naar reacties in april

Van: "ellen kalee" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,31 maart 2008, 05:44
Datum: maandag 31 maart 2008 9:48

Nu je toch aan het citeren bent durf ik ook wel met een citaat te komen. De schrijver Erwin Mortier zei het zaterdag bij het afscheid van Hugo Claus. Dat afscheid werd live uitgezonden op Nederland 2, maar ik heb het niet gezien en het staat jammer genoeg niet op uitzendinggemist.

De Belgische kardinaal Daneels keurt het af dat Claus voor euthanasie heeft gekozen. Erwin Mortier daarover: "Het is een bittere ironie dat de man die ons uitsprak als wezens die zich nimmer volkomen kunnen beschaven, postuum nog de les wordt gespeld door lieden waarvoor hij steeds een heilzaam gebrek aan ontzag heeft vertoond: prinsen van allerlei slag, kerkvorsten (...), het slag volk dat hem al van in zijn prilste jaren heeft willen kleineren. Louter en alleen omdat de keuze van zijn levenseinde niet de hunne is, komen ze weer van onder de plaveien gekropen en spuien hun laffe gal. De eigen morele superioriteit celebreren boven het lichaam van een geliefde dode is geen heldendaad. Meneer de kardinaal schaam je."

Beelden van het afscheid van Hugo Claus (inclusief het citaat) zijn te vinden in het archief van het NOS-journaal.

Omdat wij naar alle journaals kijken had ik Erwin Mortier niet gemist. Ik ben bang dat Daneels de raad van Mortier niet opvolgt. En je moet bij de Belgen kijken, wat video, veel transcripties.

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log,29 maart 2008, 05:55
Datum: zaterdag 29 maart 2008 10:22

Frank,

Ik viel paf achterover van bewondering voor je aanpak van die vage scanner, maar welke uitsteeksels heb je in vredesnaam nog méér, naast excentrische uitsteeksels? Heb jij trouwens ook verstand van hoe tyfusherrie zich voortplant in appartementencomplexen en wat daartegen te doen valt behalve verhuizen?

Concentrische uitsteeksels?

uitsteeksels
niet zo        maar zo!

Er zijn twee methodes om contactgeluid te verminderen:

  1. het gebouw verbouwen
  2. de bewoners verbouwen

Methode 1, bijna niet te doen.
Buurman Peter heeft erg veel gebouwd. Hij was een jaartje stil, nu bouwt hij een nieuwe schuur. Dat hoor je, vooral de besprekingen die hij met zijn bouwmaat voert. Eigenlijk zijn dat geen onaangename geluiden. Tyfusherrie, daarvan is hier nooit sprake, tussen de bejaarden wonen, dat is het! Maar je wilt niet verhuizen, dan zal je je medebewoners om het leven moeten brengen. Kies een methode die je niet in de gevangenis brengt, daar schijnt het ook nogal lawaaiig te zijn.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,28 maart 2008, 06:01
Datum: vrijdag 28 maart 2008 16:10

Hebben alle Roscam Abbingen met geboortejaren tot en met 1946 wel gezien dat Albert Heyn het Verkadebiskwieblik verkoopt dat wij meer dan een halve eeuw geleden meenamen op onze kampeervakanties? Een Woltz uit 1984 meldde dit en kreeg opdracht er onmiddellijk een aan te schaffen. Zo'n blik voorzag zes personen drie weken lang van versnaperingen, bovendien zaten we erop in die eerste vakanties met nul stoeltjes. Wat ik niet meer zeker weet, is of we echt maar één blik hadden met een laag biskwie per vakantieweek, of misschien toch drie blikken. Wie weet dat nog? Het tijdstip waarop een volgende laag mocht worden aangebroken, was in ieder geval wel een issue, daar in Bretagne en Oostenrijk.

chinoisDat blik herinner ik mij. (Ik tikte 'als de dag van gisteren', maar die zegswijze kan ik niet meer gebruiken.) Ook het aanbreken van een nieuwe laag, met andere inhoud staat nog duidelijk in mijn lange termijn geheugen. Maar de koekgang bij AH is voor ons een nogo area. We waren er wel, een uur geleden, en schaften ons andere taboewaren aan.

Thuis twijfel: was die van Lidl niet beter? Nu nog een twijfel: toch nog even naar AH?

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,27 maart 2008, 05:57
Datum: donderdag 27 maart 2008 16:28

Oh, dan staat je detectieslot nog aan. Zo komt de TomTom erachter dat je in een Ford Fiësta rijdt. En dan vind hij honderd al erg hard.

Rik

Daar heeft de TomTom een punt. Bij 115 begint de Fiësta feestelijk te brommen. Maar hij kan wel 122! Ik zou het leuker vinden als Lucy een passende tekst zou spreken: "Hee, we zijn hier niet in Francorchamps!"

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,27 maart 2008, 05:57
Datum: donderdag 27 maart 2008 9:43

De gongslagen in de TomTom zijn bedoeld voor mensen die de maximumsnelheid overschrijden; ik dacht met meer dan zes procent. Maar je kunt het uitzetten.

Rik

Ik vermoedde zoiets, maar op de terugweg namen we de A30. Daar mag je 120, ik reed 110 en toen werd er ook gegongd. Ik heb de 'tips' al uitgezet, ik heb ook ontdekt hoe je zelf rotondes kan toevoegen aan de kaart. Nu nog alle geluiden doorgronden.

Van: "Anna Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,27 maart 2008, 05:57
Datum: donderdag 27 maart 2008 9:31

Als ik met de TomTom reis , wat overigens super is voor iemand met een niet bij geboorte meegeleverd oriëntatievermogen, mis ik vaak de keuzemogelijkheid tussen de snelste en de kortste weg. Ja je kunt de snelste zonder snelwegen nemen maar dat is meestal niet de leukste.
De kortste gaat dwars door alle dorpskernen. In Frankrijk betekent dat vaak dat je bij het nachtkastje rechtsaf moet om dan vervolgens tuseen de groente- en de viskraam door op de markt het 'centrum' weer te verlaten. Ik wacht op 'de toeristische route' die wel van A naar B gaat en dan zonder zandpaden. Die komt vast.

Anja

Vroeger namen wij inplaats van de Autoroute de ongeveer parallel lopende Route Nationale. Ver voordat TomTom bestond, voordat GPS bestond zelfs. Werkte best leuk, maar mèt TomTom lijkt me nog leuker. Maar onze TomTom kent slechts de Benelux, wij hebben bovendien geen paspoorten meer...

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log,27 maart 2008, 05:57
Datum: donderdag 27 maart 2008 8:03

Jouw Tom Tom Poes heet dus Lucy.

De TomTom wordt geleverd met een enorm aantal stemmetjes. De meeste uit een raar buitenland, servo-kroatisch enzovoorts. Lucy komt ook uit een raar buitenland, namelijk België. We hebben haar uitverkoren als best verstaanbaar.

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,25 maart 2008, 05:54
Datum: dinsdag 25 maart 2008 19:41

Helaas is het niet roken in hetzelfde verdomhoekje als lange mannen op doortrappers geschoven: daar doen ze niet aan mee.

Bij mij thuis mogen er hooguit 3 sigaretjes gerookt worden, dus langzaamaan sla ik het er wel uit, hoop ik.

plus dat de prijs van dit i.c.m. een Rohlof naaf me wel van het roken afhoudt. Een jaar niet een pakje per dag roken, en het is betaalbaar zullen we maar zeggen!

http://commutebybike.com/wp-content/uploads/2007/09/dummy11.jpg

De fiets is leuk, maar die Rohloff, daar word ik erg jaloers van.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: IMGP3520.JPG
Datum: dinsdag 25 maart 2008 9:03

"In het menu van Tomtom zou de keuzemogelijkheid 'geen zandwegen' moeten zitten"

Dat krijg je nou als je telkens de nieuwste snufjes het eerst in huis wilt hebben.

tomtom

Ha, bedankt voor deze tip, ik moet dus nieuwe software downloaden. Nieuwe kaart ook, er zijn tussen Ermelo en Ede tal van nieuwe rotondes, en ik hoor zo graag: "Ga rechtdoor over de rotonde, tweede afslag".

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,25 maart 2008, 05:54
Datum: dinsdag 25 maart 2008 7:20

Mag ik dan eventjes ter verdediging mijn eigen inbreng oproepen? Ik was de enige die de keuken niet aan het blauwstomen was, oftewel; ik rook niet!

Heel goed. Aan jou de taak om die andere drie er af te brengen!

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log,24 maart 2008, 05:59
Datum: maandag 24 maart 2008 10:35

Een heel verhaal vandaag - ben je weer eens geraakt door de wind in de wilgen? Zo'n gaatje als jouw ouwe tomtom zou ik trouwens ook wel willen hebben.

Dat modderpad, dat zou wel passen in DWIDW, en de Rijn, die helemaal, maar al die katten, die toch niet.

Helemaal opnieuw beginnen maar wel weten wat je nu weet. Het kunstje van Tomtom, ja, dat lijkt mij ook wel wat...

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,23 maart 2008, 06:21
Datum: zondag 23 maart 2008 10:18

Bij een superkruidenier waar ik gisteren was verkochten ze kippenvlees in de vorm van platte kuikentjes.

Geen kooitje meer nodig,

Rik

Zou me niet verbazen als separatorvlees de basis van deze kuikens was.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,22 maart 2008, 06:14
Datum: zaterdag 22 maart 2008 19:09

Bereid je wel voor op een kraan die piept als een nest jonge struisvogels. Ik heb ooit zo'n ding in de muur geschroefd en de buren praten er nu nog over.

Rik

Ik heb kennis aan een kraan die alle leidingen liet trillen als je hem een klein beetje open zette. Een ouderwetse kraan, niet zo eentje met keramische schijven. Ik heb badkamers geknutseld in het Klompven, de Beukendreef, de Stobbenhaarweg, de Egelantiersgracht en het Hanengewei. Nooit een piepende kraan. Bovendien, als hier een kraan zou piepen, dan zou hij dat doen als een nest jonge poesjes.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,21 maart 2008, 06:01
Datum: vrijdag 21 maart 2008 21:45

Fascinerend, die robot met zijn gekke pootjes! Ik ben altijd erg snel bereid om alles en iedereen zielig te vinden. Mensen, katten, computers, fietsen, verzin het maar. Toch had ik het niet echt moeilijk toen Big Dog een trap kreeg. Dat kwam misschien door de intentie waarmee de trap werd uitgedeeld. De trapper was duidelijk niet agressief. Ik dacht nu toch vooral: wat een knap gemaakte robot!

De scene waar hij aan het uitglijden is vind ik erg mooi. Ik zou wel eens willen zien hoe hij geprogrammeerd is. (Hier weten ze dat.)

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: Ook mooi
Datum: vrijdag 21 maart 2008 17:46

Ik heb hier nog wel een geinig karretje voor de mobiele oudere; geen MEGA, maar wel afkomstig uit dezelfde Franse fabriek. Met afneeembare polyester hardtop, elektrische ramen en cd-speler. De kilometerstand is even hoog als de leeftijd van de eigenaar: 81. Wegens lentefeest nu te koop voor € 11.000,-

Rik

bromauto

Heel leuk autootje. Kan je hem voor ons invriezen tot 2015?

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log,21 maart 2008, 06:01
Datum: vrijdag 21 maart 2008 13:41

Deze robothond zag ik laatst al eens op de (Vlaamse?) televisie. Volgens mij zitten zijn voorpoten achterstevoren, of zie ik dat verkeerd? Zijn er al aaibare robotkatten die geen vaste klandizie bij de scharrelslager vergen? O ja, hoe ervaren wij het als die hond een trap krijgt? Hij vervolgt onverstoorbaar zijn weg, dus het raakt hem als het ware niet. Vannacht de laatste twee delen van Dekaloog van Kieslowski gezien. Grandioos! Maar nu realiseer ik me bovendien dat er totaal geen trappen werden uitgedeeld. Okay, er werd één neus omgedraaid, tot bloedens toe...

Ja, maar wat ervaar jij op het trapmoment?

Kieslowski, nooit van gehoord. Dekaloog geoogeld, lijkt me wel wat.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,21 maart 2008, 06:01
Datum: vrijdag 21 maart 2008 7:54

Ik heb je de MEGA al eens aanbevolen. Een hoop ruimte en een Japans tweecylinder dieselblokje dat 1:40 loopt. Ook te krijgen met elektromotor!

En dan de dagvraag van Olle: 'Wat wordt groter: een brood met meer meel of een brood met meer gist?

Nou? De onbekende factor is natuurlijk wat 'meer' is, maar het is beslist een filosofisch probleem, waarop wij geen antwoord hebben.

Rik

Gist, meel, temperatuur, lucht, ik vermoed dat je met die vier factoren rekening moet houden. Heel moeilijk om het optimum te bepalen om het grootste brood te krijgen. Gist is een schimmel, een klein beetje gist wil best meer gist worden maar dan eet het meel waardoor er minder te rijzen valt. Ik denk dat er geëxperimenteerd moet worden. En die MEGA, dan wel een rode.

Van: "K. Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,20 maart 2008, 06:28
Datum: donderdag 20 maart 2008 9:31

De dikke adder is het koersrisico: je moet je geleende dollars in euros omwisselen voordat Reaal ze op een spaarrekening wil zetten. Aan het eind van het jaar haal je je euros weer op en koopt er dollars voor om je lening af te lossen. Als de dollar dan net een procentje duurder is dan vandaag ben je net je winst kwijt. Als de dollar nog duurder is geworden kan het ernstig in de papieren lopen. Voor de particulier niet aan te raden. (Professioneel wordt het op zeer grote schaal gedaan en dan vaak op heel korte termijn. Wereldwijd gaat in de geldhandel dagelijks vele malen meer om dan in de aandelenhandel).
Koen

Omdat McCain het nu wel zal worden verwacht ik dat de dollar nog veel verder daalt. Toch zie ik er maar van af, wat moet ik nou met een miljoen?

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log,19 maart 2008, 05:56
Datum: woensdag 19 maart 2008 8:12

Eén dag overgeslagen en nu moet ik nadenken over het kattenbakschepje, de paborekentoets, de computerdiagnose, en die drie of vier andere dingen die ik al weer heb vergeten. Heb vergeten of ben vergeten? Dat weet ik niet meer. Of eigenlijk zou ik moeten zeggen dat ik niet weet of ik dat ooit heb geweten. Een van die drie of vier andere dingen is dus taal. Rik pleit à la Paolo Freire voor descooling society, en daar zit wat in, zij het - soit! Onze Franse juf vond dat er in het boek niet genoeg uitleg werd gegeven over de suupzjonktief, dus deelde ze stencils uit met aanvullende informatie. Onnodig te zeggen dat die haar niet in dank werden afgenomen, dus sla deze zin maar over. Bij het eindexamen Nederlands liet de gecommitteerde, de hoogleraar moderne geschiedenis professor Manning, me een paar zinnen uit een boekje redekundig en taalkundig ontleden, zulks tot groot verdriet van de lichtbejaarde Vlaamse leraar Nederlands, oud-Indiëganger en auteur van een boekje over taal- en stijlfouten, die in de vijfde klas de naar een hoogleraarspost in Zweden vertrokken Amsterdammer De Rooy, die als nijvere promovendus figureert in het tweede deel van Het Bureau, was komen opvolgen, die me liever, die Vlaming dus, zou hebben geïnterpelleerd over zijn favoriete onderwerp "Karel ende Elegast een detectiveroman?", waarover ik tijdens zijn allereerste les temidden van de verbijsterde klasgenoten een kennelijk niet al te beroerd opstel had geschreven. Wat ik foutloos deed, dat ontleden dus, maar nadat ik "kunnen" of "kan" volkomen terecht een hulpwerkwoord van modaliteit had genoemd, vroeg die dekselse Manning "Wat is dat, modaliteit?", en daarop moest ik het antwoord. schuldig blijven, tot mijn verdediging aanvoerende dat ons dat nooit was verteld, zoals ik op vijf- of zesjarige leeftijd, met mijn oma bij de KNO-arts, gezegd schijn te hebben: "Ja, maar mijn moeder geeft me nooit een zakdoek." Kortom, vraag mij maar niks, want van het één komt het ander en zo vervolgens. Ik ga maar weer gauw verder in De wind in de wilgen (oorspr. The wind in the willows, Kenneth Grahame, 1908), dat ik voor mijn kleindochter kocht, voor als die vijf wordt, en dat me voor een kind van die leeftijd nogal moeilijk lijkt.

"Hoe je heette, dan ben ik vergeten"

TWITW, het zou wel eens kunnen zijn dat Sneeuwuil dat heeft, maar waar? Al gevonden, zojuist hoofdstuk 1 gelezen. Geweldig! Het boek der boeken! Iemand die vijf wordt haalt er misschien niet alles uit wat er in zit, maar er blijft genoeg over.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,18 maart 2008, 06:01
Datum: woensdag 19 maart 2008 8:04

Ik vind wel dat die nieuwsloze mevrouw vaag is over internet. Waar mag ze wel naar kijken, waar niet naar? Ik heb hier in huis iemand zitten die vrijwel nooit televisie kijkt maar wel alles weet over de op handen zijnde Amerikaanse verkiezingen.

Ik ben begonnen aan de rekentoets en ik zal het maar toegeven: dat viel niet mee. Ik snapte de sommen wel, maar ik vond ze erg moeilijk en na vijftig minuten was ik nog lang niet halverwege en toen heb ik het maar opgegeven. Dan maar niet naar de PABO.

Als je bedenkt dat alles ooit nieuws is geweest dan is alles taboe. Maar misschien mag ze wel naar berichten van voor 1 januari kijken. Obama met die gekke dominee, dat was prachtnieuws. Ik was het wel een beetje eens met de dominee, maar een presidentskandidaat mag dat natuurlijk niet zijn.

Terug naar de Kikkenduut?

Van: "K. Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,18 maart 2008, 06:01
Datum: dinsdag 18 maart 2008 20:57

Nog even de Pabo toets: In een half uur kwam ik tot 56 punten. Met deels domme fouten: als je kan zien dat het antwoord 'ongeveer een kwart' moet zijn is het dom om 2,56 in te vullen in plaats van 0,265 (pleidooi voor 'begrijpend rekenen'), deels verkeerde aanname: 15 euro verdelen vatte ik op als vijftien munten van één euro, maar ze hadden blijkbaar wisselgeld (waar staat dat?), en een keer gewoon fout.
Maar ik heb met meer dan 60 jaar verschil met de gemiddelde Pabo kandidaat en veel meer dan gemiddeld cijferervaring natuurlijk wel een erg grote voorsprong. Ik vind de toets best pittig!

Dan de andere vragen:
1) Als conceptual art is het afsluiten van het nieuws misschien best een leuk idee, maar ik zou het niet willen. Geen televisie zou ik geen groot probleem vinden, maar zonder NRC zou ik mij niet blij voelen. Je leeft nu eenmaal in deze tijd en dan wil ik ook achtergronden weten (en onder andere recensies lezen van boeken en films die mij boeien).
2) Ik denk dat ik zou willen weten 'hoe lang ik nog heb' als mij iets ernstigs mankeerde. Maar zolang de foutmarge (of onzekerheidsmarge) nog meer is dan 'heel veel' procent denk ik dat het geen goed idee is.
3) Mooie filmpjes. Jammer alleen dat ook hier geldt dat er meestal mensen naar kijken die er door worden aangesproken. De 'andere kant' vindt het waarschijnlijk vreselijk.

Kalender: Waarom is bij jou 19 april geen zaterdag? Hebben jullie in Ermelo geen schrikkeljaren? Je eigen kalender doet het wel goed!

Koen

Heel mooi, dat van die 15 euro had ik ook fout opgevat!

(1) Geen nieuws, de gedachte vind ik toch wel aantrekkelijk. Maar intussen vreet ik al het nieuws wat ik vinden kan.
(2) Ik heb liever een voorspelling van de computer dan van de dokter, maar dan wel met vermelding van de statistische onderbouwing.
(3) Ja, ik denk niet dat het als zendingswerk erg effectief is.

Kalender: ik dacht zo erg 'maart' dat ik niet zag dat er 'april' staat. Niet zo best.
Ik denk dat de gemiddelde Pabo kandidaat ongeveer 18 is, dan ben jij dus boven de 78?

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,18 maart 2008, 06:01
Datum: dinsdag 18 maart 2008 12:29

744:24 = 31. Een maand inderdaad. maar moet je de nachten wel meerekenen? Nachts kijk je geen t.v., maar je doet ook niks anders. Zijn mijn bêtahersens mogelijk niet helemaal in orde, als ik vind dat je die 744 eigenlijk niet moet delen door 24, maar door het wakkere gedeelte van een dag, =16 uur?
Dan wordt het namelijk nog veel erger, en kijk je 744: 16 = 46,5 dagen TV, = 1½ maand!

Ja Sneeuwuil, dat is heel scherp opgemerkt. Maar mij leek het dramatischer om een hele maad wakker te blijven.

Van: "ellen kalee" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,18 maart 2008, 06:01
Datum: dinsdag 18 maart 2008 10:30

Dat is wel een forse dagelijkse dosis die jullie tot je nemen. Ik lees een krant, kijk (even) naar het Journaal op internet, naar NOVA alleen als de onderwerpen me interesseren (1 x in de week zo'n beetje), verder geregeld naar Pauw en Witteman. Als er groot wereldnieuws is naar CNN en BBC World.
Een computer kan niet zien hoe levenslustig je nog bent.
Stom dat ik dat niet begreep van die percentages. Ik kan wel sommetjes maken, maar inzicht, ho maar.

Pauw en Witteman, dat zouden wij ook wel willen, maar we vinden ze te laat. Als ze nou eens 1Vandaag en Netwerk zouden afschaffen en dan wat vroeger P&W...
Een computer kan helemaal niets zien, je zult een aantal gegevens moeten invoeren. Een van die gegevens zou 'levenslust' op een schaal van 1 tot 5 kunnen zijn.

Van: "ellen kalee" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,18 maart 2008, 06:01
Datum: dinsdag 18 maart 2008 9:03

(1) Je een jaar lang afsluiten van het wereldnieuws vind ik geen goed idee. Dan kan je ook wel ophouden met lezen omdat er zoveel boeken zijn. Jonge kinderen behoeden voor veel televisie kijken lijkt me wel heilzaam, maar dat is wat anders.
(2) Je hoort zo vaak over artsen die er wat betreft prognose helemaal naast zitten, dat het me beter lijkt nooit te beweren hoe lang iemand nog te leven heeft. Maar ik zou wel ongeveer willen weten waar ik aan toe was.
(3) Leuk!!
Nog even over de rekentoets: bij opgave 1 gaat het toch om gewone deelsommetjes? Wat moeten die percentagetekens daar dan? Ik zie het vast helemaal verkeerd.

En als je nou op 31 december een samenvatting krijgt, ontdaan van de waan van de dag? Lijkt mij wel iets. Nu kijken we naar het Journaal, dan naar 1Vandaag met vaak dezelfde onderwerpen als het Journaal, dan Netwerk, weer diezelfde onderwerpen en tenslotte Nova, die hebben soms wel eens wat nieuws. Is dat 744 uur per jaar? 744/24=31, precies een maand...

Juist omdat die artsen er zo vaak naast zitten laat je het (beter!) door een computer doen.

De rekentoets, ze bedoelen: welk percentage is dat? Bijvoorbeeld 3/4 = 75%

Van: "ellen kalee" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,17 maart 2008, 05:55
Datum: maandag 17 maart 2008 14:25

Even een blik geworpen op de rekentoets, ik ga hem doen, maar heb meteen al valsgespeeld. (opgezocht wat een hectometer ook weer is, dat kan ik nooit onthouden). Ook al slaag ik voor de toetsen, dan aarzel ik nog mij aan te melden bij de PABO, want ik vrees dat ik niet meer dan twee leerlingen tegelijk zou aankunnen.
Ik ben het niet eens met de visie dat je zo weinig hebt aan grammatica. Volwassenen die weinig of geen school hebben gehad en een andere taal moeten leren, kunnen alleen met heel veel moeite en goede lessen nog een redelijk niveau bereiken. Mensen die wel geleerd hebben hoe hun eigen taal in elkaar zit hebben er meestal minder moeite mee en komen ook op eigen houtje een heel eind.
Frank, ik heb het je al eens eerder voor de voeten geworpen: je mag al die rare grammaticatermen dan niet onder de knie hebben, hoe je moerstaal in elkaar zit weet je heel goed.

Ik had ooit moeite om 'are' te onthouden. Hectare, dat wist ik, 100x100 meter, ik had daarom de neiging om te denken dat een are een vierkante meter is. Toen ik hoorde dat 'are' verwant is met 'akker' kon ik wèl onthouden dat het 10x10 meter is. Wel een klein akkertje, en de etymologie lijkt niet helemaal te kloppen, die are/akker koppeling is van voor het Googletijdperk.

Wat volwassenen betreft, bij Philips kwam ik erg veel buitenlanders tegen, meestal zo ongeveer HBO niveau. Een directe collega, 10 jaar eerder uit Engeland gekomen, sprak nog steeds alleen maar engels. Een engelse programmeuse probeerde een maand na aankomst in Nederland al nederlands te praten, na een jaar sprak ze het bijna accentloos. Ik ken een fransman die beter nederlands spreekt dan ik. Bernhard en Claus, nog een mooi verschil. Ik bedoel, je hebt meer aan de goede genen dan aan grammatica.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,17 maart 2008, 05:55
Datum: maandag 17 maart 2008 8:12

Het - en nu ga ik even een echt moeilijke term gebruiken- theoretische taalonderwijs is een monster. Dat ben ik volledig met je eens. Het probleem is dat die begrippen je wel iets gaan zeggen tegen dat je je er echt in verdiept, maar -zoals je ook al zegt- voor het leren van een vreemde taal zijn ze vrijwel nutteloos, al was het maar omdat je eerst moet leren hoe de termen in die vreemde taal luiden. Grammatica is vooral leuk voor puzzelaars en dus niet noodzakelijk geschikt voor alle kinderen; op dezelfde manier waarop een cursus bromfietstechniek niet geschikt is voor alle bromfietsrijders. Het onderwijs dat op onze scholen gegeven wordt is echter nog altijd zo log dat de gemiddelde Franse juf er vijf jaar voor nodig heeft om een scholier in het Frans een brood te laten bestellen. Het zoontje van een vriend dat op vijftienjarige leeftijd naar Bretagne emigreerde, leerde binnen drie maanden zo vlekkeloos Frans dat hij zijn eigen rapnummers schreef in die taal.

Het is een stokpaard van me. Haal de kinderen uit de klas en schop ze de wereld in.

Rik

Un pain s'il vous plait, mais sans hydrate de carbon.

Als twintigjarige ging ik voor enkele maanden naar Engeland. Ik dacht dat ik redelijk wat van de taal wist, was dan ook zeer geschokt dat ik de eerste week bijna geen woord verstond. Tegenwoordig leert ieder kind engels van de tv, dat was in 1955 nog niet zo. Het taalonderwijs zou zich veel meer moeten toespitsen op het volgen/voeren van gesprekken, fouten met der-des-dem-den doen er heel weinig toe.

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log,16 maart 2008, 05:34
Datum: zondag 16 maart 2008 11:06

Ja, Amersfoort en derzelver buitenwijken, daar ben ik vorig jaar een keer 's avonds minstens een uur lang kris kras doorheen gekruist, zonder tomtom of platteplattegrondgrond, en zonder thuis goed op die laatste te hebben gekeken, want anders had ik wel gezien dat de wijk Nieuwland links boven vlakbij de snelweg ligt, heel gemakkelijk te bereiken.

Ik hoorde onlangs het woord 'bloemkoolwijk'. In Ermelo hebben we die niet of nauwelijks, maar in Harderwijk zoveel te meer. En in Amersfoort. Maar bij jou ging het meer om het vinden van de hele wijk.

Van Het Spiegel, een Bussumse wijk die ongeveer een eeuw oud is, werd verteld dat mensen die daar een adres gingen zoeken nooit meer terugkwamen. Ik kan zo gauw geen passende groente bedenken, maar bloemkool, dat is het niet. Dat hebben we wel, in Ermelo, Spiegelachtige wijken.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,15 maart 2008, 06:31
Datum: zaterdag 15 maart 2008 8:27

Heuj, je plaatjesplak doet het vandaag niet. Geen postzegel te zien.

Rik

Slordig. Ik zag dat het eerste plaatje wel erg groot was, had daarom het plan het nog wat te comprimeren. Dat ben ik vervolgens vergeten, en daardoor ook het uploaden. Maar nu staat alles er.

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,14 maart 2008, 06:00
Datum: vrijdag 14 maart 2008 20:47

"Maar hoe monteer je zo'n hengelkurk ondraaibaar?"

Daarvoor neme men wat lijm. Maar nu we het toch over montage hebben, hoe zou je een stuk onverlijmbaar (zwart) PVC pijp onderaan een carbon/ glasfiber skistok vastmaken?

Mijn kurken hebben een gat van 8 mm, ze passen op een draadeind van 8 mm. Zo'n hengelkurk schat ik op 25 mm. Erg veel lijm...

Voor jouw lijmprobleem zou ik deze secondelijm nemen.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,14 maart 2008, 06:00
Datum: vrijdag 14 maart 2008 7:53

Ja Iris, maar zo gul ben ik niet mijn mijn ontdekkingen; dan spek ik liever mijn eigen beurs met de malste biefstuk.

Rik

Een biefstuk als malste spek?

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,14 maart 2008, 06:00
Datum: vrijdag 14 maart 2008 7:51

Ach, en ik wilde nog roepen: koop in een hengelwinkel zo'n kurken handvat.

Gedane zaken gaan te keer.

Rik

Maar hoe monteer je zo'n hengelkurk ondraaibaar?

Van: "Yvonne" <->
Aan: "frankslog" <->
Onderwerp: franks log,13 maart 2008, 06:18
Datum: donderdag 13 maart 2008 11:10

Nog eventjes Smurfen-praat.....

Dit verhaal wil ik vooral Oma Minke en Opa Frank niet onthouden: het gaat over onze geweldig slimme Dries, nog geen drie, maar nooit om een antwoord verlegen.....

Zondagmiddag kwam hij bij Oma Waaigat de trap opgeklauterd, met achter zich aan zijn mamma en pappa.
"Daar ben ik weer!" roept hij luid bij het boven komen en werpt me een stralende begroetingsblik toe.
Hij rent naar binnen, neemt in zich op wat oma allemaal voor hem heeft neergezet om mee te spelen.
Dan opent hij zijn knuistje en toont mij een Babysmurf, die hij gedurende de rit hier naar toe stevig heeft vastgehouden.
"Oma, heb jij ook een Babysmurf?"
Terwijl hij het vraagt, ziet hij de Babysmurf, die ik heel toevallig ook had gekregen en voor hem op een kastje had gezet.
Een vreugdekreet "Ooooooh! Jij hebt ook een Babysmurf! Die heeft een speen, hé!"
Natuurlijk wordt er druk gespeeld, ook met beide Smurfen en Dries voorspelt me, dat hij ze mee neemt in de auto en daar bedoelt hij dan mee, dat hij zich de tweede Smurf wil toeëigenen voor thuis.

Na een poosje spelen wil Dries even zeker weten, of ik de Smurf wel echt wil afstaan en hij vraagt: "Oma, wil jij jouw Smurf weer hebben?"
Dat is het moment voor een test, vind ik en ik zeg dan, dat ik niet meer weet welke Smurf van mij is.....
"Weet jij dat nog Dries? Ik kan het niet zien!"
Hij voelt dan even aan één van de Smurfen en reikt me die zonder enige aarzeling aan.
"Is die van mij, Dries? Weet je dat zeker? Welke is dan van jou....?"

Zijn antwoord is resoluut: "de warme!"

Erg mooi verhaal. Dries wordt vast een belangrijke natuurkundige!

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 12 maart 2008, 05:32
Datum: woensdag 12 maart 2008 20:03

Rik moet dat plaatje van de slager naar - sturen. Dan komt het achterop het tijdschrift, in de vaste rubriek met per ongeluk grappige taaluitingen en lachen alle tweehonderdduizend leden (of hoeveel het er dan ook zijn) van het Genootschap Onze Taal zich een kriek. Deze maand o.a.: "intimiderende jongeren vinden mensen heel eng."

Bij 'Kassa' was er een lang verhaal over vlees, waarin ze 'malste' probeerden te vermijden.
Bijna gelukt.

Van: "ellen kalee" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 11 maart 2008, 06:08
Datum: dinsdag 11 maart 2008 9:13

Zoeken op rekeningnummer, wat heb je daar eigenlijk op tegen? Bij de Postbank kan je gegevens die je nog nodig denkt te hebben in een adresboek zetten en daar heb je zo'n nummer snel gevonden. Je moet dan wel even veinzen dat je gaat overschrijven, anders krijg je het adresboek niet te zien.

Dan moet je dat rekeningnummer wel kennen. En ook daar heeft de ABN geen zoekvakje voor. Zo'n bank zou ik nooit overgenomen hebben.

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 8 maart 2008, 05:55
Datum: zaterdag 8 maart 2008 9:02

Als ik mijnheer Bösendörfer zou zijn, zou ik mij in mijn graf omdraaien en dreigend tegen die jongens met die moeilijke naam zeggen: hebben jullie wel eens een pak slaag van de slager gehad?!

Als ik die jongens hier had zou ik vragen of ze wel tot zes kunnen tellen, verder dan Cinq Mains kom ik niet.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 7 maart 2008, 06:00
Datum: vrijdag 7 maart 2008 8:14

Fijn. Slagers. Nu kan ik eindelijk mijn foto gebruiken. De kwaliteit is niet best, maar het bewijs dat Albert Heijn met besmet vlees werkt is hiermee geleverd:

'Onze rosbief wordt gemaakt van de malste biefstuk.'

Gekker moet het niet worden.

Rik

AH slager

Daar bestaat het woord 'malseste' voor. Of, als het niet bestaat dan zou het moeten bestaan. Zou je daar een heel malle smurf bij krijgen?

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 6 maart 2008, 06:02
Datum: donderdag 6 maart 2008 9:10

Het bord "honden aan de lijn i.v.m. zwangere schapen" kan dus wel weg. Is het schaap helemaal links op de onderste foto misschien een hond? Geen beter licht dan tegenlicht. Dit geldt niet voor zin en wind. Heb jij geen bidon? Wat doen jullie met de resterende smurfen? O, Flosje mag ze hebben. En meenemen als ze het huis uit gaat. De verkaboutering van de samenleving, daar heb jij natuurlijk zelf ook aldoor aan gedacht. Ik zeg Jip en dan zeg jij...

Het bord is "honden aan de lijn, gvd". De enige honden die los de hei op mogen zijn de goedgekeurde honden die de herder bijstaan. (Dat zijn toevallig géen herdershonden.) De schapen gaan momenteel niet de hei op, vanwege het aflammeren, (ja, zo heet dat echt) de honden hebben daarom vacantie.

Ik heb een bidon, gevuld met kristalhelder kraanwater.

Lang geleden heb ik met spuitgietmachines voor plastic te maken gehad. Die werden gevoed met gemalen plasticafval. De smurfen zijn klein genoeg om ongemalen zo'n machine binnen te gaan. Een compleet servies van blauw-wit gemarmerd plastic, lijkt dat je iets?

Van: "ellen kalee" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 5 maart 2008, 06:05
Datum: woensdag 5 maart 2008 12:11

Wat een leuke foto van Floss, ze loopt daar zo vastberaden met haar buit. Ik heb mijn minieme smurfenoogst aan een vriend gegeven. Waarom deze nuchtere 60-jarige smurfen spaart weet ik niet. Gelukkig had ik geen exemplaren waar jullie behoefte aan hebben. Wat AH Zwolle betreft: ik geloof dat daar een overkill aan gewichtheffertjes is.
Zelf heb ik goede herinneringen aan een eerdere smurfenversie, waar Mascha een volkje van had, met een paddestoelhuisje. Ze wenste vaak voorgelezen te worden uit smurfenstripboeken en nam daar uitdrukkingen uit over, b.v. "Ik wil nieuwe horizonten smurfen", als ze er op uit wilde.

Op de gisteren gelogde foto staan niet minder dan negen gewichtheffertjes, de overkill lijkt een landelijk verschijnsel.

Breek me de bek niet open over de klassieke smurf. Die nieuwe versie is veel kleiner en buitengewoon breekbaar. Ik herinner me vaag dat wij ook zo'n smurfenhuis hadden. Misschien zelfs wel twee, behalve de paddestoel ook een op een boomstam gebaseerd ontwerp. Even googelen levert veel merkwaardigs op, maar niet de boomstam.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 3 maart 2008, 05:56
Datum: maandag 3 maart 2008 17:15

Twee grote pelotons smurfen gearriveerd, uit Velp en uit Rivierenland. We zijn de gevers erg dankbaar voor deze ongehoorde overvloed..
Maar... een mannenoverschot dreigt! Géen smurfin, tot nu toe!!!! En slechts éen baksmurf (Bert, kom nou op met je baksmurf!) en éen boodschappensmurf, dus ook dat is uiterst kritiek. Gelukkig heb ik nu zóveel ruilmateriaal dat ik Woensdag makkelijk acht smurfen kan bieden voor éen smurfin, om maar eens iets te noemen.
Maar wie weet blijken ze wel landelijk schaars. Als ik AH was zou ik er wel eentje schaars hebben gemaakt.
De Gargamels - ook schaars maar net voldoende - deugen zelfs lichamelijk niet eens, ze dreigen op hun smoel te vallen. Eentje van de drie wilde ik daarom héel voorzichtig ietsje rechterop buigen, Riks waarschuwingen ten spijt. En ja hoor, meteen in meerdere gruzelementen. Maar "de-kop-van-Gargamel", misschien zou dat nog wel eens een waardevol item kunnen worden. Wat bloedvlekken langs de hals schilderen?

Die smurfensite maakt onderscheid tussen 'echte' en 'valse' smurfen. Een valse smurf bracht toch nog $581 op, dus misschien is een losse kop ook heel wat waard.

Van: "Anna Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 2 maart 2008, 06:12
Datum: zondag 2 maart 2008 12:26

Er is een heel smurfenvolk naar jullie onderweg.
Anja

Heel mooi, smurfen heb je nooit genoeg!

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 1 maart 2008, 06:32
Datum: zaterdag 1 maart 2008 9:26

Nee, ik wil niet terug naar januari, zelfs niet even.

Het was nog fouter: als je op januari klikte kwam je bij februari 2008. Ik was zo blij dat mijn horloge perfect de schrikkeldag verwerkt had dat ik lelijke fouten ging maken. Het is hersteld.


Nog even naar de februari reacties?

reacties





opmerking:
De meeste reacties hebben twee datums. De eerste is de datum van het onderwerp, de tweede is de datum waarop de reactie geschreven werd.

Ik zet ze hier in volgorde van binnenkomst, zonder rekening te houden met vertragingen van het www. Je moet dus even puzzelen om te zien waarop een reactie reageert.

zoek in frankslog: