reacties

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 28 februari 2005, 06:17
Datum: maandag 28 februari 2005 22:53

Frank,

Nog nauwelijks bekomen van ontroering en bewondering door en voor de 62-jarige vml. Beach Boy Brian Wilson in "Het uur van de wolf", word ik, op jouw territorium nota bene, geconfronteerd met die 62-jarige kwal met zijn misselijk makende migrainemopjes. Waarom werk je daar aan mee, mijn beste? Mag en moet iedereen van jou zijn eigen mening vormen over alles, inclusief ongein? Daar valt wat voor te zeggen. Maar om nou een beetje hand- en spandiensten te gaan zitten verlenen aan iemand die kennelijk zoveel mogelijk onschuldigen wil opzadelen met zijn door en door foute derrie... Help mij liever met mijn prachtschilderijen!

Dat komt allemaal door Elfrieda. Die heeft die (onder meer) migraine-site gemaakt. Ze heeft onlangs een redelijk zware operatie ondergaan, bovendien heeft ze nogal veel migraine. Ze vroeg daarom hulp bij het onderhoud van haar site. Die hulp bied ik haar, ze krijgt 'Word' verhalen aangeleverd, die maak ik dan geschikt voor het WWW. Ik bekijk alleen de vorm, niet de inhoud. Die vorm maak ik dan zoals Elfrieda hem ooit bedacht, met (vrij veel) technische verbeteringen, al zeg ik het zelf.

Freek is ideaal als je iemand nodig hebt om te haten.

Ik neem aan dat jij hulp vraagt voor je schilderijensite, niet voor je schilderijen. Sinds ik van de kwast ben overgestapt op de verfroller ben ik voor de schilderkunst verloren.

Van: "anna bouyeure" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: logpost/kattenvoer
Datum: maandag 28 februari 2005 10:52

Onze katten doen het nog steeds op de door Sneeuwuil afgekeurde voorraad Whiskas. Nu al een maand of vijf. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de blikjes van de Aldi voor 0.39 maar ja 'een gegeven paard past al helemaal niet in de vleesmolen'.
De katten zelf vinden alles best hoewel ik denk dat ze van gemalen nekken, van wie dan ook, onmiddellijk over hun nek zouden gaan en anders ik wel.
Whiskas dus tot de bodem van de zak.
Anja

Een paard, dat kan ook onze wildschaar niet behappen. En blikjes gaan al helemaal niet in de vleesmolen.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 28 februari 2005, 06:17
Datum: maandag 28 februari 2005 9:26

Tja, het scheelde wel dat ik Freek bij voorbaat haatte. Dat stond een helder oordeel in de weg. En dan heb ik ook nog eens niet alles gelezen, want het is echt niet om door te komen. Maar dan Dick de Scally met 'Dierenmigraine'! Die mag wel een column in ons ochtenblad hebben van mij.

Daar zijn we het zeer mee eens. Wij bespraken Freek en concludeerden dat hij onbeoordeelbaar is wegens onleesbaar. En we prezen Dick de Scally, om veel meer bijdragen, en 'Dierenmigraine' in het bijzonder.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 27 februari 2005, 06:32
Datum: zondag 27 februari 2005 10:22

Misschien is dit een oplossing voor je fietsperikelen: toen Olle en ik vanochtend de auto even warm reden (je moet, als het koud is, de auto warm rijden, al lig je nog zo lekker in je bed), belandden we tussen Zundert en Rucphen -ongeveer precies ter hoogte van de Moerse Bossen- achter een taxi die te langzaam reed. Taxi's rijden altijd te langzaam of te hard, dus dat klopte. Waarom hij te langzaam reed, zagen we toen hij de oprit naar het Trappistenklooster insloeg; voor hem reed een auto als in de afbeelding, met vijf centimeter erachter een fietser. Op de snelheidsmeter van mijn warmgereden auto zag ik dat de combi tegen de zeventig kilometer per uur reed. In het vacuüm achter de auto moest de fietser zelfs regelmatig even ophouden met trappen; anders botste hij er tegenaan. Je kunt dus in theorie met de fiets binnen ongeveer veertien uur in Zuid-Frankrijk zitten. Als jullie nou zo'n autootje kopen, dan kan Sneeuwuil lekker voorin en jij hebt nooit geen last meer van moddersporen en geparfumeerde bejaarden.

Rik

berlingo

De katten in die auto, dat zou kunnen. Maar of Sneeuwuil Zuid-Frankrijk kan vinden? Een rol-bumper op die Berlingo zal geen probleem zijn. Ik zie er wel wat in, ik zal het in de groep gooien.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 27 februari 2005, 06:32
Datum: zondag 27 februari 2005 9:16

Haha, die poster is erg bijzonder. Wat heerlijk voor je dat er straks weer Lidl klompen te krijgen zijn. Koop meteen drie paar!

Wat eng, die enge nekken. Eerst die kuikens en nou dit weer.

Een kat met een verstrooide natuur
verloor steeds nekken achter de literatuur.
Dan zei hij weer: "ik ben toch niet gek?
Net had ik nog een nek in me bek!"
Het maakte hem geheel overstuur.

Drie paar klompen, dan neem ik rode, witte en blauwe. Een rode links, een witte rechts, of vice versa. Hoeveel combinaties zou ik zo kunnen maken?

Sommigen die gek waren op kuikens walgen van nekken, en vice versa. Alleen Rozepoot eet alles.

Ook 'n gedicht:

Rozepoot,
wordt reuze groot.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 26 februari 2005, 06:14
Datum: zaterdag 26 februari 2005 9:11

Heer, vergeef het hen. Zij weten niet wat zij doen bij Aldi en Lidl.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore?family=iBook

Rik

Nou ja, toch wel een beetje. Een Apple in dezelfde prijsklasse:

Eur 1.299,00
(Eur 1.091,60 excl. BTW)

Meestal verzendklaar: Binnen 24 uur

Gratis geleverd

1,33-GHz PowerPC G4
512 KB L2-cache (op 1,33 GHz)
14-inch TFT-beeldscherm
Resolutie van 1024 x 768
256 MB DDR266 SDRAM
60-GB Ultra ATA
Dvd/cd-rw
ATI Mobility Radeon 9200
32 MB DDR-videogeheugen
Ingebouwde AirPort Extreme-kaart

minder gigahertzen, minder geheugen, veel kleiner scherm, kleinere disk, geen DVD schrijver. Wel een Buitengewone Luchthavenkaart, wat dat ook mag zijn, WiFi mag ik hopen. En Aldi heeft dan ook nog een complete radio/tv erin zitten. Het grootste voordeel van Apple vind ik toch wel dat 'gratis geleverd'. (Een echt voordeel is het gewicht van 2,2 kg (Lidl:4,4)(Aldi:2,7?).)

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 25 februari 2005, 06:17
Datum: vrijdag 25 februari 2005 20:17

Hoe lang zijn die bomen? Tien meter? En met een gemiddelde doorsnee van 20 cm? En was oppervlakte van cirkel niet pi maal straal kwadraat? En hoeveel vliegerlatjes van 8 x 10 x 600 mm gaan er dan uit zo'n kilometer bos, gesteld dat de takken zo krom zijn dat die niets aan het resultaat bijdragen? En wat zei Kant ook al weer? Aus so krummen Holze als woraus der Mensch gemacht ist, lässt sich nichts Gerades zimmern? En weet je - nee, natuurlijk! - dat ik vanmiddag heerlijk heb zitten bomen met ene Alexander [schilder, tekenaar, beeldmaker en webvriend] over zwiepende takken?

Ha, Bert via Casema! 8 x 10, daar komt de zaagsnede nog bij, zeg 10 x 12, dus oppervlak doorsnede latje is 120 mm2. Oppervlak doorsnede boom is 3,1415*10000 = 31415 mm2. 31415/120=261 (Heb je NoteTab al gedownload? Die kan zoiets uitrekenen, heel handig!) Latjes van 600 millimeter, maar nog wat zaagverlies, uitval door kwasten enz., ik reken 700. Dus 10000/700=14 latjes in de lengte, 14*261=3654 latjes. Per boom. Je mag er maar 333 kappen, dus 333*3654=1216782 latjes. Per vlieger twee latjes, 1216782/2=608391 vliegers. Er zijn ongeveer 1600000 kinderen in het basisonderwijs. Minder dan 3 km2 bos is nodig om ze allemaal materiaal voor een vlieger te geven, mits je van al het afvalhout en de spaanders papier maakt. Is uw vraag hiermee voldoende beantwoord?

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 25 februari 2005, 06:17
Datum: vrijdag 25 februari 2005 12:51

Motorclub Vol Gas! Het zou wat! Dat is allemaal 2-taktspeelgoed. Hobbelpaarden op wielen. 'Ien motor het ien mannenstem', zong Bennie Jolink al jaren geleden. In Oisterwijk e.o. had je motorclub De Frisse Gulp. Dat vonden we indertijd een gewaagde naam. Gewaagder dan 'Vol Gas' in elk geval. Mijn motor en ik kunnen op zo'n baantje onze konten niet keren. Gelukkig ligt jullie Veluwe legaal aan onze voeten.

Rik

Als je maar op de verharde weg blijft!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 25 februari 2005, 06:17
Datum: vrijdag 25 februari 2005 7:35

Bevroren bospaden met tractorsporen? If you can't beat them...

http://www.bmwgsclub.nl/

Rik

Ja zeg, we gaan niet een beetje met de motor door het bos scheuren! Op de crossbaan, daar hoor je.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 24 februari 2005, 06:14
Datum: donderdag 24 februari 2005 21:00

Ik snap het niet. Ik zie twee V's. Bij welke stond nou de auto? En wat betekent "achter mij" d.w.z. in welke richting wees de neus van de auto?

Toen Auke en ik nog niet bij elkaar woonden heb ik wel eens een uur zitten wachten toen hij bij mij op bezoek zou komen en zijn auto niet meer kon vinden. Hij was gewoon thuis, de auto stond uiteindelijk in een zijstraat, wat verder weg dan normaal maar zeker geen heel vreemde locatie. Het was geen smoesje want hij belde tijdens het zoeken voortdurend op en maakte dan duidelijke zoekgeluiden. Zijn oriëntatievermogen lijkt wel wat op dat van Sneeuwuil, is wel nog wat spectaculairder.

En wees nou maar blij dat je niet meer op reis wilt, want een nieuw paspoort, dat is pas duur!

Tussen de twee V's. Ik heb vandaag de schoenen gehaald en toen precies de afstand afgestapt, 60 meter. De auto z'n neus wees naar Kalee.

Een paspoort kost, in Ermelo, €37,95. Maar daarvoor hoef je geen dure keuring te ondergaan.

Van: "Jennifer A. Clark" <--one.com>
Aan: <->
Onderwerp: Windows XP - very low price
Datum: donderdag 24 februari 2005 4:44

Access all the software imaginable for extremely low prices!
Our software is 2-10 times cheaper than sold by our competitors.

Examples:
Ja, ik ga daar een beetje reclame doorgeven! al die voordelige aanbiedingen heb ik lekker gewist!
Best regards,
Jennifer A. Clark

De eerste spam die doordringt tot frankslog! Hoe zouden die lui nou aan dit adres gekomen zijn?

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 23 februari 2005, 06:15
Datum: woensdag 23 februari 2005 17:46

Nu je de term FTP hebt laten vallen durf ik wel een van mijn luxeproblemen aan de orde te stellen. Mijn cd-rom brander werkt niet meer ('t is een Philips) en ik betwijfel of mijn niet meer zo jonge computer nog wel een nieuwe waard is (hoewel ik er laatst een zag voor 33 euri). Sinds ik een digitale camera heb wil ik een selectie van mijn opnamen toch wel graag op cd-rom zetten. Ik mag van mijn provider voor niks een homepage maken en nu vraag ik me af of ik de plaatjes die ik het bewaren waard waan daar niet op kan parkeren, om ze vanaf die lokatie op cd te zetten als ik bij familie of vrienden met een open internetverbinding ben. Kan ik een homepage gebruiken voor dit doel, of heb ik toch iets FTP-erigs nodig?

Jouw provider, Planet, zegt er dit over. Een FTP programma lijkt me handiger, bijvoorbeeld FTP Commander, de gratis versie. Of je op de machine van Planet een prachtige site bouwt of er alleen maar foto's op dumpt maakt voor het data-transport niet uit. Je zult alleen niet erg veel foto's kwijt kunnen, aangenomen dat je ze niet eerst verkleint. (En dat moet je in het algemeen niet doen, foto's verkleinen die de moeite waard zijn.)
Mycom heeft al een CD-brander voor €27,95. Voor ruim het dubbele het je een DVD-brander, zou ik kiezen. Die kan namelijk ook CD's branden.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 23 februari 2005, 06:15
Datum: woensdag 23 februari 2005 12:02

Gelogen van Frank! Niks gecancelled! Ik heb gister een foto van Dr.dr. gemaakt die ik best mooi genoeg vond om hem zelfs toe te sturen aan het gastenboek van onze Vipim, de geliefde leverancier van al dat india-moois. Ik hoop dus dat Frank nu alsnog actie onderneemt om je te gerieven..

drdrbrokaJa, deze foto zat nog niet in het archief. Ik geef toe dat hij niet slecht is.

(24 feb: betere foto geplaatst.)

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 23 februari 2005, 06:15
Datum: woensdag 23 februari 2005 10:17

Waarom nog geen foto van een poes (Dromdrosje kleurt vermoedelijk het mooist) bedolven onder edelstenen op een fond van Indiaas linnen?

Sneeuwuil heeft geprobeerd poezen tegen een achtergrond van tibetaans brokaat vast te leggen. Wegens gebrek aan medewerking van de dieren is dit project gecancelled.
We zouden kunnen gaan Photoshoppen om het gewenste resultaat te bereiken, maar ons streven naar de Waarheid en niets dan de Waarheid verzet zich hiertegen.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 22 februari 2005, 06:07
Datum: dinsdag 22 februari 2005 9:43

Ik wilde al meteen gaan roepen dat sportschoenen een van de weinige kledingstukken (?) zijn waarop je niet moet bezuinigen, maar dat geldt alleen voor hardlopers. Ik heb ooit een half jaar geblesseerd rondgehinkt omdat er zo'n leuke aanbieding was voor vier tientjes. Tegenwoordig ren ik nieuwe schoenen proef op een lopende band in een winkel waar ze niets anders doen dan mensen proef laten rennen. En dan betaal ik minstens 100 euro voor een paar.

Gelukkig doe ik er zeker vier jaar mee. Maar fietsen kun je nog wel op badslippers.

Rik

Ik heb ooit, heel lang geleden, gerend om de trein te halen. Dat doe ik nooit meer, voor die 100 euro neem ik wel een taxi. Of voor niks, een trein later.

Badslippers, gecombineerd met overschoenen, dat lijkt me wel wat. 1 centimeter schuim onder je voetzolen isoleert prima, en de overschoenen zullen daar mooi omheen sluiten. Wel oppassen voor modderplassen!

Van: "anna bouyeure" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: logrijm
Datum: maandag 21 februari 2005 14:35

Een ooi in ooi
denkt dat is mooi.
Slechts een weekje na de dooi
kan ik weer eens gaan varen.

Hij ziet zijn bootje,
een smerig zootje
en legt van schrik bijkans het loodje.
De boot zit vol met ooievaren.

Ze dansen daar gezellig rond
en roepen dan met volle mond:
'je zong het zelf laatst bij de pont;
schipper mag ik ooievaren.'

Anja

Prachtig, Kees Stip zou zich hier niet voor schamen.

Van: "Bert Rombouts" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 21 februari 2005, 06:27
Datum: maandag 21 februari 2005 13:16

Frank,

In de Nachtegaalstraat hier in Utr. is een winkel waar je bijgevulde cartridges kunt kopen voor 20% van de nieuwwaarde. Als ik daar een keer voor je moet gaan shoppen, zeg je het maar, dan koop ik meteen ook een paar van die dingen voor mezelf.

Overigens zit ik al vanaf 9 uur te wachten op de monteur van de Casema die ons ADSL komt brengen, waarna ik ga proberen die website te installeren, waarvoor jij nog een gratis versie van WS_FTB zou zoeken, omdat die op http://www.notetab.com verdwenen was. Of is hij weer terecht?

Ik denk dat ik je binnenkort beslist moet bellen. Tot dan.

bert

20%? Dat is wel heel goedkoop. WS_FTP is nog steeds zoek, maar er is een alternatief in aantocht. Nog niet gearriveerd overigens...

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 21 februari 2005, 06:27
Datum: maandag 21 februari 2005 10:38

Spraakverwarring

Een reigerpaar uit Babyloniënbroek
ging bij een kralenwinkel op bezoek
'Zegt u het maar', zei de eigenaar
En toen fluisterde het reigerpaar:
'Wij komen om te reigen'
En de eigenaar dacht bij zijn eigen
Reig dan maar, suf reigerpaar
Maar koop eerst een woordenboek.

Rik

In Vlodrop was een vlo,
Die vond vlooien maar zozo.
"In dierentuinen kom ik nooit"
"Want daar wordt soms een aap gevlooid"
"En ik blijf liever vlo dan do"

Van: "anna bouyeure" <->
Aan: <->
CC: "anna bouyeure" <->
Onderwerp: franks log, 13 februari 2005, 06:06
Datum: zondag 20 februari 2005 14:16

Dieren

Als leeuwen in Leeuwen en duiven in Duiven,
naar zwaluwen in Lage-Zwaluwe wuiven?
Als wormen in Wormerland, aal in Aalsmeer,
woerden in Woerden en zo nog wat meer,
in Made gaan zwaaien naar maden dan kun je
beter verhuizen.
Dus: Dieren naar Dieren met alle plunje.

Anja

Wat vertraagd in de ondoorgrondelijke gangen van het wereldwijde web. De auteur wilde dat ik het weggooide, maar daarvoor vind ik 'm te mooi.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 20 februari 2005, 06:25
Datum: zondag 20 februari 2005 14:23

Als je vandaag nog iets te doen zoekt, kan je hierheen:

www.mencia.nl/menciaspoor/spoor.htm

Het is een enorme expo van modeltreinen met bijbehorend publiek. Er zijn twee ingangen. Boven de ene staat gewoon Mencia Spoor. Boven de andere staat: Nationale Autistendag 2005.

Rik

Treintjes, echt iets voor autisten. Ik vind die lego-treinen het leukst.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 19 februari 2005, 06:06
Datum: zondag 20 februari 2005 12:23

Ja Marja, Fraukje IS inderdaad al geheel klaar voor aflevering, maar ze is toch pas 4 weken, en minuscuul klein. Kaboutermaat. We hadden het erover met die lui, dat ze het prima zou redden als ik haar nu maar meteen meenam. Maar ik kon er wel inkomen dat ze daar toch niet voor voelden. Zelden zag ik een aanspreekbaarder kitten, ik kreeg er op de terugweg nog bijna een hartverzakking van. Too much, begrijp je? Nu ik er weer over praat opnieuw: HELP, ik kan het niet aan! Ik verwacht haar omstreeks 20 April...

Ja Rik, ik ga wel een keer een samenvattinkje van die langtenige kribbebijters maken denk ik. Je kan je ook aanmelden en dan in het archief gaan zoeken denk ik, maar het is zo veel en doorgaans zo onnoemelijk saai! Doe maar niet lijkt me. En nu is de actualiteit ook alweer saai aan het worden. De grootste herrieschopper van gister is voor de zondagmorgen heerlijke zoete broodjes aan het bakken.

2 x goed nieuws.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 20 februari 2005, 06:25
Datum: zondag 20 februari 2005 10:55

Kunnen we dat gekat van die koppijn-aanhangers ergens lezen? Het is altijd leuk om te zien hoe mensen vasthouden aan hun gelijk terwijl ze tot hun nek in de modder staan.

Rik

Nee, jammer genoeg 'alleen voor leden'. Je moet je aanmelden bij de lijst om 'm te kunnen bekijken. Misschien kunnen we Sneeuwuil er toe bewegen een samenvatting te maken.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 20 februari 2005, 06:25
Datum: zondag 20 februari 2005 10:01

Nu jullie de migrainewereld zo succesvol hebben gespleten, kunnen jullie verdergaan aan het DevonRexenfront: splits je af, begin een secte onder leiding van de onweerstaanbare Fraukje-met-au. Zelfs haar naam is precies goed, al was het maar omdat Froukje-met-ou al toebehoort aan een life-size pluchen Dalmatiner in de Betuwe. Wanneer komt ze - op de foto's lijkt ze al bijna af?

Nee, nog een secte, we dachten meer aan een klooster op de Outer Hebrides. Om ons terug te trekken, dus.
Fraukje-met-au is eind maart klaar voor aflevering, evenals Rosie.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 19 februari 2005, 06:06
Datum: zaterdag 19 februari 2005 23:19

Nou, er zijn dan wel mensen die beweren dat Abbingen elkaar altijd de hand boven het hoofd houden, maar wat betreft Fraukje-met-au ben ik het dan toch een keer met je oneens. Ze is niet griezelig, ze is geweldig. Laat de meelezertjes ook nog maar eens een foto met ogen zien.

Ja, om 23:19 lig ik in me bedje. Vanmorgen schreef ik al dat ik van mijn D.R.A. aan het genezen was, voordat ik je e-mail gezien had.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 18 februari 2005, 06:45
Datum: vrijdag 18 februari 2005 9:46

Om 9.22 uur heeft er volgens de zoekspion iemand gezocht naar een Fiat Ducato. Terwijl ik toen toch echt iets anders zat te doen. Interessant wel. Ik moest laatst een artikel schrijven over de bandbreedte en de tijd die er bij mijn broodheer verloren gaan aan downloaden en chatten. Mijn stukje ging van zo:

Your holiday pictures –and worse- your videos eat precious disk space and clog our connection. After experiencing performance problems, our monitoring tools showed that one of your colleagues had been downloading as much as 5 Gigabyte worth of data from the Internet.
Chat- and dating sites, don’t take much disk space or band width, but they seem to fill your head with strange desires and confusing thoughts that have nothing to do with your work. If you need to do this, do it in your own time. You wouldn’t use the company phone to talk to strange women all day, would you?

De IT-mevrouw stuurde het stuk (dit is een fragment) naar haar vriendjes in de Verenigde Staten. En wat schreef Eddy the Eagle?

"All references or metaphors that are based on race, sex, color, creed (religion), or national origin need to be eliminated"

Eliminated. Misschien moeten ze ook eens naar de zoekspion kijken. En ze maken inderdaad zoetjes. Nou ja, eigenlijk kopen ze die in om ze in hun eigen doosje te doen. Maar ze maken wel Xylitol. Goed voor de tandjes en de lijn, maar als je er teveel van eet ga je aan de rees. Ik vond het dan ook nauwelijks een verrassing om te horen dat het oorspronkelijk ontwikkeld is als laxeermiddel - en nog steeds als zodanig wordt verkocht. Xylitol wordt trouwens van suiker gemaakt, dat is helemaal raar. Maar het werkt wel. De meeste mensen weten niet waar de meeste merken vandaan komen. Hero is jarenlang van CSM geweest, evenals Red Band, Venco, Honig en allerlei andere merken waarvan we denken dat ze autonoom opereren. Overigens is het Zeeuwse Meisje een paar jaar weggeweest. Maar omdat het crisis is, mag ze weer terug.

Rik

Zou het voldoende zijn als je "strange women" door "strangers" vervangt? Of zou Eddy zo politiek correct zijn dat hij 'dating site' al een vies woord vindt?

nl.internet.www.ontwerp, om er maar eens eentje te noemen, werkt overdag normaal. Na 16:00 uur wordt het minder, nog later moet je soms een kwartier wachten. Komt door alle 'high priority porn' downloaders.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 17 februari 2005, 06:20
Datum: donderdag 17 februari 2005 10:28

Ik heb eens in een trein gezeten waar iemand aan de noodrem trok toen hij een schaap op zijn rug in de wei zag liggen. Hoe het met man en schaap is afgelopen weet ik niet meer.
Gisteren liep ik met een andere wandelfreak langs de Vecht naar Dalfsen, op waterdichte bergschoenen. Daar kan je ook goed mee fietsen, misschien passen de overschoenen er nog overheen. Voor iemand die nogal veel capriolen uithaalt lijken linnen schoentjes me niet toereikend. Als je onderweg even wilt zitten (dat wil jij vast niet, maar wij wel, om water en een mueslireep te nuttigen) kan je bubbeltjesplastic meenemen.
Wat mij van je low carb goeroe het meest aanspreekt is zijn overtuiging dat zonlicht helemaal niet schadelijk is.

Waterdichte bergschoenen, maar dan zonder veters, zou dat kunnen? En gemaakt van neopreen, dan zijn ze meteen isolerend. Misschien moet ik ze maar zelf gaan maken.

Zitten, ik zit aldoor al, op m'n fiets. Soms wil ik wel eens een paar meter lopen, dat moet dus ook kunnen op die schoenen. Water, dat heb ik ook wel eens gedronken, maar een mueslireep mag niet van me geloof.

Langs de Vecht naar Dalfsen lijkt me een mooie wandeling. Wij reden wel eens van Dalfsen naar Ommen, of vice versa, ook mooi.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 17 februari 2005, 06:20
Datum: donderdag 17 februari 2005 7:07

Tja, voor modder en ijswater heb ik weer andere schoenen. Maar die fietsen een beetje onhandig. Je kunt er wel mee over schrikdraad. En een schaap overeind trappen moet er ook mee mogelijk zijn. Misschien moeten we vaststellen dat het menselijke vel de beste bewapening tegen de elementen is, mits je in een behoorlijk land woont, waar het om zeven uur 's ochtends al vijfentwintig graden is en je genoeg hebt aan een gebatikte lap en een paar fijne sandalen.

Fijn dat het schaap het nog deed. De mare wil dat het sterft. Iets met verzakte ingewanden geloof ik. Laatst zag ik er ook een liggen in een wei langs de snelweg - ik geloof zelfs toen O. en ik op weg waren naar jullie.

Die loopt ook vast weer rond. Zonder schoenen. Dat wel.

Rik

schoen

Volgens Sidi zijn dat motorlaarzen. En volgens mij kosten die veel te veel eurootjes.

Iris zag een schaap liggen op weg naar ons toe. Belde toen echt de dierenambulance. Die zagen er wel wat in.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 16 februari 2005, 06:13
Datum: woensdag 16 februari 2005 15:16

Onze kringloopwinkel heet 'Vindingrijk'. Onze andere kringloopwinkel heet 'Het Opstapje'. De kringloopwinkel in Oisterwijk heet nog steeds 'Spul Genoeg'. Eigenlijk wil ik voorstellen dat iedereen zoveel mogelijk namen van kringlopers instuurt. Dan kunnen we die verzamelen en inleveren bij degene met de slechtste naam. Daar kunnen ze dan een naam naar keuze gaan hergebruiken.

Rik

wat vind je van deze: het Wrak? Nog een letterwoord ook!

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 15 februari 2005, 06:37
Datum: dinsdag 15 februari 2005 21:58

Inderdaad, wat Barry allemaal zegt komt ook mij wel erg goed uit. We hebben vanavond prompt een van Sneeuwuil's recepten uit de kast getrokken (spinazie met mon chou en ei). Erg lekker maar 't was wel gauw op.

Die Hema cat is echt geweldig! Ik wilde meteen alles hebben wat er in stond. Gelukkig heb ik toch geen tijd om naar de Hema te gaan. En nog gelukkig kan je niet online bestellen.

En wat dacht je hiervan:
http://www.asserjournaal.nl Voert wel een beetje ver om allemaal te lezen, inderdaad. .

Spinazie met mon chou en ei, toch niet de pesto vergeten? Wij hadden een nog ungepubliceerd recept: venkel, appel en zelfgemaakte mayonnaise.

Hema cat bewijst dat Flash soms best bruikbaar is.

Het Asser Journaal is mooi. Wij vinden op ons terras wel eens krielkip-eierdoppen. De buren hebben krielkippen, maar ik geloof niet dat zij doppen over de muur gooien. Een vogel die eieren steelt en bij ons de dop laat vallen? Of toch een duivenei...

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 14 februari 2005, 06:01
Datum: maandag 14 februari 2005 10:13

Als je wilt weten hoe groot een duivenei is, hoef je alleen maar naar de Hema. Nog leuker is om in de online brochure te zoeken. Die bladert fijner dan een echte. Om een volledig overzicht te krijgen van de manier waarop ze met snoep bezig zijn, zul je er echter heen moeten. Wij kochten er al een chocolade schaakspel en zaterdag zag ik er: een chocolade boter kaas en eieren, een puzzel van schuimblokken en een bouwpakket van een trein van koek - om nog maar te zwijgen van de chocolade eendjes die een perfecte imitatie zijn van plastic badeendjes. Het is even wennen aan hun manier van associëren, maar je begrijpt meteen waarom ze de Sikkens-prijs gewonnen hebben. Overigens kochten O (die elk jaar op Valentijnsdag halfjarig is) en ik er allebei een perfecte zwembroek voor een prijs die lager ligt dan een kaartje voor het gemiddelde overdekte spatbordenfonds. Het wachten is dus op een zwembad dat gerund wordt door de Hema.

Rik

ei

hema gereedschapDe maat van een Hema-ei is misschien maatgevend voor de Hema, maar niet voor een duif. Deze oplossing lost niets op.

De Hema bladert inderdaad fantasties. En een set gereedschap voor onderhoud en reparatie van je familie is ook niet verkeerd. Maar wat bedoelen ze nou met "of lijmset"?

Ik heb ook wel eens de neiging om te gaan zwemmen. Maar moet je eens zien wat dat kost!

En dan ook nog een zwembroek.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 13 februari 2005, 06:06
Datum: zondag 13 februari 2005 23:15

Waarom heb je nog kattenspeelgoed nodig als je al twee orchideëen hebt?

Anderhalve maand geleden dacht ik: die dochter van die hospita, waarmee Kees die dwaze verloving aan wilde gaan, dat zal wel iemand zijn waarvan niemand de naam meer weet, die geruisloos van het toneel verdwenen is. Maar heb ik dat nou wel goed begrepen? Of was het gewoon Zus en tartte Kees onversaagd de wil van de domineesfamilie?! Erg mooi voorvaderlijk slot trouwens, ik zou het best willen hebben.

Bij de kerk in Rijswijk staan ook krokussen! Wat betreft Katwijk, ik had graag met een meneer De Kat willen trouwen. Ik bedoel natuurlijk: ik vind het jammer dat Auke niet De Kat heet.

Ik heb later gehoord dat de ene orchidee een kerstroos was. Een kerstroos in februari, de Welkoop is een beetje onwel. Waarom de katten de orchidee mijden weet ik niet, maar ze doen het. Ze proberen wel de sneeuwklokjes uit hun vaasje te krijgen. Een klein koperen vaasje, zo vol sneeuwklokjes dat het water er niet uitloopt als ze het omgooien.
We hebben de katten geleerd dat ze niet op de tafel mogen, maar ze vergeten die les nogal eens.

Zus, een katholiek meisje, in een tijd dat katholieken en protestanten elkaar meden als de pest, die was het dus. Kees en Zus waren beiden al van hun geloof gevallen, dus voor hun was het geen probleem.

Het voorvaderlijk slot was de pastorie, eigendom van de kerk. De dominee had wel sociale status, maar niet een bijpassend salaris. Hij mocht wel gratis wonen...

Wij hadden wel graag in het Kattenlaantje gewoond. En jou hadden we natuurlijk Katinka moeten noemen.

Van: "anna bouyeure" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 06 februari 2005, 06:46
Datum: zondag 13 februari 2005 14:59

Intussen is het waarschijnlijk al over maar tegen kriebelhoest helpt alleen 'niet hoesten'. Als je hoest, ontstaan er kleine wondjes die op hun beurt weer gaan kriebelen. Tel uit je winst. Dus: gewoon onderdrukken die handel. Drop, water, ijs en vooral veel codeïne. Siroop Rami van de drogist is ook goed maar wel smerig en zeer suikerrijk.
Anja

Zolang je verticaal blijft is er niets aan de hand, horizontaal gaat er soms toch nog wat kriebelen. Vannacht namen we beiden een maximaal maatbekertje codeïne, dat werkte goed.
Siroop Rami herinner ik me uit een ver verleden als inderdaad zeer smerig.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 13 februari 2005, 06:06
Datum: zondag 13 februari 2005 12:22

'Het huisje waar geen mensen wonen.' Zo noemde Olle het. En er stonden wel degelijk krokussen in onze tuin. Die zullen nu wel kapotgehageld zijn. Of omgewaaid. Want april doet wat-ie wil, maar met februari zit je definitief in de penarie. Klimatologisch dan. De okeren moker van Ellen spreekt me wel aan. En daar kunnen we dan op een nacht die waardeloze Jaguar mee kapot rammen. Hij staat toch bij jullie om de hoek. Jammer dat op de hoek ertegenover het politiebureau is.

Koningsblauw hamerklauw. Nee, Ellen heeft gelijk.

Rik

Dat politiebureau, daar is 's nachts toch niemand. Ivoor boor, zou dat mogen?


Een nagekomen foto uit Valburg, gestuurd door Marja:

valburg

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 11 februari 2005, 06:05
Datum: vrijdag 11 februari 2005 18:43

NRC/Handelsblad heeft een rubriekje waarin lezers kort iets vertellen. De aflevering van vandaag wilde ik scannen, want leuk voor het log, maar mijn computer vindt dat ik geen scanner heb. En ik heb niet eens een kat. Nou, dan tik ik het toch even over.

Moeders brein
Via een rondstuur e-mail kreeg ik onlangs een testje te doen, als onderdeel van een vragenlijst moest ik een kleur en een stuk gereedschap noemen. Ik typte zonder denken: "Rood en hamer". Vervolgens werd mij verteld dat dit het antwoord is van 90 procent van de mensen. Bij een steekproef in mijn vriendenkring leek dit bevestigd, met uitzondering van één blauwe nijptang riep iedereen meteen Rood en Hamer.
Ik probeerde het uit op mijn moeder. Ik leidde haar wat af met hoofdrekensommetjes en vroeg haar toen een kleur en een stuk gereedschap te noemen. Zij antwoordde meteen: "Oker en Moker."
Ik: "???"
Zij: "Oh, ik dacht dat 't moest rijmen."
MARIEKE VERHAAR

Heel bijzonder. Ik kan zo gauw geen andere bedenken met deze extra eis.


Een lezertje zei: Valburg? Dit dus, en dit.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 11 februari 2005, 06:05
Datum: vrijdag 11 februari 2005 17:54

Wie in boomkwekerscentrum Opheusden drie ratelpopulieren aanschaft, gaat ook even in Valburg kijken. Bij de leuke antiquair www.depotstal.nl (een glazen appelrasp voor 5 euro) weten ze waar de Nederlands Hervormde pastorie is gebleven: veranderd in een herstellingsoord. Het Wilhelminahuis blijkt een statig, naar herenboerderij neigend pand, dat omspoeld wordt door nieuwbouwhuizen. Grasveld met twee oude bomen en de tegels in de gang (zie www.wilhelminahuis.nl) zijn nog uit de Abbingentijd.

Mooie info. 13 kamers in het hoofdgebouw, ik neem aan dat dat de eigenlijke pastorie was. Daar paste de Abbingenfamilie-met-aanhang wel in.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 01 februari 2005, 06:46
Datum: dinsdag 10 februari 2005 7:50

iris note

Bij de kringloper, stapels toestenborden. Enkele euroos. (Maar nieuw kosten ze ook niet veel. Een uurtje op de verwarming wil ook wel helpen, vooral als je 'm eerst openschroeft.)

Van: "Frank Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 10 februari 2005, 06:46
Datum: donderdag 10 februari 2005 7:36

www.theeldergeek.com/maximize_internet_explorer.htm

Dag Frank, dat "the elder geek" je aanspreekt begrijp ik. Maar de oplossing voor het openen van een maximum venster klinkt niet zo spijkerhard. Toch maar eens proberen. Werkt niet!
Misschien is deze beter: www.iboats.com? Ja, die is perfect!

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 09 februari 2005, 06:01
Datum: woensdag 9 februari 2005 17:05

Dat heb je wel vaker met experts, dat ze geen eenvoudige oplossingen aandragen. Ik heb ook wel eens te kampen met een hinderlijk klein schermpje. Oplossing: vergroot het scherm handmatig, door met de cursor op de rand te gaan staan en met ingedrukte muisknop naar de buitengrenzen te slepen. Ook bij heropening is het scherm dan weer gewoon groot.

Ik was, bij het tikken van mijn commentaar, aan het denken over het automatisch maximaal openen van een venster bij het starten van dit log. Dat kan, maar andere experts vinden dat crimineel gedrag: je bemoeien met andermans venstergrootte. Daardoor vergat ik jouw fraaie oplossing.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 09 februari 2005, 06:01
Datum: woensdag 9 februari 2005 13:07

Ja, die olijfbomen bedoelde ik inderdaad. En heerlijk, al die verschillende soorten olijven!
Behalve bij de Italianen heb je ze hier natuurlijk te kust en te keur in de Turkse en Marokkaanse winkeltjes en op de markt.
Ik weet niet, hoe ik plaatjes kan bijsluiten van kraampjes met exotische uitstallingen van olijven en andere heerlijkheden, die een lust zijn voor het oog!
Ik zal L of S om nog wat instructie vragen.
Op je veters of snoeren reageren lijkt me saai, maar ach, nog even en dan komen de babyfoto's......

Mijn veters saai? En ik was er zo blij mee! Maar een baby is misschien toch nog leuker.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 09 februari 2005, 06:01
Datum: woensdag 9 februari 2005 11:58

Sinds enkele dagen levert klikken op de snelkoppeling naar het log mij een klein paginaatje op, dat ik elke keer moet vergroten, terwijl ik daarvoor altijd een schermvullende versie kreeg. Is er iets veranderd in mijn computer of in de jouwe??

In mijn computer verandert telkens van alles, maar niets wat dit tengevolge heeft. Sneeuwuil heeft ook geen klachten. Tenminste niet over venstergrootte.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 08 februari 2005, 06:09
Datum: dinsdag 8 februari 2005 10:51

Ha, ik snap het nu!!

Die meneer, die altijd in het van Gogh-museum staat te kijken, naar wat Vincent allemaal gepenseeld heeft, die man die daar niet weg te slaan is:

DAT IS BERT NATUURLIJK ! ! !

Als je "Katrien in de Olijfgaarde" bedoelt, dat zou best van Van Gogh kunnen zijn. Als ik me niet vergis schilderde Vincent ook olijfbomen, zonder Katrien. Wat Bert tentoonstelt is voornamelijk non-figuratief en non-van Gogh.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 08 februari 2005, 06:09
Datum: dinsdag 8 februari 2005 9:13

Bert kan niet gescrolled worden in Safari! Als dat geen mini-ramp is weet ik het niet meer.

Rik

Ja, dat gaat klanten kosten. Gauw even testen met Firefox en Opera: scrollt normaal, ziet er wel een beetje vreemd uit. Je zou 'vreemd' kunnen interpreteren als 'artistiek'. Onder Linux, met Konqueror, ziet het er net zo uit (en scrollt het net zo) als met Internet Explorer. En I.E. staat nog steeds voor 90% in de statistiek van gebruikte browsers.
Helaas, met Safari kan ik niet testen...

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 07 februari 2005, 06:09
Datum: maandag 7 februari 2005 19:19

Jammer, dat ik gisteren alles gemist heb.
Die beeldschone I. bijvoorbeeld.
Bert's "Verdwazing" vind ik niet zo dwaas.....
Mij lijkt het een mooi onderwater-beeld.
Kan je nagaan, hoe mijn "Verdwazing" er uit zou zien....
Ik ga zeker de tentoonstelling nog bezoeken!

De "Verdwazing" kan je binnenkort bij ons aan de muur zien hangen.
I. kan je ook wel eens aantreffen, maar die is wat minder voorspelbaar.
Als je de tentoonstelling gaat bekijken heb je wel een kans om Bert aan te treffen.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 07 februari 2005, 06:09
Datum: maandag 7 februari 2005 18:06

Exotic India belt aan. Geweldig: ook mijn bestellinkje van twee paar oorbelletjes komt in lakdoosje, linnen en zegellak. Zou wel eens verslavend kunnen zijn. Sneeuwuil, goede tip.

De ware verslaafde controleert aldoor met het tracking nummer waar haar pakket nu is. Op dit moment zijn zowel UPS als DHL bezig een pakket hier te krijgen.

Van: "Sneeuwuil" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 07 februari 2005, 06:09
Datum: maandag 7 februari 2005 9:26

De fotocollectie van Berts tentoonstelling acht ik incompleet zonder op z'n minst deze foto van het schilderij "verdwazing", en tevens denk ik dat éen van de bezoekertjes blij is met deze iets betere opname van haar eigen.

 verdwazing vulling frank iris

Mevrouw, uw wens is voor mij een bevel.

Van: "Yvonne" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 06 februari 2005, 06:46
Datum: zondag 6 februari 2005 11:09

Jeetje, al die gezondheids- of liever ONgezondheidspraat op het log.....
Nou, dan doe ik ook even een duit in het zakje.
Mij helpen kleine tabletjes met codeïne wel goed, maar mijn moeder zegt altijd over dat hoesten: "het moet slijten."

Ben hevig van plan om naar de opening te gaan van de tentoonstelling van Bert.
I.! Leuk je dan te zien!
Maar, als het niet lukt, komt het o.a. door: gammel opgestaan.... Enfin, het kan nog gaan meevallen!

Net terug van Bert z'n tentoonstelling. Veel gezien, maar geen Yvonne! Toch te gammel? Beterschap!

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 06 februari 2005, 06:46
Datum: zondag 6 februari 2005 9:07

'Hoe langer ik slaap, hoe gebrokener ik wakker wordt.'

Daar zal het dan wel aan liggen - die t.

Gebroken thee?

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 06 februari 2005, 06:46
Datum: zondag 6 februari 2005 8:14

Fietsen kan inderdaad over het algemeen wel met een moeilijke rug. Ik merkte dat de racefiets zelfs nog fijner is, omdat je de rommel bij je onderste wervels lekker oprekt als je voorover buigt. Maar het zal per rug wel anders zijn. In bed liggen hoesten is slecht voor je rug. Hoe langer ik slaap, hoe gebrokener ik wakker wordt. Nochtans liggen we op ruimtevaartmatrassen!

Hebben de exoticawinkels ontheffing van de sluitingstijden aangevraagd omdat ze weten dat Sneeuwuil in aantocht is? Of heeft ze dusdanige connecties dat ze overal achterom mag lopen?

Rik

Racefiets rijden houd ik niet lang vol wegens armen/schouders. Zo'n jaar of vijf geleden heb ik m'n laatste racefiets gedumpt. En ja, lang liggen is slopend.

Amsterdam, die grote stad, die is altijd open. Althans de meeste winkels in het centrum.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 05 februari 2005, 06:15
Datum: zaterdag 5 februari 2005 20:19

Ik ben ook wel eens heengezonden met dropwater toen ik kwam klagen over een hardnekkige kriebelhoest. Na zes weken blaffen kreeg ik alsnog antibiotica, het was meteen over. Waarmee ik niet wil zeggen dat bij elk gekuch fiks moet worden ingegrepen. Ademhalingsoefeningen willen ook nog wel eens soelaas bieden.

Ja, dat dropwater doet niet veel. Maar de natuur zorgt al voor enige verbetering. En, niet te vergeten, het coldpack.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 05 februari 2005, 06:15
Datum: zaterdag 5 februari 2005 16:14

Dat zegt onze huisarts ook altijd - dat het vanzelf weer overgaat. En als je zegt dat je naar een cardioloog wilt omdat je hartritmestoornissen waarneemt, kijkt ze je heel lesbisch aan en zegt: "Die hebben het heel druk, cardiologen." Ze houdt niet van ziektes, onze dokter. Ze had jou met je kriebelhoest bij kop en kont aan de deur gezet. "Zuigt u maar op een dropje."

Gelukkig wonen we tussen twee ziekenhuizen in. Vroeger tussen drie. Maar sinds er geen open harten meer worden geopereerd in de Klokkenberg, verloopt de nachtrust met open raam een stuk beter. Mensen krijgen waarschijnlijk vooral een hartaanval als de ochtendkrant in de bus valt. Maar de hoogste piek in ambulanceverkeer naar de Klokkenberg constateerde ik altijd op tweede kerstdag.

Rik

Ha, de ideale huisarts. Die zou ik ook wel willen hebben, maar om daarvoor nou naar Breda te verhuizen? Onze huisarts verzamelt modeltreintjes, qua ideale huisarts scoort dat ook niet slecht. Eigenlijk praat hij liever over treintjes dan over kwalen.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 03 februari 2005, 06:10
Datum: donderdag 3 februari 2005 15:49

De enige met versnellingen is er een voor kinderen zonder benen. Let vooral op de aandrijving; toch bijna weer een VH.
Ik schat hem op €400,-.

Rik

driewieler

Die glimmende handgrepen, hoe bewegen die nou? Die donkere streep, is dat een sleuf (op en neer) of een crank (ronddraaien). Volgens de Barnevelders kan hij ook achteruit. Mysterieus.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 03 februari 2005, 06:10
Datum: donderdag 3 februari 2005 12:28

O KRAAIST! Ik heb toch (een deel van?) de verloren gewaande filmpjes.
Al stofzuigend kan je soms ook op ideeëen komen. Zo bedacht ik net dat ik nog niet gekeken had in een doos met onduidelijk beeldmateriaal, voornamelijk dia's. En ziet, daar trof ik twee spoelen aan, op de ene staat 1939 en 1940 Schiedam en 1940 Valburg. Op de tweede: 1958 Naarden Z&K 25 jr, 1959 Naarden, kleur. De tweede lijkt in goede staat, de eerste niet, er zit geen net begin aan, wel knakken. Ik wilde hem bekijken, maar hij liep al snel vast. Ik zal er verder niet aan komen. Komen jullie ze maar eens leuk halen (als je rug het toelaat), er staat hier tegenwoordig ook Senseo op het menu.

Dat is heel goed nieuws! Een net begin is er snel aangeplakt, knakken kunnen er zonodig uitgeknipt worden. We komen ze zeker leuk halen, weet nog niet wanneer. Mijn rug laat dat wel toe, zo zwaar zijn die filmpjes toch niet? Dan maken we er vier dvd'tjes van. (Iedereen heeft toch wel een dvd speler?)

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 03 februari 2005, 06:10
Datum: donderdag 3 februari 2005 8:39

Ik bedoelde inderdaad de krukas; goed beschouwd toch beter voor dit soort dingen dan een ketting - mits bestand tegen de beentjes van een vijfjarige die later hardloper zou worden. Als die conciërge er een busje omheen had geschoven en dat had vast gelast, was hij nu waarschijnlijk nog niet gebroken. Het nadeel van kettingaangedreven trapautootjes zit hem in de positie en vooral in de lengte van de pedalen. Als de kleuter al bij de trappers kan, krijgt hij ze niet over het dode punt heen ('Pahaaaap!') en is door het absurde verzet de snelheid zo laag dat ieder Rob Slotemakergevoel bij voorbaat is uitgesloten.
'De stuurkar' die jij gemaakt hebt van twee oude fietsen en stalen profielen was wat robuustheid betreft een stap in de goeie richting. Diezelfde robuustheid beperkte overigens de topsnelheid behoorlijk en door de geringe spoorbreedte kwam hij ook niet door de elandproef; we zijn er vaak mee omgedonderd. Maar met kleinere wielen en een versnellingsnaaf had hij elke concurrentie aangekund. Die bestonden toen nog niet, kleinere wielen. Uit de overvloed in de metaalcontainer van de Toverberg zou je vandaag de dag waarschijnlijk drie perfecte stuurkarren kunnen samenstellen.

Rik

Je moet eens in Barneveld gaan kijken!

Maar het oude ijzer van de Toverberg, daar heb ik wel zin in. Maar eerst het kattenhokje voltooien. Dat stagneert een beetje door rug, gelukkig stagneert het werpen van jonge poezen ook.

Van: "Rik Oerlemans" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 02 februari 2005, 06:07
Datum: woensdag 2 februari 2005 22:37

Ik had een trapauto met hetzelfde aandrijfmechanisme als de VH. Ik kan me niet herinneren dat ik daarna nog ooit een auto heb gehad die zo vaak stuk ging: telkens brak het asje. En telkens nam Vader Paard het mee naar school, waar de conciërge het asje laste. Maar telkens opnieuw ging het stuk. Ik heb er aardig mee leren slippen; als je in een bocht de pedalen stilhield met je voeten, blokkeerden de achterwielen. Met stuur en tegenstuur gleed je dan de bocht door. Maar waarom dat asje nou telkens brak...

Rik

Er is hier sprake van een ernstig misverstand. Een VH hèèft geen pedalen! Als je bedoelt dat de achteras bij beide vervoermiddelen een krukas is dan heb je gelijk. Bij de trapauto met twee krukken, bij de VH met één. Die ene kruk van de VH werkt voor twee: zowel duwend als trekkend. Ook heel goed te blokkeren, die VH.

Je verhaal bewijst wel dat een ijzeren ding meestal niet sterker wordt van lassen. De concierge had een nieuwe, wat zwaardere, as moeten maken.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 02 februari 2005, 06:07
Datum: woensdag 2 februari 2005 17:56

Volgens mij hadden wij in Schiedam wel degelijk een Vliegende Hollander. Ik reed er ook wel eens op, in mijn herinnering voornamelijk achteruit.

Het is maar net hoe je begint, of je voor- of achteruit rijdt. Met wat ervaring weet je hoe je van rijrichting kunt veranderen.

Ik herinner me nu een witte VH, met tamelijk kleine wielen, en een wat oudere, houtkleurige, met grotere wielen. Met grotere wielen rij je harder, maar ik denk dat deze laatste VH niet helemaal functioneerde. Ik kon 'm niet repareren.

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 01 februari 2005, 06:31
Datum: dinsdag 1 februari 2005 16:19

Op een foto waar Zus '3 maart '38' onder schreef zit jij op een gloednieuw uitziend Vaderpaard (die onder de hoeven eerst een plankje met wieltjes en daaronder pas de enorme hobbel heeft). Kreeg je hem als afleiding tegelijk met het zusje?
V. speelde de hoofdrol in het vaakst vertelde familieverhaal: hoe Frankje aan moedershand stokstijf stil bleef staan voor de etalage van een speelgoedwinkel waarin net zo'n paard stond, en verpletterd mompelde: 'Vaderpaard is weggelopen.'

De zusters zijn het eens (niet helemaal over de locatie). Ik weet nu pas waar dat paard naar toe is gelopen. Als je goed kijkt zijn inderdaad de wieltjes zichtbaar.

Van: "Ellen Kalee" <->
Aan: "Frank Abbing" <->
Onderwerp: franks log, 01 februari 2005, 06:31
Datum: dinsdag 1 februari 2005 16:04

En herinner je je ook nog dat je een keer met Zus in de Bijenkorf was en daar net zo'n paard zag staan? Je zei treurig: "Vaderpaard is weggelopen."

Heel vaag herinner ik me het verhaal over deze uitspraak, niet de uitspraak zelve. Ik heb wel spijt dat ik niet beter op hem gepast heb € 250!

Van: "Marja Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 01 februari 2005, 06:31
Datum: dinsdag 1 februari 2005 12:11

Ja zeg, wel die volstrekt absurde, niet bij haar passende leeftijd verraden, maar haar niet feliciteren! (Voor de wakkeren die vanmorgen niet eerst op januari keken: dit gaat niet over een kitten). Maak het goed door een nieuwe aflevering memoires onder het kopje Verjaardagen. Dat je Vaderpaard kreeg, herinner je je misschien niet meer, maar wat kwam daarna? Ik weet nog dat die van vandaag op haar vijftiende verjaardag twee fantastische rotanstoeltjes kreeg - dat herinner ik me niet alleen omdat het de eerste rotanstoeltjes waren die ik ooit zag en omdat ze een halve eeuw in de familie bleven, maar vooral omdat we erin gezeten de hele dag naar de radio luisterden: het was de zondag van de Watersnoodramp.

Het komt allemaal door Beatrix 67 wat ik net ergens las, anders zou ik het niet eens weten, die leeftijd.

Vaderpaard herinner ik me, maar die rotanstoeltjes? Geen idee. Ik herinner me niet één verjaardag. Ook toen al vond ik weer een rondje om de zon niet zo'n memorabel feit.

M'n eigen verjaardag dat jaar vond ik wel interessant: eindelijk oud genoeg voor een rijbewijs.

Vaderpaard was een hobbelpaard dat eerst gewoon 'paard' heette. Later kreeg ik een kleiner paardje, stokmaat naar schatting 14 cm, maar kleurengamma en uitrusting hetzelfde als dat grote paard. Dezelfde kortharige bruine vacht. Toen ontstond de naam Vaderpaard.

Van: "Iris Hoekstra - Roscam Abbing" <->
Aan: <->
Onderwerp: franks log, 01 februari 2005, 06:31
Datum: dinsdag 1 februari 2005 7:49

Leuk woord, weidewinkels. Heb je dat zelf bedacht?

Die Rosie lijkt sprekend op die ene die jullie te mager vonden. En de foto's daarvan heetten allemaal Rosie.jpg. Erg verwarrend allemaal. Gaat het rexje nog wel door?

Jammer genoeg niet zelf bedacht: weidewinkel. Ongeveer 1970 waren er voldoende autoos om klanten aan te voeren naar dat soort winkels. Ik denk dat het woord in die tijd bedacht is, maar door wie?

Rosie lijkt op die magere, maar is 2x zo dik. Het rexje wat eventueel door gaat is nog maar net verwekt. Als het een poesje is, ja, misschien.

terug
opmerking:
De meeste reacties hebben twee datums. De eerste is de datum van het onderwerp, de tweede is de datum waarop de reactie geschreven werd.

Ik zet ze hier in volgorde van binnenkomst, zonder rekening te houden met vertragingen van het www. Je moet dus even puzzelen om te zien waarop een reactie reageert.