reacties

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 31 oktober 2004, 06:40
Datum: zondag 31 oktober 2004 21:51

Al drie kwartier probeer ik een gescande foto naar het log te krijgen, maar het lukt niet. Er komt aldoor een foutmelding. Het is dat ontzettend leuke fotootje van (van links naar rechts: Simon, Rik, Leonard) in hun hutje in de boomwortel. Zooooo leuk!

srlIk weet wat je bedoelt, omstreeks 1971? Ik zal eens in m'n archief kijken.

Dit is wel de juiste plek en de juiste volgorde, maar niet de juiste datum...

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 31 oktober 2004, 06:40
Datum: zondag 31 oktober 2004 21:26

Verschrikkelijk, schietbanen en geknal en zo! En platgeslagen mensen op breedbeeld-TV's.... Gelukkig maakt Olle alles goed: wat is hij al groot en wat een gelijkenis met Rik! (Leuk, zeg, Rik!) Natuurlijk droomde ik vroeger ook van kleine jongetjes of meisjes, die mijn kleinkinderen waren.... maar dat durfde ik al jaren niet meer.
Tot een paar weken geleden: jippiediejee!!! Een poppenhuis heb ik ook al. Niet zo mooi, als dat wat Frank maakte, maar wel heel goed "meespeelbaar".
Jongens, jongens, wat verheugen wij ons....!
Daar zal ik nog wel vaak over zeuren. Dat moet dan maar.
Frank, je kan natuurlijk censuur toepassen. Opeens weet ik niet meer hoe je "sencuur", nee dus, "censuur" schrijft.....Recensent.....? Jeetje! Nee, toch "censuur"....
En nu moet ik weer in het woordenboek kijken voor dat andere woord voor dementie.... nee, niet Parkinson..... Ik lijd er dus aan, denk ik. Wacht even, blz. 178 van "het Zakwoordenboek der Geneeskunde" brengt uitkomst!
Ik bedoel Alzheimer...... Help!!!

Nee, censuur, daar doe ik niet aan. Wat je hier naar toe stuurt gaat de wereld in. Een heel klein wereldje, dat wel. Als ik een spelprobleem heb neem ik Google eventjes: ik tik 'alshijmer', dan zegt hij heel vriendelijk: Bedoelde je: alzheimer

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 31 oktober 2004, 05:00
Datum: zondag 31 oktober 2004 17:02

Ja, Bert realiseert zich dat, Rik, nu hij je mailtje van gistermorgen 8.00 uur heeft gelezen, temeer daar Katrien gisteren in ruil voor het mastodontische showmodel dat de buitendienst zo vriendelijk was kapot te laten vallen alvorens het te bezorgen en in te stellen, wat dus niet lukte, dat instellen, een ander toestel van 799 euro heeft uitgezocht en besteld, maar nu waarschijnlijk zonder 50% korting. Nee, wij maken ons abonnement op het non-glossy tijdschrift "Genoeg" bepaald niet waar. Aanzienlijke aankoopbeslissingen komen veel te vaak veel te weinig doordacht tot stand. We lijken wel emotioneel verwaarloosd ooit. Gelukkig beknibbelen we niet op het eten, anders zou het helemaal droevig met ons gesteld zijn.

Zeven-honderd-negen-en-negentig. Euroos, ook dat nog. Dan zou ik niet kùnnen beknibbelen op het eten: ik zou geen hap meer door m'n keel krijgen.

Een echte vrek neemt geen abonnement op "Genoeg" maar doet het met fragmentjes op het internet. Wat ik las, over kleine huisjes, was een beetje pijnlijk. Wij nemen afscheid van ons kleinste huisje omdat het te duur is. Het was eigenlijk best groot genoeg. Toevallig was vandaag de laatste contractdag.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 31 oktober 2004, 06:40
Datum: zondag 31 oktober 2004 7:53

Glacékoeken of marketentsters? Of nog mooier: zoetelaarsters? Wat is romantischer? Iedereen zal wel in een soort collectieve herinnering aan het Meisje met de blauwe hoed worden getrokken bij die rats, kuch en bonenverhalen. Toen ik als kind in het gekkenhuis zat, werden er in het belendende bos iedere week schietoefeningen gehouden. Defensie beperkte zich tot een simpel waarschuwingssysteem: als er groene vlaggetjes langs de weg hingen was het goed; als er rode vlaggetjes hingen, kon je getroffen worden door de kogel van een kippige dienstplichtige. Er stonden ook borden: 'Attentie. Schietgevaar!' Mijn nostalgisch besef gaat zo ver dat ik vijfendertig jaar later zo dicht mogelijk bij dat gekkenhuis ben gaan wonen. Ik ren er zowat elke dag langs. De vlaggen in het bos zijn weg, de borden ook. Alleen een uitspanning herinnert met zijn naam nog aan een knallend verleden: De Kogelvanger. En nog wat: bij het openbreken van de tussenvloeren hier, trof ik vier gasmaskers aan, benevens een enorme verzameling gloeilampen met het opschrift 'RIJKSEIGENDOM' en de lichtsterkte in Dekalumen (40) vermeld. Wij vonden ze wel curieus en ik legde ze in de hoek van een te verbouwen kamer. Toen we de volgende dag terug kwamen, zagen we dat onze Poolse verbouwmannen overal fittingen hadden opgehangen - met die lampen erin. Op de wc hangt er nog steeds een. Al bijna drie jaar. Het zijn goeie lampen.

Rik

Ik verhuis van schietbaan naar schietbaan. In Elburg woonden we dicht bij 't Harde, waar ze met grote kanonnen oefenen. Geweldige doffe dreunen. Vooral in deze tijd van het jaar, dan moeten ze de jaar-voorraad opmaken. In Ermelo is het nog leuker, daar is ook een schietclub, algemeen, maar waarschijnlijk met veel militaire leden. Op de hei kan je kiezen tussen modelvliegtuig-, motorcross-, of schietclubgeluiden. Iets verder hebben we ook nog jagers. Daar zijn soms zulke grote groepen aan de gang dat je denkt dat W.O. III begonnen is.

Gasmaskers, die hadden mijn ouders ook aangeschaft, net voor 1940. Waar die gebleven zijn weet ik niet. Heb je wel eens geprobeerd te rennen met een gasmasker op? Als soldaatje moest ik dat, zeer uitputtend. Slimme maten schroefden de glazen uit hun masker, dan kon je lekker ademen. Nog slimmere sergeanten zagen meteen welke glazen niet beslagen waren.

Omdat de hei oefenterrein is mag je er ook met je 4x4 op. Voor de broodnodige variatie in het lawaai. En dan het gemekker van de kudde nog...

Ik dacht dat mijn verhuisgedrag toevallig was, nu begin ik te beseffen dat de basis nostalgie niet ontbreekt.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 30 oktober 2004, 07:51
Datum: zaterdag 30 oktober 2004 13:53

''een wagentje met koffie en onderjurken'' interpreteerde ik onmiddellijk als een koffiewagentje dat werd bediend door vlaggende kantinejuffrouwen. Maar zo frivool was de hei van 1957 natuurlijk niet. Je vraagt je wel af hoe vaak je iets totaal verkeerd begrijpt zonder dat er een haan naar kraait.

Het wagentje werd bemand, het woord zegt het al, door een mannetje. Je afvraging vind ik een filosofisch probleem. Misschien begrijp je wel iets veel mooiers dan wat de oorspronkelijke bedoeling was. De hei was de hei bij Crailo, niet echt frivool.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 30 oktober 2004, 07:51
Datum: zaterdag 30 oktober 2004 13:22

De nieuwe tv van F+M heeft een dvd-stand om de dikke en de dunne tegelijk dik en dun te laten zijn, is drie jaar oud en kost € 90,-.

Eat your heart out.

Rik

F+M, wie zouden dat zijn? Nieuwe tv? Ik ga maar eens uit het raam kijken...

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 30 oktober 2004, 07:51
Datum: zaterdag 30 oktober 2004 11:41

Fascinerend, je uiteenzetting over breedbeeld tv en de reacties daarop. Als ik mijn veertien jaar oude toestel aanzet is de bovenste helft van het beeld zo uitgerekt dat vooral gezichten in close up er angstwekkend uitzien. Na een kwartier is alles er min of meer normaal, maar het zou me niet verbazen als het apparaat er binnenkort helemaal de brui aan geeft. Ik ben dan ook heel benieuwd wat jullie gaan aanschaffen. Een écht scherp beeld lijkt me heerlijk.
Maar ...eh... wat zijn onderjurken als het om soldatencatering gaat? Van die rose koeken?

Ik hoopte natuurlijk dat iemand zou vragen wat onderjurken zijn. En jij geeft daarbij meteen al het goede antwoord! Ze bestaan in verschillende maten, maar de echte onderjurk heeft vorm en afmetingen van een beschuit. Uiteraard wel een andere consistentie.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 30 oktober 2004, 07:51
Datum: zaterdag 30 oktober 2004 11:25

In onze straat zijn geen voortuinen en je hebt dan ook goed zicht op de mensen op de begane grond. Als ik door het donker door onze straat loop met mijn echtgenoot aan mijn zijde, begint hij regelmatig zijn verbazing uit te spreken over mensen die hun breedbeeld tv altijd op breedbeeld hebben staan en aldus de korte dikke mensen in hun huiskamer krijgen waar Rik het over heeft. Het heeft overigens heel lang geduurd voor ik snapte waar hij het over had.

Maar er is nog iets geks: soms bekijk ik (op onze oude, niet-breedbeeld) tv een dvd. Dan komt Auke en wat hij ziet is hem een gruwel, omdat de dvd blijkbaar maakt dat de mensen nu ook bij ons kort en dik zijn. Maar wat we ook doen, we krijgen het niet goed! Hoe kan dat eigenlijk? Betekent dit dat die dvd mensen zo dom zijn dat ze alleen dvd's maken voor veel te dure tv's die de meeste mensen nog niet hebben?

Een avondwandeling, dat ga ik ook eens doen, zo diep zijn de voortuinen hier niet.

De DVD heeft, meestal, filmformaat. Dat is niet 3:4 (oude tv), maar ook niet 9:16 (breedbeeld). Zie ook de eerder genoemde link.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 30 oktober 2004, 06:13
Datum: zaterdag 30 oktober 2004 8:06

Ik hoop dat ik nog niet te laat ben: op breedbeeld televisies zie je namelijk alleen maar kleine dikke mensen! Ze doen iets met de beeldverhoudingen. Het klopt niet. Het lijkt op een natuurlijke beeldverhouding, maar in werkelijkheid is het alsof je door een brievenbus naar de Eiffeltoren zit te kijken. Bovendien kun je voor tweeduizend euro alle acteurs van programma's die de moeite waard zijn bij je thuis laten optreden.

Vorige maand knalde ons toestel uit elkaar. Ik heb voor honderd euro (negentig, want ik kreeg een tientje terug voor mijn oude) een Philips Matchline van drie jaar oud gekocht. Hij zou zo in jullie gat passen. Mijn leverancier heeft er nog meer; een dikke reus met een baard en een vies hemd en het meest naïeve gezicht dat je maar kunt vinden in Breda. Ik ben van harte bereid om er eentje te scoren voor jullie. Daar kun je dan vijf jaar ongestoord naar kijken. En tegen die tijd wordt het slim om te investeren in een nieuw mediacentrum, met digitale opnamemogelijkheden, geluidswoefers en bewakingsfaciliteiten. Nu is elke euro die je in een tv stopt er een teveel. Laat ook Bert zich hiervan rekenschap geven.

Ik kom hem brengen, gratis. Ik sjouw hem naar binnen. Ik stel de zenders in. Ik zorg dat er iets moois op te zien is! Maar laat je niet foppen door de troep bij Expert, want als je het de winkel uitdraagt is het al ouderwets. Bel mij nu en laat deze kans u niet ontglippen! 076 5211820.

Rik

Ja, hallo, daar maak ik nou die mooie plaatjes voor! Je KUNT een breedbeeld zo instellen dat je links en rechts zwarte balken krijgt: dan zie je een weliswaar klein beeldje maar wel in de goede verhoudingen. De duurdere apparaten doen allerlei trucs om smalle plaatjes breed te maken: ze rekken de zijkanten uit en laten het midden zoals het is. Als je dat door hebt is het komisch om te zien, minder komisch als je net die tweeduizend ballen ervoor hebt uitgegeven.
Voor Bert is het al te laat. Ka heeft al een kleploze tv gekocht...

Een drie jaar oude Philips, dat lijkt me wel iets. Kan 'ie ook achteruit bladeren met Teletext? Dat is een technisch snufje waar we erg naar verlangen.

Gratis brengen en binnensjouwen, dat lijkt me ook wel iets. De oude afvoeren, hoort dat er ook bij? De zenders instellen, dat lukt ons ook nog wel. Maar: "Ik zorg dat er iets moois op te zien is!", krijgen we daar garantie op?

Nu maar hopen dat de telefoon het doet. Die is namelijk ook aan vervanging toe.

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 29 oktober 2004, 08:57
Datum: vrijdag 29 oktober 2004 17:42

Onze TV begaf het ook ineens en het in dank aanvaarde toestelletje uit schattighuis laat behalve Utrecht Regionaal alleen maar een paar buitenlandse zenders zien, waaronder nul Duitse, een Belgische (vergeten welke), een Engelse (BBC-world), een Europese (ARTE). Opnieuw de zenders instellen? Wij konden het klepje niet vinden waaronder de desbetreffende knopjes gewoonlijk zitten. Dus kocht Katrien zaterdag een nieuwe TV van het in de Consumentengids aanbevolen merk, die niet in haar fietsmandje pastte, dus hij zou worden bezorgd, en meteen ook geïnstalleerd, zodat alle gewenste zenders erop komen. Morgen is het zo ver. Inmiddels had ze 139 euro korting gekregen (op een prijs die ik vergeten ben) omdat een klepje (weet niet meer welk) aan het toetstel ontbrak. Niet geheel consequent informeerde ze naar de mogelijkheid om een nieuw klepje te bestellen. Ik nam de telefoon aan. Het klepje kostte 30 euro. Ik was zo beduusd dat ik niet protesteerde, maar ook weer niet zo beduusd dat ik vergat meteen Katrien te bellen. Die liet me 's avonds weten dat ze nog eens had gebeld met het voorstel om de schade van het reeds bestelde klepje te delen. Voorstel werd aanvaard, maar evengoed een duur klepje. Of moet ik anders rekenen en kost het in feite min 124 euro? Dan zou het juist een opvallend goedkoop klepje zijn. En dat mag ook wel, natuurlijk, aan een TV-toestel dat zo peperduur is dat je er zoveel korting op kunt krijgen. Nee, geen breedbeeld of flatscreen en zelfs geen teletekst, geloof ik. En ook nog een beduimeld showmodel! Ah, vandaar die overdreven grote korting! Inmiddels al ruim een week lang geen TV meer gekeken. Wel elke dag de TV-recensie in de NRC gelezen, zo blijf je toch een beetje bij.

Wat een gelul! Heb ik niks anders aan mijn hoofd? Moet ik dit opsturen? Geen wonder dat ik onder het typen gewoon naar de radio kan luisteren.

Wij kijken nu naar het opvolgertje van het toestelletje wat jij meenam. Omdat de zenders in het bos en in het centrum uit dezelfde kabel komen hoefden we niets in te stellen. Om toch iets te doen te hebben heeft Sneeuwuil eigenhandig de hele kamer omgedraaid. Dat wil zeggen, bankje en stoelen verwisseld. Nu zitten we nog iets verder van dat opvolgertje. We gaan sparen voor twee toneelkijkers.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 29 oktober 2004, 08:57
Datum: vrijdag 29 oktober 2004 11:57

Maar liefst twee stukjes vandaag, je hebt dan ook veel meegemaakt. Je houdt het aardig vol, volgens mij heb je nog geeneen dag overgeslagen.

Die eendagkuikens zijn meer dan ik kan verdragen. Ik denk dat ik alleen nog buiten voedertijd bij jullie op bezoek kom.

Onze welopgevoede katten hebben slechts één keer iets buiten de bak gedaan, dat was op de dag dat wij er een deurtje in maakten. Dat snapten ze niet. We namen het ze niet kwalijk, het was wel jammer dat ze ons bed als alternatieve bak kozen. Ook de bij het bakbezoek horende graafactiviteiten werden niet overgeslagen.

Winkelmandjes! Op goodgear.nl spreek ik heel optimistisch over een winkelwagen. Had makkelijk een mandje kunnen zijn, grom.

Ik lig veel nachten wakker, totdat ik iets voor de volgende dag bedacht heb. Soms heb ik al een stukje klaar, heel goed voor de nachtrust. Ik overweeg beeldscherm en toetsenbord naast m'n bed te zetten, voor het geval dat ik er niet uit kan komen. De computer moet in de kruipruimte.

Jij reageert tenminste zoals het hoort op die eendagskuikens. Sneeuwuil stopt ze even in de magnetron, op lichaamstemperatuur zijn ze nog 'echter'. Reanimeren wil tot op heden niet lukken.

Ik denk dat alleen Polleke buiten de pot piest. We hopen dat ze na een lange leerperiode toch wel door de deur kan. Ik overweeg om de deur ook van een (perspex) ruit te voorzien.

De klanten waren natuurlijk bang dat ze die wagen niet vol zouden krijgen...

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 29 oktober 2004, 06:36
Datum: vrijdag 29 oktober 2004 9:45

Ik heb ze gisteren zien gooien, die vijf min een katten. Je zou zweren dat het edele tennisspel door een kat is uitgevonden, zeker nu ze die gele ballen gebruiken. Ook het dierlijke grommen hoor je vaak op de court, die bovendien in zijn geheel bedekt is met kattenbakvulsel. Alleen kunnen de katten het zonder umpire. De natuur wint van de mens.

Rik

Nou de natuur in het algemeen, dat weet ik nog niet zo. De kat wint van de mens, dat is zeker. En soms voel ik mij als mens onderdeel van de natuur, dan zou je van zelfoverwinning kunnen spreken.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 28 oktober 2004, 06:26
Datum: donderdag 28 oktober 2004 18:13

Nee, een tekening van mijn toetsenbord maken kan ik niet zomaar, maar met een pistool op de borst waarschijnlijk wel. Ik type blind en kijk nooit naar mijn toetsenbord, tenzij ik een bijzonder teken nodig heb. Van de tien vingers waarmee ik het leerde gebruik ik er acht. Eigenlijk moet ik voor de spatiebalk een duim gebruiken, maar ik vind een wijsvinger handiger.
Blind met acht à tien vingers typen gaat lekker vlug, maar met minder kan je ook leuke resultaten halen. Héél vroeger, toen je nog geen internet of fax had, moest je als journalist vaak iets doorbellen naar de afdeling steno. Er was één man die de haastwerkjes kreeg, omdat hij zo razendsnel kon typen. Hij gebruikte twee vingers. En Ischa Meyer typte zijn toneelrecensies met één vinger.

Ik doe het slechtziend, blind mag je het niet noemen. Maar ik kijk dus niet continu naar het scherm, wat soms tot rare resultaten leidt. Ik probeer het nu blind te doen, ik zit er dan toch vaak één letter naast.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 27 oktober 2004, 06:44
Datum: woensdag 27 oktober 2004 11:34

Wat zijn al die katten toch geweldig. Ik vind die foto met die koplampen toch ook wel mooi, al had je het dan niet zo bedoeld. Die onderste rij oogjes kost me wel wat moeite, ik weet niet goed welke van Bereklauw zijn en welke van Polleke.

Zal de bitneuker uitsterven door de opkomst van high level talen als Java?! Dat zou toch wel jammer zijn.

Voor Photoshop zijn wij hier thuis te dom. Wij gebruiken Paint Shop Pro. Daarmee zou je in theorie ook wel een kattenoog moeten kunnen corrigeren maar het is mij vooralsnog niet gelukt.

B&P zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden, je kan een oog van de een zonder probleem in de ander zetten.

Nee, de bitneuker sterft niet uit. De ultieme bitneuker maakt de Java Run Time Engine!

Ik ben ook te dom voor Photoshop, ik gebruik Photostudio. Op het scherm zet ik de te corrigeren foto en het voorbeeldoog. Het voorbeeldoog maak ik net zo groot als het doeloog. Met roteren en/of spiegelen geef ik het voorbeeldoog dezelfde stand als het doeloog. Dan plak ik met het clone-tool. (Niet alle grafische programma's willen dat: klonen van het ene bestand in het andere. Photostudio wel.)

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 26 oktober 2004, 06:00
Datum: dinsdag 26 oktober 2004 8:50

Dat is inderdaad een goed gelukte Mila, met de uiterlijke kenmerken van zowel pa als moe. Ik zal Olle er eens op attent maken, want ik begreep indertijd dat hij Mila's voorgenomen partij zou moeten zijn. En iedereen weet dat ik het vervelend vind om op de zaken vooruit te lopen, maar ik zou graag willen weten hoe het zit met de bruidsschat.

Wat je fotoroman betreft: zaten vroeger die karteltjes er niet aan om een passepartout overbodig te maken? Een sierstans uit de vorige eeuw, toen ze een foto nog een minderwaardig product vonden dat toch een beetje klasse mee moest krijgen? Bij drukkerij Van den Boogaard in Oisterwijk hadden ze een snijmachine waar je in één keer honderd Bijbels in de nieuwe vertaling mee door had kunnen snijden. Een enorm gevaarte, met een voetpedaal om het papier aan te drukken en links en rechts een drukknop. Je moest met twee duimen tegelijk die knoppen indrukken, anders gebeurde er niks. Toen iemand er desondanks twee vingers onder verspeelde vonden we dat allemaal erg raadselachtig.

Rik

De koppeling M&O is aan te bevelen. Van de monetaire bruidsschat zou ik niet al te veel verwachtingen hebben, Mila is zelf als bruidsschat genoeg.

Die kartelfotos werden in albums met zeer donkere bladen geplakt, of nog beter, tussen fotohoekjes geprutst. In ieder geval zo, dat de kartels goed zichtbaar waren.

Alle gevaarlijke machines van dit soort zijn van twee ingenieuze knoppen voorzien. Omdat de bediener dat lastig vindt bedenkt hij eveneens ingenieuze manieren om één van die knoppen permanent ingedrukt te houden. Een lucifertje ertussen, bijvoorbeeld. Allerlei pons-, stans-, snij- of persmachines zien zo kans een stukje mens te consumeren.

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 25 oktober 2004, 09:45
Datum: maandag 25 oktober 2004 16:46

Wat zijn "vermijdbare medische fouten"? En is de Amerikaanse Specialisten Federatie het wat dat betreft eens met de Amerikaanse Patiënten Federatie, de Amerikaanse Ziektekostenverzekeraars Federatie en de Amerikaanse Schadeverhaaladvocaten Federatie? Een raakschietende terrorist maakt veel slachtoffers tegelijk, een tekortschietende specialist maakt ze één voor één. De specialist als terrorist? Een error is 't, Frank, sorry! Overigens komen in het eerste deel van Melinda en Dragomàn van Gyorgy Conrad welgeteld 56 verschillende dieren voor, waaronder honden en katten, vlinderdasjes en roekeloos.

Is 'veel tegelijk' erger dan veel vaker 'één voor één'?

Vermijdbare fouten:

Professor Emeritus William Hammond of Duke University, the keynote speaker at SingHealth's Scientific Conference, said a study had shown that as many as 98,000 patients warded in US hospitals die each year as a result of mistakes, such as accidental drug overdoses, mismatched blood types or wrong treatments.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 25 oktober 2004, 09:45
Datum: maandag 25 oktober 2004 14:55

Zonder getelefoneer en gereken blijft er lekker veel tijd over om te lezen, bij voorbeeld in Het Geheim van ons vuur van ons nichtje Anna. Net verschenen!

anna vuur

We komen net van Bruna, maar daar viel het me niet op.
Niet in de goeie hoek gekeken. Terug maar weer!

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 25 oktober 2004, 09:45
Datum: maandag 25 oktober 2004 13:04

Een ouderwetse, loodzware draaischijftelefoon lijkt mij zo'n genot dat ik er op gezette tijden bijna een bestel bij www.manufaktum.de. Steeds net niet omdat alles bij deze firma iets te Duits en veel te duur is. Maar wel een leuke site voor regenachtige namiddagen. Ze sturen ook gratis hun fantastische catalogus (daar wordt die telefoon zo duur van).

FernsprecherPrachtsite. Maar het Fernsprechapparat is met €199,00 wel flink aan de prijs.

kopertelOp Marktplaats kosten ze ongeveer €20,00. Gerda, in de Betuwe, heeft er eentje voor €30,00, niet die zwarte, maar deze koperachtige, hier rechts.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 25 oktober 2004, 06:10
Datum: maandag 25 oktober 2004 10:01

Mensen kunnen niet bellen. Het heeft even geduurd, maar intussen begrijpen wij ook waarom we op zondagmorgen en in de herfstvakantie zo eindeloos vaak gebeld worden door mensen die zich een beetje vervelen.

Rik

In mijn nog niet uitgepakte verhuisdozen zit vast nog wel een ouderwetse telefoon. Met een draaischijf. Dat lijkt me wel wat, om die te installeren. En qua rekenmachines heb ik die verzameling mechanische nog. Niks toetsenbordjes!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 25 oktober 2004, 06:10
Datum: maandag 25 oktober 2004 8:54

Je zou, als je de toetsindeling van rekenmachines en telefoons verwisselt, door middel van serendipiteit allerlei leuke nieuwe mensen aan de lijn krijgen. Om nog maar te zwijgen van de plotselinge opkomst van de geruststellende gedachte dat je boekhouding toch nooit klopt.

Rik

Als je blind kan intoetsen, ja. Maar ik moet altijd heel lang studeren om te zien welk cijfer waar zit. En dan weer kijken naar het opgeschreven getal c.q. telefoonnummer, dan één toets indrukken. Vervolgens weer terugzoeken waar ik gebleven was in m'n notitie, en nog één toetsdruk. Ik stop er helemaal mee, rekenen en telefoneren. Eigenlijk is het een wonder dat ik redelijk snel met twee vingers kan tikken. Hier is portland.mp3, als alles op je computer goed geïnstalleerd is zou je het zo moeten kunnen afspelen. Alleen Bert niet, die moet eerst het geluid van z'n computer repareren...

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 24 oktober 2004, 08:14
Datum: zondag 24 oktober 2004 20:52

In de eerste mail van Bert vertelt hij (Bert) dat hij (Derroll Adams) zijn kinderen (Franky and Johnny and Jimmy made three) naar de oorlog heeft zien vertrekken (send my chidren off to war, yes they did, yes they did), waar ze gestorven zijn. Het jaartal zal wel kloppen, Bert.

"I won't have no kids no more."

Gelukkig lezen we op zijn site dat er na zijn dood nog ene Rachel achterblijft. Je moet maar durven, als je drie zonen zoek zijn gemaakt.

Jammer dat ik ze Bert niet kan mailen (hoe mailt hij (Bert) dan nu?), maar ik ben erg blij dat ik het ding nu zelf in huis heb; in drie versies nog wel. (de meest oorspronkelijke is 1.2 MB, Frank. Heb je daar een plekje voor op je log?)

Rik

Bert, dat is gewoon -, daar moet je naar toe kunnen mailen. 1.2 Mb, dan kan ik wel eventjes ergens parkeren.

Ik lees in de biografie over zijn kinderen Scott, Mark, Deborah, Gregorio, Tamara, Vincent, Catherine en Rebecca, en ik kan er een paar gemist hebben. "Portland Town" gaat misschien wel over Korea (1950-53), volgens de biografie. Voor die oorlog waren alle kinderen te jong.

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 24 oktober 2004, 08:14
Datum: zondag 24 oktober 2004 18:14

Hartelijk dank, Rik, via Frank, voor je Adamsaanbod en je heet zoiets een link? Helaas geeft mijn PC sinds onze voorvorige vakantie geen kik meer, dus ik kan die muziek niet beluisteren. Hij was pas 40, 41, toen!? En toch al drie kinderen verloren in de Vietnamoorlog? Ik begin te twijfelen of het wel 1966 was, maar dat kan er nog wel bij, bij de bestaande twijfel, dat weet ik zeker.

Twijfel is het begin van alle wijsheid. Maar waar gaat dit over? Adams? Zijn kinderen? Vietnam? Ik ben geheel en al de draad kwijt.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 24 oktober 2004, 08:14
Datum: zondag 24 oktober 2004 12:49

Ik heb er drie: Joan Baez, Marianne Faithfull en Ramblin' Jack Elliot. Ik denk dat de laatste het dichtst bij het origineel komt, want Adams en Elliot hebben samengewerkt - en de eerste het minst. Geen vrolijke broek, die Derroll.

Rik

Dit geluidsfragmentje van de mij onbekende heren Elliot/Adams bevalt me wel. (klik op luidsprekersymbooltje.)

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 24 oktober 2004, 08:14
Datum: zondag 24 oktober 2004 12:34

Waar Bob Dylan al niet goed voor is. Dankzij hem ontdekte ik vorige week Rick Danko. Veertig jaar na dato, maar vooruit, mijn ontwikkeling stopt nooit, in de wetenschap dat ik altijd een Ellendeling zal blijven. Bert kan "Portland Town" in een uitvoering van Joan Baez gratis bekomen via de mail. Maar dat moet-ie mij dan even laten weten. Dan zoek ik intussen door naar het origineel. Mooi liedje!

Rik

Portland cement, dat ken ik. Maar town? nooit van gehoord.

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 23 oktober 2004, 07:07
Datum: zaterdag 23 oktober 2004 17:38

Als jullie De Ellendelingen willen afstoten houd ik me niet aanbevolen, hoezeer ik me ook realiseer dat geluk grotendeels bestaat uit het besef dat anderen er slechter aan toe zijn of waren dan jijzelf momenteel bent, zulks inclusief de ander die je zelf vroeger bent was, om niet te zeggen de Ellendeling die je bent geweest en tegenwoordig zeker weet niet meer te zijn, althans niet in de mate van toen, allez! Tien delen, en nog incompleet ook! Zou ik in de rest van mijn leven nog tien boeken aankunnen? In elk geval geen tien Franse boeken, schat ik zo.
Dat geluk in een klein hoekje zit, bleek gisteren maar weer eens, toen ik in het laatste hoofdstuk van de Nederlandse versie van Bob Dylan's autobiografie ineens de folkzanger Derroll Adams met respect genoemd zag. Ongetwijfeld dezelfde die ik in 1966 zag en hoorde in een tot "kleintheater" omgebouwde boerderij in het Noordlimburgse Broekhuizenvorst. "I was born in Portland town, I was born in Portland town, yes I was, yes I was, ye-hes I was." Ik had dit (gebrekkig vertaalde) boek niet voor niets gekocht en doorgelezen! Overigens zong DA - over misère gesproken! - dat hij zijn children to war gestuurd had, one two three, one two three, en als ik me niet vergis waren ze geen van allen teruggekeerd, dus hij dronk niet zonder reden.
Over Frans boek gesproken, Frank, vertelde Minke niet iets over de biografie van Édith Piaf, of was dat in de auto op weg naar Suikervlied? Vraag eens of ik het goed onthouden heb, dat ze daar (minstens) één exemplaar van bezit. Daar houd ik me dan wèl voor aanbevolen, zelfs tegen inlevering van "Jaques Brel, une vie", van Olivier Todd, met vrijwel alle liedteksten, ook die over les draps de l'ennui waarin hij zich seul voelt!

Nee wij klampen ons vast aan de Miserabelen. De katten hebben ze nodig, anders gaan ze weer andere boeken mollen. Piaf's biografie (ik dacht zelfs auto-)(maar ik dacht ook vertaald) is inderdaad in Sneeuwuil's bezit.

Tien boeken? Dat haal ik nog wel, als het maar engels is.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 23 oktober 2004, 07:07
Datum: zaterdag 23 oktober 2004 16:31

Alles in mij roept, als ik naar die foto kijk, dat is niét de Jan Toebacklaan! Die plant, die stoelleuning, die lamp. Ik dacht dat er alleen planten in de vensterbank stonden. Nou ja, gezien je uitnemend fotografisch geheugen moet ik wel aannemen dat je gelijk hebt. Frustrerend hoor, en ik was al ontgoocheld door het nieuws dat vrouwen geen verstand van apparaten hebben

Maar juist de lamp, en daarin vooral het schakelaartje. En de hoed, natuurlijk! Had Heleen planten? Ja een Christusdoorn misschien, maar die zie je hier niet.

Ook op de regel dat vrouwen geen verstand van apparaten hebben bestaan uitzonderingen. Heleen zelve hield nogal van techniek en nieuwe uitvindingen.

Ik had het pand al enkele jaren verlaten. Wat er na mijn vertrek veranderde staat wat minder haarscherp in mijn photographische geheugen, reken daar dus niet op.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 23 oktober 2004, 07:07
Datum: zaterdag 23 oktober 2004 12:12

Goed idee. Maar moeten we dan een wak maken voor Jezus om over heen te lopen, of doet hij het ook op Friese doorlopers?

Rik

Een wak lijkt me zeer gewenst. Maar ik vermoed dat Jezus bij voorkeur op schapenbotten schaatst.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 23 oktober 2004, 07:07
Datum: zaterdag 23 oktober 2004 9:49

Ik heb De Ellendelingen alleen maar in het Nederlands gelezen. En toen ik het uit had, zag ik op de achterflap dat het een gecondenseerde versie was. Het boek van de film. Misschien een idee voor nog een nieuwe bijbelvertaling: eerst maak je er een film van en dat wordt dan weer een boek. En van dat boek maak je opnieuw een film. En zo verder. Een goed idee past op een half A-viertje.

Rik

Als ik me niet vergis, is er zelfs een musical versie van de M. De bijbel als musical lijkt me ook niet slecht, of 'Bible on Ice'.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 22 oktober 2004, 06:24
Datum: vrijdag 22 oktober 2004 16:46

Ja natuurlijk, een sanseveria, ik bedacht het zojuist al midden in de Albert Heyn van Tiel. En dat knopje herinner ik me (in een chroomachtige lampvoet) maar die stoel??

Chroomachtig, roestvrij stalerig, matglanzend, met een mespuntje brons. Die stoel. Er was een Gispen stoel, en een stoel met cylindervormige voet. En een bank, en misschien nog wel een Gispen stoel die ik niet meer zo helder voor me zie. En latere stoelen, mogelijk van Des Bouvrie, de vader van Jan. Maar de stoel op de foto kan ik niet identificeren.


Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 22 oktober 2004, 06:24
Datum: vrijdag 22 oktober 2004 14:21

Van wanneer is Leo? Ik schat zo 1962? Hadden wij toen een CLIVIA? En hield Heleen tijdens haar gevreesde logeerpartijen van veertien dagen haar hoed dan wel op? Laat maar zien, dat lampvormig bewijsmateriaal.

schakelLeo is van '61 (net als Rik, trouwens) Die clivia is in mijn optiek een sanseveria. (Niet dat ik me kan voorstellen dat jullie een SANSEVERIA hadden...) En Heleen was zo enthousiast dat ze zich bij binnenkomst meteen op Leo wierp, zonder tijd te hebben om haar hoed af te zetten. Zondag? Misschien kwam ze wel net uit de kerk. Zie rechts het schakelaartje, dat de ene kant rood en de ander zwart is kan je helaas niet zien. De lamp straalde ooit (met een 1000 Watt gloeilamp!) tegen het plafond, de textielachtige kap is een latere toevoeging.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 22 oktober 2004, 06:24
Datum: vrijdag 22 oktober 2004 13:35

Terwijl jullie je collectieve geheugen opfrissen, wil ik heel graag even een kop uit www.nu.nl kwijt:

"Wilders 24 uur per dag bewaakt."

Zie je, het wordt steeds veiliger in Nederland.

Rik

Die kop zag ik ook. Wat is de richting van die bewaking, is Wilders IN gevaar of is hij HET gevaar?

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 22 oktober 2004, 06:24
Datum: vrijdag 22 oktober 2004 13:35

Dus toch water voor het huis in Zeist..... Ik haal de bezoekjes wat door elkaar zeker... Maar Frank, de plattegrond doet het niet: ik krijg het bericht: erreure interne..... jammer.....

Een zogenaamde 'deep link' naar Mappy werkt maar even. Dan hebben ze kennelijk weer iets veranderd waardoor het niet meer werkt. Je kunt het wel vinden door mappy te klikken, dan waterige en zeist. 'weg' bedenkt Mappy er zelf bij. (map24 is mooier maar mappy is veel sneller.)

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 22 oktober 2004, 06:24
Datum: vrijdag 22 oktober 2004 12:39

betover
Leonard met zijn over-oma

Leuk! Maar dit was in de Jan Toebacklaan. Of hield ze thuis haar hoed op? Ik herken bovendien de lamp op de achtergrond. (Jullie niet, maar dat komt omdat ik de kap er heb afgeknipt, en ook het heel herkenbare schakelaartje.)

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 22 oktober 2004, 06:24
Datum: vrijdag 22 oktober 2004 9:20

Oma Abbing heette toen niet zo, bij gebrek aan een oma Muller. Maar haar adres is precies het enige dat ik mij van haar in Zeist herinner: ze woonde aan de Waterige weg, wat ik als kind tegelijk grappig als verontrustend vond.

Ja, ze heette kortweg oma, en nou je het zegt Waterige weg ringt een luide bell. En de plattegrond toont niet zomaar een vijver, maar een complete slotgracht!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 22 oktober 2004, 06:24
Datum: vrijdag 22 oktober 2004 8:51

De Bijbelvertaling in de uitgave van Querido wil ik wel; want die doet gewoon alsof hij een boek is, in plaats van een te lange gebruiksaanwijzing zonder plaatjes.

De meeste fouten met apparaten worden vaak niet door de auteurs, maar door de vertalers gemaakt. En dat komt weer omdat vertalers vaak niet alleen vertaler, maar ook vrouw zijn. Dat zorgt vaak voor lachwekkende, niet bestaande contrapties. Op zich wel leuk, maar ze slaan onmiddellijk de bodem uit een verhaal, omdat ze zo overduidelijk maken dat het allemaal verzonnen is.

Het blijft jammer dat fictie niet echt gebeurd is.

Rik

Jamaar, jamaar, ik lees alleen maar onvertaalde boeken. Omdat ik onvoldoende buitenlands ken behalve engels, engelse boeken dus. (Ken net voldoende frans voor Simenon, maar die heb ik uit.) Die lui in Ermelo doen hun engelse boeken niet naar de kringloper, maar in Putten is een redelijk aanbod.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 21 oktober 2004, 06:20
Datum: donderdag 21 oktober 2004 20:23

Ja, vijver, dat dacht ik wel...... of het was een plantsoen en dacht ik, dat het kroos was.....

Op de plattegrond van Zeist zie ik de Huydecoperweg, met vijver. Verbeeld ik me dat nou, of was dat echt haar adres? Hoe langer ik erover denk, hoe meer ik het ga geloven. Wat ik me beter herinner is het tehuis in Utrecht waar ze later terecht kwam. Vooral de prachtige antieke kasten die daar op de gangen stonden.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 21 oktober 2004, 06:20
Datum: donderdag 21 oktober 2004 18:25

De scanner staat hier aan mijn voeten (verjaarskado van L&S). Bij de bediening heb ik nog enige hulp nodig, dwz., als het per computer verwerkt moet worden....
Oma Abbing woonde toen in Zeist in een plechtig huis met een vijver er tegenover. Ze was zeer geroerd, toen we haar achterkleinkind kwamen laten zien. En trots! En terecht natuurlijk.....
Ik ben nu ook zéér in de wolken..... wat een kadootje! En het lijkt wel, of de hele wereld er blij mee is! Iedereen reageert zo leuk! Ik kreeg ook een boekje, dat heet "En dan ben je Oma..." Ik viel gewoon van m'n stoel.....Wat een leuke oppepper in de familie!

Een scannercursus, dat moet je hebben. Van dat huis herinner ik me vagelijk een stopcontact en/of schakelaar die ik repareerde. Een vijver? Is er in Zeist wel een vijver?

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 21 oktober 2004, 06:20
Datum: donderdag 21 oktober 2004 12:03

Mijn moeder, nu ook al 90, wordt dus overgrootmoeder.....
Ik zal proberen, om het fotootje van Leo-tje met oma Abbing (zijn overgrootmoeder) in Zeist op het log te krijgen. Daar heb ik wel hulp bij nodig van één van de twee zonen.
Ik zal mijn best doen!

Een scanner, dat moet je hebben. Het fotootje herinner ik me niet. Woonde ze nog in Zeist toen Leo geboren werd? Herinner ik me ook niet. (Maar ik herinner me bijna niks.)

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 19 oktober 2004, 06:35
Datum: donderdag 21 oktober 2004 11:53

Jippie! Jippie!
Nou, Frank, proficiat!
Het ziet er naar uit, dat we toch niet gaan uitsterven.......!
Ik loop dagen achter met het log, maar nu moet ik natuurlijk even reageren. En of Joke aardig is! En of het een verrassing is! Ik had daar ook niet meer op gerekend.... Ik heb onmiddellijk al zachte dieren aangeschaft, die de toekomstige ouders bij een volgend bezoekje overhandigd krijgen.
Ja! En breien gaan we ook!

Ja, wat moet ik nou nog zeggen wat niet al gezegd is? Over dat uitsterven heb ik me nooit grote zorgen gemaakt. Maar dat we zo nog een klein beetje voortleven (voor 1/4) vind ik toch wel leuk.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: Nog ééntje dan
Datum: donderdag 21 oktober 2004 9:08

Weer iets wat de krant kennelijk niet haalt:


Confrontatie

Zij drieënveertig. Hij is vier. Zij rookt. Hij niet. Een gezond ventje. Nochtans heeft hij in zijn moeders buik –en daarbuiten- heel wat sigaretten meegerookt. Maar nu vindt hij dat het afgelopen moet zijn. Ze had hem beloofd om voor zijn vierde te stoppen. En het lukt niet. Al drie maanden niet. Hij kijkt haar vermanend aan en zegt dan pragmatisch: “Mam, als je dood wil kan je toch ook gewoon voor een kanon gaan staan?”

Van grote schoonheid. Zo mag je er nog wel eentje doen.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: In de categorie niet-aaibare huisdieren
Datum: donderdag 21 oktober 2004 9:07

> [Frank, je kijkt maar of je dit plaatst; het is niet echt on-topic]


> In de categorie niet-aaibare huisdieren nog even de vuursalamander,
> zoals Jean Marc hem gisteren vastlegde in de keuken van ons Franse
> huisje. Hij schijnt vol gifklieren te zitten, dus aaien is af te
> raden. Hij volgt daarentegen een eigen dieet, waar geen wetenschap aan
> te pas komt, vraagt weinig aandacht en kan wel vijfentwintig worden.

Waarom heb ik nou de neiging om zoiets heel ver van me af te slingeren?

Rik

vuursalamanderOn-topic of niet, de foto is erg mooi.


Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 21 oktober 2004, 06:20
Datum: donderdag 21 oktober 2004 9:01

Supertraag, die Stokke-site. En jammer genoeg zit er veel te weinig riklyriek in. Het enige wat ze me af en toe vragen is om een tekst van hun Noorse bureau te vertalen in mensentaal. Aan de buitenkant dwingen de meeste bedrijven wel een zekere mate van respect af, maar hoe dieper je doordringt in de organisatie, hoe meer je de indruk krijgt dat je in een rommelig schuurtje rondloopt. En Stokke is daarop geen uitzondering. Maar ik hou wel van de helderheid van die meubeltjes.

Rik

Mooie meubeltjes, dat wel. Mooie site, dat ook wel. Ik zie geen technische reden voor die traagheid, of het moet een heel slome Noorse computer zijn.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 21 oktober 2004, 06:20
Datum: donderdag 21 oktober 2004 8:38

Ja, het is erg dat Margaret Hassan ontvoerd is. Aan de andere kant: als iemand wat rede in die koppen kan duwen is zij het.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/3756552.stm

Het leger grossiert in acroniemen. Ze hebben zoveel haast steeds, dat het gewoon niet lukt met al die lange woorden. De Amerikanen hebben 'Jeep', in Nederland reed Jan Soldaat in een 'LARO', een huisgenoot van me was in het leger 'KUKO' (kutkorporaal) en ze doen natuurlijk alles altijd A.S.A.P.

Kliko, zou dat er ook een zijn? Ik vrees dat acroniemen op hun retour zijn, althans hevig beconcurreerd worden door de ook hele leuke cijfer-en lettercombinaties als 'H6 is bij J6'. Het wordt in Nederland als een hele nieuwe trend gezien, maar vijf jaar terug kon je in Frankrijk al 'K7' huren bij de videotheek. En in pakweg 1994 zag ik op een nummerbord op Aruba '2QT4U'. Dat vind ik nog steeds een van de betere.

S.W.A.K.

Rik

Een swakje terug. K7, de franse zijtak van de Philips-tak waar ik werkte maakte die omstreeks 1975 voor computers.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 20 oktober 2004, 06:11
Datum: woensdag 20 oktober 2004 18:27

Mooie site van Stokke, in sommige teksten meen ik de lyriek van Rik te herkennen. Maar als je www.goodgear.nl gewend bent is deze site wel erg traag, misschien kunnen ze Iris inhuren om er wat vaart in te brengen.

Ja, beretraag, dat dacht ik ook al. Maar Iris inhuren, ik vrees dat iemand anders ze voor is.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 20 oktober 2004, 06:11
Datum: woensdag 20 oktober 2004 12:40

Nee man, dat is de stoel van Olle (ook gratis gekregen - de stoel). Deze bedoel ik:

pendule



Hij kost inderdaad een paar knaken. Ze komen ze hier bij de voordeur bezorgen, dus dat detail kan ik naast me neerleggen. Misschien kan de latman er een voor je maken.

Rik

Nee, de latman heeft het te druk met huizenkopen. En daarna babymeubilair maken.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 20 oktober 2004, 06:11
Datum: woensdag 20 oktober 2004 10:57

De 'pendulum' van Stokke laat al uw rugklachten als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik heb er ook een. Bovendien zijn ze klant bij me, dus koopt die waar!

www.stokke.com

stoelIk zie een plankje voor de computer, en een plankje voor melkpakken. Maar waar moet ik zelf zitten? En wat kost zoiets dan wel?

€473? zeg maar duizend gulden? Nee dank je.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 20 oktober 2004, 06:11
Datum: woensdag 20 oktober 2004 9:07

Dit is duidelijk het moment om je de Da Vinci Code te brengen, heb je tenminste wat te lezen.

Inderdaad, dat rechtop lopen was misschien toch niet zo'n goed idee. Maar het is nu te laat, onze armpjes zijn te kort om nog op vier poten te lopen. Bovendien kan je dan helemaal geen pakken melk meer mee naar huis nemen.

Om verantwoord te computeren moet je eigenlijk zo'n stoel http://www.mypce.com/ hebben.

Op vier poten zou ik de melkpakken op mijn rug kunnen dragen.

Die stoel lijkt me wel wat. Wielen en motortje, dat ontbreekt nog.


Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 20 oktober 2004, 06:11
Datum: woensdag 20 oktober 2004 7:27

Mensen hebben last van hun rug gekregen vanaf het moment dat ze op hun achterpoten zijn gaan lopen; alsof je de hele dag een hark met twaalf pakken melk erop in evenwicht moet houden. Of de Euromast. Onze fundering is gewoon niet goed genoeg. Een ruggengraat van titanium. Dat zou ik wel willen. En knieën die ook naar links en rechts kunnen en niet alleen naar voor en naar achter. Dan zou ik pas mooi kunnen dansen.

Ik bedacht nog dat voor een timmerman een latrelatie toch wel de beste samenlevingsvorm is.

Rik

Evolutie schiet te kort bij ruggen: de meeste rugproblemen ontstaan pas nadat je je hebt voortgeplant. 'Mooi kunnen dansen' zou wel eens een evolutionair voordeel kunnen zijn, die knieën komen er wel over een paar miljoen jaar.

Simon denkt al over omscholing, om de te verwachten rugproblemen in zijn huidige vak. MCSE, dus. Niet dat werken met computers bij mij rugproblemen voorkwam...

Van: "Simon Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 19 oktober 2004, 06:35
Datum: dinsdag 19 oktober 2004 22:32

Leuk om al jullie reacties te lezen over ons aanstaande kind, wij (twee ouwe sokken(40+) die al nergens meer op gerekend hadden) zijn er zelf ook heel erg blij mee. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het inderdaad een Roscam Abbinkie, ook in de zin dat ie zo gaat heten. Als Franks log het niet al vermeldt zullen wij jullie af en toe ook nog wel eens een update geven.

Ik wacht vol spanning op de eerste echo-foto. Maar misschien is dit het moment om een 'babylog' te beginnen!

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 19 oktober 2004, 06:35
Datum: dinsdag 19 oktober 2004 16:07

HOERA!!! Tóch nog een kleine Roscam Abbing! Ik ben geheel verpletterd door dit nieuws. In positieve zin dan.

Wij dachten, die komen over hun vacantie in Tsjechië vertellen. Nou, daar ging het ook nog heel eventjes over. Dus ook wij waren nogal positief verpletterd!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 19 oktober 2004, 06:35
Datum: dinsdag 19 oktober 2004 12:38

Dat is andere koek dan Klaas en Baddey. Gek dat je bij zo'n embargo aan van alles denkt, behalve aan wat het is. Nu wordt het toch tijd om te leren breien. Voor jou bedoel ik.

Rik

Zouden ze Olle als voorbeeld genomen hebben? Breien, dat kan ik al.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 19 oktober 2004, 06:35
Datum: dinsdag 19 oktober 2004 10:47

Nog nooit meegemaakt dat een bericht waar een embargo op rustte zó leuk bleek te zijn. Gefeliciteerd!

Bedankt! Ik had toch gezegd, na de reactie van Iris, dat het net zoiets was als een zesde poesje. Nou ik er nog eens over denk: Joke is leuker dan een zesde poesje.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 19 oktober 2004, 06:35
Datum: dinsdag 19 oktober 2004 9:37

Wat LEUK! Wel gefeliciteerd, met dat goede nieuws en met een schoondochter die zo'n bijzonder aardig gezicht heeft.

Ja, wij vinden dat ook heel leuk. Zo maar de eerste de beste foto genomen. Ook van de andere kant of van voren gezien bijzonder aardig. Nog belangrijker: ze IS ook aardig.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 18 oktober 2004, 09:07
Datum: maandag 18 oktober 2004 16:04

Wat is precies het droevige van Baddey en Klaas? Moeilijk onder woorden te brengen. Ik denk dat uit de hele correspondentie de troosteloze toekomstloosheid van Afrika opstijgt, en de totaal verpeste relaties tussen dat werelddeel en de rest. De komisch bedoelde adoptievoorstellen van Klaas herinneren mij aan de rol die het kolonialisme in al deze ellende gespeeld heeft. Eigenlijk geneer ik mij voor de Hollandse reactie, zelfs bij zo'n totaal boefachtige tegenpartij.
En nu graag dat embargo opheffen!

De koffer-met-zwartgemaakt-geld-truc, hoe ging die ook weer? Ja, hier, even scrollen tot Zwitser. Nigerianen in Amsterdam. Of lees dit eens.

"de troosteloze toekomstloosheid van Afrika", dat is, voor sommige stukken Afrika, reden tot treurigheid. Maar of dat nou veel te maken heeft met Baddey of met Klaas?

Ik hoop dat morgen het embargo kan worden opgeheven.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 18 oktober 2004, 09:07
Datum: maandag 18 oktober 2004 15:10

Drugshandelaren heb je in vele soorten en maten. De groten hoeven zich niet moe te maken met mail of chat, de niet zo groten doen dat denk ik wel. Gehoord uit eerste hand, net gebeurd: jongeman, alleenwonend in flatje, raakt in chatbox in gesprek met 'Nigeriaans meisje'. Ze woont in Londen, wil daar een opleiding gaan volgen, haar vader wil geld sturen maar dat lukt niet rechtstreeks uit Nigeria. Via Nederland zou wel kunnen. Jongeman aarzelt. Kijkt naar haar foto. Ze is erg mooi. Maar zijn bankrekening geven? Nee, toch maar niet. Geef dan je adres, vraagt ze, dan stuur ik je een brief om het allemaal uit te leggen. Dat doet hij. Een week later (in de chatbox heeft hij haar niet meer gezien) belt de postbode. Aangetekend stuk. Inhoud, cheque van € 10.000. Wat moet hij doen? Ermee naar de politie? En daarna? Niet opendoen als er gebeld wordt?

Is die cheque niet vals en wel gedekt? Naar Londen brengen? Natuurlijk nooit je adres geven: "stuur maar een mailtje". Wel een mooi verhaal!

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 18 oktober 2004, 06:29
Datum: maandag 18 oktober 2004 10:47

En waarom geen foto van de Heilige Birmaan geïncarneerd als koe?

knapzakJa, dat dacht ik ook al. Geen camera bij me toen ik er langs kwam, ik denk dat ik het punt nog wel kan vinden op dat kaartje. Maar nu regent het zo hard. En ik moet het hek nog versterken, dat is geoptimaliseerd voor Abessijnen. Als de Maine Coon Bereklauw in het net gaat hangen dan buigen de stangen teveel. Aangezien hij nog 2x zo zwaar wordt moet ik wat stangen vervangen.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 18 oktober 2004, 09:07
Datum: maandag 18 oktober 2004 10:46

Ik wilde een heel verhaal beginnen over de legalisering van drugs, waar ik ook voor ben, maar ik zie er toch maar vanaf. Frankslog wordt daar niet beter van.

Ik word niet treurig van Baddey en Klaas maar ik wil graag weten waarom Marja er wel treurig van word.

Soms zou Frankslog wel wat flitsender kunnen, de juiste drug zou daar voor kunnen zorgen!

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 18 oktober 2004, 06:29
Datum: maandag 18 oktober 2004 10:33

Er gebeurde iets geheims? Maar het is niet iets naars, want dan had je ons niet lekker gemaakt. Ik denk dat er een zesde katje is. We mogen het niet weten omdat we dan denken dat jullie gek zijn geworden. En misschien gaat het katje nog weg, als het teveel vecht met de andere katjes.

De overvloed aan eikels was me zelfs in Den Haag opgevallen ((geen grapje, ik doel niet op de gestaakte voetbalwedstrijd van gistermiddag). Er ligt ook een eikel op ons balkon, hoewel zich aan die kant van het huis geen eik bevindt. Vreemd.

Een zesde katje, dat komt aardig in de buurt.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 18 oktober 2004, 06:29
Datum: maandag 18 oktober 2004 8:38

De Baddey-correspondentie treurig? De bedrieger bedrogen zou ik denken. En wat er over dat drugsgeld beweerd wordt zou ik met een grote korrel cocaïne nemen. Drugshandelaren zijn daar veel te slim voor. Die steken hun geld in zogenaamd bonafide bedrijven en in onroerend goed in Amsterdam. Toen softdrugs nog een beetje moeilijk lagen in Nederland, had ik connecties met de in Oisterwijk woonachtige Cees H., een groothandelaar. Hij richtte in Marokko een bouwonderneming op om zijn activiteiten te stroomlijnen. "Ja, en dan gaat er natuurlijk soms een graafmachine kapot die in Europa gerepareerd moet worden. Dan haal je de motor eruit en stop je de lege ruimte vol met hasj en zet je de graafmachine op de boot naar Nederland." En met de winst bouwde hij dus een keurig hotel waar brave mensen in overnachten. En werd zijn zwarte geld wit. Over logistiek gesproken.

Zijn complete weekvoorraad is nog eens achter in jullie Renault 4 terecht gekomen. Maar had ik dat al een keer verteld, toch?

Rik

Ik maak me zorgen over mijn goede vriend Ahmed. Half tien, in Togo half negen? en nog geen mailtje...

Overigens ben ik van mening dat alle drugs wereldwijd gelegaliseerd moeten worden.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 18 oktober 2004, 06:29
Datum: maandag 18 oktober 2004 8:21

Nog een verlate reactie op logistiek; ik kan het woord niet zien zonder erbij aan 'scholastiek' te denken. Het is geen dyslexie, want ik weet dat er 'logistiek' staat, maar mijn hoofd wil dat er 'scholastiek' staat. Want dat is -na ontbijtkoek- het gekste woord dat ik ken. Het verwijst naar een godsdienstige leer en naar een leerling in 'bepaalde kloosterordes'. Geheimzinnig.

Maar zowel voor de leer als de leerling heb je waarschijnlijk geen verhuiswagen nodig. En oh ja: het woord 'logistiek' heeft zijn intrede gedaan op dezelfde dag dat de vrachtwagens die bloemen vervoerden, met van die houten rolluiken opzij, van de straat gehaald zijn. De volgende dag stond er naast 'logistiek' ook nog 'warehousing'. En in de week die volgde werd de toorn des overvloeds over ons leeg gekieperd: 'distribution', just-in-time, klimaatbeheersing, 'parcel service', 'back-order'. Maar nog erger is een grotemensenbedrijf dat kinderserietje speelt. Hier in Breda hebben we 'J.J. de Bom de Meubelvriend' en sinds kort ook 'Bob de Bouwer'.

Lul de behanger zul je bedoelen.

Rik

'on-demand', vroeger dejen we maar wat en nu doen we aan de hand van IBM wat de klant vraagt.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 17 oktober 2004, 06:46
Datum: zondag 17 oktober 2004 21:33

Ik vind de correspondentie met Baddey wel interessant en vraag me af hoe lang hij het blijft proberen. Maar echt blij word ik er niet van. Naiëvelingen lopen niet alleen het risico om wat geld kwijt te raken, ze kunnen ook ongewild betrokken raken bij griezelige zaken, zoals het doorsluizen van drugsgeld.
A propos, heb je vandaag de Amerika-uitzending van Buitenhof gezien? Maarten van Rossem was goed in vorm.

Dat vraag ik me ook af, hoe lang hij nog doorgaat. Hij zou kunnen vermoeden dat ik er niet in trap.

En nee, we hadden geen tijd voor Buitenhof, morgen ga ik er alsnog naar kijken. Morgen hoor je waarom ik geen tijd had.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 16 oktober 2004, 07:14
Datum: zondag 17 oktober 2004 10:17

Ben ik de enige die van Baddey - maar vooral van Klaas - ook een beetje treurig word?

Treurigmakend is dat dit soort scam al zo lang aan de gang is. Klaas z'n correspondentie is twee jaar oud, en toen kenden we dit verschijnsel al. Er zijn ooit wel eens wat mensen geld kwijt geraakt, maar wie er nu nog intrapt is ziende blind en horende doof. Klaas maakte er wel wat erg veel werk van.
Je zou kunnen betreuren dat ze niets eens met een wat originelere truc komen.

Overigens word ik er niet treurig van. Misschien andere medelezers?

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 16 oktober 2004, 07:14
Datum: zaterdag 16 oktober 2004 12:34

Ik vind dat Baddey (leuke naam trouwens!) erg zijn best doet. Vooral dat voorstel om je miljoenen gewoon aan bedelaars te geven vind ik bijzonder creatief. Er zijn heel wat correspondenties met Afrikaanse oplichters voor handen op internet, de meeste zijn niet leuk omdat de oplichter gewoon niet ingaat op wat het potentiële slachtoffer schrijft. Ze vragen gewoon vijf keer hetzelfde, ja zo kan ik het ook. Maar van Baddey kunnen we nog een hoop lol hebben.

Na je omschrijving van de preparatie van barf vind ik het acroniem des te toepasselijker. Het werd me op mijn nuchtere maag (ik ben nogal laat opgestaan) haast teveel. Ik weet niet of ik dit wel op kan brengen voor mijn katjes.

Helaas begreep ik ook wat je bedoelde met tien kanten.

Ik overweeg om Baddey voor te stellen om maar in het frans verder te gaan. Hij heeft een email adres bij www.afrik.com, een in Parijs gevestigd bedrijf. Togo is franstalig.

Carnibest is niet precies volgens het barf recept bereid, maar heeft het grote voordeel dat je het kant-en-klaar ingevroren kunt kopen. (Henk van Wijk, Spireastraat 47, 5263 SP Den Haag)

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 15 oktober 2004, 11:49
Datum: vrijdag 15 oktober 2004 13:59

If you want to laugh one time, you just must read the understanding link in which Klaas de Vries helps an african prince.

http://www.klaasdevriesjr.nl/boek/ado1.htm

Ik moet bekennen dat ik hierdoor geïnspireerd was. Maar de echte trigger was het gebruik van m'n naam. Zover als Klaas gaat wou ik niet gaan.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 15 oktober 2004, 06:56
Datum: vrijdag 15 oktober 2004 10:18

Je kan ook met de trein naar Milaan. Vaak hebben die treinen zulke fijne stoelen dat je er best in kunt slapen.

Ik kwam ooit met de trein uit Milaan, vlak voor kerstmis. Ik had een zeer comfortabele stoel in de achterste wagen. Met niet werkende stoomverwarming. Ik werd telkens wakker van mijn eigen geklappertand.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 15 oktober 2004, 06:56
Datum: vrijdag 15 oktober 2004 8:54

Je zou ook nog kunnen overwegen om die steenwol in te ruilen voor een paar grote bussen purschuim; je bent dan wel je vliering kwijt, maar jullie krijgen het zo warm als twee eskimo's in een iglo met vijf katten. En je hoeft nooit meer naar boven

Rik

Ja, purren is heel fijn, maar duur. Voor het equivalent van steenwol krijg je niet voldoende pur. Tenzij je het bij Action koopt, die hadden het vorige maand. Maar dan moet ik de steenwol weer door dat gat trekken, oprollen, van hun 'Rockwool' plastic voorzien, en dan zien bij Gamma mijn geld terug te krijgen? Nee, ik laat het maar zo.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 14 oktober 2004, 11:05
Datum: donderdag 14 oktober 2004 23:08

Wat ik wel eens zou willen weten: hoe komt het dat ik per dag gemiddeld zo'n 20 mailtjes over viagra en eenzame huisvrouwen in mijn spammap vind maar nooit, nooit eentje met een "Nigerian scam"? Tel ik soms niet mee?!

Ze zijn aardig zeldzaam tegenwoordig, vroeger kreeg ik ze vaker. Ik vind deze erg mooi: ze hebben de moeite genomen bij m'n email adres m'n naam te zoeken. Dat jij ze niet krijgt komt omdat je toevallig niet in de nieuwsgroep geschreven hebt waar de scammers hun adressen oogsten. Wat mij verontrust zijn de berichten geheel zonder inhoud, helemaal blanco dus, niet eens een virus. Krijg ik dagelijks!

Ik heb meneer Baddey (what's in a name) om nadere inlichtingen gevraagd, nog geen antwoord...

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 14 oktober 2004, 06:58
Datum: donderdag 14 oktober 2004 8:16

Wat je vergeet is dat het aantal reisdoelen verdubbelt als je ook de onderkant van je plak beton erbij betrekt. Misschien moet je uitgaan van een bolvorm, met een omtrek van ongeveer 40.000 kilometer. Het is inderdaad een typische fietsmeditatie. Als ik in de auto naar Frankrijk rijd, ben ik mijn eigen tripcomputer; de hele tijd rekensommetjes hoever we nog kunnen met hoeveel liter diesel; hoe lang het nog duurt voor we er zijn; hoe lang het duurt als ik tien kilometer harder rijd.
En nu moet ik naar Milaan, maar ik durf niet meer te vliegen. Als ik met de auto ga, jaag ik mijn werkgever op kosten. Bij een kilometerprijs van een eurokwartje ben ik vijf keer zo duur uit als wanneer ik vlieg met Basic Air. De wereld op zijn kop.

Dus ik ga niet.

Rik

Milaan, daar kun je zelfs met een watervliegtuig naar toe. Maar in jouw geval lijkt de fiets mij het aangewezen vervoermiddel. Denk eens aan al die prachtige zijwegen die je kunt inslaan!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 13 oktober 2004, 06:07
Datum: woensdag 13 oktober 2004 10:11

Nog één woord over die katten en ik ga geloven dat je de wederopstanding van de Heilige Franciscus zelf bent. Van steenwol wist hij trouwens ook mee te praten, want in 1205 sprak de Heer tot hem in een kerk: "Franciscus, bouw mijn vervallen huis weer op." Het wordt tijd voor je eigen Franciscus Code. Let ook op de haardracht -en de gelijkenis in het algemeen- in de afbeelding hieronder. Die vogel is zeker voor de katten bedoeld. En dat in de achtergrond, dat moeten de bossen rond Ermelo zijn. Nu nog een intrige. En een religieuze orde die je tegenwerkt. Een kaskraker!

Rik

franciscus

Franciscus had bij het bouwen het voordeel dat hij niet uit zoveel bouwmarkten kon kiezen. De goedkoopste natuurlijk uitverkocht, de nietszeggende de duurste, tenlotte kwam ik na 10 kilometer rijden bij de bouwmarkt waarvan de zuster op 1 kilometer van hier te vinden is. Indachtig aan Sint Franciscus heb ik niet gevloekt. Ongetwijfeld had St. F. een vegetarische kat.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 12 oktober 2004, 06:13
Datum: woensdag 13 oktober 2004 0:06

Kijk, dat groen en dat grijs samen, dat is echt heel sophisticated. Maar aan dat turquoise moet ik nog wat wennen. Je zal zeggen: vertel me liever waar ik goedkope steenwol kan krijgen maar dat weet ik niet.

Groeten,
Iris

De kleur van gisteren was een psychologische test. Sneeuwuil let in het geval van het weblog alleen op inhoud en niet op vorm. Ik geloof dat ze de afschuwelijke kleuren niet eens merkte. Jij bent de enige met commentaar. Ik ben nu weer vrijwel terug bij de 'oude' kleuren.
De dure steenwol verdien ik terug door de lagere gasrekening. Is dat geen prachtig staaltje lange-termijn-denken? (overigens: steenwol €2,99!)

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 12 oktober 2004, 06:13
Datum: dinsdag 12 oktober 2004 17:13

Hartelijk dank, Frank, voor je verhaal over die isolatie van dat vlierinkje, want dat maakt op slag de twee brieven over het maken van horren actueel die ik in mei in Lanuvio aan jullie schreef, maar die ik niet verstuurde wegens gebrek aan relevantie. Ik heb ze afgelopen weekend mee naar Utrecht gebracht en zal ze volgende week meebrengen naar Ermelo. We hebben nog geen afspraak, maar dat kan nog komen, natuurlijk.

Het maken van horren heeft mijn grote belangstelling. In Elburg maakte ik ze ook al: die gracht daar zorgde voor nogal wat muggen. Hier zijn ze, nou ja, voor wie op die link klikte hoef ik dat niet te herhalen.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 11 oktober 2004, 06:44
Datum: maandag 11 oktober 2004 19:41

Die Da Vinci Code is niet zo briljant geschreven maar thema en plot zijn best spannend. Wil je hem lenen? Ik lees nu "The Da Vinci Code decoded", een dun boekje, geschreven door een "expert historian" die betoogt dat veel van wat Dan Brown beschrijft wel eens waar zou kunnen zijn. En dat terwijl ik het allemaal had opgevat als "grappig verzonnen".

Groeten,
Iris

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 11 oktober 2004, 06:44
Datum: maandag 11 oktober 2004 20:03

Jolanda laat weten dat "Het Rama document" van Paul Mayer een aanrader is. "Daarbij vergeleken is de da vinci code ronduit flut", zegt ze.

Niet briljant maar best spannend, die indruk had ik ook al uit het excerpt.

"het Rama Document" ofwel "A Skeleton in God's Closet" lijkt wel iets, maar het is wel erg populaur bij de gristelijke boekhandel.

Ik heb "Europa" van Geert Mak bijna uit. Dan lees ik "Hoe God verdween uit Jorwerd", dan iets wat ik bij de Puttense kringloper vond. Daarna wordt het wel eens tijd voor Leonardo en/of Rama! Ja dus, lenen.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 11 oktober 2004, 06:44
Datum: maandag 11 oktober 2004 8:33

Niet alle staatslieden slapen kort. Churchill lag de halve dag in zijn bed te rotten en te mijmeren. Zouden 'mijmeren' en 'memoire' aan elkaar verwant zijn, bedenk ik nu ineens. Natuurlijk! Dat ik dat niet eerder gezien heb. Alsof je de schaar zoekt, maar er telkens overheen kijkt.
Het katseel begint nu wel op een heidense offerplek te lijken met die schoorsteen erboven. Maar dat komt misschien alleen maar omdat ik gisteren 'De Da Vinci code' eindelijk gelezen heb.

Rik

Ik ken het boek niet, maar deze mensen vinden het allemaal prachtig. Ik ben begonnen aan het (lange) excerpt, dat smaakt wel naar meer.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 10 oktober 2004, 09:56
Datum: zondag 10 oktober 2004 20:35

Nou dat is nog niet zo gemakkelijk, die deurkleur! Iets van M: 2C G: 3F en C: 51 misschien? Niet erg kats en wel een beetje voor de hand liggend (ton-sur-ton, Sneeuwuil verklaarde gisteren nog dat dat zo geweldig is). Maar mag de deur maar één kleur hebben?

Over kattengelaatsuitdrukkingen: wij vermaken ons vaak door hardop uit te spreken wat onze katten (en soms ook op straat passerende dieren) volgens ons denken. Dat is altijd weer leuk maar het slaat hoogstwaarschijnlijk nergens op.

kleurJa één kleur! Ik vind verven toch al zo'n rotwerk, met twee kleuren dubbelrot. Jouw kleur vind ik een beetje blauwig, tenminste op mijn beeldscherm. Maar we hebben al tot donkerbruin besloten. Je ziet het niet zo, maar kattenruggen zijn nogal vuil: het doorzichtige kattenpoortje is na een paar maanden gebruik niet zo erg doorzichtig. We hopen dat de kleur die we nu hebben overeenkomt met de kattenrugvuilkleur.

vandenb zegt wat z'n kat denkt, dat doen wij ook wel eens.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 10 oktober 2004, 06:59
Datum: zondag 10 oktober 2004 15:57

Sta je echt op die antropomorfe analogie? Jammer: ik wou juist pleiten voor de staart als essentieel element van de gelaatsexpressie.

Ik sta er niet op, maar ik houd rekening met mijn onderbewustzijn. Uit al dan niet gefronste wenkbrauwen trek je conclusies over de stemming van de kat. En dan blijkt het alleen maar de toevallige tekening van de vacht. Ik geef toe dat je aan de staart veel kunt zien.

droefjeAnderzijds, aai je de kat van voor naar achter over z'n hele lengte dan gaat de staart omhoog. Daar mag je toch geen gemoedstoestand uit afleiden.

Polleke, hier rechts, lijkt droevig te kijken. Maar zo kijkt ze ook als ze vrolijk rondspringt. Zo lijkt het tenminste: misschien springt ze wel droevig rond...

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 10 oktober 2004, 06:59
Datum: zondag 10 oktober 2004 10:09

Ik denk dat het antwoord op je vraag besloten ligt in de stelling dat katten zich niet afvragen of ze gelukkig zijn, terwijl mensen nauwelijks ergens anders aan denken. Iets gewaagder zou je kunnen zeggen dat wie (mens, dier, stoeptegel) zich niet met die vraag bezig houdt, de opperste staat van geluk heeft bereikt. Wij hebben in Frankrijk zo nu en dan wilde katten, die in twaalf seconden onder onze ogen een kippenpoot uit de keuken kunnen jatten. Aan de mate van stress waaraan ze bloot staan, zou elke huiskat bezwijken. De Franse katten gaan gewoon op vijf meter afstand van ons in het gras liggen met hun ogen tot spleetjes geknepen - en als we niet zo verrotte veel krekels hadden, zou je zweren dat ze spinnen.

Maar wie zich afvraagt of zijn katten gelukkig zijn mag zelf ook wel van geluk spreken.

Rik

Ik? Gelukkig? Terwijl de twijfel aan mij knaagt of de katten wel gelukkig zijn? Dan moet ik wel heel oppervlakkig zijn. Even naar mijzelf kijken: ja, ik bèn oppervlakkig! Nu wordt me eindelijk duidelijk waarom ik zo gelukkig ben.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 10 oktober 2004, 06:59
Datum: zondag 10 oktober 2004 10:00

Zelfs deze katloze lezer springt uit haar vel bij jouw benauwde weergave van de gelaatsuitdrukking van een kat. Hebben jullie poezen geen OREN? De stand van de oren spreekt toch zeker ook boekdelen? Tussen ogen open en ogen dicht zitten zeker honderd tussenstanden, tussen tanden bloot en tanden bedekt idem - alleen een wiskundige (of jij) kan nu, in combinatie met de oneindig gevarieerde orenstand, nog uitrekenen hoeveel gelaatsuitdrukkingen een kat heeft.

De orenstand heeft geen antropomorfe analogie, komt daarom niet echt over. Een oor wat onbedoeld binnenstebuiten zit telt natuurlijk helemaal niet. Onze katten hebben maar drie oogstanden: open, half, dicht. Twee tandstanden: bloot, bedekt. Zes gelaatsuitdrukkingen dus maximaal, maar blote tanden gaan niet samen met dichte of halfdichte ogen. Blijven er dus niet meer dan vier over.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 09 oktober 2004, 06:33
Datum: zaterdag 9 oktober 2004 10:20

'Rond' wordt in het Frans gebruikt als bijvoeglijk naamwoord, maar ook als zelfstandig naamwoord. 'Rond point' zijn dus twee zelfstandige naamwoorden achter elkaar. 'Cirkelplein', 'draaipunt', zo moet je het denk ik zien. Maar het was een goeie vraag.
Mijn beste vriend Dik heeft een Franse ruïne in staat van wederopstanding. Hij spreekt alleen Amsterdams. Maar nu dan ook steeds beter Frans. Op een keer zag hij hoe een onvoorzichtige Fransman bijna zijn eigen honden dood reed. Dik stapte woedend uit zijn auto en riep: "Carrefour! Carrefour!"
Dat was heel effectief. Want de man is sindsdien erg voorzichtig en beleefd, vooral als er Nederlanders in de buurt zijn. Maar toen ik Dik vroeg waar hij deze welbespraaktheid vandaan had, zei hij:
"Dat staat toch op die verkeersborden? 'Attention carrefour'. Dat je moet uitkijken, toch?"

Dus: attention=pas op, carrefour=uitkijken. Geen speld tussen te krijgen. Ik denk bij Carrefour meteen: "ha, een hypermarkt!"

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 09 oktober 2004, 06:33
Datum: zaterdag 9 oktober 2004 9:46

Het is het weggooien, het abstracte weggooien en het concrete, waar we boos over zijn. En de onnozelheid, die mensen daartoe aanzet. Ik heb net een caravan opgehaald bij vrienden, gratis. Het ding is echt helemaal goed: technisch, optisch, inwendig. Zelfs niemand heeft het pompje eruit gehaald. En wat zeggen die mensen: "Heuh, het is wel veel werk, zo'n caravan." Van de sloop gered.

Merken kun je ook weggooien. Mensen zoals ik bedenken dan een nieuwe naam. En dat leidt tot Connexxion, Arriva, Amphia Ziekenhuizen te Breda (3x..!). En waar is Van Gend en Loos! Is dat Netvracht geworden, of Vrachtnet, of TTranssport?

Ik wil naar huis.

Rik

Computers vind je langs de stoeprand. Stekker in 't stopcontact en hij werkt. M'n fiets van het oude ijzer. Ik ben juist erg blij met het weggooien. De weggooiers moeten mij wel even melden waar en wanneer.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 09 oktober 2004, 06:33
Datum: zaterdag 9 oktober 2004 9:16

Vlamingen noemen het rondpunt.

Dat hebben ze dan netjes vertaald. Maar waarom is het eigenlijk niet "point rond"? Google vindt "point ronde", maar dat lijkt me niet te kloppen. Had ik nou maar beter opgelet met Frans...

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 08 oktober 2004, 20:29
Datum: vrijdag 8 oktober 2004 22:12

Ik heb gedemonstreerd tegen het kabinetsbeleid als geheel: de afbraak van de verzorgingsstaat, de heilloze privatisering van de nutsbedrijven en het groteske beleid van Verdonk. De punten die jij noemt vind ik ook een demonstratie waard.
Mooi ingezonden stuk, Rik.
Gisteravond was Nova ook behartenswaardig, over 'De man van Ter Apel'. In dit uitzetcentrum, deze zomer door Verdonk feestelijk geopend, zit tot nu toe één man. Er is een pendelbusje om bewoners naar het plaatsje te brengen, maar de man gaat meestal lopen omdat hij geen geld heeft voor een kaartje. Het busje rijdt hem leeg voorbij.

Ik ving iets op van een plan om de Spoorwegen weer te ont-privatiseren. Daar ben ik het hartgrondig mee eens. De PTT zou van mij ook weer de oude PTT mogen worden.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 08 oktober 2004, 06:11
Datum: vrijdag 8 oktober 2004 17:02

Ja, dat lijkt me wel leuk, een demonstratie van loglezers op dat weitje. Maar wie zorgt er voor sfeerverhogend demonstratiemateriaal? Op 2 oktober kreeg ik nabij het Museumplein toegestopt: een fel oranje FNV-hes, een zwarte gasgevulde ballon van dezelfde organisatie, een tot een harmonika te vouwen brochure van het CNV waarmee in een stoet een beschaafd maar toch opzwepend geluid gemaakt kon worden en tenslotte, ook van het CNV, tegen flauwvallen door lang staan, paarse zakjes met pretzels. En dan vergeet ik nog dat je als demonstrant toch eigenlijk ook achter de doelstelling moet staan (NIET ZO BLEEKJES!) en ik vind dat bleke juist wel mooi. De tekst zou iets zwarter mogen, maar om daar nou de straat voor op te gaan...

Om te laten zien dat er met mij best te praten valt heb ik de tekst van jouw reactie al wat zwarter gemaakt. En mijn eigen inbreng: alle reactie-achtergronden subtiel grijs. Demonstratiemateriaal zullen jullie zelf moeten verzorgen, ik ga daar niet een beetje mijn eigen glazen ingooien.

Gisteren, in Rondom Tien leek het alsof de hele demonstratie alleen maar over VUT en pre-pensioen ging. Ik hoop dat jij vooral gedemonstreerd hebt voor het nader bezien van de hypotheekrenteaftrek en tegen de topsalarissen in de zorg.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 08 oktober 2004, 06:11
Datum: vrijdag 8 oktober 2004 11:44

Ik word nu erg nieuwsgierig naar het katsteel. Krijgt het ook echt gefiguurzaagde torentjes, zoals op de tekening van enige tijd terug, of vinden jullie dat toch wat al te koddig?

Wat is frankslog trouwens bleekjes. Wel mooi hoor, ik moet alleen even wennen. Je hebt ergens op je homepage iets gemaakt waarmee je zelf je style kan kiezen. Kan dat ook voor frankslog? Of vraag ik nu teveel?

En hoe zit dat nu met "equally as famous" (op de Kodak pagina)? Is dat wel goed? Moet het niet OF equally famous OF as famous zijn? Ja, dat moet, zie ook http://www.askoxford.com/betterwriting/classicerrors/grammartips/equally

Groeten,
Iris

Nee, geen torentjes, maar...

En bleekjes, dat is in het kader van mijn aangescherpte normen en waarden. 'style' kiezen, dat is er niet bij. Ik ben net de regering: het volk krijgt wat ik goed voor ze vind. (Als jullie met z'n allen op "Het Weitje" komen demonstreren wil ik de style heroverwegen.)

De correctie op de Kodak stijl is heel mooi, je moet ze maar een e-mailtje sturen! Die met de ballonnen heb ik in het Grand Central Station gezien. Zoals je merkt maakte dat een onuitwisbare indruk. Maar zo'n mooie wolkenlucht zat niet in de collectie.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 06 oktober 2004, 13:45
Datum: woensdag 6 oktober 2004 21:18

In magazijnen waar ze met een vorkheftruck doorheen rijden, heb je van die deuren die van rubber lamellen gemaakt zijn. Als een heftruck er met een noodgang doorheen kan, moet het met een kat ook lukken. Ze zijn eventueel ook leverbaar in doorzichtig plastic. Ik denk wel dat de leverancier zich achter zijn oor krabt als hij de maten door krijgt.

Rik

Een flapdeur van de gewenste afmetingen zou ik best zelf kunnen maken. Hij zou niet erg passen bij de verfijnde inrichting van onze woning. En ik ben al bijna klaar met m'n scharnieren.
Ik wil mijn ronde deur met mijn scharnieren!

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 06 oktober 2004, 13:45
Datum: woensdag 6 oktober 2004 16:20

Ik kan niet zien waar ze het over 'paye age' hebben maar ik kon wel meneer Hozi bekijken op de pagina met personeelsleden. Ze zeggen allemaal dat ze een lieve of geweldige vrouw hebben. Heel verdacht. Er is er maar één met een gewone vrouw maar die heeft dan weer geweldige kinderen.

Dat staat in "de 6 fatale fouten die vaak gemaakt worden bij het kiezen van de ideale hostingprovider". Een gratis e-book, wat je krijgt als je een enquete invult. Ik heb het al weggesmeten. Ze maakten onderscheid tussen een gratis weg en een tolweg, om aan te tonen dat goede hosting niet goedkoop kan zijn.

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 06 oktober 2004, 06:30
Datum: woensdag 6 oktober 2004 12:23

Ik doelde er ook op dat beide deurtjes even breed zijn als een volwassen MC... dus 2 keer de breedte van zo'n groot gevaarte... dan hebben ze misschien nog een zijwaartse uitwijkmogelijkheid (rotwoord met al die eij's).
Of je maakt de deurtjes van een flexibel materiaal, stijf rubber... dat heb je ook doorzichtig, alleen het het dan slap plastic en dan hopen dat ze het niet kapoteten.
MAAR, nu ik nadenk (au), bedenk ik me dat je zulke dure katten niet teveel zelf moet laten doen, dus denk ik aan een mooie schuifdeurconstructie, MET bewegingssensor. Wel handig, zorg wel dat hij dan openblijft totdat de katten eruitzijn, anders krijg je schijfjes kattenstaart... teveel mogelijkheden, maar overal nadelen... toch nog iets beter nadenken!

thomas

Schuifdeuren met een sensor, daar zie ik wel iets in. Maar dan wel met noodstroomvoorziening voor als de NUON het laat afweten. Nu heb je bij hele oude winkels nog wel eens deuren waar je tegenaanloopt. Je verwacht dat ze automatisch opengaan en als dat dan niet gebeurt...

Ik ga toch nog maar even door met mijn prachtscharnier. Ik heb net twee magneetjes vastgeplakt zodat het deurtje dicht blijft maar toch te openen is. Alleen omdat de lijm moet drogen heb ik tijd om te reageren op de reacties.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 06 oktober 2004, 06:30
Datum: woensdag 6 oktober 2004 12:36

http://www.ebookcrossroads.com/ebook-readers.html

Hier kun je alle apparaten vinden waarmee je in bed elektrische boeken kunt lezen. Ik heb natuurlijk de bovenste.

Rik

Heel aardig, maar niet met de uitstraling van een boek.


Dit is geen reactie, maar wel interessant genoeg om het in de groep te gooien

Van: "Bos W.J. [extern]" <->
Datum: 5 oktober 2004 19:48:41 GMT+02:00
Aan: "Rik Oerlemans" <->
Kopie: "Eendenburg van C." <->
Onderwerp: RE: Advertentie PvdA

Rik,
Ik begrijp goed wat je bedoelt.
Mar wij vonden de spanning juist wel leuk.
Als er gestaan had "luistert naar niemand" in plaats van "wil naar niemand luisteren" had je in ieder geval helemaal gelijk gehad

Vriendelijke groet,

Wouter Bos
Fractievoorzitter Partij van de Arbeid
Plein 2
Postbus 20018, 2500 EA Den Haag
telefoon: 070-3182700
fax: 070-3183700
Bezoek ook mijn website www.wouterbos.nl
Abonneer u via mijn website op mijn e-mail-nieuwsbrief!

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Rik Oerlemans [mailto:-]
Verzonden: dinsdag 5 oktober 2004 19:01
Aan: Bos W.J. [extern]
Onderwerp: Advertentie PvdA

Geachte heer Bos en beste Wouter,

Op de voorpagina van de NRC van vrijdag 1 oktober 2004 stond een advertentie van de PvdA. Onder de tekst stond jouw naam. De eerste twee regels gingen zo:

'Het kabinet Balkenende wil naar niemand luisteren.
Dus moeten we juist nu van ons laten horen.'

Lees de twee regels opnieuw, laat ze op je inwerken en begrijp dat ik heel erg heb moeten lachen. Zie je wat daar staat? Ongeveer hetzelfde als een lampion voor een blinde. De actie is een succes geworden, maar dat komt niet door deze tekst. De inhoud is duidelijk, maar de formulering is echt zo krom als een hoepel. Ik sta je in de toekomst graag met woord en daad terzijde. En anders, succes.

Rik Oerlemans

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 06 oktober 2004, 06:30
Datum: woensdag 6 oktober 2004 10:23

voor niet klem zittende katten.

Wat als je nou 2 "saloondeurtjes" maakt, ter hoogte van het gat waar ze inkomen(kakkende katten zijn niet het fijnst om naar te kijken tijdens jullie crimi's) maar ieder deurtje wat even breed is als een kat... met een beetje geluk nemen ze 1 zo'n deurtje, dus als ze achteruit terugwillen duwen ze de andere open en komen ze niet klem te zitten... het is maar een theorie, want als ze toch het midden nemen zal je toch wat herrie horen... Deze "gevechtsherrie" hoort eigenlijk wel bij het veroveren van een Katsteel vind ik eigenlijk!

thomas

Ja, met een beetje geluk. Maar als een kat nou eens precies het midden neemt? En dat doet 'ie, als zijnde het meest natuurlijk. Dan komt 'ie bij terugtrekken pas echt klem te zitten.
Bij situatie 1 is er nog niets aan de hand, bij 2 zie je dat de kat op natuurlijke wijze beide deuren tegelijk opent. Bij 3 is hij binnen, maar dan wil hij terug. Situatie 4 maakt zijn droevig lot voldoende duidelijk.

catsaloon


Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 06 oktober 2004, 06:30
Datum: woensdag 6 oktober 2004 9:23

Wij hebben last van een omgekeerd probleem: toen we in ons nieuwe huis trokken, heb ik de aannemer een kattenluik vormig gat laten zagen in een gloednieuwe hardhouten keukendeur. Er ging een gloednieuw kattenluik in van Staywell, met een geheimzinnig slot, waardoor het ook dienst kan doen als val voor vreemde katten. Met het oog op de medische toestand van onze niet meer zo gloednieuwe kat heb ik het kattenluik vormige stuk hout angstvallig bewaard. De zeiksnor is vervolgens onmiddellijk overleden. En nu zitten we. Alsof je een garage hebt maar geen auto. Of een traplift maar geen invalide.

En voor Iris: Stephen King heeft een paar jaar geleden een boek online gepubliceerd. Per hoofdstuk kostte het een dollar. Ik weet niet om hoeveel hoofdstukken het uiteindelijk ging, maar je kunt je voorstellen dat een compleet boek dan minstens tien dollar kost. Het zou ook wat zijn om na voltooiing je abonnees een gedrukte versie te sturen. Dat kan makkelijk voor dat geld. Bovendien kunnen je lezers zeggen: "Nee, Stephen/Iris/Marja/Rik, wij willen niet dat die ene mevrouw onder de trein komt. Wij willen dat ze een snoepwinkel begint in Geldermalsen.

Ik hou het nog even bij de Epson-novelle.

Rik

http://www.stephenking.com

Ja, ja, reageren zonder eerst mijn commentaar op vorige reacties te lezen!

Ik heb het kattenluikvormig stuk hout uit onze oude keukendeur òòk bewaard. Als de laatste kat gesneuveld is kan ik het vast niet meer vinden.
In Heerlen had ik een huis half op een berg, met een garage eronder. En, in den beginne, geen auto. Dus auto gekocht. Later kreeg ik een auto met trekhaak: reden om spoorslags de Travelsleeper te kopen. Een invalide, daar moet aan te komen zijn.

Was er niet eens een nederlands interactief boek project? Er staat me vaag iets bij, te vaag om verder te zoeken.

Epson-novelle III:
Hij zat zo kort op de Montessori school dat hij pas een halve eeuw later tot zelfexpressie kwam.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 05 oktober 2004, 06:35
Datum: dinsdag 5 oktober 2004 22:07

Wij hebben ook heel veel snoeren. Ik denk dat als je onze snoeren achter elkaar legt, je een spoor zou kunnen maken van ons huis tot aan het Binnenhof. Alle snoeren hangen bij elkaar op een groot metalen rek dat onze slaapkamer opluistert. Heel af en toe gebruiken we er eentje.

En over e-books, Auke zei: stel dat een schrijver van een boek van 200 bladzijden ongeveer 2 euro krijgt voor elk verkocht boek. Kan hij dan datzelfde boek niet beter aanbieden in digitale vorm, op een daarvoor ingerichte website voor bijvoorbeeld 2 euro 50 (de eigenaar van de site mag ook wat verdienen)? De klant kan het dan laten printen en inbinden bij een copyshop als hij dat leuk vindt. Ik geef toe dat een gedrukt boek mooier is, maar ook wel afzichtelijk duur.

Sneeuwuils laptop heeft een heel Speciaal Snoer. Daar zouden we er best nog een van willen, maar dan een meter langer. Dat zit natuurlijk net niet in onze verzameling.

Zelf printen? Wat gaat dat kosten, met die dure printerinkt? (printerpapier NU bij Aldi!)(Nu we het daar toch over hebben, glanzend fotopapier bij Lidl.) Van het beeldscherm lezen, niet echt fijn. Je zou een schermpje moeten hebben dat er uitziet als een opengeslagen boek. Net zo hanteerbaar als een boek zodat je het ook in bed kunt lezen. Met alleen maar een knopje om voor- en achteruit te bladeren.

Stephen King had een boek in afleveringen, "The Plant". Je kon een hoofdstuk downloaden, daarna moest je een dollar betalen. De vraag was, hoeveel mensen dat echt zouden doen, nà het downloaden. Leuk idee, maar dit project is gestopt, het verhaal is nog steeds niet af.
Gelukkig hou ik niet van science fiction.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 05 oktober 2004, 06:35
Datum: dinsdag 5 oktober 2004 9:56

Epson-novelle II
Hun zuster leerde op dezelfde school onder het mom van handenarbeid zoveel zelfexpressie en zo weinig houtverbindingen dat zij nog een halve eeuw later bij keukenverbouwingen veel overlast gaf.

Een zwaluwstaart! Heb je daar moeite mee, dan is zelfs daar een apparaat voor. Of je gaat alsnog naar een cursus.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 05 oktober 2004, 06:35
Datum: dinsdag 5 oktober 2004 8:00

Waarmee andermaal wordt aangetoond dat boeken lezen goedkoper is dan boeken schrijven. De galnoteninkt waarmee Johan Fabricius de 'Scheepsjongens van Bontekoe' schreef, is verhoudingsgewijs en geïndexeerd waarschijnlijk honderd keer goed koper dan de printerinkt waarmee HP, Epson en Canon ons bezwadderen. Tekstproductie is vandaag ongeveer even duur als in de tijd van de Egyptenaren - als de papyrusmakers tenminste allemaal lid waren geweest van de FNV. Beseft het Fonds voor de Letteren dat wel? Is dat meegenomen? Ik ga voortaan boeken schrijven die alleen uit hun eerste zin bestaan. Een heel nieuw genre: de Epson-novelle. Hier is mijn debuut:

Hun zoon werd op de school van Maria Montessori zo keurig opgevoed dat hij zelfs in zijn slaap zijn hand voor zijn mond hield als hij hoestte.

Rik

En what about het e-book? De hedendaagse foto-amateur drukt zijn foto's ook niet meer af maar laat ze leven op het WWW.

Montessori, bestaat die nog? Je scoort goed in de groep met het noemen van die naam!

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 04 oktober 2004, 06:34
Datum: maandag 4 oktober 2004 17:26

Déjà vu? Mijn opmerking was niet bedoeld als gezeur, ik vind Pico prachtig mooi en dat hij een maand ziet als één document verwijt ik hem/haar niet. Maar bij Google overkomt het me niet zo vaak dat ik de zoekterm opnieuw moet intypen, kennelijk staat het gezochte meestal in het begin van een tekst. Ik heb geprobeerd iets te verzinnen wat doorgaans niét aan het begin staat en probeerde'totslot'.Maar toen kreeg ik allerlei sites met een apart hoofdstukje 'tot slot', dus dat hielp ook niet.
Rozepoot wordt door Pico twintig keer gevonden in acht verschillende documenten. Drie ervan zijn reacties en die dateren volgens Pico allemaal van oktober, maar volgens mij niet.

Ik snap dat jij 'déjà vu' niet snapt, maar ik tikte daar vlak voor een tekst die ik eerder op deze dag ook al tikte. Namelijk deze, bij 'zoek':

Picosearch brengt je aan het begin van een tekst. Binnen die tekst kan je verder zoeken met CTRL-F

(zelfde verhaal voor Google, overigens)

Pico kijkt naar de 'upload' tijd van een document. Ik moest alle documenten een beetje wijzigen voor Pico, en ze opnieuw uploaden. De internet-computer neemt dat als 'tijd' van een document: iets tussen 5:29 en 5:31 GMT. Dat heeft dus niets met de oorspronkelijke creatie-tijd te maken. Pico kan daar niets aan doen, het is de schuld van de internet-computer, of eigenlijk van Unix.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 03 oktober 2004, 07:16
Datum: maandag 4 oktober 2004 10:05

Het Hertfordshire schaap. Ik ben, als het om schapen gaat, een tolerant mens. Maar dit beest is raar. Een beetje de Perzische kat onder de schapen. Maar de foto is mooi.

Voor de goede orde: de foto toont twee Hampshire schapen. Kijk hier eens, voor echt vreemde schapen, allemaal aanklikbaar.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 04 oktober 2004, 06:34
Datum: maandag 4 oktober 2004 9:18

Ik geloof dat de zoekmachine je wel naar de juiste maand brengt, maar niet meteen naar de gewenste passage. Zoeken op 'lucide' bracht me naar 31 augustus, zoeken in de Explorer leverde vervolgens het gezochte stuk op (6 augustus). Nou ja, je lezers kunnen toch wel een beetje hun best doen.

Dat heeft Picosearch gemeen met Google: beiden brengen je naar het begin van de tekst. Met CTRL-F moet je dan verder zoeken. Hoe kom ik aan dat déjà-vu gevoel?

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 03 oktober 2004, 07:16
Datum: zondag 3 oktober 2004 16:13

Mag ik ten bate van je zusje één keer citeren uit eigen werk? Het past zo mooi, hier.


Rechts van de grote voordeur bevond zich de praktijk; met een wachtkamer, een bescheiden kantoor en een behandelkamer. Inge Hanssen ging er prat op dat zijn patiënten het mooiste uitzicht hadden dat ze zich maar wensen konden; de grote tandartsstoel stond voor het raam en keek recht uit over de fjord. De tandarts vond het een prettig idee dat mensen een behandeling bij hem zouden associëren met het prachtige panorama dat het raam in de behandelkamer hen bood. Dat er ook mensen waren die de rest van hun leven bij de aanblik van een schilderachtig zeegezicht onmiddellijk het geluid van de snerpende boor zouden horen, ontging hem.

Ik weet dat veel Nederlanders 'het fjord' zeggen, maar dat wil er bij mij om de een of andere reden niet in.
Rik

Het fjord, dat zou ik nooit zeggen. Een mooi fragment van een mooi verhaal. En een fjord, daarbij is het 'slootje van van Woerkom' maar een slootje. Van Woerkom was overigens onze huisarts, hij woonde naast het slootje, daarom noemden wij dit water zo.

woerkomA: ons huis
W: van Woerkom
S: slootje
P: van Putten

De afstand A-P is 250 meter.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 03 oktober 2004, 07:16
Datum: zondag 3 oktober 2004 13:34

Verstandskiezen. Kan de evolutie er niet eens voor zorgen dat het mensdom daar van af raakt? We hebben er alleen maar last van.
De tandarts van onze familie, de leptosome Van Putten met zijn tergend langzame boor, trok bij mij twee doorkomende verstandskiezen toen ik ongeveer net zo oud was als Thomas nu. Ik herinner me langdurig gewrik en een week napijn. Tijdens de behandeling concentreerde ik me ter afleiding op het uitzicht vanuit de tandartsstoel. Dit staat nog steeds duidelijk op mijn netvlies, je zag de wilgen langs het 'slootje van Van Woerkom'. Leuk slootje was dat. We voeren er met onze gele rubberboot, gekocht bij een legerdump, en voorzien van intrigerende opschriften die we elkaar toeriepen: VERSTUPTE ZUDDE! TEDY WUGOPZIT! Volgens ons was het Zweeds, maar waar we dat op baseerden weet ik niet, in ieder geval niet op enige kennis van deze taal. Jij maakte een zeil op dit bootje, we zeilden er ook nog mee in Bretonse wateren. Ook maakte je een boot van een oude kinderwagenbak. Klopt het dat Koen en jij met deze Kikker nog eens zijn omgeslagen?

Bij mensen en huisdieren werkt de evolutie niet meer. Als mensen met slechte verstandskiezen zich zo beroerd voelden dat ze zich niet wilden voortplanten, ja, dàn zou het werken.

Van Putten had nog een boor die met een touwtje werd aangedreven. De grootste uitvinding van de vorige eeuw is toch wel de watergekoelde tandartsenboor.

Ik herinner mij het uitzicht vanaf van Putten's stoel in richting Brediusweg. Maar het is goed mogelijk dat ik mijn ogen stijf dicht hield tijdens de behandeling.

Die rubberboot was voorzien van opschriften in de talen van Amerikanen en hun vrienden, ik vermoed dat het Pools was. Google vindt 'tedy' in het Pools. 'verstupte zudde' herinner ik mij ook, maar daar kan Google niets mee. Een plaatje van zo'n boot, liefst met leesbare opschriften, kan ik niet vinden.

Die kinderwagenbak was inderdaad geen stabiel bootje. Ooit had ik een kano in hetzelfde van Woerkomslootje, daarmee kon je tot de halve Naardense buitengracht varen.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 02 oktober 2004, 09:34
Datum: zaterdag 2 oktober 2004 10:55

Dit heet in het Nederlands een krabplank. De spellingcontrole van mijn emailprogramma keurt het af, evenals emailprogramma trouwens.

krabplank

Krabplank
Krabplank van karton met kattenkruid. Zeer aantrekkelijk voor elke kat.
Prijs: € 5,75 Art nr 3075

Moeilijk vertaalprobleem, 'krabdoos' klinkt niet echt, Een heel goede manier om karton te verkopen. De meeste katten zijn dol op kattenkruid, dus dat 'aantrekkelijk' klopt wel.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 02 oktober 2004, 06:45
Datum: zaterdag 2 oktober 2004 7:50

Ik reageer wel, maar niet op wat je zegt. Want: het staaltje gedachtelogica van de Partij van de Arbeid wil ik je niet onthouden. In een advertentie gisteravond:

"Het kabinet Balkenende wil naar niemand luisteren.
Daarom moeten we juist nu van ons laten horen."

Een lampion voor een blinde.

Rik

Heel mooi. Je mag aannemen dat er ergens in de PvdA gebrainstormed wordt over zo'n advertentietekst. Ze horen kennelijk zelf niet wat ze zeggen.
Het zal toch geen cynische humor zijn?

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 01 oktober 2004, 06:30
Datum: vrijdag 1 oktober 2004 21:01

dan heb je ongetwijfeld niet zo'n paardengebit als meneer Thomas Bouyeure...
God zeg, meneer was een uur bezig...
Ja, je wortel was een beetje vergroeid, je kaakbot in... uiteindelijk moest hij er in 2 delen uit...
Dan heb ik liever ook een Fokker-tandarts die het allemaal WEL kan...

thomas

Jammer dat Fokker failliet is, de Fokker-tandarts bestaat niet meer...

Van: "Thomas Bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 01 oktober 2004, 06:30
Datum: vrijdag 1 oktober 2004 18:08

Ik heb nu ook gewrichtspijn...

mijn linkerkaakgewricht is zowat dood nadat de tandarts er met zijn volle gewicht op is gaan leunen...
mijn verstandscyste moest en zou eruit!
nu ben ik dus verstandloos... maar wel gezegend met een weekje helse pijn!

maar goed... komen we wel weer overheen

thomas

Mijn eerste baas, Fokker, was zover van de bewoonde wereld dat 'ie een eigen tandarts binnen de fabriek had. Ik dacht in een koffiepauze: "die verstandskies moet er eigenlijk uit".
Meteen naar de tandarts, terug zonder kies, de koffie was nog warm. Voorzover ik dat kon proeven met mijn verdoofde kop. Maar nul napijn.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 01 oktober 2004, 06:30
Datum: vrijdag 1 oktober 2004 10:26

Ergens in de zeventiger jaren -toen mannen zich nog onbekommerd aan hun lusten mochten overgeven- had Anja een plaatje waarop dit liedje stond. Jouw knieën waren dertig jaar jonger en de phallus impudicus bloeide kennelijk in de lente. Een paddestoel die bloeit? Of een dichter die de metafoor te verleidelijk vond om hem te laten liggen?

Daar is de lente, daar is de zon,
bijna - maar ik denk dat ze weldra zal komen -,
de fallus impudicus staat al in bloei
en de blaadjes krijgen bomen!
M'n vrouw en m'n kat zijn allebei krols,
het valt me moeilijk ze rustig te houden,
ik zal binnenkort weer een heleboel
nesten moeten bouwen, want
daar is de lente, daar is de zon,
bijna - maar ik denk dat ze weldra zal komen -,
de fallus impudicus staat al in bloei
en de blaadjes krijgen bomen!
De bloembotten barsten open met een
knal en meisjes ontbloten de kuiten
de bouwvakkers hebben na 'n nare tijd
weer iets om naar te fluiten,
want daar is de lente, daar is de zon,
bijna - maar ik denk dat ze weldra zal komen -,
de fallus impudicus staat al in bloei
en de klokken vertrekken naar Rome!

Jan de Wilde

Nooit goed opgelet bij de biologieles (nooit goed opgelet bij any les, maar dit terzijde) maar ik dacht dat de paddestoel eigenlijk de bloei wàs.

terug
opmerking:
De meeste reacties hebben twee datums. De eerste is de datum van het onderwerp, de tweede is de datum waarop de reactie geschreven werd.

Ik zet ze hier in volgorde van binnenkomst, zonder rekening te houden met vertragingen van het www. Je moet dus even puzzelen om te zien waarop een reactie reageert.