reacties

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 31 januari 2005, 06:25
Datum: maandag 31 januari 2005 12:07

Niemand heeft nog gezegd hoe prachtig die foto van twee sphynxen en vijf vleermuizen is. Hij is prachtig. Als je die verkoopt aan een ansichtkaartenfabrikant, kan je ook het gewicht van die volle kattenmand in lapis lazuli aanschaffen.

Goed idee, vooruitlopend op dit schip met geld is Sneeuwuil reeds aan het bestellen geslagen bij Exotic India...

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 30 januari 2005, 06:56
Datum: zondag 30 januari 2005 16:51

Wat een heerlijke site! De kleedjes! De poppen! Ja, natuurlijk ook de kralen..... Al die formules en berekeningen zijn bere-boeiend, maar voor een druilerige zondag ben ik toch erg blij met al die kleurtjes en glinstertjes en fantasiëen over hoe mooi mijn kamer er uit zou gaan zien met zo'n 100% zijden karpetje.

O, ja, zo een kale poes wil ik niet aaien! Ik heb een duidelijke vacht-voorkeur, geloof ik....

Ik ga nog even naar "dit gevonden"!

Dat is inderdaad geen lolletje, zo'n kale kat aaien. Wel interessant om te voelen dat ze zo warm zijn, ongeveer een graad warmer dan een mens.

Van: "anna bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 29 januari 2005, 06:04
Datum: zondag 30 januari 2005 14:17

Ik zou ook zo een winkelwagen kunnen vullen op die kralensite. Helemaal met Lapus Lazulies. Als je nou even geen Devon Rex koopt kun je je slag slaan.
Anja

Maar twee Devon Rexen, met lapis lazuli halsbandjes, hoe zou dat zijn?

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 29 januari 2005, 06:04
Datum: zaterdag 29 januari 2005 10:56

Hoewel blij met lovende woorden van logleider, kwam ik vannacht tot de conclusie dat mijn verklaring niet deugt. Je kans van eenderde verandert bij wisselen niet in fifty-fifty, maar (nog beter) in tweederde. De eenderde kans van de eerst geopende deur is blijkbaar overgegaan op de andere niet door jou gekozen deur, die nu tweederde kans heeft verzameld. Waarom de deuren van de Organisatie onder één hoedje spelen, terwijl je je ook zou kunnen voorstellen dat die eenderde van de eerst opengetrapte deur eerlijk verdeeld zou worden, begrijp ik op het ogenblik even, maar morgen waarschijnlijk niet meer.

Ik moet bekennen dat ik jouw vorige bericht niet kritisch genoeg gelezen had. Zie 24 januari voor een oplossing die jouw laatste versie bevestigd.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 28 januari 2005, 06:33
Datum: vrijdag 28 januari 2005 23:26

Eindelijk de dvd kunnen bekijken. Wat prachtig! En wat leuk dat dat allemaal bewaard is gebleven voor het nageslacht. De kwaliteit is trouwens heel goed, beter dan die veel te ver gecomprimeerde digitale filmpjes die je tegenwoordig overal ziet.

Ik was bepaald geroerd. Zelfs Baboffel stond erop! Auke prijst je filmerstalent en vindt het heel jammer dat hij niet ook zoiets heeft.

Sneeuwuil en Anja hebben een lange correspondentie over welke poes nou waarop staat.

Er is nog wat film uit Sneeuwuils jeugd. Van afwijkend formaat, daarom nog niet te digitaliseren. En er is (was) wat film uit mijn jeugd, helaas onvindbaar.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 28 januari 2005, 06:33
Datum: vrijdag 28 januari 2005 13:49

Op Madeira besprak men onder de twee eeuwen oude Liriodendron en langs de levada's regelmatig de mogelijkheid dat vier Hollandse poezen Jif (heet nu Cif, en dat bedoel ik ook niet) zouden hebben, maar niet dat hun baas allerlei mankeerde. Verplaats nooit meer een Coon!
Hoewel: geveld kun je wel naar hartelust Kipling lezen. Die raakte uit de mode als rechtse Empirebuilder, wat hij ook wel een beetje is, maar zijn korte verhalen zijn prachtig en heel collectable want in grote oplagen gedrukt. En over kinderboeken voor alle leeftijden gesproken: hebben jullie nu allemaal al The curious incident of the dog in the night-time door Mark Haddon gelezen? Dat is een fantastisch boek, en niet eens off topic, want het gaat over een jongen met Asperger die (onder veel meer) het driedeurenprobleem aansnijdt.
Riskeer ik royement als ik mijn versie van de driedeuren geef? Ik geloof dat het helpt, om jezelf eerst van de juistheid van de oplossing te overtuigen, en ik denk dat je dat niet moet doen met wiskunde of computerprogramma's omdat je het dan nog steeds niet écht gelooft. Je neemt drie luciferdoosjes en stopt een kwartje (ach! bestond het nog maar) in eentje. Dan ga je kiezen, een leeg doosje opzij leggen en al dan niet wisselen, een heleboel keer achter elkaar. Je hoeft niks op te schrijven of te onthouden, het voordeel van wél wisselen is binnen een paar minuten zonneklaar. En nu de verklaring ener alfa: als je uit de drie deuren kiest, heb je een kans van één op drie dat je goed zit. Als je daarna niet wisselt, blijft die kans zo; dan doet het er niks toe of de spelleider van de twee overgebleven deuren de ene wat eerder open doet dan de andere, je houdt die kans van een op drie. Maar als je wél wisselt, is dat een keuze uit twee deuren, en heb je dus een kans van een op twee: veel beter. Als iemand hiermee gebaat is, hoor ik dat graag.

Over 'the curious incident' had ik iets gelezen wat wel naar meer smaakte. Zou het in 2015 bij de kringloper opduiken?

Je komt met een verbazingwekkend goede verklaring van het 3D probleem. Mooi om het met drie luciferdoosjes te doen. Royeren, daar is geen sprake van, meer zoiets als benoemen tot Minister van Staat.
Een echte ongelovige gelooft overigens wèl dat de kans van zijn gekozen deur toeneemt tot 1/2 als er nog maar twee dicht zijn...

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 27 januari 2005, 06:35
Datum: donderdag 27 januari 2005 7:40

Ja, Nawijn heeft iets aandoenlijks. Ik moet altijd denken aan de dikke jongen die onverstoorbaar achter in in de klas zat te glimlachen, nooit een vraag goed beantwoordde en alleen maar tevreden met zijn duimen op zijn buik trommelde. En waarschijnlijk hebben we allemaal bij een Nawijntje in de klas gezeten.

Rik

Dat is een mooie verklaring, Tony Bakker, 1943, denk ik meteen.

Van: "K. Roscam Abbing" <->
Aan: "Frankslog" <->
Onderwerp: Frankslog
Datum: dinsdag 25 januari 2005 23:07

Omdat ik nooit goed in statistiek en kansrekening was heb ik me nog niet in de discussie durven mengen, maar ik geloof dat ik nu het lek gevonden heb: Iris heeft gelijk, babys zijn net dobbelstenen.
Als je bij de mogelijke permutaties van twee kinderen de combinaties MJ en JM introduceert, heb je daarmee meteen de variabele 'eerste' en 'tweede' kind geintroduceerd. Als het eerste kind (meisje) in de wagen zit zijn alleen de mogelijkheden MM en MJ mogelijk, dus kans oop andere kind M is 50%. Als het tweede kind in de wagen zit zijn de mogelijkheden MM en JM, dus weer 50%. Door van de vier mogelijke permutaties MJ en JM gelijk te stellen smokkel je met de variabelen. Dus het doet er ook niet toe of je weet of het eerste of het tweede kind in de wagen zit, in beide gevallen zijn er maar twee mogelijke combinaties.

Het volgende mag je wissen, je bent ten slotte geen Marktplaats: ik mocht een TFT monitor (waar ik heel blij mee ben) en heb nu een goede (maar enkele jaren oude, grote, zware, maar prima en vooral gratis) 17 inch (40 cm zichtbare beelddiagonaal) monitor over. Wil iemand die hebben? Verzenden is geen optie, halen kan natuurlijk en brengen (onder voorbehoud) ook.

Ik hoop dat je rug gauw beter wordt, in de eerste plaats vanwege je pijn, maar ook omdat ik zo graag over je buitenavonturen lees!

Koen

Ja, maar ik had m'n verhaaltje al wat gecorrigeerd. Zie Dr. Math voor de ultieme analyse.

Was ik Marktplaats maar wel, dan liet ik je betalen voor deze advertentie!

Ik schreef al eens over de Ullerberg. Ik zit op dit moment te kijken naar een 17 inch, met plat glas. De kleuren daarvan zijn zo perfect dat ik 'm hou. Zou ik een TFT kopen dan zou ik dat prachtige glazen ding ergens bewaren, om het waarschijnlijk nooit meer te gebruiken. Sneeuwuil heeft een laptop. Mijn twee andere computers hebben al TFT schermen, 15", maar daar is geen plaats voor iets anders.

Bij de kringloopwinkels zijn de koffiezetters als het zand der zee. Komt door de Senseo. Een glazen 17 inch is als een klassieke koffiezetmachine.

Een rugprobleem gecombineerd met een hoestbui is helemaal fijn. Gelukkig niet lachwekkend, dan zou ik ook nog een pijnlijke lachbui krijgen. Vertel mij geen grap, a.u.b. En laat mij geen glazen monitor dragen...

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 25 januari 2005, 06:14
Datum: dinsdag 25 januari 2005 9:13

Bubbeltjesenveloppen! Dat betekent dat ik vandaag of morgen het knipperfeest in de oogjes kan kijken. De zeven seconden die je vooruit stuurde beloven veel goeds. Eindelijk erkenning. Wacht even, want niemand weet waar ik het over heb: toen ik acht jaar oud was, ontwikkelde ik een dusdanige hoeveelheid tics en grimassen, dat er een prachtige carrière als imitator of komiek voor me in het verschiet leek te liggen. Mijn arme moedertje rende stad en land met mij af om mijn geknipper en geknijp aan kwakzalvers en zachte heelmeesters te tonen. Ik belandde er uiteindelijk mee in een echt kindergekkenhuis - hetzelfde gekkenhuis waar mijn vrouw als het meezit binnenkort een baantje krijgt. Pas achtentwintig jaar later besefte ik dat mijn gezichtsgymnastiek niet veroorzaakt werd door traumata en complexen, maar door een onschuldige hersenafwijking, die ontdekt is door Gilles de la Tourette.

Nu ik groot ben, heb ik er een stuk minder last van. Dat is een voordeel. Het nadeel is dat niemand die me nu kent wil geloven dat ik er vroeger wel last van had - en in welke mate. Omdat Frank vroeger werkte met een filmcamera met een zoeker die leek op het vizier van een ouderwetse bazooka, heeft hij het bewijs waar ik nu naar op zoek ben al vijfendertig jaar geleden kunnen vast leggen. Ik zal wie wil -en ook wie niet wil- er genadeloos mee om de oren slaan.

Tourette speelt zich niet alleen af aan de oppervlakte, maar ook van binnen in het denkhoofd. Grillig, van de hak op de tak, rare associaties, die achteraf erg goed blijken te zijn voor mijn werk. Intussen weet ik van Sneeuwuil dat de inname van bier en andere gisthoudende stoffen de symptomen kan verergeren. Gedestilleerde dranken mogen weer wel. Zodat ik gisteren de kans had om te ontdekken dat één fles Bols oude jenever net zoveel kost als drie kratten Amstel Bier. Het voordeel is dat je niet zo zwaar hoeft te tillen. En dat is weer fijn met het oog op rugklachten - zodat ik nu weer on-topic ben...

Je hebt dus niet bepaald om niet als een negentigjarige door de sneeuw geglibberd.

Rik

Nou die 16 mm films met Sneeuwuil nog...

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 24 januari 2005, 07:14
Datum: maandag 24 januari 2005 20:04

Wat de drie deuren betreft: ik geef het op. Je hebt gelijk, mijn while loops sloegen nergens op. Heb mijn simulatie aangepast en dan maakt wisselen inderdaad verschil. Ik denk niet dat ik het ooit ga begrijpen.

En dat van die twee meiden klopt ook wel, denk ik. Ik vergeleek appels met peren want de opgave in mijn boek is toch anders. Pfff, ik weet het niet meer hoor. Mijn motortje is vastgelopen.

Je bevindt je in goed gezelschap, hele volksstammen hebben hier moeite mee. Terwijl het, als je even een drempeltje over bent, toch niet moeilijk is. Ik ga het nog één keer proberen:

De deuren A, B en C.
De prijs: x, 1e keus: 1, geopende deur: o, 2e keus 2.
Strategie: links altijd wisselen, rechts nooit wisselen.

A B C                A B C
x . .                x . .
1 o 2 verlies        1 o . winst
2 1 o winst          . 1 o verlies
2 o 1 winst          . o 1 verlies
--------------       --------------
. x .                . x .
1 2 o winst          1 . o verlies 
o 1 2 verlies        o 1 . winst
o 2 1 winst          o . 1 verlies
--------------       --------------
. . x                . . x
1 o 2 winst          1 o . verlies
o 1 2 winst          o 1 . verlies
o 2 1 verlies        o . 1 winst 

Er zijn geen andere situaties mogelijk dan deze negen.
Wisselen levert in 2 van de 3 gevallen winst op.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 24 januari 2005, 07:14
Datum: maandag 24 januari 2005 11:56

Even geaarzeld of dit een privébericht moest zijn. Maar ja, misschien zijn er toch lezertjes die dit interessant vinden dus ik ga stug door met het spammen van frankslog.

DRIE DEUREN
Mijn random methode klopt inderdaad voor geen meter, daar heb je helemaal gelijk in. En al zou hij wel kloppen, dan nog is hij in vergelijking met die van jou erg lang.

Mijn random methode vervangen door de jouwe, inderdaad, er treedt een verschil op bij het wel of niet wisselen. Toen werd ik haast waanzinnig want ik blijf geloven dat dit niet kan.

Gelukkig vond ik nog een fout in mijn java programma. De for loops! Door de volgordelijkheid van de for-loops worden de lagere cijfers onevenredig vaak gekozen. Ik heb het veranderd, probeer het nu nog maar eens.

Overigens geeft de rest van de wereld jou gelijk, inclusief mijn wiskundeboek. Maar wat klopt er dan niet aan mijn simulatie?

TWEE MEISJES
Je gewijzigde vraag luidt: je weet alleen maar dat er twee kinderen in het gezin zijn. MM,MJ,JM of JJ. Je ziet dan dat één van de kinderen een meisje is, JJ kan dus niet! Hoe groot is de kans dat het andere kind ook een meisje is?

Die kans is 0,5 x 0,5 = 0,25. Kans op eerste keer meisje vermenigvuldigd met kans op tweede keer meisje.

Ook dit probleem bleek in mijn wiskundeboek te staan. Nu geven ze mij gelijk.

DRIE VERJAARDAGEN
Ik ga er even van uit dat er geen schrikkeljaren bestaan. De kans op drie kinderen met dezelfde verjaardag is 1/365 x 1/365 = 1/133.225. De dokter heeft waarschijnlijk 1/365 tot de macht 3 gedaan maar dat klopt niet want bij het eerste kind zijn alle verjaardagen nog "correct", pas bij de tweede gaat kans een rol spelen.

23 KINDEREN
Die weet ik nog niet. Ik moet nu even gaan liggen.

Ik zet je nieuwe java bij de analyse, even naar beneden scrollen.

De twee meisjes: je wiskundeboek kan bij het oude papier. Dr. Math

drie verjaardagen: heel goed.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 24 januari 2005, 07:14
Datum: maandag 24 januari 2005 9:05

Ik vind het al zo toevallig dat Olle op dezelfde dag jarig is als zijn tante! Hoewel dat aanvechtbaar is, want zijn moeder heeft twee etmalen liggen kronkelen in het kraambed. Als de idioten in het ziekenhuis wat eerder hadden beseft dat hij er zonder hulp niet uit kon, was hij op dezelfde dag jarig geweest als zijn oma. In de brugklas zaten vier kinderen die op dezelfde dag jarig waren als ik. In dezelfde klas zaten ook vier Karinnen. Dat was in die tijd minder toevallig. Toevallig was dat ik erin terecht kwam nadat ik was blijven zitten - met dertien onvoldoendes. Al dat toeval heeft me zo aangegrepen dat ik het tweede jaar opnieuw bleef zitten - met vijftien onvoldoendes. Vijftien! In die tijd leerde je tenminste nog wat.

Rik

Leerde je nog wat? Jij leerde twee dingen àf, als ik het goed begrepen heb.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 03 januari 2005, 11:45
Datum: zondag 23 januari 2005 23:47

Nu nog eens even over die kansrekening. Als je denkt "dat moet nu maar eens afgelopen wezen" plaats je het maar niet. Op 7 januari schreef jij het volgende:

Bij de tweede vraag weet je dat de baby een meisje is, mogelijkheid JJ valt dus af. Over blijft MJ, MJ, MM. De eerste letter is de baby, de tweede het crèchekind. De kans dat dat een meisje is, is dus 1:3!

'Over blijft MJ, MJ, MM'? Dat kan dus niet hè! MJ = MJ!

De eerste gebeurtenis beïnvloedt in dit geval de kans op de tweede gebeurtenis niet, omdat de zogeheten uitkomstenruimte steeds hetzelfde blijft. Als de vraag luidt: hoe groot is de kans dat een echtpaar eerst een meisje krijgt en daarna nog een (het eerste meisje is dus nog geen gegeven), dan is het wat anders. Dan is de kans 1/4. Was dat wat je bedoelde toen je zei dat er iets aan jouw vraag niet klopte? Auke merkt nog op: het is als bij een dobbelsteen. Als je al vijf keer achterelkaar zes hebt gegooid, dan denkt iedereen dat de kans op nóg een keer zes heel klein is maar dat is niet zo, die kans is steeds even groot.

De kans dat het tweede kind een meisje is, is dus toch 1/2. Ik weet het ZEKER.

Dan het drie deuren probleem. Ik vermoedde dat hier iets soortgelijks aan de hand was. Drie dichte deuren, dan heb je een kans van 1 op 3. Twee deuren, dan heb je een kans van 1 op 2. Of je al dan niet van gedachten verandert voor je een deur opent maakt helemaal niets uit. Honderd keer op jouw deuren klikken vond ik wel wat veel werk dus ik heb het ook even geprogrammeerd. Was nog een heel gedoe, 100 keer klikken was ongeveer 100 keer zo snel gegaan. Maargoed, het werkt, hij herhaalt de test 1000 keer. Mijn vermoeden blijkt gelukkig juist, nu kan ik rustig gaan slapen. Voor het geval dat je denkt dat ik gek ben doe ik de code erbij in de bijlage, dan kan je als je zin hebt kijken of ik het fout heb gedaan.

Wat dacht je van een voorproefje van de nieuwe dvd op frankslog?

De essentie:

'Over blijft MJ, MJ, MM'? Dat kan dus niet hè! MJ = MJ!

Ik stel MJ gelijk aan JM. De vier configuraties, MM, MJ, JM en JJ zijn even waarschijnlijk, andere configuraties zijn niet mogelijk.
Wat niet klopte in mijn vraag is dat ik het verhaaltje teveel opgeleukt had. Door van een baby te spreken is JM niet meer hetzelfde als MJ. De neutrale versie van het verhaal:

Je weet alleen maar dat er twee kinderen in het gezin zijn. MM,MJ,JM of JJ. Je ziet dan dat één van de kinderen een meisje is, JJ kan dus niet! Dan blijft MM, MJ of MJ over.

Het drie deuren probleem: de kans op een goede keuze is 1/3. De kans dat één van de twee andere deuren de goede is, is 2/3. Nu wordt één van die twee geopend, die doet dus niet meer mee. De 'andere' deur krijgt nu in z'n eentje die 2/3 kans die voor de twee gold. Je moet dus wisselen. Hier is een analyse van je programma. (alleen toegang voor java-experts!)

Een voorproefje van de dvd, ja, leuk! Maar helaas: het zijn veel te veel bytes. Kom 'm maar halen!

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 23 januari 2005, 07:03
Datum: zondag 23 januari 2005 10:47

Ja, van je rug is zeker vervelend! En al dat snot! Dat hadden we hier ook trouwens. Op een gegeven moment snoot ik knal-oranje troep. Schrikken was dat! Maar het is nu allemaal over. Alleen Leonard heeft het nog niet gehad.
Natuurlijk vertederd gekeken naar de screen-wisser......

Mocht je je gaan vervelen door te veel kinderboeken en zo, dan kan je misschien even www.auschwitz.nl aanklikken. Het zeer bijzondere project vanwege 60 jaar na de bevrijding van Auschwitz, het oplezen van 102.000 namen, is on-line te zien (en te horen). Niet dat je daar nu erg blij van kan worden..... Vannacht was ik daar met Leny en nog wat bekenden. Ik ben reserve-lezer.

Het poezen-aaien komt naderbij. Daar bel ik een dezer dagen over. Leonard komt ook mee en we komen met de trein.

Sneeuwuil: groetjes en ik bel dus!

Indrukwekkend, Auschwitz.

Leonard in de trein, dat is héél bijzonder!

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 22 januari 2005, 06:43
Datum: zaterdag 22 januari 2005 15:30

Ik vind je erg zielig met je rug. Ik zou wel op ziekenbezoek willen komen maar ik heb dinsdag tentamen en ik snap nog steeds dat gedonder met die yoghurtdeksels niet. Misschien daarna ziekenbezoek?

De bijdrage van Thomas vind ik erg mooi, maar wat is er illegaal aan?

Ziekenbezoek is altijd welkom, maar ik beloof niet dat ik na dinsdag nog ziek ben.

Het heet een reactie te zijn op "franks log, 21 januari 2005, 06:20", dat is het niet echt. Maar voor iets moois wordt het gedoogbeleid nog wel wat verder opgerekt.

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 21 januari 2005, 06:20
Datum: zaterdag 22 januari 2005 10:47

even een (re)actie! ze zijn illegaal en ja, ik zou gebanned moeten worden... maar dit internetfilmpje is zoooooo leuk, daar kon ik jullie niet van ontzien!
http://www.clean-your-screen-for-free-now.com/
superleuk! voor een schoon beeldscherm! (SneeuwuilTIP van de week :D)

Ik vind 'm prachtig, bedankt voor deze bijdrage!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 22 januari 2005, 06:43
Datum: zaterdag 22 januari 2005 8:36

Ik denk toch dat je virus ons via de ADSL-verbinding heeft bereikt. Het hele huis ligt vol snot en kots en futloze mensen. Maar uitslapen is er niet bij omdat we een wekker hebben die net zo klinkt als de hond van de buurman. Intussen ben ik wel van het BMW-virus genezen; voornamelijk door de mannen die ze verkopen - en de prijzen die ze vragen voor een auto die na zeven jaar misbruik door een topmanager in deplorabele toestand verkeert. Waarbij ze trouwens altijd zeggen 'verkeerd'. "Verkeerd in absolute nieuwstaat." En als ze het zo schrijven klopt het weer wel. Dus zometeen gaan mijn snot en ik naar Zwaagdijk (Enkhuizen) voor een fris Peugeootje. Gelukkig wel met een HDI-motor, zodat ik in elk geval iets technisch heb om blij mee te zijn; common rail en iets met driehonderd bar. En gemiddeld 1:20. Dat is ook fijn. We hebben nu het Renaultje van de moeder van Noëlle te leen. Het duurde even voordat ik doorhad dat je daar ook met z'n drieën prima in past, maar uiteindelijk zag ik het licht. Het betekent wel dat we nu ook een betere bus moeten, maar dat is alleen maar leuk.

Rik

peugeootje

Mijn snot gaat wel goed. M'n rug gaat al iets beter dankzij een forse pijstiller die Sneeuwuil mij bezorgde. Peugeot lijkt me niet slecht, maar hebben ze die niet in Breda? Helemaal naar Enkhuizen...

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 20 januari 2005, 06:34
Datum: donderdag 20 januari 2005 17:36

Hallo Frank,

Een reactie van Iris - ja, ik lees je weer! - bracht me een verbeten vraag in herinnering. Is dat een goed-Nederlands zinnetje? Ik zit er ineens heel raar tegenaan te kijken. Ha, zie je wel, vergeten vraag, niet verbeten. Maar dan nog! Enfin, het gaat om de vraag hoe ik zo goedkoop mogelijk een eenvoudige website in elkaar kan laten zetten (en door wie en wanneer) waarop ik mijn nog niet verkochte schilderijen en objecten kwijt kan. Mijn galerist wil het publiek kunnen laten doorklikken, maar ik ben nog niet aanklikbaar. Geen flauw idee hoe zoiets moet, gaat, werkt, en dergelijke. Weet wèl dat Katrien d'r kantoor 6.000 euro moest dokken voor een vrij simpele site. Kun jij me zeggen wat de mogelijkheden zijn en wat die zo ongeveer kosten? Komende woensdag heb ik weer een gesprek met mijn reïntegrationist, degene die het gezien, ik citeer, de hoogte van mijn leeftijd somber voor me in zag, en aan wie ik onlangs schriftelijk de vraag heb voorgelegd wat hij - vanuit zijn deskundigheid! - denkt voor mij te kunnen betekenen. Voor het geval dat hij alleen maar met flauwe praat komt, zou ik graag het kostenplaatje van een website op tafel kunnen leggen. Wat is hierop je antwoord?

Heel fijn, hoor, dat jij zo heerlijk heb gefietst in de periode dat ik me in het prachtige weer ten zuiden van Rome zat te verbijten dat ik geen rijwiel bij de hand had om er eens op uit te trekken in plaats van voortdurend maar met schaar en zaag in die bomen te klimmen. Zie ook het papieren briefje dat naar je onderweg is.

Een eenvoudige site? Een zwerm schilderijen, die je aan kunt klikken en dat je 'm dan vergroot ziet? Zoiets als waterland? Dat maak ik voor €5999,00, voor vrienden en bekenden doe ik het gratis. Hoeveel plaatjes?
Bij jouw planet abonnement hoort 25 Mb webruimte, ik denk dat je daar heel wat kwijt kunt zonder extra kosten. Dus met dat kostenplaatje wordt het niks.

Lopen ten zuiden van Rome, is dat geen optie?

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 20 januari 2005, 06:34
Datum: donderdag 20 januari 2005 11:26

Maar low-carb-griep is kennelijk nog wel mogelijk. De schijf van vijf is loeiende flauwekul, met het Voedingscentrum erbij. De jongens van Wouter Klootwijk hebben laatst al afdoende aangetoond dat er alleen maar bazen van voedinsmiddelenproducenten in het bestuur zitten. Zelfs mijn eigen Frans Olieman, lid van de Raad van Bestuur van CSM en opperhoofd van de SUIKER-divisie, brokkelt er stevig in de melk. Zoete melk met brokken, wel te verstaan. Nou is het denk ik wel zo dat het ene lijfje anders op KH's reageert dan het andere. Maar wie chronisch te vet wordt (hierzo) kan inderdaad maar één conclusie trekken. Verder weet je hoe ik over bier denk - of liever gezegd: hoe bier over mij denkt. Maar dik wil ik er maar niet van worden.

Hierbij nog Olle in de Sponsorloop, Olle aan de Kerstdis en Olle op het Sinterklaasfeest. De complete -en tamelijk uitputtende- fotoreportages zijn te zien op www.montessoribreda.nl

Rik

Niet alleen low-carb griep, maar ook ondanks-de-griepprik griep.

De schijf van vijf is min-of-meer een copie van de amerikaanse Food Pyramid. En daar zorgt de granen-lobby ervoor dat die pyramide op een solide granen-basis staat.

Drie keer Olle, dat kan dit log niet behappen. Ik stuur ze door aan Sneeuwuil, en ga nu de mooiste kiezen om hier te publiceren:

onderbouw

Voor niet-Olle kenners, de tweede van rechts. Van het jongetje rechts van hem, voor de kijker links, zal hij in de toekomst z'n eerste tweedehands auto kopen. Dat zwarte meisje daarnaast, daar moet hij maar mee trouwen. Die jongen daar weer naast, ik dacht even dat het Thomas was, maar dat lijkt me een vergissing.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 18 januari 2005, 06:20
Datum: dinsdag 18 januari 2005 19:45

GO SNEEUWUIL!!! Ik wil wel een site voor jullie concurrerende migraineclub in elkaar sleutelen. Maar ja, dat wil je natuurlijk zelf ook al.

Het was maar scherts, die alternatieve club. Sneeuwuil wordt nu al licht gestoord van alle e-mail. Ik denk dat het toch een kattenclub wordt, met Sneeuwuil als voorzitter, secretaris, penningmeester en lid. Ik heb die receptensite al vorm gegeven, ik denk nog over een minimale low-carb site.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 17 januari 2005, 06:11
Datum: maandag 17 januari 2005 11:29

Triotrack!!!!! Ja zeg, triotrack.....
Met vuurrood druppelvormig schildje op de kop, waar het naaldje in zat! Die heb ik er op moeten lijmen! Honderden!
En honderden spoeltjes gewikkeld en "fluitfilters" en trafo's!
Vacantiebaantje bij een firma te Bussum......
Ik weet, dat ik die trafo's wikkelen en in een wasbadje prepareren - en vooral het solderen van de uiteinden, zodat je een soort aansluitpunten kreeg - héél fijn werk vond. Met "leerpapier" er omheen.
Ik realiseer me nu, dat het wikkelen voor de versterkers was, maar voor de Triotrack's hebben wij (dat zijn dan mijn moeder, mijn broer en ik) honderden snoeren van stekkers voorzien, als thuiswerk. We zaten dan rond de tafel, met ook "de kleintjes" - Guud en Ron, die wilden "helpen" - en een krant met "doppinda's", om het toch nog gezellig te maken. De eigenaar van de firma, mijnheer de Munck, kwam dan 's morgens de bossen snoeren ophalen.
Het lijkt allemaal wel zeventig levens geleden.....

Frank, wij hadden toch ook een Eumig-projector? En daar ging toen die lamp van stuk!
Heerlijk, dat alles nu op DVD staat. Ik ben er aan verslingerd.
Zaterdag met J&S gekeken. Joke helemaal vertederd door de beelden......

Over formules gesproken: mijn eerste en laatste was geloof ik: a-quadraat (hoe moet zo'n klein tweetje?) + b-quadraat is c-quadraat......

Ja, dan ook nog even over de katten....
Het is goed voor mij, om het te lezen. Het vooruitzicht van al die rekeningen waarmee je geconfronteerd kan worden, zal mij behoeden voor impulsieve aanschaf van welk huisdier dan ook! Per slot van (al die) rekening(en) ben ik nu ook een AOW-er......

De firma in Bussum, mij welbekend. 1956.

Ik heb zelfs twee Eumigs! Eentje uit Heerlen, een tweede van de rommelmarkt om die eerste te repareren. Zie 13 januari!

a2+b2=c2, de stelling van Pythagoras, heel goed.

We hadden in plaats van die katten ook een aardig tweedehands autootje kunnen kopen. Maar we hadden al een aardig tweedehands autootje. Dan maar 4 tot 6 katten...

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 17 januari 2005, 06:11
Datum: maandag 17 januari 2005 09:53

Fijn dat Wolfi minder braakt.

Ik moest meteen denken aan de Monty Python sketch met de kat die de hele dag maar een beetje zit te zitten. Er komt een hele plechtige dierenarts met dure manieren die met ernstig gezicht zegt: "your cat is suffering from what we vets haven't found a word for". Dat had die van jou ook wel kunnen zeggen. Vervolgens wordt de firma Confuse-a-cat ingeschakeld om de kat uit zijn lethargie te halen. Dat kunnen jullie ook wel doen! Hoewel de klachten niet erg overeenkomen met die van Wolfi.

Wolfi kreeg z'n antikotspil, maar kotste een half uurtje later toch. Alleen maar vocht, dus wat hij gisteravond at was toch wel verwerkt. Nog een half uurtje later hebben we hem laten eten, dat zit er nou (10:20) nog in. Hij is levendig genoeg, de zenuwlijer.

Van: "K. Roscam Abbing" <->
Aan: "Frankslog" <->
Onderwerp: Frankslog
Datum: zondag 16 januari 2005 14:00

De Eumig was onder de projectoren wat de Triotrack onder de platenspelers was (inderdaad, ook met een snaar).
Kees kocht hem volgens mij in 1967 toen wij vanuit Amerika films stuurden (eerst van onszelf, met veel Seattle en omgeving en later van Philip en Erik). Kees maakte toen het kistje en het tafeltje. Van tijd tot tijd trokken Kees en Zus naar Heemstede om bij Jo en Be onze films te vertonen. Als ze daar voor de deur stonden leidde dat tot de verwelkoming "daar zijn de behangers weer".

Stock car racing begon in Amerika als goedkoop race alternatief met opgevoerde standaardauto's. De enorme V-8 motoren lieten zich heel graag opvoeren (de 435 cubic inch hemi-head van Chrysler was een favoriete motor, inderdaad ruim 7 liter!)
Er zijn -mij onbekende- regels wat je wel en niet mag veranderen, maar de oorspronkelijke naam stockcar betekent wel dat het uitgangspunt een fabrieksauto is.

Wat een mooie rekenmachines! Bij Boeing hadden we een hele grote Husqvarna waar erg moeilijke sommen op werden gemaakt. Je kan er vast ook melkpakken mee uitrekenen. Mijn programmeerkunst is geëindigd met Fortran IV, Java beheers ik niet, maar met Excel kan je ook heel goed itereren (Hebben Windows PC's eigenlijk nog een Basic compiler?).
De door Iris geoptimaliseerde melkdoos heb je in Excel ook zo gevonden. Je wilt geen melkbol omdat die zo moeilijk te maken is, maar wat vind je van een cylinder (koektrommel/beschuitbus)? Dan kan je met minder materiaal toe: Als je de twee literdoos een deksel geeft heb je 1200 cm^2 karton nodig. De optimale cylinder met dezelfde inhoud (weer in Excel) heeft bij een diameter van 14 cm en een hoogte van 13 cm maar 880 cm^2 karton nodig. (Natuurlijk is de optimale 2 literdoos een kubus, maar daarvoor heb je altijd nog 952 cm^2 nodig). Als jouw melkpakkenmachine geen ronde naden aankan kan je hem altijd nog veelhoekig maken, hoe meer hoeken hoe minder materiaal).

Dat is mij toen geheel ontgaan, dat Kees ook een Eumig had!

Bij Fokker hadden ze, behalve die mechanische rekenmachine, ook een ZEBRA, wat stond voor Zeer Eenvoudig Binair Reken Apparaat. Daar mocht ik alleen maar naar kijken (niet dat er veel aan te zien was).

QBASIC kon je een tijd lang gratis krijgen bij Microsoft, maar nu zie ik 'm niet meer. Iris doet 't natuurlijk in Java. O ja, Visual Basic moet je tegenwoordig gebruiken, heb ik nooit iets mee gedaan, kost namelijk zo ongeveer €100,00!

Een cylinder, dat lijkt me nogal moeilijk te maken, dat zal wel door jouw tijd bij van Leer komen. Als het echt om melkpakken gaat moeten ze natuurlijk ook nog in de deur van de koelkast passen.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 15 januari 2005, 06:09
Datum: zaterdag 15 januari 2005 16:20

Je kan hele mooie formules maken met MathML <http://www.w3.org/Math/> , nog leuk om te doen ook.

Uit een stuk karton van 30 bij 40 kan je hoekjes van 5,7 centimeter knippen, je hebt dan een doos die 3,0322 liter kan bevatten. Hij past niet bepaald in je koelkast. Een gesloten doos, ja dat is niet zo makkelijk, daarvoor moet ik m'n melkpakcalculator even aanpassen.
Die vertaalster van 'De kleine vriend' heeft duidelijk niet goed naar Henk Wijngaard geluisterd, die immers vele jaren geleden al zong:

Dit is een truckcar race geen stockcar race
Dit is de gekste race die er ooit is geweest

Ja, ook ik wens vaak dat mijn geheugen anders zou functioneren. Na beluistering van dit lied weet je nog steeds niet wat een stockcar is maar 'een auto uit de fabrieksvoorraad' wordt wel wat onwaarschijnlijk.

abcMathMl is mooi maar wil een plug-in, dat kunnen we de lezers niet aandoen. Ik zeg niet graag iets goeds over MS Word, maar die heeft een formule editor die de formule als .gif produceert. Werkt heel goed, zie rechts. Met HTML is het meer een uitdaging, jammer dat het gifje kleiner is dan al die css.

inh = (30-2x)(40-2x)x
inh = 4x3-140x2+1200x
1ste afgeleide: 12x2-280x+1200
of: 3x2-70x+300, nul stellen en de fameuze abc formule toepassen. NoteTab (daarmee tik ik dit!) kan rekenen: sqrt(70*70-4*3*300)=36.05551275. (70+36)/6=17.66666667, die kan niet, dus (70-36)/6=5.66666667, afgerond 5.7!
Inhoud: (30-2*5.666)*(40-2*5.666)*5.666=3032.29715318 cc.
Valt eigenlijk tegen, als je makkelijk doet, een doos van 20x30x5 heb je al precies 3 liter, ons gereken voegt daar maar een fractie meer dan 1% aan toe.

Weet je nog dat we met de Bedford door de Brennerpas reden? Dat lied over de truckcar is me ontgaan, maar "Met de vlam in de pijp" niet. Toen hadden we nog geen internet, je snapt niet hoe we overleefden. M'n ouwe trouwe papieren woordenboek geeft als tweede betekenis veewagen, dat wist ik niet.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 15 januari 2005, 06:09
Datum: zaterdag 15 januari 2005 8:58
http://www.rijwielpaleis.nl/accessoires/acc-koudehanden-voeten.htm

Mooi, maar wat kost dat dan wel? Vast meer dan €5,00!

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 14 januari 2005, 06:15
Datum: vrijdag 14 januari 2005 16:18

Geheel afgezien van de aandrijving is het wel waar dat je op een fiets meer invallen krijgt dan op de grond. Fietsend tussen Varik en Est meende ik opeens te weten hoe de maker van het karresporenschilderij heette: Leo Bernard. Op zijn Frans uitgesproken. Nu hoop ik maar dat bij drie loglezers dure ringtones afgaan, anders ga ik weer twijfelen.

Een compleet carillon klinkt! Inderdaad, Leo Bernard. Stond die naam voluit op het schilderij, of alleen LB? En was hij ook tandarts? Dat zou dan de derde zijn: statistisch onwaarschijnlijk. Maar Halfax, dat neem ik terug. En het bootje, dat was ook Leo Bernard.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 14 januari 2005, 06:15
Datum: vrijdag 14 januari 2005 11:23

"De meeste auto's hebben cardanaandrijving", ik ben net ruggelings de hele parkeerplaats tegenover ons huis overgekropen: niet één cardan..

Ja, dat krijg je als je alleen nog maar aan achterwielaangedreven auto's denkt. En een eeuwige alfa (in de zin van alfa-beta, niet van Alfa-Romeo) bent. De ijzeren stokken die naar de voorwielen gaan Frank! Dat zijn aandrijfassen, dat weet ik. Maar de ijzeren stok die naar het differentieel tussen de achterwielen gaat, is dat niet een cardanas?
Rik

Ik bedacht net, onder het bandschuren van de jonge kattenopvang, dat die aandrijfassen eigenlijk ook cardanassen zijn. Ik heb mijn kruiptocht daarom herhaald en telde twee keer zoveel cardanassen als auto's.

Die kruiskoppeling, uitvinding van meneer Cardanus, daar gaat het om. Meneer Cardanus bedacht 'm om een scheepskompas horizontaal te houden ook als het schip rare bewegingen maakt.

In feite zou je aandrijfassen met homokinetische koppelingen geen cardan mogen noemen. Ik ben nog maar eens onder al die auto's doorgekropen. Soms was het moeilijk te zien, maar allemaal homokineten. De hele oude 2CV, die had nog echte kruiskoppelingen, wat je in scherpe bochten goed merkte. Zo'n oude hebben we hier niet, zelfs geen nieuwere (met homokineet).

De onregelmatigheid in het draaien die kruiskoppelingen veroorzaken wordt bij een echte cardanas gecompenseerd door de juiste montage van de twee koppelingen. Dat kan, omdat je meestal niet stuurt met de achteras.


fiets

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 14 januari 2005, 06:15
Datum: vrijdag 14 januari 2005 9:49

Hier nog een mooie fiets die je niet hoeft te smeren. En Marja heeft gelijk: al mijn herinneringen zijn gerelateerd aan fietsen, brommers, auto's. En een aantal andere dingen, maar die spelen bijrolletjes. Ik moet er wel bij zeggen dat ik me nu pas met de techniek bezig begin te houden; het liefst van alles zit ik nog altijd achter het stuur van een stilstaande auto, terwijl ik 'Brrmm!' zeg. Dit bedacht ik ook nog:

de meeste auto's hebben cardanaandrijving; de meeste motorfietsen hebben kettingaandrijving; de meeste auto's hebben een distributieriem; de meeste motorfietsen hebben een distributieketting.

Omdat BMW een autofabriek is, maken ze motorfietsen met cardanaandrijving. En omdat BMW een motorfietsenfabriek is, maken ze auto's met distributiekettingen. Die motorfiets heb ik al. De zoektocht naar de auto neemt me echter zo in beslag, dat ik er nauwelijks nog aan werken toe kom - of aan niet werken. De autohandel is een merkwaardig bedrijf. Ik ontmoet er mensen waarvan ik het bestaan simpelweg niet vermoedde. Ik zie auto's die drie keer zo duur zijn als andere van exact hetzelfde bouwjaar en type. Ik klim in allochtone BMW's waar de moskee nog op de hoedenplank staat. Ik praat met autochtone handelaren die een auto rustig twee jaar jonger staan te liegen - en honderdduizend kilometer minder. En omdat ik me vorig jaar voor duizend euro een bus heb laten aansmeren waar ik onmiddellijk doorheen zakte, heb ik vriendschap gesloten met Rinus, de eerste monteur van de BMW-dealer in Breda. Want Rinus en zijn twee rottweilers weten van wanten:

'Rinus, wat is beter: een automaat of een handbak?'
'Maakt niks uit. Ze gaan allebei stuk.'
'En moet ik een 525?'
'Die zijn goed.'
'Of een 530?'
'Die zijn ook goed.'

Ik vaar dus rustig op Rinus' kompas, dat roerloos naar Beieren wijst. Dat de meeste vrouwen niet van techniek houden, vind ik niet zo erg. Dat vertalers vaak vrouw zijn, maakt het weer lastig. In 'De kleine vriend' van Donna Tartt wordt 'stock car' vertaald met 'een auto uit de fabrieksvoorraad', terwijl in 'De verborgen geschiedenis' een 'milk truck' verandert in een 'melkvrachtwagen'. Amerikaanse schrijvers stoppen relatief veel autotechniek in hun romans. Auto's die erin rondrijden, worden beschreven met merk, kleur en bouwjaar. Onderdelen spelen soms een cruciale rol in het verloop (de versnellingspook zonder knop in de Volvo van Garp). In de Nederlandse literatuur rijden auto's rond als amorfe vlekken. Soms nemen mensen in Nederlandse romans zelfs de trein! Hoe zou die eigenlijk aangedreven worden?

Rik

Die fiets is prachtig, nog een versnellingsnaaf ook. Een melkvrachtwagen, dan zie ik een vrachtauto met open laadbak met melk voor me.

marine dieselQua distributie, het kan natuurlijk ook heel goed met tandwielen.

"De meeste auto's hebben cardanaandrijving", ik ben net ruggelings de hele parkeerplaats tegenover ons huis overgekropen: niet één cardan..

De trein, als je pech hebt electrisch met zo'n zenuwe electronische regeling. Die zingt aldoor een liedje waar je goed gek van kan worden. Geef mij maar stoom.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 14 januari 2005, 06:15
Datum: vrijdag 14 januari 2005 7:51

Ik heb geen wiskundig inzicht, daarom snel de klasse MelkpakCalculator geschreven, die zegt dat je bij hoekjes van 5 centimeter een inhoud van twee liter hebt. Klopt dat meester, klopt dat, klopt dat?

Groeten,
Iris

Even kijken met javascript:

<script>
for(x=1; x<15; x++){
	z = 30-x-x;
	i = z*z*x;
	document.write('<br>'+x+', '+i);
}
</script>

Nou, dat lijkt een heel goed antwoord. Maar doe jij melk in een open doos?
Dan nu het stuk karton van 30x40, graag.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 13 januari 2005, 06:15
Datum: donderdag 13 januari 2005 16:03

Nee, die films heb ik niet, helaas.

Waar zijn ze dan? Ik heb één goed afsluitbare emmer, daar zitten alle films in die ik heb. Niet onze jeugdfilms, dus.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 13 januari 2005, 06:15
Datum: donderdag 13 januari 2005 14:47

Als ik geweten had wat je in je schild voerde had je van mij wel een snaar kunnen lenen. Ik ben namelijk de gelukkige bezitter van een werkende Eumig-projector. Net heb ik hem even getest, de film die hij afdraaide had de juiste snelheid. De projector zit in een mooi door Kees gemaakt houten kistje met uitklapbare zijwand. Op de bodem staat vermeld welke lamp erin moet, maar ook de lamp is nog nooit stuk gegaan. Ik heb ook nog een door Kees getimmerd meerkleurig tafeltje voor de projector.

Ja, dat heb je met geheimen, je moet alle problemen in de grootste stilte geheel zelfstandig oplossen. Van de ene projector was ook de lamp al stuk, en van de andere ging hij stuk. Gelukkig had ik 30 jaar geleden al een reservelamp gekocht...

Heb je niet ook nog een door Kees getimmerd kistje waar de films van onze jeugd in zitten?

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 13 januari 2005, 06:15
Datum: donderdag 13 januari 2005 12:01

Je moet niet zo duidelijk laten merken dat je een jongepoezenhok aan het timmeren bent joh! Je bent veels te kortaf tegen die reageurs.

fahrradNiet alleen jongepoezen, maar ook oudefilms. En je moest eens weten hoe lang ik heb zitten zoeken naar een plaatje van een Mercedes fiets met riemaandrijving. En een internetcafé op Madeira.

In de Meyers Konversations Lexikon stond een plaatje van een Kettenloses Fahrrad. Toen ik dat voor het eerst zag dacht ik dat je achteruit zou moeten trappen. Een tweede blik was nodig om te zien dat dat niet zo was. Was die Meyers Konversations Lexikon nou maar niet bij het oudpapier terecht gekomen, dan had ik dat plaatje kunnen scannen. Alles wat Google mij levert is dat vage plaatje. Iets andere zoekterm levert: Dürkopp. Zie je wel hoe die cardan-as door de achtervork loopt? Heel mooi!

Weet je dat easy-wat-was-het-ook-alweer in de Reguliersbreestraat nog? Zou dat er nog zijn, dat internetcafé? Als je met de tram uit de Balistraat kwam kon je daar mooi naar binnen kijken. Al die platte schermen, toen platte schermen nog bijzonder waren.

Van: "w.woltz" <->
Aan: <->
Onderwerp: bush
Datum: donderdag 13 januari 2005 11:21

Frank,

Hierbij een stukje tekst waarbij Marja en ik de ogen niet droog kunnen houden. Ik hoop dat je het nog niet kent. Tot ziens, Wout

Het geluid van mijn computer werkte al weken niet. Dit was een mooie aanleiding om het eindelijk weer eens op gang te brengen.klik hier, de moeite waard

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 13 januari 2005, 06:15
Datum: donderdag 13 januari 2005 10:28

De rol die technische snufjes in het algemeen en auto's in het bijzonder spelen in jongensherinneringen en jongenslevens, is ongelofelijk. Schrijfsters van chick-lit zijn zich hiervan onvoldoende bewust. Las net The girls' guide to hunting and fishing van Melissa Bank (niet slecht): gaat over talloze kleine en grote jongens, maar er komt nauwelijks een auto en al helemaal geen aandrijfsnaar in voor. Fout.
Die films. Ik ben ze bij de verhuizing, toen mijn volledige bezit door mijn handen ging, niet tegengekomen maar misschien heb ik ze toch wel. Ik zal in ieder geval dat Hi-8 bandje vast laten overzetten, na terugkomst uit Madeira waar ik met anderhalve andere loglezer ga wandelen (Iris, denk niet dat we weinig zeggen - en misschien mogen we wel even op de hotelcomputer).

www.Cybercafé: Avda.do Infante 6 in Funchal.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 13 januari 2005, 06:15
Datum: donderdag 13 januari 2005 7:21

Alle snaren gaan kapot. Natuurlijk gaat alles kapot, maar vooral snaren. Vroeger al brak de V-snaar van mijn eerste brommer, een Mobylette van dertig gulden. Die snaar heb ik (10 jaar) gerepareerd met dun staaldraad. Werkte! Later ging trouwens de koppakking kapot. Jij hebt toen nog een nieuwe gemaakt van papier met vloeibare pakking. tegenwoordig zeggen we Loctite. De snaren van een Dafje (de neukteugels), die gingen ook kapot. Telkens. En dat is allemaal erg lang geleden al. Toch leren we niks bij: vrijwel alle autofabrikanten stoppen nog distributieriemen in hun motoren. Die breken, waardoor alles in de poeier draait. En Harley Davidson, de fabrikant van tandartsbrommers, gebruikt zelfs riemen voor de wielaandrijving. Terwijl sommige van de motoren waarop de stoere jongens zich momenteel doodrijden in Afrika zelfs al beschikken over hydraulische voorwielaandrijving.

Snaren van wasmachines houden het merkwaardig genoeg weer heel lang vol. Maar een filmprojector met een cardan, dat lijkt me je van het.

Rik

Er was een Mercedes fiets met riemaandrijving. Daar zijn ze toch weer van teruggekomen...

Film op DVD, niks riempjes, "direct drive"!

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 11 januari 2005, 06:41
Datum: woensdag 12 januari 2005 19:57

Hallo Frank, ik kwam een (voor mij) aardig lastig wiskundig probleempje tegen. Optimalisering in 3d. Je hebt een melkpak, het moet nog in je ijskast passen, en vast te pakken zijn, maar je moet zo min mogelijk karton gebruiken.
ik kwam op:

8*h*(1000/h/8)=1000 (voor elke H, waarbij H groter dan 0 is, en kleiner dan oneindig.
h=h
l=(1000/(8*h))
b=8
die 8 is een getal dat ik heb gekozen, dit staat voor de diepte van de deur van je ijskast.

de optimale maat is 10*10*10 (bij een rechthoekig pak)
2*l*b+2*l*h+2*b*h

het oppervlak is 2000/h+250+16h
met een afgeleide: -2000/(h^2)+16
dit moet je invullen in die formule hier boven staat.
2*(1000/h/8)*8+2*(1000/h/8)*8+2*8*h=2000/h+250+16h (is de oppervlakte formule)
2000/h2=16
2000=16*h^2
h^2=125
h= ongeveer 11,2

nou wil ik weten of ik een beetje goed in de richting zit.

als je het even door zou willen nemen? heel graag!

groetjes, Thomas

Hee zeg, het is hier geen huiswerkbegeleiding! Een kubus is het beste qua verhouding oppervlak/inhoud. (Ja, een bol is nog beter, maar niet echt makkelijk van karton te maken.) Ergens noem je een maat van 8 centimeter. Een kubus van 8x8x8 is leuk voor de halve liters. Voor de hele maak je een pak met twee vierkante zijden, zodanig dat z2=1000/8, dus z=11,2. Dacht ik.

Beetje naar boven afronden, een pak van 12x12x8.


Later bedacht: Niemand koopt die melk: veel te ongunstig in de de deur van je koelkast. Klanten willen een practisch bodem oppervlak, dan krijg je vanzelf het pak zoals het al jaren in de winkel staat. Het Lidl pak gaat een beetje in de richting van het minimale-karton pak. Gelukkig bevat dat gesteriliseerde melk, hoeft niet in de koelkast.

Van: "K. Roscam Abbing" <->
Aan: "Frankslog" <->
Onderwerp: Frankslog, Naarden
Datum: woensdag 12 januari 2005 16:01

Wat een fotografische herinnering, en wat weinig toe te voegen!
De aardijkskundeleraar heette van Bekkum. In het witte hondje huis (naast Bets) woonden later Leo en Thea Wiegant (met een sliert kinderen). Leo deed iets bij Transmark. In het huis van Milo woonde een man in die regelmatig op het balkon keiharde redevoeringen stond te houden (kwam volgens Zus uit de oorlog). Bij van Doornik woonde een Engelse dame in die een MG of Morgan-achtige auto had (met het kenteken ORE600, en dat terwijl ik me zoveel liever nuttige dingen zou herinneren).
Ik heb jarenlang gedacht dat het beeld aan de FvE van mevrouw Hendievielen was, want dat stond op de sokkel.
De glazen sigarettendoos heb ik nog: 100.000 Titanstempels, december 1952. De films heb ik niet (kunnen we daar collectief naar zoeken? Ik zou ze best naar de professionele meneer willen sturen).
In de jaren 70 hoorde ik ook al bij een 98% groep. Die legde toen zijn tuin vol bielzen. Ik heb het (drie tegels smalle) trapje naast de berm vervangen door een bielzentrap. Hoeveel treden weet ik niet meer, maar ik denk dat 1,5 meter hoogteverschil een redelijke schatting is. De catacombe onder de verlengde garage had zeker geen stahoogte. De garage was verlengd om de Amerikaanse slagschepen (die na de Citroen en de Austin kwamen) te kunnen herbergen. Was ook erg bruikbaar (maar nog niet lang genoeg) om de BM te bouwen.
Koen

Ja, van Bekkum! En ik heb 'm nog wel als leraar gehad!

De dame bij van Doornik had een vriend met de MG-achtige. Hij kon, behalve in de één, schakelen zonder te ontkoppelen. Dat is pas een nuttig detail!

De films! waar zijn die dan gebleven? Ik beheer niet minder dan vier collecties (A&R, L&S, A&R&L&S&I en Sneeuwuil op 16mm.) maar daar zijn ze niet bij.

bmDe BM is 4,75, hij paste inderdaad niet in de garage. Als je goed kijkt zie je de openstaande garagedeuren, met een of ander dekzeil ter afdichting.

Maar de Hudson? Ik denk dat die niet in de garage mocht, ook al omdat daar toen nog een kolenhok in zat. De Chevrolet, later, paste er wel in.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 11 januari 2005, 06:41
Datum: woensdag 12 januari 2005 7:40

Als Suikervlied een keer vol is kan je bezoekers wel naar dat huis www.staatsbosbeheer.nl/doen/opvakantie/vakantiewoningen van staatsbosbeheer sturen. Echt wel mooi.

Ik ben de laatste dagen zo bang dat je opeens ophoudt met loggen wegens gebrek aan reacties. Aaargh, wat moeten we dan doen? Ik lees echt ALLES en ik vind het heel leuk. Maar ik heb het te druk om iets te zeggen! Lezen gaat heel snel, schrijven niet zo. Hoe lang ben jij eigenlijk bezig met zo'n logje?

Gisteren, op m'n fietsje, kwam ik langs dat huis. Inderdaad mooi, vooral de ligging. Ook mooi duur. En heel mooi dat ze waarschuwen voor het crossgeluid!

Schrijven? Een uurtje, als ik een 'gewone' gebeurtenis beschrijf. Vele uren als ik van alles moet opzoeken, of als ik rare constructies maak. Of als ik flitsogen van kattenfotos moet bewerken.

Ik stop er mee als ik echt niks meer te vertellen heb. Tot op heden lukt het vrij redelijk om een schermpje vol te krijgen. Als er niemand reageert kijk ik even of er nog wel iemand leest, ook al weer tot op heden valt dat nogal mee.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 10 januari 2005, 06:29
Datum: maandag 10 januari 2005 9:38

Hebben jullie niet heel, heel even een sphinx overwogen? Ik bestudeerde de foto voor ik las, en dacht: wat een verrassend onkitschig kattenbeeld hebben die mensen.
En maakt de autodichtheid van de JTlaan nu echt meer indruk op je dan het huis? Ik vroeg me daar drie jaar geleden af, of ons huis en Van Doornik soms in een commune waren opgegaan, zo zagen niet alleen de voortuinen maar ook de voorkamers eruit. Hoewel je inderdaad niet al te nadrukkelijk naar binnen durft te staren.

Zo hoort een kat er uit te zien. Een Sphinx zou het, door z'n gedrag alleen al, geen dag uithouden in het bos. Ik mot 'm niet, Sneeuwuil wil eigenlijk iets wat er op lijkt, een Devon Rex. Ik probeer haar te hersenspoelen, tot op heden met weinig succes.

De Rembrandtlaan, waar de Echt Sjieke Mensen wonen is veel autolozer. Iedereen heeft daar een garage en een ruime oprit voor nog twee autos. Die ziet er dus net zo uit als 40 jaar geleden.
De J.T.laan herinner ik me als voldoende breed, zonder autos. Nu is het een smal gootje tussen de parkeerhavens. De huizen zijn, op het eerste gezicht, onveranderd.

Bij nader inzien: de communale voortuin valt op. Buxus had ook hier toegeslagen. De kamer leek ter hoogte van waar ooit de weggewerkte schuifdeuren zaten van een scheidingswand+deur te zijn voorzien. Vreemd.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 08 januari 2005, 06:31
Datum: zondag 9 januari 2005 21:27

"You claim to be a Leo, but you are simply in error. Please consult your parents as to your actual birth date." Haha!

Ik ben ook geen fan van Bush en ik vind 10.000 dollar ook niet zo veel, maar je moet de Amerikanen wel nageven dat ze snel in actie kwamen met hun helicopters en hun vliegdekschepen. Ze waren al enigszins in de buurt zeker.

Mooie receptensite zeg! Ik ga die kippensoep maken, als ik weer kip heb. Komen er nog meer recepten? Maar nu eens even over die carnavalssite, carnaval 105, is dat niet al heel lang voorbij? Dat wilde ik zeggen, toen kwam ik erachter dat het alleen in Opera fout gaat dus laat maar zitten. Leuk script, misschien jat ik het wel een keer. Wel nobel van je, om die mensen te helpen

En wat een lief poesje, daar in Velserbroek.

Of er meer recepten komen, dat moet je aan Sneeuwuil vragen.

Carnaval 105, dat is niet zo best. Ik zal het script repareren.
if(j<1900) j += 1900; of zoiets.

Een heel leuk poesje. Vederlicht, als je onze halfvolwassenen gewend bent.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 09 januari 2005, 06:38
Datum: zondag 9 januari 2005 15:12

Jammer dat Bohemian Fluffy Fur zijn website niet beter bijhoudt. Ik wilde die beoogde poes al zien, maar nee. En nemen jullie nu een op FIP geteste, of kunnen kittens nog niet getest?

bettieDit is Bettie. De naam gekozen om boekhoudkundige redenen: moest met B beginnen. Ik denk wel dat ze binnenkort hier woont.

FIP testen kan je pas als het al te laat is: vaststellen of het de gevaarlijke vorm van FIP is. In principe dragen vrijwel alle katten het virus in onschadelijke vorm. Soms muteert dat virus naar de verkeerde vorm.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 07 januari 2005, 09:46
Datum: vrijdag 7 januari 2005 21:23

Wat is het opeens stil hier. Ik hoop ook dat er de eerste tien jaar geen grafjes meer bijkomen. Met dat superieure voer dat jullie katten krijgen lijkt vijftien jaar me ook wel haalbaar.

Het drie deurenprobleem, daar ben ik nog niet helemaal uit maar de kans dat het tweede kind een meisje is, is volgens mij gewoon 0,5 x 0,5 = 0,25. Klopt dat? En nou niet zeggen "motiveer uw antwoord", zoals ze op de universiteit lopen te zeuren, want dat is te moeilijk.

En hoe kon die mevrouw Renée Plate vinden in de telefoongids? Dat zou ik wel eens willen weten.

Drie deuren: wisselen!

Er zijn voor het eerste en het tweede kind twee mogelijkheden. De mogelijke kindertjes zijn dus: MM, MJ, JM, JJ, allemaal even waarschijnlijk. Als antwoord op de eerste vraag is 1:2 natuurlijk goed.

Bij de tweede vraag weet je dat de baby een meisje is, mogelijkheid JJ valt dus af. Over blijft MJ, MJ, MM. De eerste letter is de baby, de tweede het crèchekind. De kans dat dat een meisje is, is dus 1:3!

Je kunt ergens op het internet een lijst met pseudoniemen vinden, de vertaling RP->MM kan je zo maken. Via Menalda's ergens in Rotterdam, dacht ik, heeft ze MM opgespoord.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 06 januari 2005, 11:27
Datum: donderdag 6 januari 2005 22:17

Wat triest! De berichten over Polleke..... Het kan toch misschien nog wel een beetje meevallen....?
........................?

Polleke is bevrijd van alle problemen. Dat mag je best 'meevallen' noemen.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 05 januari 2005, 06:12
Datum: woensdag 5 januari 2005 12:13

Ja, natuurlijk dacht ik ook 50%, maar ik vond het te makkelijk en dacht, dat het een grapje was......

Dat is te makkelijk, en het is geen grap. Wordt vervolgd.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 04 januari 2005, 06:34
Datum: dinsdag 4 januari 2005 20:46

Wat een mooie aflevering van het Naarden-epos. Ook ik wist niet dat dat raam gemaakt werd terwijl wij er al woonden. Wel zie ik jouw kamertje nog duidelijk voor me: een werkplaats met radio's in verschillende ontwikkelingsstadia, doorgaans lag er een ingeschakelde soldeerbout te roken, ook als de bewoner afwezig was. Mocht onze werkster Door hier eigenlijk komen? Later ben ik een watertorenfetisjist geworden, maar dat Laren zo'n interessant exemplaar heeft wist ik tot op heden niet.
Niemand reageert op de kansrekeningsvraag en Sarah is met wintersport, daarom waag ik het maar, geheel ten onrechte, want ik snap hier weinig van. De kans dat het crechekind een meisje is lijkt mij in beide gevallen 50%.
Het probleem met de drie deuren staat beschreven in "The curious incident of the dog in the night-time." De ik-figuur in dit bijzondere boek is een idiot savant.

Ik vermoed dat Door daar niet wìlde komen. Een rokende soldeerbout kan je ook in mijn huidige computerkamer wel eens aantreffen, er zit weinig vooruitgang in mijn gedrag.

Je kansrekening is in zoverre juist dat je te verwachten antwoord geeft. Velen zijn het met je eens, maar Sarah mogelijk niet. We wachten af.

Heb je mijn eigen beschrijving van het drie deuren probleem al eens aangeklikt?

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 04 januari 2005, 06:34
Datum: dinsdag 4 januari 2005 9:47

Heel mooi hoe jouw flitsen vaak precies een gat in mijn geheugen opvullen (je zou bijna gaan denken dat er één grote geheugenlap bestaat waarvan we allemaal flarden en draden in ons bezit hebben. Ik denk dat niet, maar zie wel de SFroman voor me die je hierop zou kunnen baseren). Dat raam was later het raam van mijn kamer, maar dat het er ooit niet was, is nieuw voor me. En eindelijk weet ik waarom ik vuurwerk nog altijd haat; dat Naardense jubileumvuurwerk herinner ik me: de vierjarige had het heel koud en was doodsbang. Met een kano (die van mijn vriendinnetje Evelien) naar de vesting, dat deed ik ook. Alleen de essentiële link naar het Slootje van Van Woerkom (daar was Lemanië) doet het niet.
Dank voor de Hi-8 suggestie, Rik. We hebben waanzinnig veel bandjes en later, als ik groot ben, of bedlegerig, ga ik leren monteren.

evelien kaartVuurwerk haat ik als het knalt, niet als het siervuurwerk is, zoals toen op de wallen.

Evelien Veltman woonde ongeveer bij het kruisje. Links of rechts van de Jan Tergouwweg? Dat blauw links is de haven, op een steenworp afstand. In zuidelijke richting en dan oostelijk, dat was de koers voor het van Woerkomslootje. Dat stukje zuidelijk was niet echt fijn, daar loosde de rioolwaterzuivering van Bussum. Dat betekende dat er een dikke koek op het water dreef, ter breedte van dat water. Kon je maar moeilijk doorheen peddelen.

Eveliens stem leek precies op de jouwe, bij een conversatie tussen jullie beiden kon je niet horen wie er aan het woord was.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 04 januari 2005, 06:34
Datum: dinsdag 4 januari 2005 8:48

Hi-8 kun je volgens mij via onze digitale camera overzetten naar VHS, of via de computer van Frank naar DVD. De camera woont in Breda, dat is misschien lastig.

Rik

Snapt jouw camera Hi-8? Heeft jouw camera een uitgang die aan een computer kan? Ja, dan lijkt het me niet onmogelijk. Maar die meneer in Almere, dat gaat pas makkelijk. Je stuurt hem een pakket, na een week stuurt hij hetzelfde pakket terug met daarbij een DVD.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 03 januari 2005, 11:45
Datum: maandag 3 januari 2005 18:31

Ha, ha!!! Inderdaad: Nachtegaal!
Dat jongetje is de jongste, Oscar dus.
Ik dacht dan wel: "Oscarretje, kom eens hier....!" Of: "Osje, nu moet je naar bed!".
Dat was dus het merkwaardige, wat ik me vaag herinnerde.....

Leuk, Ellen, die kinder-uitspraken.

Dat bleekgezichtje op de Leo-foto, is dat nou Osje?

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 03 januari 2005, 11:45
Datum: maandag 3 januari 2005 14:56

Die buren heetten Nachtegaal, hun kinderen Robert en Oscar. Het gezin kwam een keer thuis toen de telefoon ging. Ze waren er niet op tijd bij, Oscar zei: "Misschien was het onze dode opa Nachtegaal wel."
Kees vroeg eens aan een van de buurjongetjes of hij postzegels spaarde en gaf hem er een toen hij ja zei. "Hoeveel heb je er al?" vroeg Kees. Het antwoord: "Eén, want ik ben net begonnen."
Of het kind op de foto een Nachtegaal is weet ik niet, Na de Nachtegalen hebben er ook nog ettelijke gezinnen gewoond, o.a. een lampenverkoper. Als Henk en ik in de J.T. laan waren kwam er vaak een jongetje met een voetbal onder de arm aanbellen. "Mevrouw, komt Henk buiten spelen?"

Een zingende Nachtegaal, Vogelenzang? De lampenverkoper, die staat me nog vaag bij. De buren van de Nachtegalen, nou ben je al op de hoek, hadden een wit hondje. Omdat ze te oud waren moest ik dat hondje 's avonds uitlaten. Als ik 'm terugbracht kreeg ik als beloning een Maria-biscuitje.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 03 januari 2005, 11:45
Datum: maandag 3 januari 2005 12:57

Dat blonde jongetje, is dat niet een kindje van de buren ná Bets? Vogelenzang? kan dat kloppen?
Gelukkig weet ik nu, dat die twee andere kinderen een neefje en nichtje van Henk zijn. Ik dacht, dat het meisje Yvonne Heertje was, maar dat is nu opgehelderd.... Dat "Vogelenzang-jongetje" had een merkwaardige naam in mijn herinnering. Te vaag in mijn hoofd nu .... Misschien komt het nog.

Vogelenzang? Nooit van gehoord. De buren nà Bets, dat is wel heel ver weg. Maar ik zie wel dat je goed hebt zitten studeren op de filmpjes!

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 03 januari 2005, 11:45
Datum: maandag 3 januari 2005 12:41

In 1949 filmde Jack Egberts de berm (en toevallig passerende Abbingen en Egbertsen). Ik liet de film op video HI-8 zetten, maar gebruik dat systeem niet meer en weet ook niet meer hoe ik het op ons huidige televisietoestel moet afspelen. Ooit zal hier zo'n professional aan te pas moeten komen. Ik kan het tapeje trouwens wel op die oude videocamera bekijken, bedenk ik. Zal gebeuren zodra de moestuin helemaal gespit is. En die filmrol zelf bestaat ook, misschien bij Koen?
Als Sarah skiet staan wij machteloos bij kansrekening. Ook deze opgave doet aan die drie deuren (die ik vroeger begreep) denken.

HI-8, nee dan kan ik ook niks mee. Genoemde professionele meneer wel.

Ja, ook bij de drie deuren snap je niet meteen hoe de kans verandert door het openen van een deur. Deze kinderen zijn bijna net zo klassiek als de deuren.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 02 januari 2005, 17:44
Datum: zondag 2 januari 2005 19:57

Voor mij is dat foto'tje van DVD heel leuk: Ronnie en Ineke, beiden hebben intussen veel meegemaakt. Ronnie zag in de Jan Toebacklaan voor 't eerst in zijn leven een poes van dichtbij, hij was toen jonger dan op de foto. "Wat een zooi voetjes," zuchtte hij.
Wat zie je trouwens in het raam op de achtergrond? Iets met raampjes. Weerspiegeling?

Dat hoopte ik al, dat jij ze namen zou geven.
Het raam op de achtergond is iets wat je ziet door het huis heen. De overkant, met andere woorden, Bussum.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 02 januari 2005, 17:44
Datum: zondag 2 januari 2005 18:51

Op gevaar af Rik boos te maken vind ik toch ook wel het vermelden waard dat het stinkende bekje van Dromdrosje ontstoken tandvlees als oorzaak had, en dat ze reeds na éen van de tien verstrekte antibioticum-pillen heerlijker rook dan ze ooit gedaan heeft sinds ze hier is.. Zou dat nou van de Brinta met honing zijn gekomen die ze bij haar fokster kreeg? Nee, helaas niet. Want de Klauw en de Wolf hebben er bij nader inzien (zeer letterlijk, want ze stonken helemaal nog niet,) ook wat last van, en krijgen nu ook die pillen. Raskattenkwaal dan? Alleen Ordinaria Rozepoot heeft mooi tandvlees. En het tandvlees van Polleke is zwart, dus dan zie je het helemáal niet als het ontsteekt.

Ik kan bevestigen dat je heden ten dage voor je plezier je neus in Dromdrosjes bek steekt. Ze bijt er dan wel in, dat moet je over hebben voor het ruiken van die verfijnde geurloze geur.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 02 januari 2005, 06:22
Datum: zondag 2 januari 2005 13:36

Dat jullie zomers na het eten nog buiten mochten spelen, wist ik. Al naar bed, in de meisjeskamer aan de voorkant van het huis, hoorde ik jullie op straat buten. En jullie mochten ook de Rijksweg oversteken toen ik geen stap voorbij 'de groene paal' (de lantaarnpaal op de hoek met de Vermeerlaan) mocht zetten. Maar in de schemering aan de overkant van de Rijksweg spelen - dat gaat wel ver. De onzekerste factor bij al die vroege herinneringen is voor mij het formaat van de dingen (voor zover de vaderlijke rekenlineaal er niet aan te pas kwam). Dat de niveauverschillen in Landgoed de Beek zo enorm waren, wil ik nog wel van je aannemen. Maar dat de berm in de achtertuin maar één meter overbrugde, niet. Dat stenen trapje afdalen, blootsvoets, met een dienblad in je handen, die herinnering is intact - maar hoeveel treden waren het? Toch wel tien?

Tien treden van 20 centimeter? Nee, dat gaat me te ver. Een compromis: anderhalve meter. Ik vind een meter nu ik er over denk ook wel wat weinig. De buren Bets hadden geen berm maar een muur, met minder niveauverschil dan bij ons. En dat kan natuurlijk helemaal niet.
Die spelonk onder de garage, daar was toch geen stahoogte? Ik zal er m'n filmpjes eens op nakijken, sommige zijn in de achtertuin opgenomen.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 02 januari 2005, 06:22
Datum: zondag 2 januari 2005 12:46

Leuk, om de verhalen te lezen over de jeugdjaren met alle bijdragen van dezen en genen (meervoud).....
Wat weten jullie nog ontzettend veel details!
Om nou even iets exacts toe te voegen:
Frank, je trouwde op 2 december, nog in het jaar 1958.
Ja, toch? Of ben ik nou gek?
Ik denk n.l., dat ik toen ook trouwde. Best wél "piep": 20!
Ik weet n.l. wél zeker, dat ik 20 was.... en jij dus 23.
Beiden dus redelijk "piep".
Ook leuk, om op de DVD, die je van de L&S-filmpjes maakte, de poes inderdaad op de rugleuning te zien liggen achter "Oma Abbing"..... en zo......

Ja, ik dacht al dat ik het niet helemaal goed had. Ik kwam in september uit dienst, ging werken bij Fokker. Met m'n brommertje Naarden-Schiphol, maar dat heb ik niet zo heel lang gedaan.
1958 dus, en iets piepper dan ik eerst dacht.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 02 januari 2005, 06:22
Datum: zondag 2 januari 2005 11:13

Ja natuurlijk, de Vleeskin was een sollicitant. Dat verklaart waarom we maar één keer over hem hoorden.
Om te voorkomen dat ik weer praatjes rondstrooi die niet helemaal kloppen heb ik aan Google gevraagd of het waar is dat Hotel Bosch van Bredius gebombardeerd werd omdat het een Duits hoofdkwartier was. Ja, kijk maar: http://www.nikhef.nl/~a17/Dna/Dna_79.htm
In die bosjes bij school kon je fijn spelen. Het hoofd, meneer Daalder, ging een keer de klassen langs met de mededeling dat we voorzichtig moesten zijn, omdat er een vervelende man rondliep. Een paar dagen hebben we het terrein gemeden, maar daarna speelden we er weer als vanouds. In de buurt was ook een mooi kerkhof, met een familiegraf van de Dudoks.

Ha, de waarheid omtrent het hotel! Het kerkhof bezocht ik ook graag. Ik probeer een plattegrondje te vinden, het lijkt wel alsof ALLES daar verdwenen is. Maar de school denkt zelf dat hij er nog is, hoewel tijdelijk verhuisd. De begraafplaats is er nog volgens Rehwinkel, de bosjes zullen wel volgebouwd zijn.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 01 januari 2005, 06:28
Datum: zaterdag 1 januari 2005 19:46

De Vleeskin die in mijn geheugen woont, was geen werknemer maar een sollicitant. Kan dat niet bewijzen, maar heb wel twee argumenten: wij Abbingen waren op de hoogte van de vlezigheid van zijn sous-bouche, omdat Kees als de fabriek een vacature had altijd alle sollicitaties mee naar huis nam. Vaak idiote brieven met nog idioter pasfotootjes eraan gepaperclipt. Ik denk dat de Vleeskin het pepermuntje aanbood bij het sollicitatiegesprek, en dat zou ik zelfs nu nog wel vermeldenswaardig vinden. Hij werd niet aangenomen, volgens mij.
Bij dat vertaalspel was F jammer genoeg al uit huis. Maar hoe piepjong trouwde jij eigenlijk, F?

Ik heb één vast punt in m'n leven: 1956. Toen ging ik in militaire dienst, 56-6 wordt er daardoor ingeramd. In 1955 was ik in Delft en in Cambridge, december '56 begon die dienst. In september '58 kwam ik daar weer uit, een paar maanden in de ouderlijke woning. Ergens in '59 getrouwd en naar Amsterdam. Als ik dat allemaal goed gerecontrueerd heb: 24, niet zo heel piep.

Maar alle kans om het vertaalspel mis te lopen.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 01 januari 2005, 06:28
Datum: zaterdag 1 januari 2005 15:59

Ik heb altijd gedacht dat Kees dat mijnstempel zelf had uitgevonden.
De anecdote over Vleeskens doet me denken aan de Vleeskin, iemand die bij de fabriek werkte. Kees vertelde een keer dat de V. hem een pepermuntje had aangeboden, kennelijk was zo'n familaire geste tegen je baas toen opmerkelijk genoeg om te vertellen. Dat ik het onthouden heb komt omdat dit gebeurtenisje gebruikt werd in het vertaalspel, waarbij we Nederlandse zinnen om de beurt in een van de drie ons bekende andere talen vertaalden. Het eindresultaat was soms nauwelijks herkenbaar. Koen moest de Vleeskin in het frans vertalen en maakte daarvan: le sous-bouche de viande. Daar denk ik nog wel eens aan als ik iemand met veel onderkinnen zie.

De Vleeskin, die ken ik niet. Had ik toen al het pand verlaten?


Lees de reacties van december 2004 hier.
terug
opmerking:
De meeste reacties hebben twee datums. De eerste is de datum van het onderwerp, de tweede is de datum waarop de reactie geschreven werd.

Ik zet ze hier in volgorde van binnenkomst, zonder rekening te houden met vertragingen van het www. Je moet dus even puzzelen om te zien waarop een reactie reageert.