ga toch naar september!
Nu begrijp ik waarom alle contacten in mijn bus laatst door een dwerg gesoldeerd zijn!
Rik
Waterleiding in de kruipruimte, een kaboutertje kan daar gewoon rechtop staand solderen. Heerlijk moet dat zijn!
Met dvd's heb je dat ook: ik wilde een gedownloade dvd op mijn iPad. Allerlei gratis programmaatjes erbij gehaald. 'Bak ondertiteling mee' aangeklikt. Maar mooi Magnolia zonder letters.
Rik
Deze Magnolia? Onze videobanden zijn van de tv opgenomen, de ondertiteling is dus deel van het beeld. Maar het geluid is dat niet.
Iris en ik hebben ons gisteren in Lies zeer vermaakt met de Prius en het poppenhuis. En voor zover ik weet zit het alweer in elkaar.
Rik
Lang geleden wisten we al hoe je een poppenhuis zo moet maken dat het in een Prius past.
In Schotland regent het soms ook, maar je schijnt er goed te kunnen fietsen. Hoeft niet eens elektrisch.
Danny MacAskill - "Way Back Home"
Rik
Uren gekeken naar al die Danny filmpjes. Ik voel toch iets meer verwantschap met deze heer.
Nou je het zegt, ik heb al heel lang niet meer gedroomd dat ik, haast hebbend, op handen en voeten rende, maar wel met een gevoel van schaamte, want dat hoort niet, he, op handen en voeten rennen.
Als je fietst is het heel gewoon.
"Een droom die niet wordt begrepen, is als een brief die niet is
opengemaakt". Zo mooi zegt de Talmud het, en ik ben het daar helemaal
mee eens. Leuk dat jullie ook je best doen.
Mijn verklaring: Zou Franks fietsdroom niet gewoon slaan op z'n
frustratie dat hij opeens niet goed meer durft te fietsen na die twee
ritmestoringen?
Eerst lekker moeiteloos van een helling af sjezen. Niet de zandweg in,
maar kiezen voor een pad dat "er uit ziet alsof het gister geasfalteerd
is". En dan ondanks dat moeiteloze opeens in een enorme berg kranten
terechtkomen? Dat is wel ongeveer even schokkend als een ritmestoornis.
De droom liep wel goed af, hij reed dwars door de kranten heen. Alleen
aan het eind van de weg stonden toch al die groene vrachtauto's daar wel
erg de boel te blokkeren.
Het correspondeert allemaal nogal met z'n droefenis over dit
fietsprobleem. Want hij is langzamerhand echt wel fietsverslaafd, de man.
Jammer dat hij zo krenterig is, daardoor duurt het lang voor die
electrische oplossing er is. Ik probeer hem aldoor een nieuwe complete
electrische fiets op te dringen, gewoon uit de winkel in ons eigen dorp,
dus lekker dicht bij de dealer bij eventuele problemen. Maar zelf mijn
aanbod om de 1600 resterende euro's uit onze vroegere kattenpotje hierin
te steken heeft hij tot nu toe verachtelijk verworpen.
Laat iemand nou toch zulke krenterigheid ook eens verklaren, als we toch
bezig zijn.
Hij is, terwijl ik dit schrijf en met prachtig windstil weer, voor het
eerst weer eens even naar Suikervlied gaan fietsen, een heel kort stukje
dus. En eerlijk gezegd: ik vind ook dat eng.
Maar ik vind alles eng. Enger dan hij.
Thuis, 'achter de geraniums', zoals ons doktertje gisteren zei, da's pas eng!
Drie laptops. Een heeft een dood moederbord maar doneert een ethernetkaart. De andere vreet geen Vista maar wel XP. En de derde vreet geen XP maar wel Vista. Terwijl de respectievelijke gebruikers dat precies andersom hadden gewild. De mooiste mod in XP is 'Enableballoons 0'
De invalide student die bij me in het bosje woont, krijgt binnenkort een aanhaakbaar voorwiel. Gratis. Misschien kun je je knie in de strijd gooien bij de zorgverzekering.
Rik
Mijn laptop, een afdankertje van Sneeuwuil, doet het met Vista. Het grootste voordeel daarvan is dat het in 't dagelijkse gebruik niet anders werkt dan XP. Die gebruikers die het andersom willen kunnen toch van laptop ruilen?
M'n knie? Die heeft zichzelf gerepareerd. Ik heb wel wat beters: filmpje.
Ja, die kranten als samenleving, of althans het gekwebbel van de samenleving, daar voel ik ook veel voor.
Met die groene vrachtwagens heb ik meer moeite. Het leger zou kunnen, maar vrachtwagens kunnen ook staan voor handel, economische bedrijvigheid. Wat laden en losten ze? Dat zou ik wel eens willen weten.
En Maastricht, waarom Maastricht? Daar kom ik ook niet uit.
Mooi verhaal over je bus, Rik. Het deed me denken aan de vakanties in de Bedford toen ik een klein wichtje was. Mooie tijden.
De groene vrachtwagens stonden in het centrum van Maastricht, handel lijkt te kloppen. Maar waarom? De Bedford was ook groen, lijkt me niet dat die er iets mee te maken heeft. Er zou bij dromen een bijsluiter verstrekt moeten worden.
Voor dromen zijn vast ook gratis computerprogramma's. Eens even kijken: zonder te trappen door een berg krant heen snijden. Lijkt me toch een triomfdroom van iemand die maatschappelijke conventies aan zijn laars lapt en zijn eigen koers vaart, want die kranten zijn natuurlijk de samenleving. Groene vrachtwagens zijn altijd van het leger. Dus je eigen diensttijd bij de verbindingstroepen, of een vaag gevoel van dreiging over de toekomst. En anders iets met Libië.
Eitje. Geef mij die weerstanden maar. Ik praat alweer dagen vruchteloos met mijn verdronken iPhone. Als we mensen nu met computers gaan genezen en we sturen onze apparaten naar de psychiater, zouden de dingen dan eenvoudiger worden?
Rik
Genezen? Diagnose, dat wel. Een robotje dat een staaroperatie doet kan ik me ook wel voorstellen. Psychiaters aan apparaten laten prutsen lijkt me een heel goed idee, daar kunnen ze weinig kwaad mee.
Een autorelais heeft dat ook: dat je slecht kan zien welk pootje waar moet. Als je een relaishouder hebt, ram je het relais er zo in, maar ik had een fraaie en unieke schakeling op het oog, waardoor ik telkens het relais ondersteboven moest houden om te zien welk pootje correspondeert met de tekening die op de bovenkant gezeefdrukt is. Alleen staat die tekening er als ik me goed herinner spiegelbeeldig en met andere symbolen op: is 86 nu 87? En waarom heet 30 zo? Maar ook een relais kan nogal veel hebben en zo kwam het dat ik uiteindelijk de dingen leerde begrijpen. Het relais is bedoeld om een elektrische fan aan te sturen die de radiator koelt. Mercedes gebruikt daar zelf een fan met een viscosekoppeling voor die door de motor wordt aangedreven. Sinds ik de bus heb, zit die koppeling vast en dus zegt de bus zomer en winter heel hard 'Huuuuh' als je er mee rijdt. Het heeft vijf jaar geduurd voordat ik besefte waarom. Ik heb de viscosefan eruit gerukt en op de sloop een elektrische fan uit een Opel Astra diesel gehaald. Plus twee meter aluminiumstrip van de Hubo. Voor twee tientjes was ik klaar en na enig gepop en gevloek zaten de spulletjes op hun plek. En zelfs het relais werkte, zodat ik vanaf mijn bestuurdersstoel de ventilator aan kon zetten tegen dat ik de hoge bergen moest bedwingen.
Alleen: toen die hoge bergen in zicht kwamen, smolt telkens de zekering door de houder. Wonderlijk. En ook begonnen sommige draden te roken. Onderaan een col heb ik toen maar wat stroom rechtstreeks uit de accu gehaald (die onder de bestuurdersstoel staat). Met een rokende schakelaar tussen mijn benen en een opmerkelijk rustige zoon naast me kwamen we met koeling boven. In de dagen daarop heb ik alle draden vervangen door dikkere, die ik van de mistlampen had geleend. En steeds smolt mijn zekering. Hij ging niet stuk; hij smolt. De Bosch-specialist in Aubenas was een dwerg die met net boven de motorkap van de bus uitkwam: 'Maar dat heeft u mooi gemaakt!' was zijn enthousiaste commentaar. Ongeveer alsof je tegen een alcoholist zegt: "Dat is wel goeie jenever die u daar drinkt.' Vervolgens verving de dwerg mijn relais van 30 ampère door eentje van veertig en kreeg ik een zekering van vijftig. En toen heeft hij met zijn kleine vingertjes alle contacten opnieuw gesoldeerd. Daarna draaide de fan als een tierelier (comme une tirelire).
Maar het begon er dus mee dat ik in de war raakte door die pootjes. De bus rijdt 130 in plaats van 110 en verbruikt 1:12 in plaats van 1:10. Bovendien kunnen we er tegenwoordig in praten.
Rik
Bij een relais kan je met een ohmmeter wel wat vaststellen. En als je relais een doorzichtig huisje heeft kan je meestal zien hoe het zit. 30 A, dat is 360 Watt bij 12 V. Volgens Paul inderdaad aan de krappe kant.
Toen ik aankwam bij de déchetterie te Lalevade met een bus die tot het dak toe gevuld was met veertig jaar oud witgoed, kreeg ik bijna geld toe. Die aardige en netgeklede Algerijn wilde alles hebben wat er tevoorschijn kwam, ook de plastic gezichtsbruiner van veertig jaar oud. Dat laatste vond ik merkwaardig voor een Algerijn. Uiteindelijk heb ik maar twee, drie dingetjes in de containers hoeven gooien, want zelfs de vijftig draadstalen kleerhangers die ik bij me had, werden door een charmante Française gered van de stort.
Maar ik had het natuurlijk eerst wel allemaal zelf de trap afgedragen.
Rik
Regulier witgoed, dat wil men hier ook wel. Maar koelkasten en televisies niet. En de meneer van de advertentie weet nu dat hij ook geen zonnebanken wil. Draadstalen kleerhangers, van dat dikke ijzerdraad? Toch wel een beetje moeilijk om daar afscheid van te nemen.
Dusseldorp slikt een zonnebank gratis. Maar dan moet je 'm wel komen brengen.
Leuk, dierenfoto's!
Rakker als toreador?
De fotoalbums zijn verdwenen..?
Is dat door het "gewis" gekomen?
Jammer!
Ik heb ze nog wel ergens, ik moet even zien wat er mist. Dat duurt even.
Als je lang achtereen de zon in je snuit houdt, zoals jij dat noemt, loop je in een boog, dacht ik. Althans in Ermelo, Gelderland, Nederland.
Ja, dat klopt, ook in Spanje. Maar als je nou niet te vroeg begint en bijtijds stopt is de algemene richting toch wel zuidelijk. De dame beschikte over water, ik neem aan uit een beekje. Dat beekje volgen is een goed alternatief. Wel stroomafwaarts.
Drie centimeter van de rolmaat geknipt - aan welke Tilburgse doe-het-zelver in de jaren '80 v.d.v.e. doet mij dat toch denken? Sterker nog, helemaal in het begin van de huidige eeuw, bij het clandestien figuurzagen op de dure design-eettafel ongemerkt ook drie centimeter diep in het tafelblad gezaagd.
Het journaal waar je gisteren naar linkte opende met '30 jaar heerste hij als een dictator' of woorden van die strekking en ik dacht nog: nou zeg, mijn broer is best wel aardig hoor. Maar het bleek een item over Mubarak te zijn. Later kwam het stukje over Leo. Tja Leo, je mag dan opgelicht zijn, maar dat men op RTL4 even zegt dat je een goedlopende rijschool hebt en ook nog eens duidelijk de bedrijfsnaam in beeld brengt, is toch wel weer fijn!
Verder durf ik alsmaar niet te vragen wat je (Frank dus) nou voor elektronisch ding aan het maken bent want ik heb het idee dat we het horen te weten. Maar ik geef het op, ik weet het niet. Wat wordt het?
Ik kan rtl gemist nog steeds niet zien, maar dit probleem staat op de prioriteitenlijst onder het electronicaproject.
En nee, dat weet nog niemand wat ik aan het maken ben. Dat zeg ik pas als het werkt. Maar door een rampje is het hele elektronicaproject een positie naar beneden geschoven op de prioriteitenlijst.
Nee, het betrof niet telefoonboek.com maar www.bedrijvendatabase.com (de site is de laatste tijd vaak down en het is niet duidelijk of ik er nog in vermeldt sta)
Ik heb ook een klankbordsite gemaakt voor gedupeerden.
Jullie mogen meespieken als je bent wie je bent (ik trek het na hoor)
IMBN staat voor Internet Marketing Bureau Nederland uit naam van deze fraudeurs worden de facturen verstuurd.
Deze sukkels hebben nooit imbn.nl geregistreerd, nou ik dus wel!
De (silverlight) link naar de uitzending: http://www.rtl.nl/xl/#/u/3e2f84a0-0f85-3aa5-8d71-3cae57023f11/
Ik ben na iets meer dan 9 minuten aan de beurt.
Veel kijkplezier!
Gelukkig hebben we een stukje van de uitzending op de tv gezien. Ik heb silverlight verwijderd en er opnieuw opgezet. Volgens de 'system check' van RTL is alles OK, de link opent wel maar ik krijg niks te zien. Volgens de fora ben ik niet de enige.
Je IMBN tekst is heel goed!
zoek in frankslog: