten jullie dat geslacht stiekem toch allang?

Pivolina?

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 04 maart 2005, 06:11
Datum: vrijdag 4 maart 2005 10:03

Een vraagje. Dat uittreksel uit die foto van die zwangere jonge vrouw, is dat misschien (posthuum, telepatisch, of anderszins) door Rembrandt geschilderd?

rembrandtIk vermoed dat Photoshop een knop 'Rembrandt' heeft. Houding en lichtval zijn door de fotograaf zo geregeld. Simon is dan wel bouwvakker, wordt computer-expert, maar was ooit fotograaf. Zou je er een hoed bij photoshoppen dan krijg je dit.

Van: "Simon Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 04 maart 2005, 06:11
Datum: vrijdag 4 maart 2005 9:03

Wat betreft die persoon in dat bedje, laat ik het nou ook maar eerlijk zeggen, we hebben inderdaad een Chinese melkboer, vandaar dus. Nog even wat anders dat nummer dat bij die boef staat kan ik wel snappen behalve dan die 317, is daar een verklaring voor?

Vroeger, heel lang geleden, was er dienstplicht. Om de soldaatjes van elkaar te onderscheiden kregen ze een nummer, de eerste zes cijfers snapte je al. De laatste drie cijfers waren gewoon een volgnummer. Werden er meer dan duizend jongens op één dag geboren dan werd dat overschot gewoon afgekeurd. De voorgaande zin heb ik helemaal zelf bedacht.
350523317 heb ik zo vaak nodig gehad dat ik het nog steeds uit m'n hoofd weet, evenals 1240587. (Alle andere getallen weet ik ook uit m'n hoofd, ik weet alleen niet meer waar ze bij horen.)


Speciaal voor Marja:

joke 1

Enerzijds een overduidelijke foto, anderzijds toch nog wel een vraagje. Dat bedje, links, daar ligt al een nogal donkerharig iemand in. Jullie kind is, zo te zien, nog niet geboren, jullie zijn geen van beiden donkerharig. Maak ik een waarnemingsfout? Genetische manipulatie? Wat is hier aan de hand?

Simon stuurde deze foto zo groot dat het weblog zou moeten sluiten wegens 'vol is vol'. Ik heb 'm verkleind, daarom nog een stukje spiegelbeeld:

joke 2

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 03 maart 2005, 06:46
Datum: donderdag 3 maart 2005 20:52

Heel erg leuk, die poezen in de sneeuw.....
Doe daar nog wat van..... ja??????
Ik heb vandaag naar een huis gekeken in de sneeuw. Een beneden-flatje voor 65+.....
Met een balkonnetje op het zuiden BOVEN de Wittenburger vaart......
Met uitzicht op een ouderwets ophaalbrugje......
Donderdag a.s. mag ik binnen kijken. Ben 2e kandidaat, maar een slechte timing om te verhuizen. Er was daar dus heel veel sneeuw en allerlei dieren, maar ik had geen Firefox of iets dergelijks bij me.
Poezen waren er niet..... wel een Dobermann pincher.....
Maar die kan niet op het balkonnetje komen gelukkig.
Want als het gaat lukken, dat huisje, moet daar bij mooi weer de inhoud van Joke haar buik komen te staan......

De Wittenburger vaart, die ken ik, heb er zelfs wel eens gevaren. En over de Witte Katbrug gefietst, o nee, dat is de andere kant van Wittenburg. Firefoxen zijn overal, voor poezen moet je natuurlijk naar Kattenburg.
Lijkt me geen slechte buurt voor een baby.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 03 maart 2005, 06:46
Datum: donderdag 3 maart 2005 16:23

Als Simon een firefox heeft (nee! niet uitleggen) bezit hij misschien ook wel een digitale camera. Weet je dat er in het hele log nog maar één foto van Joke is opgenomen? En dat die foto wellicht niet meer aktueel is??

Kan het niet laten. Er was eens een ding dat men phoenix noemde. Een volgende versie van dat ding werd firebird genoemd, om voor de hand liggende redenen. Die naam bleek al geclaimd te zijn, toen maakte men er firefox van.

Simon heeft een heel fraaie digitale camera, zo eentje die het trillen van je handjes compenseert. Daarmee kan je uit de hand foto's met maximum zoom nemen.

Zeker op onderdelen is de Joke-foto verouderd. Ik heb nog wel wat foto's in mijn verzameling, maar die zijn minstens zo verouderd.

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 03 maart 2005, 06:46
Datum: donderdag 3 maart 2005 14:40

Nu kan ik niet meer zwijgen. Gisteren ondanks griep naar het atelier geweest. Al gauw een idee: ik ga eens bij AH wat koffiemelk en voedsel kopen. Te voet. Bij de fietsenstalling bevonden zich twee nogal hulpeloos kijkende ganzen. Ineens kwamen ze full speed op me af, als een streep, met kaarsrecht gestrekte nek. Ik schrok, begon te schreeuwen - "sodemieter op!", of iets dergelijks - en maakte een schoppende beweging met mijn zwaar geschoeide rechtervoet. En daar lag ik languit in de sneeuw. Verslagen door twee stuks pluimvee.

Zeiden ze niks, die ganzen? Misschien wilden ze wel een schilderij kopen!

Van: "Simon Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 02 maart 2005, 06:23
Datum: donderdag 3 maart 2005 10:38

Even dacht ik dat m'n net ingestelde Firefox browser niet goed plaatjes kan weergeven, tot ik me realiseerde dat het inderdaad erg hard gesneeuwd heeft. Ziet er toch wat zorgwekkend uit, moeten we jullie komen uitgraven of gaat het wel? Nou het beste er mee, en anders hoor ik het wel.

Ja, het zijn hier barre toestanden. De visnetten zijn bijna bezweken onder de sneeuwlast, maar inmiddels functioneren ze weer. Firefox is prima, laat mijn fraaie nieuwe kopregel wat kleiner zien dat dan IE. Opera verknoeit 'm nog meer. Gelukkig is er bij de log-lezertjes maar één Opera aanhanger.

schuurmuur

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 03 maart 2005, 06:46
Datum: donderdag 3 maart 2005 7:57

Zeer mooi, de sneeuwpoezen. Doet denken aan Siberische tijgers. Zet Sneeuwuil ook eens in de sneeuw?

Maar is dat je harteklop die ik daar hoor, of de wasmachine?

Rik

Sneeuwuil in de sneeuw, dat zou wel passend zijn. Maar heel moeilijk om haar zover te krijgen. Het geluid komt door mijn luiheid, ik had het uit het filmpje moeten wissen. De tikkende klok, de tikkende Sneeuwuil, de zoemende vriezer, kan van alles zijn maar 't zijn geen katgeluiden. De wasmachine staat geruisloos boven, die is 't ook niet.

Wat het filmpje al doet vermoeden is gebeurd: de visnetten zitten zo vol sneeuw dat de ophangstaven hunne kopjes laten hangen. Het ziet er niet uit.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 02 maart 2005, 06:23
Datum: woensdag 2 maart 2005 22:06

De nieuwe lay-out is heel fraai.

Bedankt voor deze lof. Ik wilde wel eens wat minimaler, vandaar.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 01 maart 2005, 06:46
Datum: woensdag 2 maart 2005 6:54

Zijn pluimverwachtingen niet gewoon 'penverwachtingen'? We weten niet wat voor weer het wordt, maar we moeten wat roepen, dus we zuigen maar wat uit onze pluim?

"Au claire de ma plume, mes amis les mots, prêtez-moi la lune, pour écrire à mon Pierrot." (Jean-Jacques Goldman)

Rik

Ja, dat zal wel zo zijn, maar dat mag je nooit hardop zeggen. Al die enorme supercomputers, die moeten toch ook ergens voor zijn?

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 01 maart 2005, 06:46
Datum: dinsdag 1 maart 2005 13:50

Wat speelt zich af op 22 maart?
SP-stemmers horen de opheffing van buslijnen wel erg te vinden. Hoe moeten autoloze plattelanders dan naar de Action? Ik zat in Italië eens in een bus die een paar keer per dag reed van een bergdorpje naar een stadje aan de kust en v.v. Ik was de enige niet-hoogbejaarde passagier. De chauffeur stopte bij een glasbak, zamelde bij de besjes routineus de lege flessen in, gooide ze in de bak en reed verder, dit alles zonder dat er een woord gewisseld werd.

22, een soortgelijk feit als 24.

Waren er maar genoeg autoloze plattelanders, dan hoefde de buslijn niet opgeheven te worden. Is er toch nog eentje dan mag van mij de taxi gesubsidieerd worden die hem voor het strippenkaart tarief vervoert.

Weg met de bus, geef me de tram terug!

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 01 maart 2005, 06:46
Datum: dinsdag 1 maart 2005 12:56

Mogen we die montere voorspellingen voor maart pluimverwachtingen noemen? Ik ontmoette dit prachtige nieuwe woord op de weer-sites die ik ter ere van de sneeuw bezocht - niemand wil zonder betaling een goede definitie geven van pluimverwachting, maar het gaat over computerweervoorspellingen, en roept luid om figuurlijk gebruik.

Als ik iets moois heb gemaakt, een kastje, een kattehokje, twee liter yoghurt of zoiets, dan heb ik een pluimverwachting.

Een Maine Coon verwachten, ja, maar bij een Devon Rex past graatverwachting beter.

Een van de weersites belooft uit te leggen wat een puimverwachting is, maar doet het niet. Ik vermoed dat ze bedoelen dat een weersverwachting steeds onnauwkeuriger wordt naarmate het voorspelde moment verder weg ligt. De mogelijkheden vormen, als grafiek bekeken, een pluim. De 'wortel' van die pluim is het hier en nu.

En what about plume forecast?

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 01 maart 2005, 06:46
Datum: dinsdag 1 maart 2005 9:34

Verrek! Inderdaad, aan de Tramsingel (ze zeggen hier 'tram' als in 'ham', maar dat is logisch, want er rijdt helemaal geen trem in Breda) is een Action. Weer een smoes minder om naar Ermelo te komen. Hoewel ik die kampeerwinkel ook nog wil zien. De opblaaskerstman is intussen vast weg.

Rik

Na 1945 was Nederland bedekt door een fijnmazig net van tramlijnen. Tot mijn diepe droefheid vrijwel allemaal vervangen door buslijnen. Soms nog terug te vinden in de vorm van een fietspad. De buslijnen worden ook al weer opgeheven, dat vind ik minder erg.

Hendriks Kampeerwereld mérite un détour.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 01 maart 2005, 06:46
Datum: dinsdag 1 maart 2005 9:12

Vergeten wij niet iets, in ons Maarts festiviteitenlijstje?
19 of 26 Maart: Rosie ophalen!
En tevoren: een lederen kitten-overall voor haar maken, omdat ik De Klauw eraan gewend heb dat hij best mag spelen met uitgeslagen nagels omdat iedereen hier wel op zichzelf kan passen, en ik dan wel een stevige handschoen aantrek.
Misschien ook een beschermbrilletje?

katpak19 of 26, dat is wel wat vaag.

De afgebeelde overall is wel voor een kitten, maar wordt hier geshowd door een beer. Ik neem aan dat dit geen bezwaar is.

Naar een passende duikbril wordt nog gezocht.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 01 maart 2005, 06:46
Datum: dinsdag 1 maart 2005 8:18

Trouwens, toen ik ons autootje ging ophalen in Zwaagdijk-Oost, zag ik overal bordjes met 'Action' erop. Ik dacht: ik rijd achter die bordjes aan, want dat is altijd goed voor een nieuwe zaklantaarn en anders een onderbroek of een heleboel zeep. Toen ik de laatste bocht omreed dacht ik bij een soort supervestiging te zijn beland. Het was jammer genoeg alleen maar het distributiecentrum.

http://www.action.nl/cms/publish/content/showpage.asp?themeid=3

Rik

Net om de hoek van de Beekstraat, waar Iris ooit woonde, hebben jullie toch je eigen Action?
Ik moet nu even naar de Ermelose, tot ziens.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 01 maart 2005, 06:46
Datum: dinsdag 1 maart 2005 8:15

Action Ermelo zoekt een bedrijfsleider. Er staat helemaal niks bij over een rijbewijs. Met een grote dosis enthousiasme schijn je het al te redden. Dat aanspreekpunt voor de rayonleiding zou Sneeuwuil misschien kunnen worden, een soort duobaan. Die heeft immers recentelijk op hoofdpijnweb voldoende ervaring opgedaan om voor wie dan ook als aanspreekpunt te kunnen dienen. Hebben die katten eindelijk even rust.

Rik

Nee Sneeuwuil heeft heel andere plannen.


opmerking:
De meeste reacties hebben twee datums. De eerste is de datum van het onderwerp, de tweede is de datum waarop de reactie geschreven werd.

Ik zet ze hier in volgorde van binnenkomst, zonder rekening te houden met vertragingen van het www. Je moet dus even puzzelen om te zien waarop een reactie reageert.