reacties

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 30 september 2004, 07:07
Datum: donderdag 30 september 2004 21:26

Er gebeurt toch iets! Als je opschiet ben je een van de eersten die hem condoleert:

www.willemoltmans.nl

Misschien het stadion van Ermelo?

Rik

Er zijn al 139 condoleances van een nogal gemeleerd gezelschap. Ik wou daar maar niet bij gaan staan. Ik vond het altijd wel een klein feestje om hem op de t.v. tekeer te zien gaan.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 30 september 2004, 07:07
Datum: donderdag 30 september 2004 16:39

Het is een kale dag in frankslog. Niet alleen maak je zelf niks mee, maar ook je cercle van spitsvondige vrienden laat het afweten. En morgen is het al oktober en dan wordt het pas echt naar. Hoe lossen we dat nou op? Gelukkig is er vanaf vier uur weer een lichtpuntje:

heren dames

harrietEen kale dag wordt gered door de Bijenkorf. Ik sta op het punt de "ja-nee" stikker van de brievenbus te weken. Designkoe Harriet van €49,95 voor €35,00. Breedte 29 cm, ze zullen toch wel lengte bedoelen? Morgen naar Amsterdam!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 29 september 2004, 09:55
Datum: woensdag 29 september 2004 16:04

Heb je niet dat je dan de volgende dag ontdekt dat je wel degelijk nog zo'n sok had, alleen twee centimeter naast de plek waar je gekeken hebt? Of dat je iets kwijt bent en dan vind je het ineens weer, maar dan ben je vergeten waar je het voor nodig had?
In Frankrijk hebben wij twee ongeveer dezelfde huisjes. In het ene huisje ligt troep, in het andere huisje ligt troep. En waar je ook bent, je moet altijd naar het andere huisje. Daar vind je dan soms wat je nodig hebt, maar ook nog iets anders. Dus vergeet je het eerste en neem je het laatste terug naar het ene huisje - en daar weet je dan niet meer waarvoor je het laatste net nog zo goed kon gebruiken. En ook weet je niet meer waar je zo druk mee was dat je het eerste nodig had. Meestal is het dan tijd voor een biertje.

Rik

Mijn grote verzameling loodgietersmaterialen is door een reeks verhuizingen zowel uitgedund als gegroeid. Scheefgegroeid, mag ik wel zeggen. Sommige elementen zijn oververtegenwoordigd, andere ontbreken geheel. Er is nog een aantal 32 mm. sokken, maar nul stuks van 40.

En wat schreef ik op 11 september? Over het aanschaffen van een derde stuks identiek gereedschap? Dat geldt evenzo voor materiaal.
Maar bier? Dat staat wel erg hoog op de glycemische index!

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 29 september 2004, 09:55
Datum: woensdag 29 september 2004 15:28

Als je dan alleen mag fluisteren tegen Bacteriën, kun je onderzoeken (jah, ook dit, alweer ja) of het fluisteren positieve danwel negatieve invloed heeft. als je dat fluisteren niet 23.5 uur wilt doen, kan je ook met een mp3tje of ander bestand je gefluisterde tekst afspelen. Misschien het proberen waard, bloemen, planten, bomen en struiken ondervinden er een positieve groei door.

thomas

Het beste voor bacteriën is stilte, alleen als je echt je kop niet kan houden mag je fluisteren. Tegen de klimop zeg ik zo luid mogelijk: "niet in de dakgoot, g.v.d!" (Die afkorting moet in Ermelo.) Dat helpt redelijk goed.

Van: "anna bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 28 september 2004, 06:57
Datum: dinsdag 28 september 2004 11:45

Het nadeel van een broodyoghurtmachine is dat het programma 'alleen rijzen' maar een uur duurt en geen 23,5. Het voordeel is dat er twee liter in kan en dat hij nog roert ook. Bakkers hebben rijskasten, misschien bestaan die ook in kabouterformaat.
Wat ook kan is een tweeliterbak op poesverwarming. Eén erop, één eronder en drie eromheen. 38 graden is vast wel genoeg. Als beloning mogen ze na afloop de bak schoonlikken.
Of je neemt een fritespan met een gedimde termostaat.
Anja

Ja die klok moet wel instelbaar zijn. En roeren, dat mag helemaal niet, daar schrikken de bacterietjes van. Je mag bij zo'n yoghurtcultuur alleen maar fluisteren.

Die poezen, die eronder blijft wel liggen. Voor die erop hebben we wel een slome die òòk blijft liggen. Maar die drie eromheen, die beginnen bij minuut vier al met schoonlikken. En dan moet het mengsel nog 1406 minuten verwarmd worden, dat zie ik niet gebeuren.

Een fritespan, ok, maar dan wel een gloednieuwe. Yoghurt met fritesgeur, daar moet je toch niet aan denken. De ingreep aan de thermostaat lijkt me wel haalbaar.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 28 september 2004, 06:57
Datum: dinsdag 28 september 2004 8:27

Low Carbers hebben altijd een broodmachine staan uit hun koolhydraatverleden. Ik heb sterk het idee dat je die met een beetje handig knutselen moet kunnen ombouwen tot yoghurtmachine; ze doen hetzelfde: de boel een beetje verwarmen. De broodmachine kan wel erg warm en hij roert - links en rechts. En alles in één grote bak. Het is een marketingvondst van jewelste: eet u rond aan zelfgebakken brood en val daarna weer af met eigengedraaide yoghurt. Met dezelfde machine! Dat je met die twaalf pakken melk moet sjouwen is dan een mooie bijkomstigheid.
Het tweepits gasfornuis moet ook weer terug in de winkels.

Rik

Mijn moeder had een tweepits gasstel, zonder oven dus. Maar wel met de mogelijkheid een eenpittertje ernaast tevens van gas te voorzien. Die optie had zij gekozen, zodat ze over niet minder dan drie pitten beschikte. Bovendien had ze een losse oven! Dat was niet veel meer dan een plaatijzeren doos, die je op het gasstel kon zetten. De yoghurt was toen nog vanzelf vlokkig, je kreeg het bijna niet uit de (glazen!) fles.

Een broodmachine die ook yoghurt kan maken? Lijkt me geen probleem, als de thermostaat maar op 40°C kan. Om de beurt brood en yoghurt en tussentijds niet schoonmaken, dat voegt aan beide producten iets ongekends toe.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 27 september 2004, 06:58
Datum: maandag 27 september 2004 14:45

Ik heb net de schoorsteenvegers op visite gehad en weet nu zeker dat je bedonderd wordt met alles waar je zelf niet met een ladder bij kan: mijn nok was lek, maar daar hadden ze wel een papje voor, het regende in in mijn pijp, maar een kap van 365 euro konden ze er zo op maken, ik had eigenlijk ook zo'n wonderblok nodig, want het zat tjokvol met creosoot - maar toen ik vroeg of ik even in de stofzuiger mocht kijken stond die ineens al in de auto. Kortom, er deugde niets van ons rookgaskanaal. Aan mijn vrouw konden ze gelukkig niets achterstalligs ontdekken - terwijl ze toch goed gekeken hebben.

Rik

Dit soort schoorsteenveger bedoel u?

Van: "anna bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 27 september 2004, 06:58
Datum: maandag 27 september 2004 12:28

Jullie willen het blijkbaar nog steeds niet geloven maar als je houtvezelkorrels van AH in de kattenbak doet ruik je helemaal niks.
Wel even de drollen eruit halen natuurlijk.
Anja

Nou a. kunnen wij AH niet betalen, en b. hebben wij geen erg goede ervaringen met andere houtkorrels, en c. hebben wij vijf van die schijters. Maar de vaker genoemde Arno is het met je eens. Misschien gaan we er wel voor sparen, voorlopig houden we het op de klontvormende korrels van Lidl. Hele fijne klonten.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: marjalink
Datum: maandag 27 september 2004 10:02

Hier is de schoorsteenbrandenlink. Maar ik geloof er geen barst van.

www.goldenflame.nl/vlietschoorsteenreinigerinfo.htm

Dat lijkt erg op de securiflame, "la bûche ramoneuse", in een iets andere verpakking. Maar bij securiflame krijg je een formulier wat je moet opsturen naar Frankrijk. Het is niet te geloven, maar een paar weken later krijg je een echte verzekeringspolis thuisgestuurd.
Het kan zijn dat het niet werkt maar dat ze er zoveel aan verdienen dat ze zo nu en dan wel een afgebrand huis kunnen vergoeden. (Marja: tot €3 ton, je moet wel iets kleiner gaan wonen.) Maar het zou ook kunnen dat het wel werkt. Ik legde een wit vel papier in de OH, wat na een paar dagen al zwart gespikkeld was, en die spikkelregen nam gedurende ruim een week toe. Ik kreeg enig vertrouwen...

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 27 september 2004, 06:58
Datum: maandag 27 september 2004 8:43

Graag een link naar 'speciaal blok' - dat willen wij ook.

Diep graven in mijn geheugen leverde niets op, maar graven in de map met verzekeringspapieren wel: securiflame, verkrijgbaar bij Gamma.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 27 september 2004, 06:58
Datum: maandag 27 september 2004 8:33

Tegen dat je het katseel gedeponeerd hebt, moet je misschien gaan nadenken over een XL versie voor rokers. Ik denk zelf aan iets in de vorm van een huis waar binnen vijf seconden een enorme onderdruk opgewekt kan worden die zelfs je sigaretje mee de lucht in slingert. Wel oppassen met kleine huisdieren. Vandaag komt hier de schoorsteenveger. Ik zal het er met hem over hebben.

Rik

Het sigarettenrookprobleem spreekt mij minder aan dan het kattenrookprobleem. Een oplossing heb ik wel: een kap over de kop van de roker, aangesloten op de centrale stofzuiger.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 26 september 2004, 13:38
Datum: zondag 26 september 2004 20:43

Ginniken klinkt inderdaad als een Italiaan die over paarden praat.

Rik

ginnik

Die familieleden kon ik niet vinden. Mijn vage herinnering zegt iets over twee heel verre neefjes, omstreeks 1880, met mijn achternaam, die bij de dominee van Ginneken in huis waren. Heb ik ooit een zerk gezien? Google weet heel veel, maar niet alles.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 26 september 2004, 07:08
Datum: zondag 26 september 2004 17:59

Wie zich, in Ermelo, dra naar Aldi, Lidl en Action spoedt -om over de voortreffelijke snackbar 'Dixy's' nog maar te zwijgen, moet afkomstig zijn uit een kartonkolonie in oost-Groningen of uit een vlaaiendorp in Limburg. Nochtans wonen wij in Breda, wat beslist geen wereldstad is, maar in elk geval vanuit historisch perspectief kan bogen op enige grootsteedse allure, zeker met het zicht op het nabijgelegen Antwerpen, dat een veel wereldser stad genoemd mag worden dan het moerassige Amsterdam, met zijn stinkende grachten, zijn drankzuchtige volkszangers en zijn merkwaardige voorkeur voor de nihilistische levenswandel in het algemeen. Wij waren dan ook verbaasd in Ermelo de merkloze rijkdom aan te treffen die we in onze Bourgondische woonplaats zo node missen. Over de oorzaak hiervan zouden we in het duister kunnen tasten, maar er is een aantal redenen voor te noemen, die stuk voor stuk de bewijsvoering schragen dat iedere plaats de winkels krijgt die het verdient. De drie Aldi's die Breda rijk is, zijn binnen luttele uren door hun aanbiedingen heen, omdat Aldi adverteert in de NRC en Breda een relatief hoog aantal NRC-lezers telt. De Aldi-winkels, toch al geen toonbeeld van vrolijkheid, vertonen in Breda doorgaans de aanblik van een Russische provincie, nadat deze is aangedaan door zich terugtrekkende Duitse legereenheden. In de rokende puinhopen die resten, treft met slechts met de grootste moeite een werkende dvd-speler aan, een kledingstuk in zijn/haar maat of een voedingsmiddel dat nog in eetbare staat genoemd mag worden. Dat is één. Verder bewonen wij in Breda een wijk die bekend staat als de rijkste, zo niet meest snobistische plek van Brabant: het Ginniken, hierbij geholpen door onze ouders, die wegens hun goedertierenheid genoodzaakt waren met vijf katten hun intrek te nemen in een sleetse aanleunwoning te Ermelo, die alhier slechts dienst zou kunnen doen als schuurtje voor een zonderling met één forse kat. De kledingvoorschriften in het Ginniken zijn streng, maar duidelijk: Gucci voor de vrouw en Hugo Boss voor de man. Dat men zich mag beperken tot de aanschaf van kleding die alleen het bovenlichaam bedekt, heeft te maken met het mobiliteitsbeginsel, dat voorschrijft dat men zich uitsluitend per Range Rover door het woongebied mag verplaatsen, waarbij het onderlijf gewoonlijk onzichtbaar blijft en desnoods in een onderbroek van de Hema gestoken kan worden. Om tegenliggers in de smalle straten voorrang te verlenen of tegen te houden, draagt men een Cartier of een Tag Heuer, zodat de signaalfunctie van de opgeheven arm nog eens benadrukt wordt en men aldus de schade aan elkanders drietonners tot een noodzakelijk minimum weet te beperken. Het zal duidelijk zijn dat een populistische winkelketen als Action zich wel drie keer bedenkt voor het een filiaal opent in deze hedonistische woongemeenschap. Een opportunistisch marktprincipe kortom; dat is twee. Voor het ontbreken van een Lidl in Breda hebben wij jammer genoeg nog geen directe reden kunnen ontdekken. In Frankrijk zagen wij afgelopen zomer dat zowel de Lidl's als de Aldi's met spookachtige frequentie opdoken, ongeveer even snel en zonder meer verband houdend met het eveneens plotseling verschijnen van honderden rotondes; aan elke Franse rotonde ligt een Aldi of -en soms: ook- een Lidl, maar beide steevast met een volledige drankvergunning - dat houdt je nering in Frankrijk op de been.

Tel hierbij op de frisgewassen vriendelijkheid van het Ermelose winkelpersoneel, het grote aantal leuke en deskundig begeleide mongolen dat men aantreft in de voetgangerspassages, het weldadige gevoel van veiligheid (Ermelo moet de meeste brandweerauto's per Christen in de wereld hebben; het geloof in de hel is hier rotsvast) en het feit dat de betaald parkeren zone ophoudt tegenover Blokker en je hebt een verklaring voor het gegeven dat wij zo nu en dan onze mondaine woonplaats tijdelijk bereid zijn te verruilen voor de melk en honing die zo rijkelijk vloeien in het Ermelose winkelgebied. Voor wie de glamour en glitter van zijn eigen thuishaven gaat missen, is Cherré Shoes aan de Stationsstraat een welkome refuge: mijn vrouw kocht er net geen rubberlaarzen voor dertig euro. Wat kunnen we hierna nog meer zeggen dan "Alles kan in Ermelo".

Rik

Aldi adverteert in het veelgelezen huis-aan-huisblad, maar wij Ermeloërs zijn zo ingetogen, zo los van het aardse zou ik bijna zeggen, dat het soms wel twee dagen duurt voordat iets is uitverkocht. De electrische schaaf werd zelfs na twee weken in prijs verlaagd! (nog niet gekocht, maar soms, te middernacht, denk ik wel eens: 'schaaf'.)

Het Ginneken, en dan vooral de Ginnekenmarkt. Op het kerkhof van de protestantse kerk aldaar liggen zelfs nog familieleden van mij. Het is er niet alleen goed leven, maar ook goed sterven.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 26 september 2004, 13:38
Datum: zondag 26 september 2004 14:12

Mijn cijferblinde kinderhand is snel gevuld, en ik wilde de omrekenaar al bij mijn favorieten zetten, toen ik voor de curiositeit een conversie testte die ik kan beoordelen: voeten naar meters. Ik heb sterk de indruk dat het niet klopt. Een gevleugeld woord van onze metselaars in Edam, dertig jaar geleden, en nog vaak gebruikt, was "Controle is geen wantrouwen"...

Ja, maar dat doe ik niet, voeten naar meters. Het / teken, dat is niet helemaal tof, ik bedoel 'foot pound', om een koppel aan te geven. Een koppel: de kracht waarmee iets draait. Als je een horizontale hefboom van één voet hebt, en je hangt daar een gewicht aan van één pound, dan heb je een koppel van één foot pound. Google je op foot/pound dan geeft Google zelve je al een berekening, die ik gedachteloos overnam.

Hoe dan ook, je hebt gelijk, het klopt niet. Een kilo aan een hefboom van een meter is zowat 2x3 zoveel als een pound aan een foot. 'foot/pound', met de / is een maat voor arbeidsvermogen, niet voor koppel. En koppel, dat wil ik. Hier, bij torque staat een beter getal, inmiddels verwerkt in de omrekenaar.

Ik heb een draaimomentsleutel, om moeren met een bepaalde kracht te kunnen aantrekken. Die kracht wordt soms voorgeschreven in foot pound, mijn sleutel heeft het over kg meter. Vroeger deed ik uit m'n hoofd een factor 6, (7 zou beter zijn...) nou wou ik het eens mooi doen. Te mooi bewijst ook hier weer eens heel lelijk te zijn.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 24 september 2004, 07:01
Datum: vrijdag 24 september 2004 11:07

O ja, da's waar ook, Dromdrosje.
Om te testen of een naam voor een kind of een beest goed bekt is het handig het bedenksel in een zinnetje te zetten.
"Rozepoot, zet je stepje eens binnen," klinkt meteen goed. Over "Dromdrosje, eet je zalm eens op," had ik mijn twijfels, maar na enig oefenen klinkt het eigenlijk ook heel leuk. Noemen jullie alle poezen bij hun ware naam?

"Bereklauw, je scooter is weer gejat" kan goed. We testen de vordering van onze dementie door de poezen zo snel mogelijk bij hun naam te noemen. Vaak lukt dat niet, dan vervallen we in grijs, bruin, wit of zwart. Dan krijg je het probleem dat er van sommige kleuren meerdere katten zijn.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 23 september 2004, 08:39
Datum: donderdag 23 september 2004 21:10

Wat een prachtige blauwe ogen heeft nummertje vijf. Heeft hij al een naam?
En wat een vreedzaam groepje, die eetster.
Fascinerend verslag over je rijke ervaring met riolering. In de Jan Toebacklaan stonk het als er onweer op til was, men had het dan over 'puttenlucht'. Of dat ook nog het geval was nadat er riolering was aangelegd weet ik niet meer.
In Dedemsvaart hadden wij ook een beerput. Toen we iemand ontboden om die te legen kwam die met zijn tankwagen in de sloot naast ons wilgenlaantje terecht. De buurman, een boer, trok hem eruit met zijn tractor en zorgde sindsdien met zijn giertank voor het legen van onze put.
Over beerputten gesproken: nee, politiek is geen bed of roses. Maar een sterke man moet je niet willen. En ook geen bestuurders die er eigenlijk geen zin in hebben. Erger dan nu kan niet? Was het maar waar.

Mevrouw Vijf heet Dromdrosje, zie 19 september.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 23 september 2004, 07:07
Datum: donderdag 23 september 2004 12:16

Hoe heette die gozer in Egypte ook al weer? De dictators zijn allemaal een beetje van voor mijn tijd. Maar het is mijn overtuiging dat het land het beste bestuurd kan worden door mensen die helemaal de ambitie niet hebben om het land te besturen. Claus zou een goeie geweest zijn, onze overbuurman, jij zou zelf eens een gooi kunnen doen. En ja, feitelijk komt iedereen in aanmerking, want beroerder dan dit kan echt niet.

Misschien toch Fokke en Sukke maar...

foksuk

Ja, ik zou wel willen, maar dit weblog... Het bijhouden kost zoveel tijd dat ik niet ook nog eens even het land kan regeren.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 23 september 2004, 07:07
Datum: donderdag 23 september 2004 12:11

Ik wil zalm!!!

minke zalm Ja, dat begrijp ik echt wel.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 23 september 2004, 07:07
Datum: donderdag 23 september 2004 10:11

Ik word in toenemende mate een voorstander van een benevolent dictator in de vorm van een krachtige computer die het landsbestuur voor zijn rekening neemt. Het voetje van Balkenende, de achterlijke muts van Poezelies van der Laan, de Geus die zegt dat het heus helemaal niet erg is om je baan kwijt te raken - ik wil ze als ik eerlijk ben het liefst allemaal over de kling jagen. En dan druk ik me nog netjes uit. Er is op dit moment geen andere groep die op zo'n ongegeneerde manier met de mensen solt. Zelfs werkgevers zijn socialer dan de club bekende Nederlanders die nu voor regering doorgaat.
Ik zal je even uitleggen wie zijn schuld dat is: Melkert. De man met het dodenmasker heeft wegens houterigheid de PvdA een doodklap gegeven en de weg vrijgemaakt voor sater Fortuin. En dat is het begin geweest van het zootje ongeregeld dat nu de boel beheerst. Een benevolent dictator. Dat zeg ik!

De Geus zei dat ook hij privé moest bezuinigen, hij zei nog net niet "de broekriem aanhalen". Verdient zo ongeveer €10.000 in de maand, wel bruto, maar daar komen nog vaste onkostenvergoedingen bij.

Jij wilt een computer. Als het een mens zou mogen zijn, dan zo iemand als Tito? Van een puinhoop als Joegoslavië wist hij een min-of-meer normaal land te maken. Nederland is in veel mindere mate een puinhoop, je zou dus aan een veel kleiner dictatortje genoeg hebben. Marijnissen?

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 22 september 2004, 06:47
Datum: woensdag 22 september 2004 13:34

"Mijn allerlangste verhaal ooit, helemaal over riolering. Wat zou dat betekenen?"

Ik heb nog nooit iemand zo blijmoedig in de put zien zitten. Dat betekent het.

Rik

bredaAls beloning voor deze messcherpe analyse stuur ik je een luchtfoto van de Teychinelaan. Dit hier rechts is alvast een klein stukje ervan. De heeele foto is imposanter, maar te groot voor het log.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 22 september 2004, 06:47
Datum: woensdag 22 september 2004 9:04

Zojuist een ernstige fout ontdekt in 'Terradesk'. Je hoeft maar op 'Nederland' te klikken en Terradesk begint zenuwachtig een .exe bestand te downloaden. En .exe bestanden, daar kunnen wij als Appelmensen dus helemaal niks mee. Het is voor het eerst dat ik dat jammer vind, want luchtfoto's waar ik zelf opsta, daar mag je me 's nachts voor wakker maken.

Rik

Stom dat die terradeskers daar niet aan gedacht hebben. Ze zeggen wel ergens dat je een Windows PC moet hebben. Ik zou natuurlijk kunnen proberen jouw huis te vinden en dat plaatje te mailen. Maar ik heb het al zo druk...

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 22 september 2004, 06:47
Datum: woensdag 22 september 2004 10:31

Dit stond gisteren in de NRC in een advertentie van 'de Theatermakers van Nederland':

"Als de wereld vernietigd wordt, zal die niet vernietigd worden door haar gekken, maar door de rationaliteit van haar experts en de superieure onwetendheid van haar bureaucraten."

John Le Carré

Ik sta er vierkant achter

Ja, daar wil ik ook wel achter gaan staan. Maar zelfs een gekke bureaucraat zoals Hitler is het niet gelukt de wereld te vernietigen. Ik lees 'In Europa' van Geert Mak, dat beschrijft nogal wat venietigingspogingen.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 21 september 2004, 07:05
Datum: dinsdag 21 september 2004 9:00

Het grootste nadeel van een democratie is dat je alleen maar op politici kunt stemmen. Vijf minuten gratis winkelen in een winkel waar alleen nog maar etalagemateriaal staat. De conflicten tussen vakbond en overheid raken sleets en doen steeds belachelijker aan. De weg naar het Malieveld is uitgehold en ligt bezaaid met petjes en T-shirts waarop staat wat ze niet meer pikken. Ongeveer even karakterloos en uit de tijd als met een rubberbootje een visser in de weg gaan liggen. Dat is geen verzet; dat is een rotje waar om een bom gevraagd wordt. En voor rotjes hebben politici -samen met de paarden van de gouden koets- een training achter de rug op het strand te Noordwijk. Ik had laatst een idee voor een televisieprogramma. Niet doorvertellen: het is een soort politieke idols. Telkens als er wetsontwerpen zijn, of gebeurtenissen in het land of de wereld, kan de burger per sms stemmen op de maatregel die hem het beste bevalt-of niet. Nu worden er maatregelen genomen, waar een meerderheid van de bevolking op tegen is. Als we op televisie kunnen zien dat het volk dit wil, maar de politiek dat doet, zullen we misschien eindelijk gaan inzien dat onze democratie onze democratie niet meer is. Vraag je maar eens af of we dan nog in Irak hadden gezeten. Ik moet het idee nog verkopen aan Harry de Winter, maar we willen ook een boekenkast en de mens moet prioriteiten stellen.

Rik

Zoals Churchill zei: "Democracy is a terrible form of government but it is the best we have".
Die stoere uitspraak "we pikken het niet", gevolgd door het even later toch maar wel pikken, dat kan al jaren niet meer.

Idee verkopen en boekenkast lijkt me goed samengaan. Van de opbrengst van de ideeverkoop schaf je de boekenkast aan. Er blijft een ikeakastje uit Suikervlied over. Met deuren, ideaal voor boeken die statusverlagend zouden kunnen werken. Hebben?

Even geen grap: het uitwerken van dat idols-idee zou iets moois kunnen opleveren.

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 18 september 2004, 10:09
Datum: zondag 19 september 2004 18:26

idd maar geen Xanthe, je zou onderzoek kunnen doen naar de invloed van een kat op je natuurlijke anticonceptie.

ik ga toch eens stevig nadenken over iets anders dan. Uit welk land komen Heilige Birmanen eigenlijk? bezoek hier zegt nu al: luistervinkje, door de zwarte oren. Ik d8 meer aan Jan Peter, of Balkenende nu. Die heeft tegenwoordig ook een wit voetje? Op de radio wilde ze hem al naar een in beton gespecialiseerde siciliaanse wonderdoktor sturen. Beetje te drastisch voor het niet etende birmaantje. Kan Bereklauw haar wel luchten trouwens?

thomas

Na het verwerken van de reis-stress en de nieuwe-omgeving-stress eet het Birmaantje. Ze luistert al naar de naam Dromdrosje, maar ze luisteren daar alle vijf naar. En Jan Peter, je bedoelt zeker Jannie Petra? Birmanen komen uit Burma, op mysterieuze wijze verandert een 'i' in een 'u'. Niet zo'n erg leuk land...

R&B&P accepteren Dromdrosje geheel sinds die vijfde kat er is. Die wordt zelf nog niet voor 100% als groepslid beschouwd. Hij had ook last van voornoemde stress, begon vandaag te eten, en kotste dat dure voer vervolgens over ons interieur.

Je suggestie voor het doen van onderzoek is zeer interresant, maar ik zie nog niet haarscherp voor me hòe je dat zou moeten onderzoeken.

Van: "anna bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 19 september 2004, 09:10
Datum: zondag 19 september 2004 13:14

Leuk foto-album.
Hebben jullie eigenlijk voor jezelf al een plank in de kamer?
Anja

Nee, dat is een groot probleem. Ook in de slaapkamer beschouwen ze alle planken als de hunne. De computerkamer is meestal katvrij, verder is het hele huis van de katten.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 19 september 2004, 09:10
Datum: zondag 19 september 2004 12:44

Goed zo: eindelijk begrijpen jullie dat moderne echtparen elkaar on line tegenspreken. Wat moesten we daar lang op wachten. Wolfi ziet er fantastisch uit, wij komen kijken zodra de rangorde in het roedel is geregeld, want als daar te veel human beans doorheen lopen krijgt het vijftal dat nooit voor elkaar.

Reeds op 14 juli was er een echt conflict met Sneeuwuil. Dat leverde twee reacties op!

De aanpassing van de twee nieuwen en de drie ouden lijkt voorspoedig te verlopen. Komt men elkaar onverwacht tegen dan wil er nog wel wat gesist en geblazen worden.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 19 september 2004, 07:28
Datum: zondag 19 september 2004 10:25

Wel ja! Wolfi 2 x zoveel charisma als Bereklauw! Een doodgewoon graatmager zonnegodje zoals al die abessijnen zijn, terwijl B. toevallig wel de liefste en meest charismatische theemuts ooit is!

Theemuts? Ik zie er meer een theezakje in. Hoewel, qua kleur is Wolfi juist het theezakje.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 18 september 2004, 06:56
Datum: zaterdag 18 september 2004 9:46

Dit snap ik niet:

Ik dacht al dat je hierop in zou gaan: het uploaden van een kleine correctie lukte enige tijd niet omdat het bestand al in gebruik was. Volgens het upload programma, dus. Nou eens zien of ik deze reactie kan uploaden...

Terwijl ik frankslog wilde veranderen, zat jij 'm te lezen. Dan zegt het veranderprogramma: even wachten. Anders zou jij 'realtime' mijn correcties te zien krijgen. Maar daardoor wist ik: er zit iemand te lezen. Meestal ben jij de vroegste lezer.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 18 september 2004, 06:56
Datum: zaterdag 18 september 2004 7:43

En omdat ik alles bij elkaar een jaar in Kristiansand gewoond heb, moet ik daar natuurlijk wel op in gaan. Wat die fiets betreft: er is in Noorwegen één fietsenmerk: DBS. Dat betekent "Den Besten Sykkel", wat natuurlijk makkelijk zat is als je de enige bent. In dat jaar was ikzelf trouwens Den Besten Sukkel, maar dat is off-topic. Bovendien is het woord "skjegg" te mooi om aan voorbij te gaan. Het snelle lezertje ontdekt er natuurlijk "sik" in, maar de verstokte rokers zullen onwillekeurig aan "shag" denken, want dat lijkt in het echt weer op een baard. Van Dale EN/NE geeft "warboel" als eerste betekenis voor shag. Nu is de vraag natuurlijk: wat was er eerder, de baard of de warboel? Ik denk de baard. En dat heeft in het Engels, wat toch een jongere taal is dan het Scandinavisch -plus gevoed door de vikingen- tot de betekenis "warboel".

Rik

Websters ziet ook een verband tussen skjegg en shag! Ik dacht al dat je hierop in zou gaan: het uploaden van een kleine correctie lukte enige tijd niet omdat het bestand al in gebruik was. Volgens het upload programma, dus. Nou eens zien of ik deze reactie kan uploaden...

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 16 september 2004, 07:21
Datum: vrijdag 17 september 2004 18:47

Ik begrijp dat jullie het veel te druk hebben met Xanthe (ik vind het een Xanthe, klinkt wel erg duits, maar ja).
Ondankt deze drukte hoopte ik al een foto te kunnen zien van deze poezelige schat die me meteen om de nek sprong en begon te knorren, erg aandoenlijk natuurlijk! Ik wil er meteen een kindje van... U2 toch? klinkt als de band, misschien dat ik dan een katertje wil, dan noem ik hem Bono!

nou, dat was weer een summiere bijdrage, tot snel!

groeten, Thomas

Wij noemen haar beurtelings 'anorexia', omdat ze zo weinig eet, of 'brinta', omdat ze in haar vorige huis brinta met honing kreeg. Leek ons geen katteneten, meer iets wat het vrouwtje (zeg maar de vrouw) zelf graag wilde. Maar Xanthe... ik weet het niet, heb je wel eens op Xanthe gekeken? Het is wel een fokpoes hoor!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 16 september 2004, 07:21
Datum: donderdag 16 september 2004 9:20

Volgens mij hebben jullie de reïncarnatie van Brandaan ontmoet. Mooi verhaal. En voor Ellen: ik overweeg inderdaad om morgen in een leeuwenpak over de hekken van het bedoelde attractiepark te klimmen en achter de safaribus aan te hollen waarin ons Montessorikind zit. Maar verder ben ik bijna een zo goed als stabiele huisvader van ongeveer middelbare leeftijd.

Rik

Ze lag inderdaad bedekt door katten, nou ja, 'n kat. Zo'n blauw leeuwenpak? Dat zien de mede-leeuwen vast niet als leeuw.

Een klein schokje: we hebben middelbare kinderen. Dan moeten wij wel oeroud zijn.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 15 september 2004, 06:44
Datum: woensdag 15 september 2004 14:53

Prachtige foto van prachtig kind, Rik. Kunnen jullie hem niet stalken tijdens dat schoolreisje? Bergse Bergen is volgens mij heel ver. Kan ik concluderen dat een digitale fotocamera voor de bezitter van een videocamera eigenlijk overbodig is?

De afstand van Olles huis naar Olles reisdoel schat ik op dertig kilometer, ik denk niet dat hij dat erg ver vindt

Je kan het ook omdraaien, met een moderne digitale fotocamera kan je ook filmpjes maken. Als je een foto met heel veel pixels wilt hebben moet je een fotocamera hebben.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 15 september 2004, 06:44
Datum: woensdag 15 september 2004 8:41

Rode Ogen? Wie gewoon kinderen heeft in plaats van katten, doet er goed aan om voor de kiekjes een videocamera te gebruiken. Dat zei ik laatst ook al; rode ogen zijn dan uitgesloten EN je kunt het mooiste beeld uit duizenden halen. Dit mooiste beeld komt overigens uit de 'photo'-mode.

Minder goed nieuws is dat hij deze foto nodig heeft omdat hij vrijdag op schoolreis gaat, naar de 'Bergse Bergen' zoals wij van hem vernamen. Helemaal zonder zijn ouders... Gelukkig hebben we de foto's nog.

olie


Ja, ik droom nog steeds van die fotocamera waar je ook filmpjes mee kunt maken. Maar helaas wordt het ganse kapitaal in katten gestoken. Als je zo'n kind hebt dan is een kat (of hond) niet meer zo nodig om een foto-onderwerp te hebben.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 14 september 2004, 07:58
Datum: dinsdag 14 september 2004 8:40

Ik heb die Brandaan ooit uitgeknipt. Hij stond verkort op de kinderpagina van de NRC, een jaar of twaalf, dertien, veertien geleden. Ik moet zeggen dat de voorlaatste regel me tegenwoordig nog meer aanspreekt dan de laatste. Maar dat heeft helemaal niets met de inhoud van dit weblog te maken.

En ik denk dat je Rijswijkse neef tot veel in staat is, maar dat je bekeuringen een andere oorzaak hebben. Er rijden nog steeds onverlaten rond met valse nummerborden. Zelfs de reumatische moeder van Noëlle werd laatst bekeurd op een plek waar ze zich nooit vertoont. Ik heb toen een brief geschreven waarvan de strekking -vrij naar Hans Teeuwen- was: "Dat was ik niet. Dat was een neger." Nu overweeg ik om de brief ook op te sturen als ik zelf een bekeuring krijg. Eentje die wel klopt. Want ze zoeken het toch niet uit. Ze seponeren. Ga ik nu het slechte pad op?

Rik

In mijn brief aan de officier had ik het ook over valse nummerplaten. Ik vroeg om de foto, om te zien of daar echt een witte Volvo op stond. Zoals gezegd, sepot, dus geen foto.
Ik haal de neef erbij omdat ik die verklaring leuker vind.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 13 september 2004, 07:13
Datum: maandag 13 september 2004 16:09

Nog even voor E. en F.: er stond op het Klompven een voetbalspel met platte mannen, die aan rode buizen vastzaten. Wij (A+R+L+S) deden het met een pingpongballetje, dat telkens klem kwam tussen een platte man en het houten grasveld. We leerden hoe we een deuk uit het balletje konden halen door het op de tuit van de fluitketel te leggen. Na verloop van tijd kregen we er last van dat de buizen ongelagerd waren. Het draaide en schoof niet zoals we gewend waren in de kantine van talloze campings (tegenwoordig heet dat 'slechtweerruimte'). Gelukkig hadden we ook een stofzuiger die kon blazen; het pingpongballetje bleef minutenlang in de lucht zweven. Ik denk dat de platte mannen met stille trom zijn vertrokken toen ze dat zagen.

Rik

Dit bevestigt mijn vage gevoel. Een roemloos einde van dit 22-tal.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 13 september 2004, 07:13
Datum: maandag 13 september 2004 12:30

Onze vader kocht dat huis met tegenzin, want eigenlijk stuitte het hebben van een eigen huis hem tegen de borst. Er was sprake van dat we een ander huurhuis zouden betrekken. In mijn herinnering dreigde even het gevaar dat we boven een viswinkel in de Veerstraat terecht zouden komen. Weet jij daar nog wat van?
En over verloren gegane relikwieën gesproken, weet jij nog bijzonderheden over dat zelfgemaakte voetbalspel? Ik zie nog wel een voetballer met een houten poot voor me. Waren de stangen rood? Ooit daagde Henk mij in een kroeg in Slenaken uit voor een partijtje tafelvoetbal. Hij wist niet dat ik er zo'n rijke ervaring mee had en was verrast toen ik hem overtuigend versloeg.

Ja, die viswinkel was ook van de huisbaas. Hij wilde zelf in de J.T.laan gaan wonen. De huurbescherming maakte het hem ook toen al moeilijk genoeg om ons er uit te krijgen. In die viswinkel stond de dikste winkeldame die ik ooit zag, terwijl dik nogal helemaal geen mode was.

De stangen waren van electriciteitspijp, toen nog per definitie van ijzer en rood. De houten poot klopt ook. We hadden de houten rand zo gezaagd dat de hoeken heel subtiel omhoog liepen. De bewegingsvrijheid van de voetballers was te beperkt om de hoeken te bereiken, maar ballen kwamen hierdoor 'vanzelf' uit de hoek.

Ik weet niet waar het gebleven is, ik heb het vage gevoel het ooit zelf beheerd te hebben. Als dat zo was, dan zal ik er wel een electrische installatie mee hebben uitgebreid.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 13 september 2004, 07:13
Datum: maandag 13 september 2004 8:45

En Klompven 5 kostte in 1968 40,000,- gulden. Daar koop je tegenwoordig nog geen Daewoo voor. Als Einstein iets beter z'n best had gedaan op school, hadden we met z'n allen in 1910 riant kunnen leven van de basisbeurs van Thomas in 2004. Een scheefgezakt boerderijtje aan de Slotsedijk in Rhoon doet nu 885.000,- euro. Dat is weer fijn met het oog op het pensioen van A + R.

Dingen die je hebt moeten duur zijn; dingen die je nodig hebt goedkoop. Maar meestal is het andersom. In RAM zei Alain de Boton gisteren: "Veel mensen voelen zich minderwaardig omdat hun vrienden meer geld hebben. De oplossing is niet dat die mensen meer geld gaan verdienen, maar dat ze armere vrienden zoeken."

Rik

Hier in Ermelo, bij Gert kost een Daewoo 6850. En van dat pensioen, zoiets dachten wij ook al.

Dat van die armere vrienden is mooi, ik wou dat ik het bedacht had. Mijn probleem is niet zozeer dat ik arm ben, maar vrekkig. Ik zoek dus nog vrekkiger vrienden, maar of die nou zo leuk zijn?

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 12 september 2004, 07:44
Datum: zondag 12 september 2004 10:24

Het Leeuwtje, zowaar erkend door de kunstgeschiedenis. Ik dacht dat het mij vooral om twee redenen zo in het geheugen gegrift was: ten eerste omdat onze ouders zo weinig van zulke dingen hadden (les: bezit zo min mogelijk als je je kinderen herinneringen wilt bezorgen), ten tweede omdat bij ziekte op jonge leeftijd mijn bedje tegen die boekenkast stond. Later lag men op de bank, als kleuter tegen die glazen deuren. Maar het talent van Elfriede B-K (Bedoel je Balzar Koop? informeert Google brutaal) heeft er dus ook iets mee te maken. Sigaren in dat kastje?! Rookte de vader van die beitel sigaren? In mijn tijd zat er een pick-up in het kastje, op een uitschuifbaar plateau, met een rekje langspeelplaten eronder. En boven dat kastje op het massief eiken stond natuurlijk de radio (Droitwich etc).
Alle lezers zijn nu als de dood dat Frank en ik de totale inboedel van Jan Toebacklaan 27 gaan doornemen. Maar als het selectiecriterium de aanwezigheid van een foto is, hoeven ze niet te vrezen, want het is allemaal weg, de meccano achterna die onze vader op Het Stoepje achter het huis persoonlijk op de brandstapel wierp.

Een ingenieur die ijzer ziet branden? Jammer dat ik daar niet bij was: ik heb een groot gebrek aan traumatische ervaringen. Op rommelmarkten heb ik het wel altijd even moeilijk met het niet-kopen van restjes meccano. Een mini-traumaatje.

Sigaren en sigaretten, de laatste in een kogelvormige roestvrijstalen doos. Later in een glazen doos met inscriptie, iets over V-stempels.

gispenstoelzonneb goghwintzFoto's haal ik wel van het internet.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 11 september 2004, 06:34
Datum: zaterdag 11 september 2004 18:53

Mijn vaders (o.k., ook jouw vaders) beitel op mijn computerscherm! Kan het anachronistischer, kan het leuker? Die beitel herinner ik mij goed. 1e vraag: heb je nog meer ouderlijk gereedschap, waarvan we portretten kunnen krijgen? 2e vraag: is met die niet watervaste aubainmarielijm ook de kleine BMW in elkaar gelijmd? Kán dat?
Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 11 september 2004, 06:34
Datum: zaterdag 11 september 2004 19:47

Herstel: een BMW is zo'n enge auto, ik bedoel natuurlijk een BM, die zeilboot van geplakte latjes.

M'n eerste gedachte was die blokschaaf. Bijtijds herinnerde ik mij dat ik het ding wat nog ergens rondzwerft ooit zelf aanschafte. Minstens 20 jaar geleden kocht ik zo'n stalen Stanleyschaaf, het summum op schavengebied, hij is nog steeds onveranderd te koop. Maar geen ouderlijk gereedschap dus.

Wij waren behoorlijk bij de tijd, een halve eeuw geleden. De BM is gelijmd met araldit, twee-componenten lijm. De ene lat smeer je in met lijm, de andere met harder. Dan spijker je ze op elkaar, en het uitharden begint. We gebruikten gegalvaniseerde spijkers, dat was toen ook al heel bijzonder. Nu kost het moeite om een niet-gegalvaniseerde spijker te vinden. Ja, roestvrij stalen spijkers, die heeft Gamma zelfs. Vleeslijm te water: daar kom je niet ver mee.

Latten van parana-pine: een den die pas heel hoog met zijtakken, en derhalve kwasten, begint. Onze latten, iets langer dan de boot, waren geheel kwastloos. Hier mooie parana plaatjes

Omdat de latten toen ze in het water kwamen wat gingen zwellen, kwam de hele huid enigzins los van de spanten. Dankzij de araldit bleven de latten toch aan elkaar zitten.

Overigens zijn er mogelijk meelezertjes die een BMW minder eng vinden dan een BM (als er niet meer dan twee wielen aan die BMW zitten).

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 11 september 2004, 06:34
Datum: zaterdag 11 september 2004 9:35

Er is nog iets geks met dat gereedschap: een beetje beitel van Nooitgedacht of een ander beitelmerk, is twee keer zo duur als een haakse slijper. En wat denk je van die klauwhamers met zo'n handvat dat gemaakt is van op elkaar geplakte lapjes leer? De primitiefste werktuigen zijn tegenwoordig het duurst.

Het probleem van vele gereedschappen voor mij in het bijzonder is het gevaar van het oneigenlijke gebruik, dat op de loer ligt. Zoals daar zijn: brem snoeien met de motorzaag, stoeptegels door midden maken met de haakse slijper, tafelpoten modelleren met een decoupeerzaag die op zijn kop in de Workmate staat. Het zit een beetje in de familie. Onze zoon kreeg van de zomer een racebootje met een buitenboordmotor op batterijen. Omdat ik hem iets te goed gewaarschuwd had tegen de combinatie water en electra, heeft het motortje maar een keer aan het bootje gezeten. Want Olle heeft ontdekt dat het ook uitstekend werkt als frietafkoeler.

Wat je nog nodig hebt: een lintfiguurzaag om Minke's orgeltje in het groot na te maken; een lasapparaat om een kattenkooi te knutselen. En ik wil niet lullig doen, maar een echte vent heeft een compressor in zijn schuurtje staan en doet ALLES met perslucht. Hoewel Dik er in Frankrijk voornamelijk skippyballen mee opblaast.

Rik

Erg veel electrisch gereedschap komt uit China, vandaar de prijs. Ik kocht ooit een chinese klauwhamer (niet electrisch) uit de €2,50 bak: had je daarmee een flinke spijker uitgetrokken dan was daarna de steel krom. Stoeptegels zagen met de haakse slijper is geheel legaal in mijn optiek. Gek dat zo'n uitdrukking zo populair is: mijn optiek.

Een lintzaag is heel fijn, maar je moet er ook nog plaatsruimte voor hebben. En orgels zijn hier voldoende bij de kringloper. Het zingen van psalmen bij je eigen orgel lijkt er zelfs hier een beetje uit te gaan.

Een compressor is heel fijn, maar je moet er ook nog plaatsruimte voor hebben. Een boormachientje op perslucht, daar werkte ik mee bij m'n eerste baas. Vederlicht en klein, met veel kracht. Die baas had een persluchtleiding door z'n hele fabriek, met overal stopcontacten voor je luchtslang. Schoonblazen gaat ook veel beter dan je zou denken. Zandstralen, of nog mooier, gritstralen: je weet niet wat je ziet.

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 04 juli 2004, 10:38
Datum: vrijdag 10 september 2004 11:57

om alsnof te reageren op de bedachte namen op 04-juli... - is leuk,
maar je kan het inkorten als -!

misschien een sneeuwuil - voor de poezenvariant?

Die inkorting is goed. Ik ben heel kwaad dat ik dat zelf niet bedacht heb. En Sneeuwuil heeft geen tijd: die moet aldoor naar de poezen kijken.


Goed zo, jongelui! De reacties zijn (9 sept, 11:44) langer dan mijn teksten!

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 05 september 2004, 06:59
Datum: donderdag 9 september 2004 9:33

Beste Frank, Ik lach me wild met je gevarieerde maar allemaal op de een of andere manier toch het thema van de modernisering rakende mededelingen van de laatste dagen, zodat ik niet meer rustig kan reageren, temeer daar de theepot waarin ik gisteren een drankje brouwde voor in de bidon klaarblijkelijk nog een aanzienlijke portie zout bevatte, zodat ik snak naar koffie (of zoete melk met brokken, maar ik weet niet hoe dat moet), terwijl tevens mijn gisteren opgelopen schaafwonden aan knie en heup hinderlijk jeuken, en om elf uur belt de autoleverancier om te zeggen of het nieuwe kentekenbewijs al (dan niet) is aangekomen, en hoe moet ik die antieke tuinbank uit elkaar krijgen om alleen de metalen zijkanten mee naar Italië te nemen als ik alle grote stevige gereedschappen in datzelfde Italië heb liggen, ja, behalve de nieuwe vlakschuurmachine, maar krijg daarmee maar eens een antieke tuinbank uit elkaar! Bovendien moet ik na jouw teksten aldoor denken aan de Italiaanse Polen, ook wel Albanezen genoemd, in het Italiaans Albani. Ze zijn allemaal van het mannelijk geslacht en dragen zwarte leren jekkertjes, dan weet je het wel! Mocht je overigens van plan zijn binnenkort eens een driepunts isofix kinderautozitje (autokinderzitje?) op een fiets met handremmen en een te hoog zittend zadel tijdens het spitsuur door een drukke stad met veel stoplichten te vervoeren, dan moet ik je dat toch echt afraden. Wel bedenk ik in dit verband dat één groot probleem vele kleine kan doen verbleken, maar dat wist jij natuurlijk al. In grote haast, nochtans met allervriendelijkste groeten,

bert

Schaafwonden? Dat kan niet van de nieuwe auto komen, want die heb je nog niet. Bidon: dat klinkt fietsachtig, alweer van je fiets gevallen.
Tuinbank: steek het houten deel in de fik, let op dat het metalen deel niet smelt.
En wat moet jij met een kinderzitje? "Mogen wij gezinsuitbreiding verwachten?" zei je een halve eeuw geleden in zo'n geval.
Zou ik moeten kiezen tussen een Pool of een Albanees, dan zou ik een lichte voorkeur voor de Pool vertonen. De pluspool, niet de minpool. Discriminatie, dus.

Ik ben mijn eigen Pool: ik verf alles groen.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 09 september 2004, 06:15
Datum: donderdag 9 september 2004 8:01

Als jullie kippengaas in de kozijnen doen in plaats van thermopane, kun je misschien de biotoop van de diertjes helemaal nabootsen. En voor jullie is vast nog wel ergens een plekje over ergens in het schuurtje van een goedertieren GPV-er. Ik krijg geleidelijk de indruk dat jullie vroeger in het oude Egypte de kattenaanbidding begonnen zijn. Of anders in Bethlehem: Jozef en Maria en de vier kindjes Jezus.

Denk liever na over wat voor een hond wij moeten! Hij moet: minstens tot kniehoogte komen; donker van kleur zijn; voor je uit lopen in het bos (dus niet als Teun de hele tijd van tussen je benen naar bouviers blaffen); rustig, opgewekt en bescheiden zijn - en het verschil tussen links en rechts weten.

En dan heb ik nog een soortgelijk verzoek voor een televisie. Onze Mitsubishi begrijpt na vijftien jaar de opdrachten van de Kruidvat-afstandbediening niet meer; wij drukken onze duimpjes paars, maar het blijft Andries Knevel met zijn prachtige gebarentaal. Ik heb drie opties: projectie; een lcd-tv; allebei zo'n schermpje als in een vliegtuig.

Maar het zal wel weer zo'n domme zwarte doos worden.

Rik

Ja, kippengaas, dat lijkt me wel iets. Het zit al in het wc-raampje. Thermostatisch gezien zou het wel wat problemen geven.

Een hond? wat is dat?

Weigerende afstandsbedieningen, dat probleem kennen we. Nieuw batterijtje? Of afstandsbediening demonteren. Dan zie je van alles wat je met een weinig spiritus kunt schoonmaken. Moet ik ook eens doen. Andere optie: het toestel zelve heeft ook knoppen!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 08 september 2004, 06:37
Datum: woensdag 8 september 2004 8:59

Je zou een fotofinish camera kunnen aanschaffen: hij werkt precies andersom. Als de jongens eraan komen, zet je de sluiter open. Vervolgens begint de film te transporteren.Wanneer de eerste fietsjes voorbij zijn, kun je alweer stoppen, want de tijden van de rest doen er niet zoveel toe. Het resultaat is een lange strook, waarop je de eerste doorkomsten ziet, als een stilstaande film. Tenminste, zo ging het vroeger. Tegenwoordig zal digitale video wel handiger zijn. En hardlopers, die krijgen een chip voor aan hun schoenveter. Bij de start en de finish ligt een mat die ziet of er een chip voorbij komt - en hoe laat het dan is. Hij ziet niet of er een hardloper aan de chip vastzit. En je kunt er ook geen katten mee fotograferen.

Wij plukken wel eens een beeldje van onze videofilms en dan doen we alsof het een foto is. En jullie analoge EOS blijft hier maar geld verdienen met zijn superieure kwaliteit. Twaalfhonderd euro per jaar krijg ik voor acht kiekjes van de captains of industry die ik interview. En je ziet op de foto's nooit hun staarten bewegen.

Rik

Die Sony kan ook filmpjes maken, daar kan je dus ook één beeldje uitpikken. Een foto van die captains met WEL bewegende staarten, daar zou je wel €12.000,00 voor kunnen krijgen!

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 07 september 2004, 06:33
Datum: dinsdag 7 september 2004 16:26

Ik wilde je versteld doen staan door een Etos die wél pocht met herengeuren, maar bij de mijne zag ik alleen 'herenverzorging', naast 'damesgeuren' en 'geuren'. Ik zie bedoeld bordje toch duidelijk voor me, mogelijk zag ik het in een boze droom.
Waren jullie uit Philips-nostalgie bij de Etos? K. en T. zijn goedkoper, hoor.

Het assortiment van Etos biedt, op drogisterijgebied, sommige dingen die K&T niet hebben. Wat dat nou precies was wat ons naar Etos lokte onttrok zich aan mijn waarneming en/of verdween uit mijn korte termijn geheugen. K&T zijn wel veel leuker wat betreft de non-drogerijen.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 07 september 2004, 06:33
Datum: dinsdag 7 september 2004 9:11

De poëzie ligt op straat, of in elk geval bij Etos. Erg mooi, vooral omdat de winkel zijn bestaansrecht ontleent aan het feit dat dames geuren - of dat in elk geval denken. Je lijkt een beetje gepreoccupeerd te zijn door reukwaters, merk je dat? Ik heb jarenlang gewerkt voor een andere Philips-vriendenclub: Draagt Elkanders Lasten. Indertijd (en nu ook nog, denk ik) was dat na de ANWB de grootste vereniging van Nederland. Vier keer per jaar schreef ik hun blaadje dat in Zuid-Nederland huis-aan-huis bezorgd werd, zo groot was de ledendichtheid. De directeur heette natuurlijk Mol.

Rik

En gepreoccupeerd door Dames en Heren, wat vind je van 'vrouwenluchten'? Mijn auto is nog steeds verzekerd bij het IAK, ooit ook een pure Philipsclub. DELA heb ik nooit zo goed begrepen: je verzekeren voor iets wat zeker gebeurt?

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 06 september 2004, 06:50
Datum: maandag 6 september 2004 20:47

Dit is mijn Giant Adelaide. Solide en toch vederlicht.

ellens fiets

Ja, een Giant, met giant onderbuis. Geen voorbeeld van een gewone hollandse damesfiets...

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 06 september 2004, 06:50
Datum: maandag 6 september 2004 18:45

Er zijn daarentegen slechts twéé (2) soorten fietsende mannen:
1. mannen die veel, zo niet alles, zullen doen om het rijden op een vrouwenfiets te vermijden;
2. mannen die geen been zien in een vrouwenfiets en er zelfs een aanschaffen, terwijl ze toch lenig genoeg zijn om hun been over het zadel te zwaaien.

Van categorie 2. ken ik slechts één representant. Leraar te Den Helder, rijdt op een vrouwenfiets omdat hij dat handig vindt. Of zijn leerlingen hem hierom uitsliepen is mij niet bekend. Onwaarschijnlijk lijkt het me niet. Wie zouden harder sliepen, de jongens of de meisjes?
Het idee dat een fietsframe slap zou zijn door het ontbreken van een horizontale stang lijkt mij een misvatting. Dit geldt alleen voor racefietsen, voor zo'n licht dingetje is zo'n ontsierende rechte verbinding inderdaad onontbeerlijk, vrees ik. Maar het frame van een normale fiets heeft zoiets niet nodig. Zie ook www.giant-bicycles.nl/nl/030.000.000/030.050.000.asp?bikesection=8793&lYear=2004 of ga eens langs bij Gait Rigter, fietsenuitbater te Zwolle. En kom daarna eens in mijn schuur kijken.
Ik heb een cursus over evolutie gevolgd en voorspel dat fietsen met een horizontale stang op den duur zullen verdwijnen.

giant fietsVroeger zag je nog wel eens een pastoor op een vrouwenfiets. Pastoors worden zo zeldzaam dat ze helemaal niet meer mogen fietsen. Die fiets waar jij het over hebt heeft een enorm dikke framebuis, ik schat zo'n 10 centimeter. Ik heb hier links een stukje uit de foto geknipt. Bovendien is het een kinderfiets!

omafietsKijk ook eens naar "off road", allemaal met bovenbuis. En bij "city", de damesuitvoering, die heeft een buitengewoon zware onderbuis. "road racing", allemaal bovenbuis. Bij "recreatie" is er één buisloze, maar die heeft een nog veel zwaardere buis dan die op de foto. Wat tegenwoordig een omafiets heet, met zo'n gebogen stang, is sierlijk maar slap.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 06 september 2004, 06:50
Datum: maandag 6 september 2004 12:09

Ik denk dat vrouwen niet beseffen dat die frames zo slap zijn. Een vrouwenfiets met een gezondheidszadel is nog het ergste om op te rijden. Mijn moedertje had er zo eentje; alsof je op een eierkoek door het dorp peddelt.
Quads, trikes en andere veelwielers vallen allemaal in de categorie zijkspannen: het slechtste van twee werelden. Maar dit is gek: voor een motor met zijspan heb je een motorrijbewijs nodig en op een trike mag je ook met een autorijbewijs. En je hoeft geen helm op! Waarschijnlijk omdat de berijders zo dom zijn dat hun hoofd geen enkel letsel riskeert. Een kevermotor zit erin. Ook dat nog!

Rik

Bij een zijspan kan je nog kijken alsof je denkt: "ja, ik heb nou wel even die zijspan er aan, omdat ik twee mud aardappels moest halen, maar straks gaat 'ie er weer af!"

En van een kever vond ik alles afgrijselijk, behalve dat motortje. Een luchtgekoelde boxer, dat heeft toch wel iets. Deze motor bijvoorbeeld.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 04 september 2004, 06:47
Datum: zaterdag 4 september 2004 19:22

Even nog een duit in het zakje, want straks ben ik weer een weekje computerloos op Texel! Of liever, een paddestoel in het zakje: cantharellen zijn in juni te plukken, als ik me niet vergis. Mijn vader was er gek op! Ook op het plukken! Ik vind ze ook heerlijk, met rijst en een uitje b.v.b.....jammie! Weten jullie goede "plekken"? Dan laat ik me gaarne leiden volgend jaar, om een maaltje bij elkaar te scharrelen. Een heerlijke bezigheid. Op Texel is ook een z.g.n. "zelf-pluktuin", waar ze fruit en bloemen kweken en waaraan ik al een paar keer een bezoekje heb gebracht. Ook jammie!
Dag log!

De beste plek is het Toverberg-terrein zelf. Daar stonden er vorig jaar veel, maar dat was een bijzonder goed jaar. Belangrijk is dat er op dat terrein geen wilde zwijnen komen. Die eten ook graag cantharellen, zelfs zonder rijst. Een uitje, daar zullen ze ook wel niet vies van zijn...

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 04 september 2004, 06:47
Datum: zaterdag 4 september 2004 9:41

Wat een septemberpraat! Dat kwekt van bessen en hamstert lampen. Je kan wel merken dat de winter eraan komt. Ik ben het in grote lijnen met je eens over lampenkappen. Maar het verklaart niet waarom we er hier zeker acht hebben rondslingeren. Laatst bedacht ik me: we hebben op zolder genoeg troep om nog een ander huis mee in te richten. En er achteraan dacht ik: we hebben trouwens ook nog een ander huis.

En een bus. Daar past alles dan mooi in. We gaan er vandaag mee kamperen. Maar niet te ver. Want ons reservewiel is op vakantie naar Bulgarije. Maar dat is een ander verhaal.

Dat doet me denken aan champignons cantharellen. Is het daar nog geen tijd voor? Vorig jaar was er zo'n overvloed dat ze ons lichtelijk de neus uitkwamen. Zwamgroei in de neus heb je toch nogal gauw. Gezwam dus.

Wij proberen troep weg te smijten, maar verzamelen tegelijkertijd minstens zoveel nieuwe troep. Omdat ons huis steeds krimpt moet er een moment komen dat we de deur niet meer in kunnen.

En wat doet het reservewiel in Bulgarije? Heeft schoonmoeder het mee? O nee, dat was Hongarije.

Van: "anna bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 03 september 2004, 06:47
Datum: vrijdag 3 september 2004 22:34

Jam, taart, nog meer jam en limonadesiroop. En daar ga je dan weer naar ruiken. Ik zou het wel weten met die bessen. Stuur ze maar op. Een kilo of tien is prima.
Anja

Ja, ze moeten wel even geplukt worden! En wat wij kunnen plukken met onze zwakke krachten kunnen we ook zelf wel verslinden. Gewoon, als bessen! Maar na één klik weet je het adres van de Pollekamp (wel even bellen of ze volgende week nog open zijn).

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 02 september 2004, 06:37
Datum: vrijdag 3 september 2004 21:16

Inderdaad, van werken met cement krijg je rare handen, daar weet ik alles van. Eind 1972 kochten wij een huis aan de Gemullenhoekenweg in Oisterwijk, en al spoedig vonden wij de met marmerplaten beklede schoorsteenmantel minder mooi. Een van die platen zat los, en die andere had ik er in een mum van tijd ook van af. Daarna kon ik met ongeschoeide handen een uit water, kant-en-klaar-cement en gipspoeder gebrouwen dikke witte pap in klodders tegen de muur aan gooien, zodat de gelijkenis met de Grot van Calypso steeds moeilijker te loochenen werd. De dag daarop bleek de huid rond mijn vingernagels geheel verdwenen en ook het weefsel onder die verdwenen huid verkeerde in een staat van pijnlijke aftakeling. Pas na een week of vier, vijf kon ik mijn vingers weer normaal gebruiken. De ontstellende idiotie van deze actie zou ik pas jaren later in Tilburg weten te evenaren, toen we, Jeanne en ik, gezamenlijk en in vereniging en met gebruikmaking van een kachelhoutjesbijl de snaren uit een antieke piano hebben geslagen, zulks omdat zij het in haar hoofd had gezet dit nobele, valse, door de aanschaf van een nieuw, zwartgelakt exemplaar overbodig geworden mahoniehouten instrument om te bouwen tot een antieke secretaire. Probeer het ook eens! Ze slaan je als zwepen om de oren, die halve snaren, en wel met zijn tweeën tegelijkertijd.

Je kùnt met cement werken zonder het aan je handen te smeren. En die snaren, die zitten toch aan pennen die je los kunt draaien? Die snaren zitten op een frame, had je dat niet in zijn geheel eruit kunnen halen? Leuk hè, goede raad, 30 jaar te laat!

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 02 september 2004, 06:37
Datum: donderdag 2 september 2004 21:54

Douchen, ja... Douchen, nee... nou jah, helemaal niet douchen wilde ik vroeger ook, ik wilde net als iedere kleine jongen niet douchen. Maar na een huisartsenbezoek heel lang geleden heb ik gezworen altijd schoon te zijn, er zat toen namelijk een man, ruikend naar Geitenkaas (de oudste denkbaar), maar dan ehm, ja... met schimmel. de geur was zo sterk dat iedereen in zijn of haar T-shirt, sweater, jas, trui, vest of anorak (hoe kom ik erop) dook. Daar fiets ik liever ook niet achter. Misschien de uitvinding van de eeuw, een Fébreze met Boslucht (met de grote B) voor achterop de fiets bij mensen die niet naar Bos ruiken (stinkerds en geparfumeerden, soms ook stinkerds)

En over Bosfietsen met de grote B gesproken, fijne fietsomgeving daar! vooral het stukje aan het eind van de drieerweg, en dan rechtdoor, prinsheerlijk als een prins (of een heer) door de koelte van het bos, kleine heuveltjes, fijne bochten en een heerlijke geur. Ik reed dat stuk met een wielerploeg mee (achteraan) daarom hoefde ik niet aan de bel te hangen, de voorste 5 a 6 renners klengelden vrolijk als een oud ijzerboer. Trouwens, de "niet meer naar Hema ruikende" moeder maakt lekker ruikende vlierbessensiroop. De smaak bevalt mij persoonlijk wat minder (hou niet van vlierbessen, de rest vind het lekker en degene die het nog niet geproefd hebben zullen ongetwijfeld hetzelfde denken! alleen ik dus niet).

Er is hier heel veel fijn te fietsen. De fietspaden zijn mooi, maar de bospaden zijn mooier. De mensen die naar rozenwater ruiken durven de verharde paden niet te verlaten, die zie zie je dus niet op een bospad. Wel zo nu en dan een mountainbiker, eerlijke zweetlucht, daar heb ik niet zoveel bezwaar tegen.

Van: "anna bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 02 september 2004, 06:37
Datum: donderdag 2 september 2004 15:26

Al jaren ben ik op zoek naar een gezichtscrème die ik niet hoef te ruiken, waar mijn koffie niet door naar zeep gaat smaken en waar dus ook mijn medeweggebruikers niet van omvallen. Vandaag heb ik hem gevonden. Ik weet nu waarom ik zo lang heb moeten zoeken. Hij is gewoon duur en dus liep ik er altijd met opgeheven hoofd langs. "Pfoe, heb ik niet nodig hoor," dacht ik, en kwam weer thuis met een eenvoudig geparfumeerd hema'tje.
Maar nu zullen jullie eens wat ruiken.
Vandaag is het houtvuur en vlierbessensiroop.

Anja

Houtvuur? Wij bosfietsers denken dan meteen: "bosbrand!". Vlierbessensiroop? Hoe ruikt vlierbessensiroop?

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 02 september 2004, 06:37
Datum: donderdag 2 september 2004 8:54

Ik vind douchen wel okee, maar je moet gewoon van de zeep afblijven. Dan blijft je huidvet ook zitten. De ergste secreties dwarrelen onder de douche van je af en verdwijnen in het putje, zonder dat de ph-waarde van je vel wordt aangetast. Opgedroogd zweet is het fijnste om af te spoelen. En aangezien ik garant sta voor grote partijen opgedroogd zweet is iedere dag voor mij een feest.

Zo kom ik over het fietsen te spreken. Ik fiets mij de pleuris en zweet dienovereenkomstig. En inderdaad, mij overkomt het ook. Je rijdt met een nijpend zuurstoftekort over een smal paadje, je gooit jezelf door een bocht en moet meteen vol in de remmen voor een wolk van Boldoot, 4711 of Caprice de Nuit. Meestal red ik het net. Met mijn voorwiel tussen hun achterwielen, mijn hoofd in hun fietstassen met boterhammetjes, mijn ogen gericht op hun elastieken kousen. Aan dat remmen ben ik gewend. Het is die walm die ervoor zorgt dat je je opwindt! Iedereen heeft tegenwoordig een hogedrukreiniger. Waarom gebruiken ze die niet? Sommigen zijn daarbij ook nog kwaad dat je er langs wil, maar dat is logisch; als je je hele leven op het CDA gestemd hebt, trekken je normen en waarden net zo lang aan je mondhoeken tot je gemaakt bent van wantrouwen en teleurstelling.

Misschien ben ik toe aan een inburgeringscursus.

Ik passeer paren alleen in uiterste noodzaak, liever neem ik de eerste afslag. Links of rechts, dat doet er niet toe. Je krijgt daardoor wel eens een wat vreemde route, soms kom ik zo op plekken waar ik nooit eerder was, heel spannend. Via deze omweg kan ik toch iets positiefs zeggen over een paar op m'n pad.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 01 september 2004, 06:45
Datum: woensdag 1 september 2004 20:32

Met tante Juul had ik wel een mooie band, maar ik zie haar toch voornamelijk zorgelijk in winkels knoopjes en sjaaltjes kopen, niet met een 10-jarig neefje stoer van A. naar B. lopen. Leuk, zo'n nieuwe dimensie.
Als tante Juul en oom Joop in de Jan Toebacklaan kwamen logeren spanden ze zich altijd in ons kinderen aangenaam bezig te houden. Ik zie mezelf en Koen nog zitten aan de ronde tafel (Marja was nog te klein, maar waar was jij, Frank?), onder leiding van oom Joop schelpenpoppetjes makend. We vonden het leuk. Minder blij waren we toen hij de volgende ochtend weer klaar zat voor een nieuwe sessie: tafel bedekt met kranten, bergje schelpen, lijm, verf. We maakten ons uit de voeten en bleven de hele dag onzichtbaar.
Gefeliciteerd met Polleke. Ik ben wel blij dat jullie haar niet naar dat weliswaar mooie en slimme, maar toch erg destructieve egotrippertje hebben genoemd.
Bij het openen van het log bleef ik vanmorgen in augustus hangen. Ik werk niet met favorieten, maar heb een ikoontje op mijn desktop. Intussen ben ik erachter dat ik dat moet verversen als de nieuwe maand is aangebroken.

Tijdens onze voettocht was er van Joop nog geen sprake, Juul was toen 35?

De schelpenpoppetjes staan mij ook nog helder voor de geest, was dat omstreeks 1950? Ik zag deze bui zo duidelijk hangen dat ik bijtijds verdwenen was. Die nieuwe sessie en wat daar mee samenhing herinner ik me ook.

Mede namens Polleke, bedankt.

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 01 september 2004, 06:45
Datum: woensdag 1 september 2004 20:21

Bij goederenwagons moet ik altijd erg denken aan enge duitse verhalen, brrrrrr! Maar het zal misschien in die tijd wel een soort derde klas zijn geweest?

en als 2e in September wil ik een naam voor de cirano zonder lange haren melden. 3 lettergrepen: Olivier (Bommel eventueel).
dan krijg je (R)ozepoot en (B)ereklauw R&B (heb je dus toch iets van de muziek) EN (P)olleke en (O)livier..
Als je dat op z'n engels uitspreekt, lijkt het op Piano!(dank je wel pap), ook muziek dus. En anjajajaja vond Olivier ook een leuke naam!

In die tijd had je alleen maar 2e en 3e klas: de 1e was verdwenen. Maar héél kort na de oorlog had je bijna niks, vandaar die goederenwagon. En een stoomlocomotief: de bovenleidingen waren ook een beetje verdwenen.

De naam Olivier is niet slecht. We gaan er over confereren.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 01 september 2004, 06:45
Datum: woensdag 1 september 2004 15:58

Alleen maar om de eerste reageerder van september te zijn ben ik benieuwd naar het ijzeren ding in de wagon.

Wist ik het maar! Ik zie het voor als een soort balk, in witte plastic folie. Maar in die tijd wàs er nog helemaal geen plastic folie, een jute zak zou waarschijnlijker zijn.

terug
opmerking:
De meeste reacties hebben twee datums. De eerste is de datum van het onderwerp, de tweede is de datum waarop de reactie geschreven werd.

Ik zet ze hier in volgorde van binnenkomst, zonder rekening te houden met vertragingen van het www. Je moet dus even puzzelen om te zien waarop een reactie reageert.