naar juni '10

Van: "bert.rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,31 mei 2010, 23:25
Datum: dinsdag 1 juni 2010 17:24

Waarom niet dertieneneenhalf zevenentwintigste? Of ben ik dan een Old Scientist?

Er zijn momenten dat ik ook denk dat dat de juiste oplossing is.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,31 mei 2010, 23:25
Datum: dinsdag 1 juni 2010 16:48

Dit filmpje laat zien hoe je tijdens het fietsen energie over kunt houden om na te denken over moeilijke wiskundige vraagstukken. De herontdekking van de brommer!

Rik

Mooi filmpje. De eerst getoonde fiets heeft een dikke onderbuis, de racefiets die je later ziet heeft die niet. Zitten de accu's in de bidon?

Oeroude vrouwtjes fietsen mij fluitend voorbij. En die motortjes worden steeds kleiner, je moet scherp observeren om te zien of dat een motor of een naafdynamo is. Omdat ze zo snel gaan is dat extra moeilijk, ik gis dan maar 'motor' om mijn zelfbeeld een beetje overeind te houden.

Van: "bert.rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,30 mei 2010, 23:03
Datum: maandag 31 mei 2010 11:21

Wat een kracht! Wat een toewijding! Wat een supervogel!

Als ik nou eens voldoende ver, voldoende gezoomd, voldoende lang zou wachten, dan zou ik misschien een superfoto van meneer Vogel die mevrouw voert kunnen maken.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,30 mei 2010, 23:03
Datum: maandag 31 mei 2010 7:53

Die Superman lijkt me inderdaad erg super, maar die vrouw...? Ik haak ook steevast mijn fietstassen aan de winkelwagen (aan de binnenkant) en draag ze na het afrekenen probleemloos naar mijn fiets.
Emile Roemer schertste dat de SP in ieder geval niet te vroeg gepiekt heeft. Cohen piekte onmiddellijk na zijn aantreden en zakte daarna weg. Hopelijk is hij nu op weg naar een tweede piek. Ik vond hem in Buitenhof echt goed.

Simpel, jij bent ook een Supervrouw. Ik moet bekennen dat ik een altijd aangehaakt tasje heb. Daarnaast heb ik een enorme aanhaaktas die ik alleen gebruik voor echt veel boodschappen. Ik moet de fiets heel listig parkeren, anders valt die van z'n standaard als ik de tas aanhaak. Fietsen met die tas is ook een kunst, je zit aldoor met je hiel ertegen.

Cohen: helemaal eens.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,28 mei 2010, 23:18
Datum: zaterdag 29 mei 2010 19:03

Nou, een verrassing voor je, maar wel zuinigjes aan dan.

Beste boekenliefhebber / liefhebster,

Het volgende boek is besteld bij BoekenbijdeVleet

Schrijver: Keizer, Bert
Titel: Het refrein is Hein. Dagen uit een verpleeghuis
Uitgever: SUN
Bijz.: 1994, pb., vochtschade op snee, verder mooi exemplaar, 314 blz.
Prijs: 3.50 EURO exclusief verzendkosten

€3,50 is niet niks en dan nog die verzendkosten...

Van: "bol.com" <->
Aan: <->
Onderwerp: Het refrein is Hein
Datum: zaterdag 29 mei 2010 8:32


Geachte heer/mevrouw,
De eigenaar van e-mailadres: - wijst u graag op onderstaand(e) artikel(en) die hij of zij bij bol.com heeft gevonden:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/het-refrein-is-hein/666786349/index.html

Onderstaande boodschap is door deze persoon voor u meegestuurd:
Hup Frank, doe eens gek.

Neem zelf ook een kijkje in het grootste assortiment boeken, cd's, dvd's, software, notebooks, pc-accessoires, games, speelgoed, elektronica, telefonie en fotoservice.

Met vriendelijke groet,

bol.com
http://www.bol.com

Geachte bol.com,

Zoals u weet kijk ik minstens wekelijks op uw geweldige website. Mijn echtgenote, de bij u goed bekende Sneeuwuil, kijkt nog veel vaker en ze koopt ook nogal eens wat.

U bent voordelig qua verzendkosten, maar bij die tweedehands boeken geldt dat niet. Als u toevallig iets tweedehands heeft binnen een straal van 15 kilometer, ja, dan graag. Maar anders blijf ik Kringlopers doorspitten, als het boek daar te vinden is zal het niet meer dan €0,25 kosten, daar kunt u niet tegenop!

Van: "bert.rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,26 mei 2010, 23:20
Datum: donderdag 27 mei 2010 9:43

Laat mij ook eens wat roepen: Berini Pluvier!

Van mijn opa gekregen, inclusief de metersbrede (brom-)fietstassen, toen die het met zijn jichtige kniejen niet meer kon. Maar met zijn ellebogen was niks mis. Naar analogie van lieslaarzen: okselhandschoenen.

eitjeDit model, mag ik hopen?

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,25 mei 2010, 23:12
Datum: woensdag 26 mei 2010 9:00

In Frankrijk heet elke bromfiets een Mobylette.

Rik

Heb ik ooit gehad, een Mobylette. Tweede, misschien wel derdehands, dee het altijd. Ik zie nu dat ik 'm had moeten bewaren, hij kostte mij een paar tientjes.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: <->
Onderwerp: in het midden
Datum: dinsdag 25 mei 2010 14:24

Vorige week schreef Iris dat ze jou en mij wel wilde bijstaan in ons gevecht om plaatjes op een website netjes in het midden te krijgen. Zulks in alle browsers en op alle schermen. Jij beweerde dat je te eigenwijs was, ik ging naar Istanbul, maar nu heb ik eindelijk haar aanwijzingen opgevolgd. En ze werken! Hoera!

Even controleren: Anna Woltz, perfect!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,23 mei 2010, 23:10
Datum: maandag 24 mei 2010 8:51

Het rare van zo'n debat is dat er vier mannen, aan wie ik niet eens het bestuur van de school van mijn kind – laat staan mijn kind – zou toevertrouwen, uitsluitend praten over dingen die de meeste mensen niet interesseren en die nog meer mensen niet begrijpen. De enige functie van die gesprekken is dat ze hun kansen ermee vergroten of verkleinen. Het verwachte kijkersvertier maakte bij mij plaats voor ontluistering. Want het was een beschamende vertoning. Dat Cohen heer bleef lag volgens mij meer aan zijn chronische gebrek aan parate zinnen dan aan welke vorm van nobelheid dan ook. Het thema 'leiderschap' verprutste hij door te zeggen dat hij zo goed de vreemdelingenwet erdoor gekregen had. Ook de andere drie misten de kans om het gesprek inhoudelijk naar een meta-niveau te tillen door te filosoferen over wat een goeie leider nodig heeft. Eigenlijk zeiden ze alledrie: 'Een goeie leider? Nou, ik dus hè.'

Nog verbazender dan het bedenkelijke niveau van dit soort debatten vind ik de manier waarop de pers ze serieus neemt: in de digitale NRC stond vanochtend een heel verhaal waarin de indruk gewekt werd dat er gisteren op degelijke wijze over politiek gepraat werd. Ik ga daardoor aan mezelf twijfelen: is dit al gaande zolang er verkiezingen zijn en word ik nu pas wakker, of ben ik inderdaad de enige die vindt dat het heel erg op schooltoneel lijkt? Of – en dat is een derde mogelijkheid – vinden we dat allemaal, maar doen we alsof het heel knap en belangrijk is wat die mensen zeggen? In dat geval zijn we zelf schuldig aan dit ergerlijke geklungel. Wat mij betreft zetten de lijsttrekkers hun debatten voort achter gesloten deuren. Misschien komen ze dan aan de inhoud toe. Tot nu toe is geen van hen mijn aandacht of mijn stem waard.

Rik

Tot nu toe is geen van hen mijn aandacht of mijn stem waard. Mee eens, maar je zit straks toch wel vier jaar met een van de heren opgescheept. En we mogen hopen dat die periode van vier jaar nou weer eens een keertje wordt volgemaakt. Of de NRC ze serieus neemt weet ik niet, het verschijnsel 'tv-debat' is toch wel iets om serieus over te doen.

Vroeger, voor de uitvinding van de tv, was het natuurlijk anders. Nu ben je eigenlijk bezig de beste tv-persoonlijkheid te kiezen wat niet hetzelfde is als de beste leider. Maar vroeger wist je misschien nog wat minder wie je koos.

Van: "Yvonne Spreekmeester" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,19 mei 2010, 23:16
Datum: zondag 23 mei 2010 12:42

Helaas heb ik ooit in een uitverkoop ordners met 4 ringen gekocht.

Wat onhandig!

Ze liggen er nog steeds ongebruikt, maar ja, hoe krijg ik dat bij jullie met O.V.?

Meenemen naar "Rabbit Hill" zal niet lukken, want ik weet toch al niet, hoe ik daar zal aankomen met 3 tassen.

Ja, ik ga naar Rabbit Hill! Ook slapen! In de voortent van J.S.D. en J.

Spannend!

Andere lezertjes, jullie denken nou dat deze reaktie wat laat komt. Maar ik weet dat Yvonne een probleempje had met haar computer. Dat probleempje is kennelijk opgelost!

Ik kocht ooit op de grote vlooienmarkt in de Brabanthallen, dus minstens 20 jaar geleden, een gatenponser voor vier gaten. Sindsdien ben ik een aanhanger van ordners met 4 ringen. Maar ik heb ze dus al gevonden...

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,21 mei 2010, 23:22
Datum: zaterdag 22 mei 2010 11:27

Ik vind dat deze bij de foto's van Rabbit Hill echt niet gemist kan worden. Ware grootte!

ko

Gemiste kans, je eigen woordspeling: het anti-stresskonijn!

Van: "bert.rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,20 mei 2010, 23:22
Datum: vrijdag 21 mei 2010 12:36

Hoe was het ook al weer met het lijden dat mens vreest en waaraan mens nog meer lijdt dan aan de lijdens waarvan mens gedurende dat contraproductieve vrezen feitelijk het slachtoffer is? Was jouw fietsvers daar een knipoog naar? Hoe dan ook, stuur die andersbegaafden alsjeblieft naar Utrecht.
Wanneer is trouwens het feest? Zwijg je daar angstvallig over?

Bang het langst,
voor val van angst.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,17 mei 2010, 23:06
Datum: dinsdag 18 mei 2010 7:47

Nog even naar aanleiding van 'wichsen': in het Brabants komt 'wieksen' voor in de laatste betekenis die Bert geeft. Hans Teeuwen heeft er ooit een liedje aan besteed:

Wiekse wiekse wiekse wiekse hoppakee,
wiekse wiekse wiekse fleske bier erbee,
wiekse wiekse wiekse in een ouwe stoel,
veur het open raam dan blijft oew pilske koel,
Mien wief was ongesteld, gauw een ander wief gebeld,
maar die kwam veuls te laat,
en dan weet je hoe het gaat.
Allemaal! Wiekse wiekse wiekse wiekse hoppakee.

Opdat deze parel van de kleinkunst niet verloren gaat.

Rik

Etymologie is mijn ding. Afrukken als een soort poetsen, ja dat zal het wel zijn.

Van: "bert.rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,16 mei 2010, 22:57
Datum: maandag 17 mei 2010 8:31

Het in 1971 bij een heler in Posterholt gekochte Wichszeugschränkchen uit Grootmoeders Tijd staat tegenwoordig bij Wannes in Tilburg in de flat aan het Koningsplein. Wichsen wil zeggen met was inwrijven, iets wat met schoenen werd gedaan, maar ook met bepaalde soorten vloerbedekking, meubels, paardenzadels. Mijn Duitse zwager Benno (een andere dan de bekende Benno) gebruikte het woord wichsen vooral in de betekenis van afrukken.

Dat zijn de details die we nodig hebben. Sprache, das ist tatsächlich mein Ding!

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,15 mei 2010, 23:05
Datum: zondag 16 mei 2010 13:41

Anna, gefeliciteerd met je prijs! En dan ook nog eens zo'n mooie foto!

Hebben jullie (Frank en Ellen) nog behoefte aan goede raad over dat zich niet in het midden bevindende plaatje?

Ellen staat niet open voor goede raad: die gaat morgen naar Istanboel. Ik sta ook niet open voor goede raad, te eigenwijs en ik hèb al een oplossing.

Van: "bert.rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,15 mei 2010, 23:05
Datum: zondag 16 mei 2010 13:32

Een spanrups in je oog bevordert je gezichtsvermogen niet? In mijn jonge jaren in Blerick was "spannen" synoniem aan "kijken". Een bekende uitdrukking was "span herrufst" ("span herrus"?), wat zoveel betekende als "kijk daar!", of "moet je kijken!" Ik meen dat wij dat om de haverklap riepen in 1956 of daaromtrent als we roedelsgewijs naar school slenterden. Terwijl ik dit typ, schiet me te binnen dat in Duitsland een voyeur een "Spanner" genoemd wordt. "Span herfst" is simpelweg de nonsense-vertaling van "spann her"? Taal is zeg maar echt mijn ding.

In Oisterwijk hadden jullie een kastje met 'wichszeug', waar is dat gebleven? Ik kende dat woord niet, ken het nu nog steeds, kleine veertig jaar geleden.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,12 mei 2010, 23:04
Datum: donderdag 13 mei 2010 8:38

Wat ontzettend vief en jeugdig om zo'n taart te bakken. Toen er geen kleuters meer op mijn aanrecht zaten ben ik daar mee opgehouden. Voor het blind bakken hadden we nog twintig jaar later een glazen pot met witte bonen; op het etiket stond

baker

wten 

Die afbreking kostte mij enige hoofdbrekens, vooral ook omdat de erwten bonen werden.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,8 mei 2010, 23:14
Datum: zondag 9 mei 2010 8:24

M...m..maar Sneeuwuil heeft boven toch een werkkamer, of is daar te weinig licht?

De raampjes in de dakkapel zijn vrij klein. We hebben gedacht om een soort podium van ongeveer een meter hoog onder die raampjes te knutselen maar je krijgt dan wel een rare ruimte. Bij de voordeur gaan zitten is ook goed voor de verlatingsangst van de katten. Bovendien kost het bijna niks...

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,5 mei 2010, 23:21
Datum: donderdag 6 mei 2010 11:42

Dan had Auke die Oranjebitter zeker niet eerst geproefd! Zelden heb ik smeriger drankje genuttigd.

Wij kregen het in het koningsgezinde Elburg een keer aangeboden op Koninginnedag, en vonden het aardig schokkend.

tuinMaar we kregen het hier, in de tuin van het museum, net bij ons om de toenmalige hoek. Dat is toch ook wat waard.

Van: "Iris Hoekstra-Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,5 mei 2010, 23:21
Datum: donderdag 6 mei 2010 11:23

Zo doe ik het ook: alleen op 5 mei steek ik de vlag uit. Ik vind onze koningin een brave vrouw maar ik ben het er niet mee eens dat we mensen op grond van hun erfelijke positie met geld en privileges overladen.

Maar dit jaar kwam een buurman op koninginnedag met een fles oranjebitter aanzetten, als dank voor een computerklusje waar Auke hem mee geholpen had. En wat denk je dat mijn man doet? Meteen de vlag uitsteken.

Principes worden in huize Hoekstra voor een borrel verkwanseld!

Principes zijn prachtig, maar als je een goede reden hebt om er van af te wijken moet je dat natuurlijk zonder dralen doen!

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log,4 mei 2010, 23:40
Datum: woensdag 5 mei 2010 12:30

Kijk, dit zat ook nog allemaal in die doos met Derricks.

Noeska

Da wird sich der Herr Derrick freuen! (Wir müssen ganz schnell Deutsch lernen da die älteren Ablieferungen (1974) alle ohne Untertitel sind.)


Nog even naar de april reacties?

reacties





opmerking:
De meeste reacties hebben twee datums. De eerste is de datum van het onderwerp, de tweede is de datum waarop de reactie geschreven werd.

Ik zet ze hier in volgorde van binnenkomst, zonder rekening te houden met vertragingen van het www.Je moet dus even puzzelen om te zien waarop een reactie reageert.

zoek in frankslog: